filmlaag

Gestart door Arend, 12-01-2003 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

beste mede brouwers.

Zaterdag was het weer brouwen geblazen yes yes yes. :biersmile:
een tripel met een sg 1080 :nut: het maische was goed gegaan,
het hevelen ook. het wort heeft een mooie goud gele kleur.
maar nu tijdens het koken kwam er vanaf het begin een witte film laag op te liggen die pas aan het einde verdween. wie kan mij vertellen wat dit is. wat de gevolgen hier van zijn.
en hoe ik dit de volgende keer kan verkomen. :shelp:
[joodnormaal gaf aan dat er geen zetmeel aanwezig was maischschema was 45oc 15 min 60oc 45min 70oc 30min]


groeten Arend :degroeten:

Jacques

Hoi Arend,

Ik heb de filmlaag natuurlijk niet gezien maar ik denk dat het om een eiwitlaagje gaat. Door het koken klonteren de grote opgeloste eiwitten samen tot eiwitvlokken. Het kan zijn dat dit als een laag op het kokende wort is komen te liggen.

 :degroeten: Jacques

Arend

hoi Jacques.

dus hier geen zorgen over. :hoera:
maar waarom is dit nu wel gebeurt en andere keren niet.
misschien om dat dit andere mout is. [nieuwe voorraad??]


groeten Arend :degroeten:

Jacques

Hoi Arend,

Dat zou een hele goede reden kunnen zijn. Het kan ook zijn dat je een iets ander maischschema aangehouden hebt of de gasvlam nu hoger of lager hebt staan. Soms is het gissen.

 :degroeten: Jacques

JW_den_Hartog

Beste Arend,

Naar mijn idee moeten we hier ook het fenomeen oppervlakte spaning bij betrekken. :idea:
Door het toevoegen van de hop verandert er een hoop en niet te vergeten het koken zelf.
In ieder geval zoek ik het in het veranderen van de oppervlaktespanning van het wort.
Bieren met een hoog bitterheids gehalte(EBU) hebben statistisch een betere schuimhoudbaarheid(Nibem methode in sec) dan bieren met een lagere bitterhied dit is bekend.
Bij de reiniging in de brouwerij gebruikt met juist middelen die de oppervlaktespanning verlagen waar door het vuil beter te verwijderen is.

 :degroeten:
Jan-Willem d H.

Arend

hoi Jan Willem.

maar dan had ik dit toch al meerdere keren moeten krijgen want het is niet de eerste keer dat ik dit bier brouw en toen is er niks gebeurt. ??? [gezien]zelfde aantal liters, zelfde hop bitterheid, en het zelfde aantal grammen mout.


groeten Arend :degroeten:

JW_den_Hartog

Hoi Arend,

Ja waar het aan ligt weet ik ook niet precies!
Ik denk alleen dat de oppervlaktespanning hier een rol zou kunnen spelen.En het lijkt mij gezien de omschrijving van jou waarneming niet ongegrond.Veel onderzoek is er de laatste jaren naar filmlaagjes gedaan en het bleek veel met de oppervlaktespaning te doen hebben.
Misschien heb je het al eerder gezien,maar niet zo waargenomen of heb je een andere hop gebruikt.
Ik kan je het alleen verklaren maar heb ook geen kant en klare oplossing.Zo als Jaques al zei zijn er ook de eiwitten die een rol spelen.
Als ik nog wat lees of hoor hier over zal ik het melden.

 :degroeten:JW d H.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.