Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Erg laag rendement Weizen  (gelezen 2460 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Erg laag rendement Weizen
« Reactie #25 Gepost op: 06-04-2021 19:36 u »
Ik heb afgelopen weekend een ijwit kloon gebrouwen met 40% tarwemout met een taditionele manier van maischen met optimaal 'antennevormig' hevelfilter: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg617185.html#msg617185
sinds ik dat ding gebruik en het filterbed altijd een beetje laat zweven, dus water erop voordat het droog valt heb ik nooit meer problemen met tarwe of ongemoute granen gehad en ook een hoog spoelrendement van 92%.
Het ligt denk ik dus aan die brouwautomaten met optillen van de moutkorf in combinatie met 'lastige' mouten zoals tarwemout of vlokken.
Rijsthulsen is dan inderdaad een mooi lapmiddel, maar beter als je zonder kunt. Traditioneel is dus zo gek nog niet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 06-04-2021 21:14 u »
Toevallig heb ik afgelopen zaterdag een witbier gebrouwen met 40% tarwe en kwam ik ook ‘’veel’’ lager uit dan normaal.  1,055 ipv beoogde 1,060. Ik heb op 11 kg mout, 500 gram rijsthulzen gebruikt  en geen problemen gehad met het spoelen.
Voor mij was dit de tweede keer dat ik volgens het eenstapsmaischschema heb gebrouwen met mijn RIMS installatie dus dacht dat daar de oorzaak zou liggen. Wellicht toch iets met de tarwe te maken.

Gr Ruud

Tarwemout geeft een iets hogere opbrengst dan gerstemout bij de gestandaardiseerde congresmaischmethode. Dit komt doordat er geen kaftjes om de tarwekorrels zitten. Om diezelfde reden krijg je in de praktijk een iets mindere opbrengst. De bostel is veel compacter waardoor niet alle suikers gewonnen kunnen worden. Het is om die reden dat aanbevolen wordt rijsthulzen te gebruiken bij het brouwen met tarwemout.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 07-04-2021 11:19 u »
Tarwemout geeft een iets hogere opbrengst dan gerstemout bij de gestandaardiseerde congresmaischmethode. Dit komt doordat er geen kaftjes om de tarwekorrels zitten. Om diezelfde reden krijg je in de praktijk een iets mindere opbrengst. De bostel is veel compacter waardoor niet alle suikers gewonnen kunnen worden. Het is om die reden dat aanbevolen wordt rijsthulzen te gebruiken bij het brouwen met tarwemout.
Ik heb ook 5% rijsthulzen gebruikt en had geen last van een compact filterbed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 07-04-2021 13:48 u »
De bostel is veel compacter waardoor niet alle suikers gewonnen kunnen worden. Het is om die reden dat aanbevolen wordt rijsthulzen te gebruiken bij het brouwen met tarwemout.
Vooral bij een brouwautomaat dus. Wat ik aangaf was dat het bij mij met een goed filter en rustig spoelen prima ging zonder rijsthulzen en de kafjes van de gerstemout voldoende waren en ik een hoog spoelrendement had, minimaal even hoog als met alleen gerstemout.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #29 Gepost op: 07-04-2021 13:58 u »
Ik ga binnenkort een weizen brouwen met een tarwestort van 60%, daar zal ik denk ik wel rijsthulzen moeten gebruiken in mijn brouwautomaat...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 07-04-2021 14:03 u »
Ik ga binnenkort een weizen brouwen met een tarwestort van 60%, daar zal ik denk ik wel rijsthulzen moeten gebruiken in mijn brouwautomaat...
ik denk van wel. ook de hoogte van het filterbed speelt nog een rol want hoge filterbedden worden relatief meer in elkaar gedruk. Bij meer dan 30 cm kreeg ik altijd problemen met mijn oude filter. Als je kunt takelen en het beslag bij het filteren flink zwevend weet te houden valt het misschien nog mee. Je moet je vinger er in kunnen drukken zonder veel weerstand tijdens het filteren. Als je weerstand voelt als een soort vaste ondergrond dan is het al te ver dichtgeslagen.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 07-04-2021 14:16 u »
ook de hoogte van het filterbed speelt nog een rol
Ik weet nog niet hoe hoog het filterbed gaat worden omdat ik voor het eerst dit bier in een nieuwe automaat ga brouwen. Ook heb ik de beoogde hoeveelheid nog niet gebrouwen in die ketel dus ik ga denk ik sowieso rijsthulzen gebruiken. Wil niet dat het mislukt.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 07-04-2021 15:50 u »
Kan nooit kwaad toch :)

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 07-04-2021 15:52 u »
Kan nooit kwaad toch :)
Zo is het maar net!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 07-04-2021 20:32 u »
Ik heb ook 5% rijsthulzen gebruikt en had geen last van een compact filterbed.

Kennelijk hebben de rijsthulzen niet voldoende effect gehad...

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 07-04-2021 20:50 u »
Kennelijk hebben de rijsthulzen niet voldoende effect gehad...
Juist wel toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 07-04-2021 21:18 u »
Juist wel toch?

De bedoeling is dat door het gebruik van rijsthulzen je rendement omhoog gaat door het beter kunnen uitspoelen van de suikers. Dat heeft zo te merken niet voldoende gewerkt. Ruud (Rootsman) kwam lager uit dan verwacht bij een storting van 40% tarwe. Ik neem overigens aan dat Ruud tarwemout gebruikt heeft en geen tarwevlokken.

Tarwemout heeft een hogere opbrengst dan gerstemout bij de congresmaischmethode. Een lager rendement met tarwe is een gevolg van het minder goed kunnen uitspoelen van alle suikers die gevormd zijn.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 07-04-2021 22:05 u »

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 21-04-2021 13:09 u »
Nog even een terugkoppeling. Ik heb het bier enkele weken geleden gebotteld, de geur die er toen afkwam was niet best. Waar het vergisten in het begin prima verliep, kwam de laatste dagen echt een putlucht uit het vat. (vergist op 17, langzaam verhoogd naar 20). Na twee weken op fles heb ik er eentje opengetrokken. De geur was gelukkig weg, en het leek gewoon op bier. Ik herkende er niet echt een Weizen in, kon de smaak niet echt plaatsen. Geen kruidnagel of banaan in elk geval. Was op zich prima te drinken, maar mijn vrouw vond dit het eerste van mijn 11 brouwsels dat ze niet lekker vond. Zal binnenkort er nog eens eentje openen en kijken of ik de smaak wat beter kan duiden. Geen topper in elk geval.

Offline thepsych

• Junior lid
  • **
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #39 Gepost op: 21-04-2021 14:50 u »
Recent ook een weizen gebrouwen die ook niet geweldig liep in mijn grainfsther maar wel redelijk rendement opleverde. Wel veel geroerd!! Voordat de deksel er op ging. Ook gebruik ik altijd rijsthulzen, 400 g bij 6 kg mout.
Overigens heb ik mijn moutmolen na het weer niet lekker doorlopen toch maar eens ruimer gezet, 1,45 m’n in de mattmill, en ziedaar mijn rendement veel hoger en spoelen, wel nog met rijsthulzen, zonder veel tarwe, als een tierelier
Drek bovenaan is niet ongebruikelijk en kan bruin en zwart zijn.  Ik denk dat het eiwitten zijn. Eerder ergens gelezen
iSpindel is inderdaad niet zo betrouwbaar. De mijne varieert per graad wel 1 SG punt.  Heb op een forum gelezen dat je nog wel iets kunt toevoegen bij de poly formule maar dat durf ik niet zo goed. Ik ga hem nog eens kalibreren op verschillende temperaturen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 21-04-2021 21:08 u »
...
Drek bovenaan is niet ongebruikelijk en kan bruin en zwart zijn.  Ik denk dat het eiwitten zijn. 
Citaat
Het is een combinatie van eiwitten en gomstoffen. Deze stoffen worden pentosanen genoemd. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Pentosaan

Eerder ergens gelezen iSpindel is inderdaad niet zo betrouwbaar. De mijne varieert per graad wel 1 SG punt.  Heb op een forum gelezen dat je nog wel iets kunt toevoegen bij de poly formule maar dat durf ik niet zo goed. Ik ga hem nog eens kalibreren op verschillende temperaturen.

Een iSpindel gebruik je vooral om het verloop van de vergisting te volgen. Door verontreinigingen die aan een iSpindel kunnen plakken wordt de meting beïnvloed. Op het einde van de vergisting bepaal je daarom het beste het eind SG met behulp van een hydrometer of een refractometer.

Tags: