Beste brasseurs,
Bij deze mijn zoveelste vraag, ik ben erg enthousiast.
Om de slepende gisting van mijn vorige brouwsel te voorkomen ga ik het volgende brouwsel beluchten.

Ik heb hiervoor een steriel filter en een keramisch bruissteentje aangeschaft bij Brouwland. Deze gebruik ik i.c.m. een pomp van 200 l. /uur en een stuk slang natuurlijk.
Maar nu de vraag; hoe moet het bruissteentje gedesinfecteerd worden. Ik heb gelezen over uitkoken, maar het steentje bestaat uit 2 materialen, steen en plastic (uiteinden). Dit heeft mij bij het uitkoken al een kraantje gekost (2 soorten plastic verwerkt in het kraantje) aangezien deze na het koken zo lek als een mandje was.

Daarnaast heb ik gelezen over het desinfecteren met chloor of sterinet, maar dat kan gemene smaakjes in het bier veroorzaken door restjes die in het poreuze steen blijven hangen. :nut:misschien scheelt het dan wel wanneer men bij het spoelen van het steentje gebruik maakt van de hevelwerking.
concreet gezegd: slang op met sterinet behandeld steentje, en deze heet water laten hevelen, spoelt denk ik wel goed door.
Toch ben ik er wat onzeker over, de dichtstbijzijnde winkel waar ik zo'n steentje kan krijgen is al heeeeel ver weg en ik wil het in een keer goed doen. Hoe maken jullie het steentje (en de slang) steriel? en doen jullie überhaupt iets om de steriele filter te reinigen of is deze voor eenmalig gebruik?
Graag jullie reacties en eigen ervaringen