Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Double IPA recept  (gelezen 1212 keer)

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Double IPA recept
« Gepost op: 23-03-2021 15:30 u »
Onderstaand recept heb ik geschreven. Dit is het eerste recept wat zelf heb geschreven dus ik hoor graag of ik dingen kan verbeteren

Citra Double IPA
Double IPA

7.7% / 18.4 °P
Recept door
Maarten Bothe

Volmout

Grainfather G30
72% efficiλntie

Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 21.94 L
Spoelwater: 8.4 L
Totaal water: 30.34 L
Kookvolume: 24.88 L

SG voor koken: 1.067

Kenmerken
Begin SG: 1.076

Eind SG: 1.017

IBU (Tinseth): 73

Kleur: 26 EBC

Maischen
Temperatuur — 66 °C — 60 min

Mouten (6.83 kg)
5.5 kg (80.5%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 6.5 EBC
330 g (4.8%) — Bairds karamel/Crystal Malt — Graan — 215 EBC
330 g (4.8%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC
330 g (4.8%) — Bairds Munich Malt — Graan — 9.9 EBC
170 g (2.5%) — Cargill (Gambrinus) Honey Malt — Graan — 49.5 EBC
170 g (2.5%) — Briess Wheat White Malt — Graan — 4.5 EBC

Hop (163 g)
23 g (31 IBU) — Nugget 13% — Koken — 60 min
21 g (20 IBU) — Citra 12% — Koken — 30 min
21 g (13 IBU) — Citra 12% — Koken — 15 min
21 g (4 IBU) — 5% — Koken — 10 min
21 g (5 IBU) — Citra 12% — Koken — 5 min

56 g — 5% — Koudhop — dag 11

Diversen
1 items — Whirlfloc — Koken — 15 min

Gist
2 pkg — White Labs WLP051 California Ale V 78%
Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Ik ben benieuwd en alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bvk1983

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Double IPA recept
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2021 15:35 u »
Hoe ben je tot deze moutstort gekomen? Met alleen pale ale zou je namelijk al een prima IPA kunnen brouwen.

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2021 15:45 u »
Hoe ben je tot deze moutstort gekomen? Met alleen pale ale zou je namelijk al een prima IPA kunnen brouwen.
Dat kwam ik tegen op internet die verhoudingen. Dus die heb ik doorgevoerd. Denk je dat met alleen pale ale mout ik een beetje op dezelfde verhoudingen kom?

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2021 16:09 u »
Dat kwam ik tegen op internet die verhoudingen. Dus die heb ik doorgevoerd. Denk je dat met alleen pale ale mout ik een beetje op dezelfde verhoudingen kom?

Het wordt uiteraard niet het zelfde bier als je alleen pale ale gebruikt. Als het je er om gaat een leuke IPA te brouwen dan heb je geen ingewikkelde moutstort nodig, wil je exact het bier uit het recept maken dan zul je ook het recept aan moeten houden. Persoonlijk zou ik het wat simpeler houden, zeker als het ook een van je eerste brouwsels is. Je kunt dan ook prima uit de voeten met een goede korrelgist zoals US-05 i.p.v. relatief dure vloeibare gist zoals WLP051. Maar nogmaals, het gaat er om wat je precies wil bereiken.

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2021 17:50 u »
Het wordt uiteraard niet het zelfde bier als je alleen pale ale gebruikt. Als het je er om gaat een leuke IPA te brouwen dan heb je geen ingewikkelde moutstort nodig, wil je exact het bier uit het recept maken dan zul je ook het recept aan moeten houden. Persoonlijk zou ik het wat simpeler houden, zeker als het ook een van je eerste brouwsels is. Je kunt dan ook prima uit de voeten met een goede korrelgist zoals US-05 i.p.v. relatief dure vloeibare gist zoals WLP051. Maar nogmaals, het gaat er om wat je precies wil bereiken.
Dat is misschien ook wel fijn om met korrelgist te werken. Wat is een goede gist met een fruitige smaak is dat Mangrove Jack?

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2021 20:45 u »
Volgens mij heb je 1 hopsoort niet ingevuld.
Zelf zou ik de hoppen anders verdelen. 1x begin kook of FHW (Bitterheid). 1x op 10 min voor eind koken. Eventueel een hopstand. Bijvoorbeeld terugkoelen tot 80 graden en dan hop toevoegen en 20 min laten staan voor je verder gaat koelen en een hoeveelheid koudhop in de nagisting.

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2021 21:10 u »
Volgens mij heb je 1 hopsoort niet ingevuld.
Zelf zou ik de hoppen anders verdelen. 1x begin kook of FHW (Bitterheid). 1x op 10 min voor eind koken. Eventueel een hopstand. Bijvoorbeeld terugkoelen tot 80 graden en dan hop toevoegen en 20 min laten staan voor je verder gaat koelen en een hoeveelheid koudhop in de nagisting.
Zou je beide hopsoorten voor koken doen? Hoeveel gram zou jij dan doen

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2021 08:45 u »
Zou je beide hopsoorten voor koken doen? Hoeveel gram zou jij dan doen

Dat is afhankelijk van de alfa-waarde van je hop. Brouwsoftware rekent dan de bitterheid voor je uit.
Als je bijvoorbeeld een bitterheid (IBU) van 70 wil. Kun je 50 IBU uit je eerste hopgift halen, 15 uit je 10 min voor einde kook hopgift. En bijvoorbeeld 5 uit je hopstand. Voor de koudhop zou ik dan ongeveer 8 gram hop per liter nemen.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2021 09:18 u »
Dat is misschien ook wel fijn om met korrel gist te werken. Wat is een goede gist met een fruitige smaak is dat Mangrove Jack?

Er zijn er meerdere, Mangrove Jack is overigens geen type maar een merk. Je hebt dus veel verschillende Mangrove Jack's. Een soort voor fruitige IPA's is bijvoorbeeld Lallemand Verdant IPA maar er zijn veel gisten mogelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 25-03-2021 22:36 u »
Mouten (6.83 kg)
5.5 kg (80.5%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 6.5 EBC
330 g (4.8%) — Bairds karamel/Crystal Malt — Graan — 215 EBC
330 g (4.8%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC
330 g (4.8%) — Bairds Munich Malt — Graan — 9.9 EBC
170 g (2.5%) — Cargill (Gambrinus) Honey Malt — Graan — 49.5 EBC
170 g (2.5%) — Briess Wheat White Malt — Graan — 4.5 EBC

Dat zijn veel moutsoorten...
Veel van deze mouten zijn niet verkrijgbaar bij onze gebruikelijke leveranciers. Ga je de mouten bestellen in de VS en voor veel geld importeren of toch vervangende mouten gebruiken?
Overigens zou ik het aantal mouten beperken tot hooguit 4 soorten. Het beste is het beperken tot 3...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 26-03-2021 09:50 u »
Kwam gisteren weer het filmpje tegen wat Ingo ooit deelde;

Dat in aanvulling op de reactie van Jacques

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2021 18:13 u »
Dat zijn veel moutsoorten...
Veel van deze mouten zijn niet verkrijgbaar bij onze gebruikelijke leveranciers. Ga je de mouten bestellen in de VS en voor veel geld importeren of toch vervangende mouten gebruiken?
Overigens zou ik het aantal mouten beperken tot hooguit 4 soorten. Het beste is het beperken tot 3...
Dank je wel nuttige tips. Naar de moutsoorten was ik nog aan het zoeken. Ik ga zoals jullie zeggen het vereenvoudigen en de overgebleven mouten naar regionale veranderen. Kunnen jullie daarna nog een keer er naar kijken

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #12 Gepost op: 27-03-2021 19:13 u »
Ik ga zoals jullie zeggen het vereenvoudigen en de overgebleven mouten naar regionale veranderen.
Sommige leveranciers hebben moutsoorten op hun pagina staan en dan hebben ze geen voorraad.
Ik vermijd recepten met exotische moutsoorten en hop.
Ik brouw mijn bieren over het algemeen met 3 of 4 moutsoorten, waarbij nummer vier altijd special B is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 27-03-2021 21:27 u »
Een DIPA kun je prima met alleen pale mout brouwen. Als je hem wat donkerder wil hebben, kun je 5% C120 mout toevoegen. De andere mouten dragen niet veel bij in een DIPA volgens mij.
Zowel nottingham als US05 zijn hele fijne, makkelijke korrelgisten die beide heel geschikt zijn voor een DIPA.
Nugget lijkt me een beetje saaie (neutrale) hop voor een DIPA. Ik ben zelf fan van centennial of columbus als bitterhop.
Citra is wel een hele mooi hop. Evt zou je nog mosaic toe kunnen  voegen voor een mooi complex hopprofiel.

Succes! Gewoon een paar keer brouwen en verder perfectioneren.

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 27-03-2021 22:38 u »
Sommige leveranciers hebben moutsoorten op hun pagina staan en dan hebben ze geen voorraad.
Ik vermijd recepten met exotische moutsoorten en hop.
Ik brouw mijn bieren over het algemeen met 3 of 4 moutsoorten, waarbij nummer vier altijd special B is.
Ik merk dat ze bij Unibrew best veel op voorraad hebben. Ook zijn er best wel wat vervangende mouten.

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 27-03-2021 22:40 u »
Een DIPA kun je prima met alleen pale mout brouwen. Als je hem wat donkerder wil hebben, kun je 5% C120 mout toevoegen. De andere mouten dragen niet veel bij in een DIPA volgens mij.
Zowel nottingham als US05 zijn hele fijne, makkelijke korrelgisten die beide heel geschikt zijn voor een DIPA.
Nugget lijkt me een beetje saaie (neutrale) hop voor een DIPA. Ik ben zelf fan van centennial of columbus als bitterhop.
Citra is wel een hele mooi hop. Evt zou je nog mosaic toe kunnen  voegen voor een mooi complex hopprofiel.

Succes! Gewoon een paar keer brouwen en verder perfectioneren.
Is 1 moutsoort niet saai? Bedankt voor de tip van gist en als vervanger voor nugget. Centennial ben ik ook fan van. Misschien dat ik dan centennial en citra als hoppen pak. Gaan deze samen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 27-03-2021 22:54 u »

Wat moet die mout in al je bieren? Deze mout geeft veel kleur en een specifieke smaak die allesbehalve bij de meeste bierstijlen past. Of brouw je alleen donkere Belgische bierstijlen?

In een Double IPA zou ik het zeker niet gebruiken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 27-03-2021 23:07 u »
Een DIPA moet een goede moutbasis hebben maar pale mout volmout zonder suiker is zat hoor!
Hop daar gaat het om
En ja centennial en citra passen in mijn beleving prima bij elkaar.
Less is more, dat is toch altijd mijn strategie geweest. Dus 1 moutsoort en max 3 hopsoorten ook bij een DIPA

Offline Maarten_B_

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 28-03-2021 11:10 u »
Een DIPA moet een goede moutbasis hebben maar pale mout volmout zonder suiker is zat hoor!
Hop daar gaat het om
En ja centennial en citra passen in mijn beleving prima bij elkaar.
Less is more, dat is toch altijd mijn strategie geweest. Dus 1 moutsoort en max 3 hopsoorten ook bij een DIPA
Top dank je voor de tip

Tags: