Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast Labs Belgian Saison 3724 erg langzaam?  (gelezen 2464 keer)

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hydrateren kun je leren..!!
Wyeast Labs Belgian Saison 3724 erg langzaam?
« Gepost op: 25-03-2021 15:17 u »
Ik heb een saison gebrouwen, begin S.G. 1.058, na 2,5 weken staat de vergisting op 1.030, hij  zakt nu met nog geen punt per dag . Nu heb ik op het forum gelezen dat dit inderdaad een langzame snoeper is. Maar dit gaat volgens mij wel erg langzaam. Nu zie ik verschillende opties, gist bijvoegen , maar die heb ik niet in huis dus dat duurt ook eventueel weer een paar dagen, temperatuur omhoog , maar ik heb hem nu met moeite op 26 graden gekregen. Ook moet ik nog 3 dagen koudhoppen, daar heb ik ook mee gewacht. Of kan ik dat gewoon doen en weer eruit halen na die drie dagen? (doe ik liever niet ivm besmetting/ oxidatie)
 groet
Jaap

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wyeast Labs Belgian Saison 3724 erg langzaam?
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2021 16:06 u »
Ik heb een saison gebrouwen, begin S.G. 1.058, na 2,5 weken staat de vergisting op 1.030, hij  zakt nu met nog geen punt per dag . Nu heb ik op het forum gelezen dat dit inderdaad een langzame snoeper is. Maar dit gaat volgens mij wel erg langzaam. Nu zie ik verschillende opties, gist bijvoegen , maar die heb ik niet in huis dus dat duurt ook eventueel weer een paar dagen, temperatuur omhoog , maar ik heb hem nu met moeite op 26 graden gekregen. Ook moet ik nog 3 dagen koudhoppen, daar heb ik ook mee gewacht. Of kan ik dat gewoon doen en weer eruit halen na die drie dagen? (doe ik liever niet ivm besmetting/ oxidatie)
 groet
Jaap
- SG daalt met bijna 1punt per dag, dus gist is nog actief... Bummer: als het zo doorgaat moet je nog 3 weken nagisten, dat gaat hem natuurlijk niet worden. Gist loopt op einde..
- Op 26'C moet de gist genoeg doen, mits/maar/tenzij..
- Hoeveel wort, SG-start, en hoeveel gist gent?  Plaats liever het hele recept, dan kan een aantal zaken worden uitgesloten of rechtgezet.
- extra gist toevoegen? Hele topics daarover, tag 'gestokte vergisting'.. Zomaar een plons extra gist in jongbier mt wat alcohol doet meestal weinig.
- Koudhop zou ik uitstellen tot vlak voor bottelen, dus ben je nog niet aan toe.
  Besmetting mag geen punt zijn, heb je helemaal zelf in de hand.
  Oxidatie minimaal, maar kan.  Vat open zakje eruit, vat dicht.  Veel beter gaat het niet worden op ons hobby-niveau.
Groet,  Snelbier

Toevoeging: Te snel geoordeeld over temperatuur; Wyeast stelt dat deze verder omhoog moet om vergisting vlot te trekken..
https://wyeastlab.com/yeast-strain/belgian-saison 

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-03-2021 16:13 u »

- Hoeveel wort, SG-start, en hoeveel gist gent?  Plaats liever het hele recept, dan kan een aantal zaken worden uitgesloten of rechtgezet.

Groet,  Snelbier

4,31 Dutch Pale Ale
970  Swaen Munich Dark
380 bruine suiker tijdens de kook

60 minuten 20,2 gram Marynka (22 IBU)
10 minuten 12    gram Cascade (4 IBU)

gist 1pkg Wyeast Labs Belgian Saison 3724

20 Liter Wort..!

groet
Jaap

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-03-2021 16:32 u »
Temperatuur: Wyeast stelt zelf dat deze naar minimaal 32'C moet om verder door te gisten.  Onverwacht hoog..
Vraag is natuurlijk hoe je het vat kan opstoken met minimale middelen..
Bij de verwarming zetten, lamp eronder, warmwaterbad, verzin een list.  Tips zullen volgen  :proost:

Gisthoeveelheid lijkt te laag voor je bier.. Zou bijna het dubbele moeten zijn, of een starter maken...
Zeker voor een gist die bekend staat om 'staken' is het zaak om voldoende levende cellen in het wort te krijgen.
Note: Advies van fabrikant 1 pack voldoende voor 20 L wort..  Gaat alleen op voor een bier met laag SG, zeg maar pils.
Bij hoger SG, dus meer suikers in het wort heb je meer gist nodig om alles te verteren.

Prio-1 lijkt me om de temperatuur op te stoken, hoe dan ook.
Als later blijkt dat het bier toch onvoldoende is uitvergist zien we wel verder.
Succes, Snelbier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 25-03-2021 16:34 u »
Imaar ik heb hem nu met moeite op 26 graden gekregen.

Meer moeite doen en opstoken naar 30-35C ! En dan geduld hebben... Dit kan wel enkele weken gaan duren... En niet eerder bottelen tot het SG rond de 1000 - 1002 zit... :brouwen:

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2021 16:34 u »
Rond 1.030 blijven hangen is normaal en wekenlange vergisting komt veel voor bij deze gist.
Als je de gist hergebruikt schijnt het steeds beter te gaan.
Opkweek uit een flesje Dupont heeft dit probleem niet.

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2021 16:51 u »
Meer moeite doen en opstoken naar 30-35C !! en dan geduld hebben...dit kan wel enkele weken gaan duren... en niet eerder bottelen tot het SG rond de 1000 - 1002 zit... :brouwen:

Is het verstandig om dan over te hevelen ...lees wel eens dat het niet goed is dat de trub zo lang in het vat zit..

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2021 16:53 u »
Rond 1.030 blijven hangen is normaal en wekenlange vergisting komt veel voor bij deze gist.
Als je de gist hergebruikt schijnt het steeds beter te gaan.
Opkweek uit een flesje Dupont heeft dit probleem niet.

Opkweken is voor mij nog niet van doen, wil eerst proberen een lekker biertje te krijgen..!
Dank voor de tip in ieder geval...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 25-03-2021 17:09 u »
Is het verstandig om dan over te hevelen ...

Nee, niet doen! Te vroeg...

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2021 18:18 u »
Nee, niet doen! Te vroeg...

Thanks Oscar!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2021 23:36 u »
Ook ik sluit mij aan bij het koor en zing het refrein: omhoog met de temperatuur en geduld!

Een extra verwarmingsbron hoeft niet duur te zijn. Zie bijvoorbeeld https://www.junai.nl/junai-siliconen-verwarmingskabel.html  (kijk ook bij de alternatieve producten op de site van junai).

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2021 05:48 u »
Ook ik sluit mij aan bij het koor en zing het refrein: omhoog met de temperatuur en geduld!

Dat geduld gaat me misschien wel opbreken... Dit brengt mijn brouwplannen aardig in de war, maar even goed overdenken wat ik ga doen...
Bedankt in ieder geval voor de tips!

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-03-2021 11:16 u »
Dit brengt mijn brouwplannen aardig in de war, maar even goed overdenken wat ik ga doen...

Ik zie twee mogelijkheden:
- wachten en je plannen aanpassen OF
- brouwsel weggooien en je plannen voorrang geven.

Of een brouwsel waarbij je geen vergistingskast nodig hebt tussendoor (dus eigenlijk drie mogelijkheden).

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-03-2021 12:18 u »
Ik zie twee mogelijkheden:
- wachten en je plannen aanpassen OF
- brouwsel weggooien en je plannen voorrang geven.

Of een brouwsel waarbij je geen vergistingskast nodig hebt tussendoor (dus eigenlijk drie mogelijkheden).

Ik twijfel tussen de eerste 2 , bij 3 moet ik extra spullen aanschaffen... Ik wacht nog weekje af en mocht het niet echt opschieten denk ik dat ik afscheid neem van mijn brouwsel... #dilemma

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-03-2021 17:16 u »
Ik twijfel tussen de eerste 2 , bij 3 moet ik extra spullen aanschaffen... Ik wacht nog weekje af en mocht het niet echt opschieten denk ik dat ik afscheid neem van mijn brouwsel... #dilemma
Afscheid nemen van een potentieel goed brouwsel ivm verwarmingsprobleem? Nooit  :police:.
Al moet het in de warme badkuip, dan wassen we ons wel ergens anders  >:D.
Serieus, gn warme plek in huis? CV-radiator of houtkachel waar je het vat tegenaan parkeert tot het op temperatuur is?
Warme kruik (of waterfles) onder de deken? Simpel, kan werken.  Paar x per dag verversen, maar werkt.
Lamp onder het vat kan ook, bekende oplossing voor verwarming van 'gistkast'.. Vat op een tafeltje, schemerlamp eronder...
Denk niet te moeilijk en je vindt de makkelijkste oplossingen.  Proost, Snelbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 26-03-2021 21:41 u »
mocht het niet echt opschieten denk ik dat ik afscheid neem van mijn brouwsel...#dilemma

Dat zou zeer zonde zijn, want deze gist levert erg lekker bier op! Heb nu eens geduld man! Dat stomme gehaast! Of lees je  van te voren in op je grondstoffen... ;-)  dit heb ik ook meegemaakt (en vaker)... en mijn geduld is altijd (ALTIJD!!!) beloond... :brouwen:  Van bier weggooien heeft nog nooit iemand iets geleerd,  :brouwen:

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-03-2021 06:22 u »

Dat zou zeer zonde zijn, want deze gist levert erg lekker bier op! Heb nu eens geduld man! Dat stomme gehaast! Of lees je  van te voren in op je grondstoffen... ;-)  dit heb ik ook meegemaakt (en vaker)... en mijn geduld is altijd (ALTIJD!!!) beloond... :brouwen:  Van bier weggooien heeft nog nooit iemand iets geleerd,  :brouwen:

Oscar heeft niets met geduld te maken, maar met het feit dat ik een tijdje uit de running ga... lang verhaal, maar vandaar dat ik een beetje planning had gemaakt... Maar ik ga hem niet weggooien, want je hebt gewoon gelijk!

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #17 Gepost op: 27-03-2021 12:36 u »
Afhevelen naar een ander gistvat op een zakje Belle saison en 3 weken ingepakt in de hoek van je huiskamer zetten. Belle saison doet het prima op 20 graden.
 :brouwen:

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 28-03-2021 09:42 u »
Afhevelen naar een ander gistvat op een zakje Belle saison en 3 weken ingepakt in de hoek van je huiskamer zetten. Belle saison doet het prima op 20 graden.
 :brouwen:

ik ben altijd bang voor oxidatie, maar ik denk dat als ik hem nog langer moet laten staan dat ik wel over moet hevelen, het is niet anders..

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 29-03-2021 09:12 u »
Gewoon laten staan, niet hevelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 29-03-2021 20:39 u »
ik ben altijd bang voor oxidatie, maar ik denk dat als ik hem nog langer moet laten staan dat ik wel over moet hevelen, het is niet anders..

Als er weinig activiteit plaatsvindt is overhevelen inderdaad een oxidatierisico.
Je kunt dit beperken door eerst koolzuur in je het vat te blazen voor het overhevelen. Na het overhevelen blaas je weer koolzuur in je vat.
Een andere keuze is niet over te hevelen.

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 30-03-2021 06:53 u »
Als er weinig activiteit plaatsvindt is overhevelen inderdaad een oxidatierisico.
Je kunt dit beperken door eerst koolzuur in je het vat te blazen voor het overhevelen. Na het overhevelen blaas je weer koolzuur in je vat.
Een andere keuze is niet over te hevelen.

Hoe lang kan ik het wort in het vergistingsvat laten zitten? Het zit er nu ruim 3 weken in..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 30-03-2021 20:41 u »
Hoe lang kan ik het wort in het vergistingsvat laten zitten? Het zit er nu ruim 3 weken in..

Het antwoord op deze vraag is van meerdere factoren afhankelijk.
Autolyse is afhankelijk van:
- de gistsoort;
- de hoeveelheid gist waarmee je de vergisting start;
- de conditie van de gist waarmee je de vergisting start;
- de temperatuur tijdens de nagisting;
- het alcoholgehalte van het jongbier;
- de tijd dat het bier op de gist staat.

In de veel gevallen is 3 weken op de gist laten staan geen probleem. Maar hoe langer je het bier op de gist staat des te maar kans je hebt op de ontwikkeling van autolyse. Een aantal jaren geleden leerde ik van een ervaren professionele brouwer dat je als je het bier van de gist afhaalt na de nagisting het risico dat er iets mis gaat met je bier aanzienlijk verkleind.

Veel hobbybrouwers zijn van mening dat autolyse geen probleem is,  toch proef ik regelmatig autolysesmaakjes in zelfgebrouwen bieren van anderen.

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 31-03-2021 06:42 u »
Het antwoord op deze vraag is van meerdere factoren afhankelijk.
Autolyse is afhankelijk van:
- de gistsoort;
- de hoeveelheid gist waarmee je de vergisting start;
- de conditie van de gist waarmee je de vergisting start;
- de temperatuur tijdens de nagisting;
- het alcoholgehalte van het jongbier;
- de tijd dat het bier op de gist staat.

In de veel gevallen is 3 weken op de gist laten staan geen probleem. Maar hoe langer je het bier op de gist staat des te maar kans je hebt op de ontwikkeling van autolyse. Een aantal jaren geleden leerde ik van een ervaren professionele brouwer dat je als je het bier van de gist afhaalt na de nagisting het risico dat er iets mis gaat met je bier aanzienlijk verkleind.

Veel hobbybrouwers zijn van mening dat autolyse geen probleem is,  toch proef ik regelmatig autolysesmaakjes in zelfgebrouwen bieren van anderen.

Dank je wel , duidelijk....!

Offline jazon1963

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 21-04-2021 09:08 u »
Mijn eind S.G staat nu al 4 dagen op 1008, dus die is aardig bijgetrokken.
Nu staat mijn jongbier al bijna 7 weken in het zelfde vat. (door omstandigheden kon ik tussendoor niet overhevelen), gaat dit nog problemen op leveren?
Ik kan nu wel overhevelen in bottelvat om te gaan bottelen..
Ben alleen benieuwd of het jongbier niet te lang op het gistvat gestaan heeft.

Jaap

Tags: