Overzicht BKG bierstijlen + beerXML export voor Brewfather (BETA!)

Gestart door Edwin brouwt, 19-03-2021 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Omdat ik Brewfather echt een goed stuk software vind, maar ook graag de BKG bierstijlen daar wil kunnen kiezen, heb ik een mini website gemaakt.

https://hoog.swell.nl/

Hier kun je  van alle bierstijlen alle (bij mij bekende) gegevens bekijken; handig als je een bier wil inzenden voor een kampioenschap :-)

Ook kun je een beerXML bestand downloaden (op eigen risico, want Beta) om in te lezen in Brewfather (en waarschijnlijk ook andere pakketten?).

Nu heb ik niet alle gegevens kunnen traceren, dus de beerXML is behoorlijk compleet maar niet helemaal.
Ik heb bijvoorbeeld niet van alle bieren het eind SG (Final Gravity). En dat is best handig in je software :-D

Dus mocht iemand me willen helpen met deze waardes en mis je sowieso gegevens om aan te vullen: reageer op  dit topic!

NoLimits

Wow, daar word ik wel blij van om te zien!
Mooi gemaakt!
En ik ga kijken of ik ze in mijn Brewfather krijg.


Bedankt!

PaultjePils

Dat ziet er mooi uit! Is ook een stuk toegankelijker dan scrollen door een pdf. Ik heb het in Brewfather gezet en dat lijkt goed te werken! Grappig om te zien dat er meer verschillen zijn tussen BKG en BJCP dan ik dacht. Bedankt voor je inzet :proost:

Edwin brouwt

Ja,  met die pdf was ik ook wel klaar  ;D

Wat onhandig is van deze lijst bierstijlen is dat ik niet van alle het eind SG heb.  En da's wel handig in Brewfather.  Dus dat moet nog aangevuld worden (anyone?   ;) )

Jan de Graaff

Mooi gedaan hoor! Knappe site (bladwijzer gemaakt!) en de BeerXML importeerde prima bij mij. Was wel even zoeken hoe dat moest.
Voor de volgende: Ga naar 'Stijlen' en klik rechtsboven op het icoontje met de pen (de linker van de twee) "Wijzig custom stijlen", dan linksonder "Importeer".

Overigens vind ik 'Custom Styles' niet echt goed vertaald, Edwin ;)
Ik zou niet voor 'Custom stijlen' hebben gekozen, maar het als 'Eigen stijlen' vertalen

[Edit] Kun je dit niet als één van de standaard stijlgidsen in BrewFather krijgen? Net als de BJCP, BA of Norbrygg? Dat is nog handiger.

Eric v B

Goed bezig! Edwin. JanDeGraaff bedankt voor de "manual".

ramon86

Ik heb vorig jaar hetzelfde gemaakt, maar dan voor BeerSmith. Zie bijlage :)

Edwin brouwt

Citaat van: ramon86 op 20-03-2021  14:58 uIk heb vorig jaar hetzelfde gemaakt, maar dan voor BeerSmith. Zie bijlage :)

Nice, die ga ik even onderzoeken!  Daar zitten ook de stijlen van de BKG in?
Met eind SG?

Edwin brouwt

Citaat van: JanDeGraaff op 20-03-2021  12:40 uMooi gedaan hoor! Knappe site (bladwijzer gemaakt!) en de BeerXML importeerde prima bij mij. Was wel even zoeken hoe dat moest.
Voor de volgende: Ga naar 'Stijlen' en klik rechtsboven op het icoontje met de pen (de linker van de twee) "Wijzig custom stijlen", dan linksonder "Importeer".

Overigens vind ik 'Custom Styles' niet echt goed vertaald, Edwin ;)
Ik zou niet voor 'Custom stijlen' hebben gekozen, maar het als 'Eigen stijlen' vertalen

[Edit] Kun je dit niet als één van de standaard stijlgidsen in BrewFather krijgen? Net als de BJCP, BA of Norbrygg? Dat is nog handiger.

Dank voor de handleiding  Jan!

Ik zal 's kijken of ik Styles nog kan vertalen ... misschien zit dat er nog niet in :)

Ik had al overlegd met Thomas  van BF, ik hoop dat hij nu ziet dat ik ver ben  en dat we een eigen "ingang" krijgen.


Edwin brouwt

Gelijk maar even gedaan, volgende update van Brewfather wordt het "eigen stijlen".

henkie

Als ik het bestand wil downloaden krijg ik alleen een hoop platte tekst in mijn browser . Ik doe vast iets niet goed?

Frank.S


Oscar

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-03-2021  17:05 uOok kun je een beerXML bestand downloaden (op eigen risico, want Beta) om in te lezen in Brewfather (en waarschijnlijk ook andere pakketten?).

In BrouwVisie staan de bierstylen (biertype gids) al sinds het begin.... :) inclusief een voorbeeld recept  :brouwen:

ramon86

Citaat van: EdwinBrouwt op 20-03-2021  15:06 uNice, die ga ik even onderzoeken!  Daar zitten ook de stijlen van de BKG in?
Met eind SG?
Yes, dit is specifiek BKG :) Incl. de ranges voor begin- en eind-SG.

Pimmels

Citaat van: henkie op 20-03-2021  18:57 uAls ik het bestand wil downloaden krijg ik alleen een hoop platte tekst in mijn browser . Ik doe vast iets niet goed?
Op de link gaan staan en ' link downloaden ' selecteren.

Pimmels


Edwin brouwt

Citaat van: ramon86 op 20-03-2021  22:10 uYes, dit is specifiek BKG :) Incl. de ranges voor begin- en eind-SG.

Super,  dan kan ik mooi alle eind sg's invullen

Edwin brouwt

Citaat van: Oscar op 20-03-2021  21:26 uIn BrouwVisie staan de bierstylen (biertype gids) al sinds het begin.... :) inclusief een voorbeeld recept  :brouwen:

Ja,  dat geloof ik graag Oscar, ook in BrouwHulp. Maar hoe mooi die 2 pakketten ook zijn, Brewfather werkt op alle soorten devices (Windows,  apple,  android, ios, linux) en synced continue alles. 
Daarom stappen mensen over en daarom wilde ik graag die bkg lijst er in hebben.

Pimmels

Klopt het dat bij sommige stijlen 'Final Gravity' niet op gegeven is ?

Jan de Graaff

Citaat van: Pimmels op 21-03-2021  09:19 uKlopt het dat bij sommige stijlen 'Final Gravity' niet op gegeven is ?

Dit staat er in de eerste post:

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-03-2021  17:05 uNu heb ik niet alle gegevens kunnen traceren, dus de beerXML is behoorlijk compleet maar niet helemaal.
Ik heb bijvoorbeeld niet van alle bieren het eind SG (Final Gravity).

Pimmels

Citaat van: JanDeGraaff op 21-03-2021  10:37 uDit staat er in de eerste post:
Ah dank je, niet goed gelezen! :nut: Excuus!  :proost:

Pimmels

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-03-2021  17:05 uDus mocht iemand me willen helpen met deze waardes en mis je sowieso gegevens om aan te vullen: reageer op  dit topic!
Ik heb een paar final grafities gevonden bij de Brewers association 2021:
BLOND: 1.010 tot 1.014
WITBIER: 1.006 tot 1.008
APA: 1.010 tot 1.016
Balt.Porter: 1.016 tot 1.022

Jan de Graaff

Citaat van: Pimmels op 21-03-2021  12:28 uIk heb een paar final grafities gevonden bij de Brewers association 2021:
BLOND: 1.010 tot 1.014
WITBIER: 1.006 tot 1.008
APA: 1.010 tot 1.016
Balt.Porter: 1.016 tot 1.022
Het gaat er toch om wat de eind SG volgens de BKG moet zijn en niet hoe die volgens de BA zou moeten zijn? Dat kan uit elkaar lopen; andere kenmerken lopen ook uiteen.
Ik denk niet dat je meerdere stijl-reglementen door elkaar kunt gooien.

Of heeft de BKG gewoon enkele kenmerken – zoals sommige eind SG's – niet gedefinieerd (en dus feitelijk vrij gelaten)? Dan zou je het voor de software wel eventueel kunnen aanvullen met info van andere stijl-reglementen. Het hangt er dus helemaal van af wat de intentie van de BKG is..

Drents Hopbier

Citaat van: JanDeGraaff op 21-03-2021  14:17 uHet gaat er toch om wat de eind SG volgens de BKG moet zijn en niet hoe die volgens de BA zou moeten zijn? Dat kan uit elkaar lopen; andere kenmerken lopen ook uiteen.
Ik denk niet dat je meerdere stijl-reglementen door elkaar kunt gooien.

Of heeft de BKG gewoon enkele kenmerken – zoals sommige eind SG's – niet gedefinieerd (en dus feitelijk vrij gelaten)? Dan zou je het voor de software wel eventueel kunnen aanvullen met info van andere stijl-reglementen. Het hangt er dus helemaal van af wat de intentie van de BKG is...

Er wordt telkens verwezen naar Nr. BJCP style (2015). Daar staat wel een FG (eind SG). https://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

Hopbier

Edwin brouwt

Ik heb een update gedaan en (volgens mij) alle eind SG's ingevoerd.
Dat betekent dat je nu ook de bijgewerkte beerXML kunt downloaden. Wel jammer van Brewfather is dat je dan 70 stijlen moet weggooien ...

Ik heb Thomas gevraagd of hij een speciale BKG klasse wil maken en dat wil hij. Dus je kunt ook even geduld hebben en dan zitten de stijlen er vanzelf in :-)


Dank @ramon86 !  (Hoe ben jij eigenlijk achter al die waardes gekomen? Ze staan niet in de BKG gids)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.