Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Onvrijwillig experiment  (gelezen 1051 keer)

Offline Eric de Noorman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Onvrijwillig experiment
« Gepost op: 11-03-2021 20:41 u »
Beste medebrouwers, hier een kort verslag en wat vragen over wat ik kan doen om de 75 liter batch met weizen nog goed te krijgen. De bedoeling was om met mijn Duitse buurman een weizen te brouwen, een die we al eerder gebrouwen hebben. Nu had ik me echter voorgenomen om een eenstapsmaisch te proberen, o.a. om beter schuim op het bier te krijgen, een experimentje dus. Inmaischen zou bij 67 ºC gaan gebeuren. Normaal bij het inmaischen heb ik het water ongeveer 3 ºC hoger om de afkoeling door het storten van het graan op te vangen. Dit keer moet er iets is zijn gegaan, na het storten bleek de temperatuur rond de 70-71 te zijn. Uiteindelijk niet zo veel over nagedacht, gewoon doorgewerkt tot we klaar waren met brouwen, gekoeld tot 18 ºC. Daarna meteen de gist (Mangrove Jack M 20, 4 zakjes) erbij gedaan en in de klimaatkast gezet. Na 2 dagen met een zeer heftige vergisting was er ineens geen leven meer in het brouwsel. We begonnen met een S.G. 1055, na 2 dagen bleek het op 1030 te staan en wilde dus niet meer verder, alle trucs uit de kast gehaald, verse gist toegevoegd, toen een starter gemaakt met nog een andere gist, na 6 dagen was er zo goed als geen leven, niets hielp. Toen dacht ik ineens aan die hoge inmaisch temperatuur, volgens mij is het gevolg van die behandeling dat er erg veel overgistbare suikers in het wort zaten. Ik had nog Mangrove Jack M29 Saison liggen, die gist is niet erg kieskeurig, die heb ik er toen maar bijgedaan. De dag erna begon het zowaar weer te gisten, en goed ook, nu na 12 dagen is het S.G. op 1012 beland!
Ik begreep na het proeven van het bier dat het natuurlijk een heel ander bier gaat worden dan een weizen, (mijn Duitse buurman liet wel een paar traantjes toen hij dat hoorde) zelf vind ik het geen probleem.
Mijn vraag is nu hoe ik verder ga m.b.t. de hopgift. Omdat het een weizen zou worden hebben we weinig hop gebruikt, nu wordt het meer een combinatie tussen weizen en saison.Voor mijn gevoel moet er nu meer hop in, ik wil echter niet drooghoppen. Zelf had ik gedacht om een krachtig aftreksel van een aromahop te maken en dit bij het wort te doen.
Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Onvrijwillig experiment
« Reactie #1 Gepost op: 11-03-2021 23:41 u »
...
Ik begreep na het proeven van het bier dat het natuurlijk een heel ander bier gaat worden dan een weizen, (mijn Duitse buurman liet wel een paar traantjes toen hij dat hoorde) zelf vind ik het geen probleem.
Mijn vraag is nu hoe ik verder ga m.b.t. de hopgift. Omdat het een weizen zou worden hebben we weinig hop gebruikt, nu wordt het meer een combinatie tussen weizen en saison.Voor mijn gevoel moet er nu meer hop in, ik wil echter niet drooghoppen. Zelf had ik gedacht om een krachtig aftreksel van een aromahop te maken en dit bij het wort te doen.
Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft gehad?

Een saison is een bierstijl die ook niet al te bitter is en ook geen echt hopprofiel heeft. De gist is bij smaakmaker bij deze stijl.
De bitterheid ligt ergens tussen de 20 en 35 EBU. Je kunt er voor kiezen om alles te laten voor wat het is. Je hebt sowieso een mengeling van bierstylen.

Een zelfgemaakt hopextract toevoegen kan. Je kunt er ook voor kiezen om kant en klaar geïsomeriseerde hopextract te kopen. Persoonlijk zou ik dat laatste niet doen omdat dat alleen bitterheid geeft.

Offline Eric de Noorman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12-03-2021 08:59 u »
Bedankt Jacques! Ik zal kijken wat ik doe, ik zal eerst nog een paar dagen wachten en dan weer proeven. Uiteindelijk laat ik wel weten hoe alles uitpakt.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #3 Gepost op: 12-03-2021 09:35 u »
Interessant verhaal Eric! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Offline biking rebel

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-03-2021 09:55 u »
Bedankt Jacques! Ik zal kijken wat ik doe, ik zal eerst nog een paar dagen wachten en dan weer proeven. Uiteindelijk laat ik wel weten hoe alles uitpakt.

Die M29 zou ik zeker 3-4 weken laten vergisten alvorens te bottelen. Hij gaat langzaam door (diastaticus gist). Opzich wel leuke combi: droge kruidige weizen met een banaantje!

Offline Eric de Noorman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2021 21:40 u »
Beste medebrouwers, hier een kort verslag over het verdere verloop en het resultaat van wat een weizen zou moeten worden, maar meer op een saison lijkt.
Na het toevoegen van de M29 saisongist heb ik de temperatuur tot 29 gr C.op laten lopen (bij SG 1030), toen begon alles weer tot leven te komen. Uiteindelijk gistte alles door tot 1007, na 5 dagen op 1007 vond ik het welletjes, het bier is toen in de flessen gedaan. Na 5 dagen in de klimaatkast was de druk in de flessen ongeveer 3 atm. Na een week nog steeds 3 atm. daarna heb ik alles koud laten worden en heb ik een flesje geopend om te proeven.
De smaak heeft wel iets van een weizen, maar de M29 overheerst, absoluut geen banaan (gelukkig!), wel veel citrus en een duidelijk esterig saison profiel.
Nu 2 weken nadat ik de eerste fles geopend heb is het een heerlijk fris en fruitig bier, met mooi schuim, ABV van 6,5%, geworden.
Om te controleren of het bier nog verder doorgist in de fles (diastaticus gist) laat ik de fles met manometer nog een tijd staan om de druk te kunnen controleren.
Mijn Duitse buurman en medebrouwer was zeer tevreden met de smaak. Eind goed, al goed!

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-04-2021 10:48 u »
Klinkt eigenlijk als een best interressant bier! Het valt me bij dergelijke verhalen op dat er eigenlijk ondanks anders dan bedoeld tóch een mooi product uit komt. Dat is ook mijn eigen ervaring met brouwfouten. We maken onszelf blijkbaar gauw te druk. :)

Offline Opaslof

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 14-04-2021 13:24 u »
Klinkt eigenlijk als een best interressant bier! Het valt me bij dergelijke verhalen op dat er eigenlijk ondanks anders dan bedoeld tóch een mooi product uit komt. Dat is ook mijn eigen ervaring met brouwfouten. We maken onszelf blijkbaar gauw te druk. :)
Nu nog zien of je dit topbiertje kan reproduceren

Offline Derp

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-04-2021 14:32 u »
Das vaak lastig met dergelijke brouwsels. In de regel adopteer ik de Bob Ross regel maar als ik een fout gemaakt heb en geniet ik van mijn "happy little accidents".  ;D

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2021 21:31 u »

Goed bierbrouwen is optelsom van heel veel factoren. Als een bepaalde factor niet optimaal is verlopen wil dat nog niet zeggen dat je een slecht bier gebrouwen hebt. Vergeet niet dat aan sommige nadelen ook voordelen kleven. Zo kan autolyse gunstig zijn als je bier met een lage pH hebt. Door de autolyse gaat de pH omhoog. Dat kan soms voor de smaak van het bier opwegen tegen een hogere zwavelachtige smaak. In sommige bierstijlen zoals eeen saison misstaat een beetje gistachtige smaak niet.
Wat is bierbrouwen toch heerlijk complex  :brouwen: :proost:

Tags: