Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke champagne gist?  (gelezen 1969 keer)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Welke champagne gist?
« Reactie #25 Gepost op: 24-03-2021 10:31 u »
Misschien is hun naamgeving op calorieën.
Binnenkort gaan ze de Caralijn uitbreiden. Behalve Cara Light komt er nu ook Cara Zero.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 24-03-2021 11:03 u »
Ik heb het recept ingegeven op BrouwHulp, en daar laat hij een lager eind sg zien dan in het recept, met een hoger alcoholgehalte als gevolg. Tot hiertoe is dat de eerste keer dat ik een verschil zie in recept boek/BrouwHulp. Weet iemand wat ik het beste zou doen, een saison met 7,5% is nu wel wat veel als BrouwHulp zou kloppen. Wie volg ik ? Het boek of BrouwHulp ? Grts
BrouwHulp rekent meestal goed, maar houdt géén rekening met te weinig gist.. Berekent SG-end op SVG (vergitingsgraad) van de 1e gist die je invoert.
Het boek lijkt er van uit te gaan dat de Saisongist het karwei niet afmaakt, en dat Chamagnegist dat wel doet..
De voorgestelde gisten wijken nogal af in SVG, WLP 570~76% tegen BelleSaison van 88%.  Recept komt op ~85% svg.   Mét wat suiker in recept, verhoogt SVG.
Kan zijn dat je met WLP570 (lage SVG) wél op juiste SG uitkomt in BrouwHulp..
Het blijft een vreemd geval/recept..  Zie ook eerdere reacties. Met voldoende saisongist zou ik niet weten wat die champagnegist nog te verteren heeft.
Succes,  Snelbier.

Toevoeging: Als je de BelleSaison-gist gebruikt kan het bier verder uitgisten dan recept voorstelt. Geeft iets droger bier én meer alcohol zoals je al weet.
Alcohol kun je natuurlijk compenseren met minder mout of meer water, maar houdt een droger karakter.
Suiker uit het recept halen lijkt me logischer, je zal dan het 'origineel' meer benaderen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 24-03-2021 21:21 u »
Ik heb het recept ingegeven op BrouwHulp, en daar laat hij een lager eind sg zien dan in het recept, met een hoger alcoholgehalte als gevolg. Tot hiertoe is dat de eerste keer dat ik een verschil zie in recept boek/BrouwHulp. Weet iemand wat ik het beste zou doen, een saison met 7,5% is nu wel wat veel als BrouwHulp zou kloppen. Wie volg ik? Het boek of BrouwHulp? Grts

Het is niet jij, een recept of brouwsoftware die het eind SG bepalen... De gist is de baas in je gistvat! De meeste saisongisten gisten ver door. Daardoor haal je met deze gisten een hoger alcoholgehalte dan gebruikelijk.
Overigens is een saison met een alcoholgehalte van 7,5% niet ongewoon. Je hebt namelijk ook sterke saison.
Als je begint met een begin SG van 1050 en het bier gist uit tot 1002 kom je met de bottelsuiker snel op 7,5% alcohol uit...

Zou je het recept willen delen? Aan de hand daarvan kan beter ingeschat worden wat het alcoholgehalte zal zijn. Vermeld ook welke gist je gaat gebruiken.

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 25-03-2021 10:25 u »
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptSaison James Morton met safcider
Brouwdatum18-04-2021
BierstijlSaison
Volume20,7 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Moorsel-Aalst 7,5ph
5,00 mlMelkzuur
4,08 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
65 mg/l7 mg/l37 mg/l185 mg/l55 mg/l65 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,9 %
0,30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %
0,20 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
275,0 °C5 min.5 min.4,7 l/kg
164,0 °C1 min.90 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,3 gSaazpellets3,4%75 min.16,3 IBU
20,0 gSaazpellets3,4%30 min.5,5 IBU
30,0 gSaazpellets3,4%15 min.4,3 IBU

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 25-03-2021 10:29 u »
De wijngist is wel de safcider, al weet ik ook niet hoe ik nu moet uitrekenen hoeveel ik daarvan moet gebruiken...  :o

Edit: ik heb het de schrijver van het boek gevraagd, ben benieuwd of ik antwoord krijg.  ;D

Online Snelbier

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 25-03-2021 17:07 u »
De wijngist is wel de safcider, al weet ik ook niet hoe ik nu moet uitrekenen hoeveel ik daarvan moet gebruiken...  :o
Edit: ik heb het de schrijver van het boek gevraagd, ben benieuwd of ik antwoord krijg.  ;D
Benieuwd naar het antwoord van de schrijver.. Sommigen reageren best snel op dit soort vragen.
Hoeveelheid champagnegist? wacht het schrijvers-antwoord even af.
  Op gevoel zou ik het hele zakje er in mikken, ALS saisongist stokt...
- Welke champagnegist heb je nu exact? Kan dat niet opmaken uit je recept.
Proost, Snelbier.

Offline DavyDK

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 25-03-2021 19:17 u »
Voor de champagnegist heb ik de Fermentis safcider 5 g.

Tags: