Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: thepsych/Marc  (gelezen 532 keer)

Offline thepsych

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
Even voorstellen: thepsych/Marc
« Gepost op: 24-03-2021 16:34 u »
Hallo allemaal,

ik kijk al een tijdje op dit forum als ik wat wil weten. De komende periode heb ik veel vrije tijd en ben ik meer met bierbrouwen aan de slag gegaan. En lees daarmee het forum ook vaker. Dus dacht ik, laat ik eens mezelf voorstellen. Althans daarmee beginnen.
Bierbrouwen doe ik al sinds 1982. Met moutextract in een klein pannetje op een elektrisch kookplaatje. En verder weet ik het niet meer zo. Flesjes denk ik reinigen met chloor, de rest volgens mij met veel warm water en het dopje op de fles met zo'n ding waar je met de hamer op moet slaan. Boeken waren er nauwelijks, heb nog ooit een Duits boek uit Berlijn meegebracht, en internet al helemaal niet. Er was toen wel een klein tijdschriftje/drukwerkje met recepten en info, maar weet echt niet meer hoe dat heet. Dat was in de buurt van Nijmegen en later Den Bosch. Verkrijgbaarheid  van spullen was erg  beperkt. Ik ging soms in BelgiŽ, BeringenBeverlo, waar nu volgens mij Brewferm zit, mijn spullen halen. Later was er een winkel in Den Bosch waar ik lang de bierspullen vandaan haalde, waaronder de weinige gisten die er waren, de Delta Gisten. Geleidelijk aan opgeschaald tot zelfs een grote weckketel van 25 of 30 liter voor op het fornuis. Met ook een moutmolen om alles te malen want zelf maischen was wel het devies. Recent nog de ketel weggegeven waarna een hele discussie ontstond  over het plekje waar geen glazuur meer op zat!!
Destijds was bierbrouwen heel bijzonder!! Wijn maken was veel meer het ding.  Tot '94 heb ik bier gebrouwen. Waarom ik er mee ben gestopt is wat onduidelijk maar misschien heeft het met de geboorte van mijn derde kind te maken. Maar misschien meer nog met het feit dat de winkel in Den Bosch dicht is gegaan. Ergens in de Betuwe was nog wel een winkel en anders naar BelgiŽ was ook niet zo aantrekkelijk. Dus hier eindigde het. Maar ik ben inmiddels "herintreder "geworden. daarover later meer.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Even voorstellen: thepsych/Marc
« Reactie #1 Gepost op: 24-03-2021 23:20 u »
Welkom op het forum Marc.

Die winkel in Den Bosch heb ik ook veel bezocht. De winkel heette Huisvlijt en werd door een Belgische dame geŽxploiteerd. Bertje was haar naam. Al heel wat jaren geleden is de winkel gesloten.
Inmiddels kopen we massaal onze spullen via het internet. Maar als het weer kan bezoek ik graag bij tijd en wijle een fysieke winkel en dan kom ik altijd met meer spullen thuis dan de bedoeling was...  ;)

Als herintreder krijg je wel last van keuzestress. Er is zo veel meer te koop dan in de jaren negentig. Voor zo'n klein winkeltje als Huisvlijt is tegenwoordig geen ruimte meer...

Tags: