Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Amper schuimvorming 3522  (gelezen 658 keer)

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
  • Buienradar vergist zich ook weleens
Amper schuimvorming 3522
« Gepost op: 27-03-2021 09:07 u »
Twee dagen geleden heb ik het wort laten vergisten met chouffe 3522 slurry. Het waterslot was na ongeveer 8 uur goed actief en Is dat nog steeds.

Wat mij opvalt is dat er amper sprake is van schuimvorming, terwijl deze gist daar juist bekend om staat. Bovendien heb ik twee weken eerder (nu met pale ale mout ipv pilsmout) ook deze gist gebruikt met eenzelfde enting. Die leverde mij veel schoonmaakwerk op door overschuimen.

Kan iemand het verschil in hoeveelheid schuim verklaren bij eenzelfde hoeveelheid Slurry? Slurry was in beide gevallen even oud en overige variabelen zijn ook identiek.

Jaja, het is wat...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Amper schuimvorming 3522
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2021 17:29 u »
Twee dagen geleden heb ik het wort laten vergisten met chouffe 3522 slurry. Het waterslot was na ongeveer 8 uur goed actief en Is dat nog steeds.

Wat mij opvalt is dat er amper sprake is van schuimvorming, terwijl deze gist daar juist bekend om staat. Bovendien heb ik twee weken eerder (nu met pale ale mout ipv pilsmout) ook deze gist gebruikt met eenzelfde enting. Die leverde mij veel schoonmaakwerk op door overschuimen.

Kan iemand het verschil in hoeveelheid schuim verklaren bij eenzelfde hoeveelheid Slurry? Slurry was in beide gevallen even oud en overige variabelen zijn ook identiek.

Jaja, het is wat...

Misschien een andere partij basismout?
Een iets hogere vergistingstemperatuur?
Wat minder actieve gistcellen in de slurry?

Als je met vloeibare gist werkt is het het beste steeds de gist op te kweken. Dat kan vanuit een klein beetje slurry. Je hebt dan meer vitale gistcellen waardoor de vergisting vlot verloopt. In slurry van een paar weken oud zitten veel gistcellen die dood zijn of heel weinig reservestoffen bevatten waardoor de aanmaak van nieuwe gistcellen moeizaam verloopt.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2021 20:23 u »
Misschien een andere partij basismout?
Een iets hogere vergistingstemperatuur?
Wat minder actieve gistcellen in de slurry?

Ditmaal pale ale mout als basismout ipv pilsmout.
Temperatuur identiek : 20 graden
De gistkoek heb ik dezelfde dag gebruikt. Ik bottel vaak op de dag dat ik brouw, lekker praktisch. Ik noem het de tweeweekse methode.

Trouwens was de vorige slurry wat klonterig. Zou dat uitmaken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2021 22:46 u »
Ditmaal pale ale mout als basismout ipv pilsmout.

Dan is het geen identiek brouwsel... Mout heeft een grotere invloed op de schuimhoudbaarheid dan vaak gedacht.
Palemout is wat verder afgebroken dan pilsmout.

Citaat
Trouwens was de vorige slurry wat klonterig. Zou dat uitmaken?
Dat duidt op een andere conditie van de gist.

Offline Simonius

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2021 14:15 u »
En toen kwam dag vier... het schuim kwam tot mijn waterslot. Een vreemde, maar lekkere gist.

Tags: