Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vloeken in de kerk: Radler  (gelezen 1650 keer)

Offline Eriks

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vloeken in de kerk: Radler
« Gepost op: 07-03-2021 11:28 u »
Het wordt langzaam mooier weer en de voorjaar en zomerbieren zijn al vol in de maak. Nu ben ik er zelf niet de grootste fan van, maar in mijn omgeving wel, de radler. Nu wil ik die ook gaan brouwen, maar wel met het idee dat het uit een flesje komt (dus niet een pils maken om die later met frisdrank te mengen)

Het volgende idee heb ik;

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk26
Naam receptRadler
Brouwdatum07-03-2021
BierstijlPils(ener)
Volume8,0 l
Begin SG1,040 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
11,00 lWater uit Vlijmen
2,23 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
41 mg/l5 mg/l15 mg/l150 mg/l16 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,40 kgEuropils maltCrisp3 EBC98,6 %
0,02 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC1,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.45 min.7,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.10 min.7,9 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.7,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,6 gTettnanger 2019pellets3,9%60 min.15,7 IBU
13,0 gTettnanger 2019pellets3,9%15 min.9,6 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
25,00 gCitroenschilspecerijkoken

Gist
starter[/data][data]Munich Classic Wheat Beer yeast ()[/data][data]bovengist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row][data]25,00 gCitroenschilspecerijkoken

Dus een pils maken en bij het koken alvast citroen toevoegen om de smaak van citroen te versterken (ben bang dat deze smaak vervliegt uit enkel frisdrank). Dan in het gistingsvat wil ik lemon & lime zero toevoegen nog voor de hoofdvergisting, omdat hier minder suiker in zit (of zeer minimaal te vergisten suiker) zodat het zoete van de frisdrank behouden blijft (en het alcohol gehalte niet om hoog vliegt). Dan gaan de suikers omgezet worden in alcohol voordat het de fles in gaat (om bierbommetjes te voorkomen) Om het suiker wat er toch in zit te compenseren heb ik dat als daadwerkelijk kristalsuiker in BrouwHulp erbij gedaan.

Gegevens van zero lemon & lime
Koolzuurhoudend water, voedingszuur: citroenzuur/appelzuur, zoetstof: acesulfaam-K/sucralose, natuurlijk lemon-lime
aroma, conserveermiddel: E202.
Energie   6 kJ
Energie   1 kcal
Koolhydraten   0.2 g

Het idee is om dit over 1,5 maand ongeveer te gaan maken. Beetje afhankelijk van tijd, weer en de agenda (er zitten ook nog andere bieren op de planning daarvoor) Wat is jullie idee? Voorwaarde is echt dat het om een radler uit de fles gaat, dus niet achteraf mengen ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • Land: nl
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
Vloeken in de kerk: Radler
« Reactie #1 Gepost op: 07-03-2021 11:35 u »
Conserveermiddelen uit de sinaas zou ik persoonlijk niet in mijn bier willen hebben. Vind gist ook niet fijn. Een radler is gemaakt met citroen, niet met sinaasappel. Ik zou daarom gewoon met verse citroenen werken of met sap.

Offline Eriks

• Vol lid
Re: Vloeken in de kerk: Radler
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2021 12:30 u »
Conserveermiddelen uit de sinaas zou ik persoonlijk niet in mijn bier willen hebben. Vind gist ook niet fijn. Een radler is gemaakt met citroen, niet met sinaasappel. Ik zou daarom gewoon met verse citroenen werken of met sap.
We doen gewoon alsof dat niet is gebeurd  :P Heb het aangepast naar een citroen variant! Dacht echt dat het met sinas was.. Mooi vergist
Voordeel is wel dat daar minder suiker in zit, standaard. Vrees wel dat conserveermiddelen niet uit te sluiten zijn. Ik kan natuurlijk de frisdrank toevoegen tijdens de hoofdvergisting, wanneer de gist op volle sterkte is

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2021 13:03 u »
Ik denk eerlijk gezegd dat een radler niet met frisdrank gemaakt is. Ik zou citroensap toevoegen in plaats van frisdrank. Ik heb zelf geen ervaring met radler maar kan me voorstellen dat je bij toevoegen van citroensap op de pH moet letten.
Wie weet is een sinaasradler ook wel erg lekker ;)

Offline Rob Q

• Vol lid
  • Onderzoeker
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2021 15:47 u »
Ik heb geen Radler gebrouwen maar een witbier met citroenschil. Begin SG 1045 20 liter 5% ABV. Op 20 Liter 15 gram (zelf)gedroogde citroenschil toegevoegd. Smaakte lekker fris en de citroen was goed te proeven. 25 gram citroenschil voor 8 liter lijkt me ontzettend iets te veel van het goede. Krijg je pruilmondjes van. Verder zou ik niets toevoegen behalve misschien (als je ervan houdt) korianderzaad 3-4 gram.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2021 21:17 u »
Ik denk eerlijk gezegd dat een radler niet met frisdrank gemaakt is. Ik zou citroensap toevoegen in plaats van frisdrank. Ik heb zelf geen ervaring met radler maar kan me voorstellen dat je bij toevoegen van citroensap op de pH moet letten.
Wie weet is een sinaasradler ook wel erg lekker ;)

Radler werd oorspronkelijk gemaakt door pils te mengen met een soort 7up achtige citroen frisdrank.

Offline Rob Q

• Vol lid
  • Onderzoeker
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2021 23:03 u »
Was dat niet een sneeuwwitje?

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2021 12:21 u »
Radler werd oorspronkelijk gemaakt door pils te mengen met een soort 7up achtige citroen frisdrank.

Als je radler-in-een-flesje wilt maken dan is het een idee om zelf frisdrank te maken, daar zijn ook recepten voor. Conserveermiddelen en andere toevoegingen komen er niet in als je dat niet wilt.  De recepten zijn met honing of  suiker, dat vergist dus je zult iets moeten verzinnen als je er zoetigheid in wilt hebben, lactose of zo. Dat er alcohol ontstaat is niet zo erg omdat je het toch al mengt met bier.

Zomaar iets van het web geplukt: https://www.dietistenpraktijk-salus.nl/recept-frisdrank

Het frisdrankgedeelte zou je dan, ongegist, bij het bottelen kunnen toevoegen. Dan maak je met die toevoeging je bier dunner en het hergisten zorgt voor de koolzuur. Uitrekenen moet niet heel moeilijk zijn en je kunt het mengsel variŽren per flesje.

Frisdrank of radler drink ik nauwelijks dus dit is typisch een bijdrage van stuurlui aan de wal maar het is leuk om er over na te denken.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2021 12:35 u »
Onze buren komen als tip met citroengras thee...

https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?t=3237

Die Nelsons Summer uit de link lijkt me ook interessant.

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2021 12:55 u »
.... Nu wil ik die ook gaan brouwen, maar wel met het idee dat het uit een flesje komt (dus niet een pils maken om die later met frisdrank te mengen)

Dat is nou juist wat een Radler is, een mengsel en niet een brouwsel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2021 13:05 u »
Dat is nou juist wat een Radler is, een mengsel en niet een brouwsel.

Klopt, vaak het beste bier met de lekkerste frisdrank van de brouwerij. Vaak zat er een frisdrankfabriek naast de brouwerij, best handig met al dit CO2.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2021 15:34 u »
Onze buren komen als tip met citroengras thee...

https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?t=3237

Die Nelsons Summer uit de link lijkt me ook interessant.

Zal hier ook eens induiken! Dank je

Da is nou juist wat een Radler is, een mengsel en niet een brouwsel.

Juist, mengen. Noem het brouwen, maar eigenlijk is het mengen in het vergistingvat wat ik bedoelde.

Ik heb geen Radler gebrouwen maar een witbier met citroenschil. Begin SG 1045 20 liter 5% ABV. Op 20 Liter 15 gram (zelf)gedroogde citroenschil toegevoegd. Smaakte lekker fris en de citroen was goed te proeven. 25 gram citroenschil voor 8 liter lijkt me ontzettend iets te veel van het goede. Krijg je pruilmondjes van. Verder zou ik niets toevoegen behalve misschien (als je ervan houdt) korianderzaad 3-4 gram.

Het recept voor bier is 8 liter, om daarna ook 8 liter frisdrank toe te voegen, dus 16 totaal. Zal de citroen wel een stuk terug schroeven, lijkt me verstandig.

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2021 08:36 u »
Je zou ook frisdrank nog kunnen inkoken en bij bottelen kunnen mengen (zou dan wel flessengist ook toevoegen en suikergift uitrekenen ) 8 g per liter heb je al snel..

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2021 18:55 u »
Ik heb ook nog over dit idee gehad met een bevriende hobbybrouwer en het lijkt niet het beste idee om dit moment, mee ook door de terechte response hier.
Aan de hand van een prijs winnende Gose recept, die nu staat te gisten, ga ik eens kijken of het mijn smaak is dat er verse citroensap in zit als dit bier uit gegist/gerijpt is. Misschien dat ik daar dan een vervolg recept mee ga maken.

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #14 Gepost op: 01-04-2021 17:06 u »
Ik heb wel eens gestoeid met smaakjes van Sodastream, vond dit niet heel geslaagd. Maar wellicht is er wel een lekker drankje van te maken...

Tags: