Recepten > Kloonbrouwsels

Hertog Jan Weizen kloon poging

<< < (2/2)

middelaersch:

--- Citaat van: Celosia brew brothers op 17-03-2021  18:28 u ---Bij een weizen bier hoor je normaal gesproken tarwemout te gebruiken voor een zuurtje in het bier. Maar tegen alle geldende brouwregels in hebben we dat niet gedaan. Om qua smaak in de buurt te komen van de Hertog Jan Weizen.

--- Einde van citaat ---

Geinig, een tarwe bier zonder tarwe. Niets is onmogelijk.  >:D  :biersmile:

daanvandervleuten:
Ik heb jaren geleden ooit een Hertog Jan Weizener gekregen van een lokale kroegbaas op het terras. En daarna een echte Duitse (Paulaner) gedronken. De Hertog Jan was aanzienlijk zuurder...

Jedoka:
Ik snap niet goed waarom je je mandfles bijvult met water,  daarmee slap je het bier alleen maar af, en vervolgens weer een liter water erbij om 100 gram dextrose op te lossen voor het bottelen? Bottelen is verstandig wanneer je s.g. een aantal dagen gelijk is en niet wanneer een je in dit geval de 1018 hebt gehaald, kunnen maar zo nog een paar puntjes vanaf gesnoept worden. En een bier lijkt mij pas klaar wanneer de navergisting volledig is... verder een leuk verteld verhaal hoor!

Jelle

Celosia brew brothers:
"Ik snap niet goed waarom je je mandfles bijvult met water,  daarmee slap je het bier alleen maar af"

"En vervolgens weer een liter water erbij om 100 gram dextrose op te lossen voor het bottelen? Bottelen is verstandig wanneer je s.g. een aantal dagen gelijk is en niet wanneer een je in dit geval de 1018 hebt gehaald, kunnen maar zo nog een paar puntjes vanaf gesnoept worden. "

Beste Jelle,
1 - We hebben gemerkt dat we bij maischen en koken beste wel veel vocht verliezen en zijn daarom onze liters bij de start in de recepten al een beetje gaan aanpassen t.o.v. wat de brouwsoftware aangeeft.
Dat heeft tot gevolg dat we het doel van 15 liter in de mandfles niet haalden en we die dan met gekookt ( en afgekoeld ) bij vullen. Waarom ? Je wilt geen luchtkamer boven het bier in de mandfles want daar zit zuurstof in die de smaak van het bier nadelig be´nvloedt. Die moet je zo klein mogelijk maken onder het waterslot.

2 - Wij laten het bier 2 weken in de mandfles rijpen en laten die dicht om reden van besmettingsgevaar en om er geen verse lucht bij te laten. We gaan dus niet voortdurend bemonsteren, maar als na de 2 weken het SG 1018 of lager is kunnen we bottelen. Bij hogere SG loop je kans op "bommetjes" en moet je nog wachten met bottelen. Zit je op het randje ( 1018 ) dan is iets verdunnen als je toch suiker toe moet voegen een oplossing. Vandaar.
3 - Te lang wachten met bottelen kan tot gevolg hebben dat je je restant zoetje in het bier kwijt raakt en de smaak minder wordt.
Daarom proeven met het monster ook altijd even. Meten is weten en daarnaast is proeven ook nuttig.
Dus een paar puntjes eraf snoepen is niet altijd een heilig doel. Smaak telt voor een goed drinkbaar biertje en da,s ook een kwestie van smaak.
Ieder zijn eigen stijl van brouwen tenslotte :)

Jedoka:
Beste Celosia, Als dat allemaal zo voor jullie werkt lekker zo laten, goed weekend!

Jelle

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie