Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies gevraagd mbt nagisting met Brett  (gelezen 498 keer)

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Advies gevraagd mbt nagisting met Brett
« Gepost op: 21-03-2021 18:05 u »
Ik vroeg me af of er mensen zijn die nagisting hebben gedaan met Brett. Brux. Ik heb twee vragen:

Ik ben een Orval kloon aan het brouwen. Ik heb mijn bier laten vergisten met Wyeast 3522 (start SG 1.056, eind SG 1.011) en heb daarna overgeheveld en geŽnt met White labs WPL650. Dit staat nu al een paar dagen in een nieuw (PET) vat onder waterslot met een tilt hydrometer erin. Ik ben gestart op 18,5 graad Celsius en laat dit langzaam zakken naar 15 graden Celsius.

Vraag 1: er gebeurt niet zo veel, er komt langzaam wat schuim op het bier (plukjes) maar het waterslot doet niets (ik heb gecheckt of het gasdicht is en dat is het -- initieel was het vat overigens niet gasdicht, ťťn nacht was er een klein lek), de tilt is ook stabiel. Nu heb ik al veel gelezen dat Brett traag is, maar ik maak me graag zorgen. Duurt het dagen of weken voordat er iets meer activiteit is? Zijn de plukjes schuim een teken van activiteit? Wat mag ik verwachten?

Vraag 2: ik ben al aan het denken hoe ik dit later (over een maand of drie/vier) ga bottelen en vraag me af of de Brett (snel) genoeg koolzuur druk gaat geven in de flesjes. ik overweeg bottelgist te gebruiken. Ik lees op het Vlaams hobbybrouw forum (link hieronder) over het verschil tussen F2 en CBC-1. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Link naar F2 vs. CBC-1: https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11439-bottelgist-wat-is-het-verschil-tussen-de-fermentis-f2-en-de-lalemand-cbc-1/

Veel dank,

Joep

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Advies gevraagd mbt secundaire vergisting met Brett
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2021 22:03 u »
Ondertussen is de Brett matig aan het schuimen en zakt het SG heeeeeeel langzaam.

Ik realiseer dat ik mijn vraag erg onduidelijk gesteld heb. Ik heb in het forum een heleboel discussie gezien over Orval kloon brouwen, en nagisting met Brett. Maar ik krijg niet helemaal boven water (misschien heb ik niet goed gezocht) of mensen nog extra gist toevoegen voor hergisting op de fles. Ik zou kunnen vertrouwen op de Brett. Ik zou ook bottelgist kunnen toevoegen (bijvoorbeeld de fermentis F2). Heeft iemand daar ideeŽn over? Heeft koudhoppen nog invloed op deze beslissing?

dank!

Joep

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Advies gevraagd mbt nagisting met Brett
« Reactie #2 Gepost op: 01-04-2021 23:55 u »
Ik heb de Orval brouwerij een paar keer bezocht.
Van de brouwers heb ik begrepen dat er een Brett stam geŽnt wordt tijdens de nagisting. Voor de hergisting op de fles gebruikt men de als bottelgist de gist die ook gebruikt wordt voor de hoofdgisting.

Het is al weer een tijd geleden maar ik heb een paar keer de gist uit en flesje Orval opgekweekt. Het bier vergist met deze opgekweekte gist had duidelijk een Orval smaak. Bij mijn bier heb ik geen andere gist gebruikt voor de hergisting op fles, maar gelet op de manier waarop bij Orval gewerkt wordt is het gebruik van een neutrale bottelgist zeker een optie.

Offline jwf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2021 10:14 u »
Dank voor het advies!

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2021 16:41 u »
Vorig jaar heb ik een BOULEVARD FARMHOUSE ALE TANK 7 kloon gebrouwen met White labs WLP 670 gist (American Farmhouse ale blend). Ik heb het idee dat deze steeds meer naar Orval gaat smaken. Deze gist gaat er meteen vanaf het begin van de vergisting in. Dus alleen WLP 670 geen andere gisten.

Tags: