Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe maak ik het recept vanuit de ingrediŽnten? Marylou van Verdunt  (gelezen 965 keer)

Offline Geloofhopenliefde

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Allereerst, ik ben nieuw op het forum!
Ik zal mij binnenkort even voorstellen op de daarvoor bestemde plek. Sinds 2020 zijn we met twee vrienden thuis IPA's aan het brouwen met onze BrewMonk en we hebben er erg veel plezier in en zelf een paar leuke recepten ontwikkelt.

Nu is ťťn van mijn alltime favoriete bieren de Marylou van Verdant. Ik wil binnenkort een poging doen om een variatie op dat bier te maken. De mouten, hoppen en gisten hebben ze vrijgegeven, maar de verhoudingen uiteraard niet. Ik hoef ook geen kopie van het bier te brouwen, dan koop ik het wel, maar ik zou graag zelf eens een biertje maken die er op lijkt.

De ingrediŽnten zijn:
Malt: Extra Pale Ale, Golden Promise, Dextrin, Oats, Caragold, Premium Cara, Flaked Wheat
Hops: Mandarina Bavaria, Citra, Mosaic, Nelson Sauvin
Yeast: London Ale III

Deze heb ik allemaal in huis, maar ik worstel met:

- Verhoudingen. Hoeveel gram hop per soort?
- Kooktijd. Welke hop is de basishop met de langste kooktijd?
- Hoe bereiken we dat echte NEIPA effect, in de dryhop?

Het doel is 20 liter opbrengst, ons rendement is zo'n 85%.
Iemand die tips heeft?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
Re: Hoe maak ik het recept vanuit de ingrediŽnten? Marylou van Verdunt.
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2021 05:09 u »
Verdant heeft hun volledig recept bekend gemaakt voor een van hun neipa's. Dat zal je waarschijnlijk al je op weg helpen

https://www.themaltmiller.co.uk/product/verdant-even-sharks-need-water-neipa/

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2021 09:10 u »
Leuke website! Ik kwam al snuffelend nog een hele verzameling recepten tegen. Ze staan onder Legacy Recipes
Je navigeert er naartoe via de home page en dan helemaal onderaan aan de linkerkant op "Legacy Recipes" klikken.
Of via deze link: https://www.themaltmiller.co.uk/myrecipe_dc/reclistall.php

Ik zag al heel wat leuke recepten voor deze zomer staan....

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2021 11:01 u »
Als je een Verdant kloon gaat brouwen, zou ik de Lallemand Verdant IPA gist gebruiken. Dat is een Londen Ale III afstammeling die geÔsoleerd is uit de gist pool van de Verdant brouwerij.

Voor wat betreft hoe de NEIPA te brouwen: The Craft Beer Channel heeft er zelf een gebrouwen met behulp van Verdant. In twee delen op youtube:

En er is veel te vinden op dit forum en op het internet als je zoekt op NEIPA.

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2021 12:51 u »
Probleem is dat bij de recepten met deze gist geadviseerd wordt om geforceerd te carboniseren en zeker niet op fles te hergisten.
Ik denk dat er niet zoveel hobbybrouwers deze mogelijkheid hebben. Ik zeker niet terwijl ik toch best zo'n NEIPA zou willen proberen.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2021 14:28 u »
Probleem is dat bij de recepten met deze gist geadviseerd wordt om geforceerd te carboniseren en zeker niet op fles te hergisten.
Ik denk dat er niet zoveel hobbybrouwers deze mogelijkheid hebben. Ik zeker niet terwijl ik toch best zo'n NEIPA zou willen proberen.

Dat doen ze enkel om de zuurstof inslag te verminderen
Ik heb toevallig deze uitzending ook gezien en in mijn laatste bestelling met brouwspullen zit exact wat ze hierin maken (heb alleen net iets andere hoppen gekozen die mij lekkerder leken en ook bij deze stijl horen) Mijn plan is om onder zeer lichte druk te vergisten (natuurlijke druk, dus niet forceren) en iets voor het bottlen koolzuur kwijt te raken zodat het bottlen normaal kan en alsnog een hergisting op de fles. Ik heb al eens eerdere een NEIPA gebrouwen, misschien ben ik niet zn fijnproever maar merkte weinig van oxidatie. Ik zou het gewoon proberen! :biersmile:

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2021 14:48 u »
Dat doen ze enkel om de zuurstof inslag te verminderen
Precies, en dan ook in combinatie met de NEIPA stijl waarbij de (koud)hopsmaken de boventoon voeren die erg zuurstof-gevoelig zijn.
Je kunt prima andere stijlen met deze gist brouwen en hergisten op fles. Ik heb recentelijk een APA met de Verdant IPA vergist en gebotteld, dat ging prima. Het blijft een London Ale III type gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 20-03-2021 22:03 u »

Ik heb een NEIPA gebrouwen met de Lallemand Verdant IPA gist. Daarbij een traditionele hergisting op de fles uitgevoerd. Het bier is inmiddels een kleine 2 maanden oud en er weinig te merken van oxidatie. Wel heb ik op 20 liter bier 0,5 g Antioxin SBT toegevoegd. Dat is een effectieve antioxidant.

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2021 22:51 u »
Ik heb een NEIPA gebrouwen met de Lallemand Verdant IPA gist. Daarbij een traditionele hergisting op de fles uitgevoerd. Het bier is inmiddels een kleine 2 maanden oud en er weinig te merken van oxidatie. Wel heb ik op 20 liter bier 0,5 g Antioxin SBT toegevoegd. Dat is een effectieve antioxidant.
Dank voor je bericht Jacques.
Dan ga ik het toch proberen. 'T Wort Wat gaat op de brouwdag van 17 april dit bier brouwen. De ingrediŽntenpakketten kunnen besteld worden.
Dat ga ik dan maar doen.

In de recepten van de cursus van het Bergsche Bierbrouwers Gilde zie je dat vaak gebruik gemaakt wordt van ascorbinezuur (=vitamine C). Is dat ook bedoeld als antioxidant?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2021 23:06 u »
In de recepten van de cursus van het Bergsche Bierbrouwers Gilde zie je dat vaak gebruik gemaakt wordt van ascorbinezuur (=vitamine C). Is dat ook bedoeld als antioxidant?

Ja. Het is ťťn van de drie werkzame stoffen van Antioxin SBT. De andere stoffen zijn kaliummetabisulfiet en gallotanninen (looistoffen).

Offline Rinus

• Super lid
Re: Hoe maak ik het recept vanuit de ingrediŽnten? Marylou van Verdunt
« Reactie #10 Gepost op: 21-03-2021 09:31 u »
Op welk moment voeg je de antioxidanten ook al weer toe?
Ik heb het wel in huis maar nog nooit gebruikt, zal eens een keer een proef doen met een gedeelte v.d. batch. (volgens mij heeft Jacques dat ook al eens gedaan?)

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 21-03-2021 09:59 u »
Het gaat nu een beetje off-topic allemaal.Maar waar koop je dit? Braumarkt en Unibrew hebben het niet.
Kun je ook gewoon Vitamine C pillen gebruiken of zitten daar bestanddelen in die niet "kunnen" met bier?

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2021 11:00 u »
Het gaat nu een beetje off-topic allemaal.Maar waar koop je dit? Braumarkt en Unibrew hebben het niet.
Kun je ook gewoon Vitamine C pillen gebruiken of zitten daar bestanddelen in die niet "kunnen" met bier?
Alleen ascorbinezuur hebben ze wel, SBT zag ik inderdaad ook niet.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 21-03-2021 14:24 u »
Antioxin SBT is niet overal te koop. De 'beste' plek is bij Mr. Malt in ItaliŽ.
Nadeel is dat het per kilo gaat en met 100 gram kun je al ongelooflijk veel bier brouwen.
Een gezamelijke inkoop-actie is eigenlijk de beste oplossing. Die heb ik al eens eerder voor 3 kilo gedaan; dat werkte goed. Zie hier, ook voor achtergrond info.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 21-03-2021 21:13 u »
Op welk moment voeg je de antioxidanten ook al weer toe?
Ik heb het wel in huis maar nog nooit gebruikt, zal eens een keer een proef doen met een gedeelte v.d. batch. (volgens mij heeft Jacques dat ook al eens gedaan?)

Het het beste effect gebruik je het zowel tijdens het maischen als ook bij het bottelen.
Het middel vermindert de werking van de zogenaamde LOX-enzymen tijdens het maischen. Hierdoor worden er minder aldehyden gevormd die later een oxidatiesmaak kunnen geven.
Door het middel bij het bottelen toe te voegen (niet mee koken met bottelsuiker!) is het een antioxidant waardoor je minder snel last krijgt van oxidatie. Voor een brouwsel met veel koudhop is dat gunstig.

Gebruik er niet te veel van. Voor het maischen volstaat 0,5 tot 1 g per 10 liter afhankelijk van het doel SG. Voor het bottelen 0,2 tot 0,3 g per 10 liter. Vooral tijdens het bottelen geldt dat overdaad schaadt. Het kan een vervelende zwavelachtige smaak geven

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 21-03-2021 22:34 u »
Bedankt Jacques voor het antwoord, dan zal ik qua dosering voorzichtig zijn en aan de onderkant blijven.

Tags: