Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sendable  (gelezen 1681 keer)

Offline Hoedz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Groetz van Hoedz
Sendable
« Gepost op: 19-03-2021 11:39 u »
Beste mensen,
Omdat mijn Engels bepaald niet denderend is, heb ik een heleboel smaken/geuren in de lijst van Untappd (daar staan er meer dan driehonderd in) opgezocht. Ook heb ik, samen met iemand die het Engels wel beheerst, gekeken naar een aantal woorden die in eerste instantie niets met smaak/geur te maken leken te hebben. We zijn er uiteindelijk aardig uitgekomen. Maar er is n woord dat we niet kunnen koppelen: sendable. De betekenis is verzendbaar, maar we konden niets vinden in de biercontext. Misschien dat er hier toegankelijk mee bedoeld wordt, maar dat lijkt zo geforceerd. Iemand enig idee wat er hier met sendable bedoeld wordt?
Groetz, Ssssandra

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Sendable
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2021 11:42 u »
Zou goed kunnen betekenen dat je het betreffende bier online kunt bestellen bij de brouwer?

Offline Hoedz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Groetz van Hoedz
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2021 11:49 u »
Zou goed kunnen betekenen dat je het betreffende bier online kunt bestellen bij de brouwer?

Dat klinkt logisch, maar het staat in de lijst met smaken en dat klinkt dan weer niet logisch.

Offline elBieros

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2021 12:48 u »
Wellicht als in "send back to the bar" als het bier niet lekker is? Terugstuurbaar?  :weetniet: ;D Ik roep maar wat...

gr,elB

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2021 13:06 u »
Doordrinkbaar komt ook in me op. Dus niet te vol, veel suiker in de stort?

Offline Hoedz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Groetz van Hoedz
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2021 13:07 u »
Wellicht als in "send back to the bar" als het bier niet lekker is? Terugstuurbaar?  :weetniet: ;D Ik roep maar wat...

gr,elB
Mmmm, als in: 'dit is niet om over naar huis te schrijven.' (of juist wel natuurlijk). Het is een idee. Maar ik blijf toch nog wel open staan voor andere.  :)

Offline Rob Q

• Vol lid
  • Onderzoeker
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2021 13:47 u »
Ik hou het op aanrader, als in "aan iemand doorgeven/sturen".

Edit: P.S.: het is beter vertaalbaar als je het woord in de context weergeeft/ in een zin.

Offline Hoedz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Groetz van Hoedz
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2021 15:15 u »
Doordrinkbaar komt ook in me op. Dus niet te vol, veel suiker in de stort?
Ook een interessante.

Offline Hoedz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Groetz van Hoedz
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2021 15:20 u »
Ik hou het op aanrader, als in "aan iemand doorgeven/sturen".

Edit: P.S.: het is beter vertaalbaar als je het woord in de context weergeeft/ in een zin.
Is ook een aardig idee, maar wel precies tegenovergesteld als eerder gesteld (terugsturen naar de bar) :) . Maar het is nog steeds niet iets wat je in het bier waarneemt. En misschien is dat bij dit woord ook helemaal de bedoeling niet en is een aanrader wel het juiste woord. Maar ik kauw er nog even op. Wellicht moet ik Untappd benaderen. Ik heb in ieder geval niet het idee dat het in de biercontext een hele normale term is. Anders had het hier wel antwoorden geregend.

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2021 22:17 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2021 23:48 u »
Beste mensen,
Omdat mijn Engels bepaald niet denderend is, heb ik een heleboel smaken/geuren in de lijst van Untappd (daar staan er meer dan driehonderd in) opgezocht. Ook heb ik, samen met iemand die het Engels wel beheerst, gekeken naar een aantal woorden die in eerste instantie niets met smaak/geur te maken leken te hebben. We zijn er uiteindelijk aardig uitgekomen. Maar er is n woord dat we niet kunnen koppelen: sendable. De betekenis is verzendbaar, maar we konden niets vinden in de biercontext. Misschien dat er hier toegankelijk mee bedoeld wordt, maar dat lijkt zo geforceerd. Iemand enig idee wat er hier met sendable bedoeld wordt?
Groetz, Ssssandra

Geen idee. Het is allesbehalve een gebruikelijke term als het gaat om het beschrijven van biersmaken.

Zie ook https://www.craftbeer.com/editors-picks/beer-flavor-map-revolutionizes-beer-terminology

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #11 Gepost op: 20-03-2021 09:12 u »
Volgens urban dictionary is sendable "Hot or goodlooking" , ik dacht meer in de lijn van doordrinkbaar inderdaad.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #12 Gepost op: 20-03-2021 14:39 u »
volgens urban dictionary is sendable "Hot or goodlooking" , ik dacht meer in de lijn van doordrinkbaar inderdaad.

Mwa... :denken:

Offline Stefan R.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 20-03-2021 18:54 u »
Had de vraag ff door gespeeld aan een Engelse kennis.
Hier bij het antwoord:

I'd say in my opinion 'sendable' is more of an adjective of how good the beer is and not a flavour.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #14 Gepost op: 20-03-2021 18:59 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 20-03-2021 21:12 u »
Had de vraag ff door gespeeld aan een Engelse kennis.
Hier bij het antwoord:

I'd say in my opinion 'sendable' is more of an adjective of how good the beer is and not a flavour.

Precies. Dit soort termen horen niet thuis in het vocabulair voor het objectief beschrijven van biersmaken.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 20-03-2021 21:40 u »
Wat zegt Untappd hiervan?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 20-03-2021 22:39 u »
Wat zegt Untappd hiervan?

Half sterretje. Ik hou niet van IPA's (met melksuiker, stierenballen, kerstbomen, ouder fruitsalades, milkshakes en glitters)

Ingo ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 20-03-2021 23:00 u »
Ik hou niet van IPA's (met melksuiker, stierenballen, kerstbomen, ouder fruitsalades, milkshakes en glitters)

Ieder zijn smaak. Het mooie dat er heel veel smaken in bier zitten. De een gruwelt van een bepaald smaakprofiel en de ander kan er geen genoeg van krijgen...
Via een goed smaakvocabulair kun je smaken beschrijven zonder er een waardeoordeel aan te plakken. Aan termen als geweldig, lekker en gootsteen zeggen niets over de smaak van een bier. Zo kan een stout of een zure geuze voor de een geweldig en voor een ander niet om te pruimen zijn.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #19 Gepost op: 21-03-2021 09:06 u »
Op Untappd gaat het om termen die iedereen thuis kan brengen dus het hoeft niet per se in het flavourwheel te passen, hoewel een wildgroei aan termen ook niet helpt om te klassificeren.
Half sterretje. Ik hou niet van IPA's (met melksuiker, stierenballen, kerstbomen, ouder fruitsalades, milkshakes en glitters)

Ingo ;)

Ik bedoelde meer hoe de mensen die Sendable hebben toegevoegd op Untappd dit interpreteren, dus e-mailtje naar Untappd? Of kun je zoeken op Untappd welke bieren Sendable zijn?

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #20 Gepost op: 21-03-2021 10:01 u »
Er staan wel meer vreemde smaakomschrijvingen bij Untapd:

Belgiany, Dark, Pinpoint, Rustic, Wet

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 21-03-2021 11:01 u »

Ingo ;)

;D ;D ;D

Offline Hoedz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Groetz van Hoedz
« Reactie #22 Gepost op: 21-03-2021 17:21 u »
Dank voor de reacties hierboven. Ik merk dat het niet zo vreemd is, dat we er niet uitkwamen. Net als de meesten hierboven vermoed ik ook dat het geen smaak, maar een oordeel is. Ik zal van de week eens kijken of ik het Untappd kan vragen. Wordt dus wellicht vervolgd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 21-03-2021 21:33 u »
Op Untappd gaat het om termen die iedereen thuis kan brengen dus het hoeft niet per se in het flavourwheel te passen, hoewel een wildgroei aan termen ook niet helpt om te klassificeren.

Het smaakwiel en het daarbij behorende smaakvocabulair is destijds niet voor niets ingevoerd. De meeste smaken van het smaakwiel hebben een duidelijke referentie in de vorm van bepaalde stof die verantwoordelijk is voor een bepaalde smaak. De termen van het smaakwiel worden internationaal gebruikt door (professionele) bierproevers. Dit voorkomt dat onder een bepaalde groep bierkeurmeesters andere aanduidingen worden gebruikt dan door andere keurmeesters, dit komt de communicatie ten goede. Iedereen weet wat bedoeld wordt, dat is wel zo handig...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 21-03-2021 22:01 u »
Misschien bedoelen ze "scentable"  :weetniet: :weetniet:

Tags: