Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste IPA  (gelezen 465 keer)

Offline Polanen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste IPA
« Gepost op: 31-03-2021 13:11 u »
Goedemiddag,
Ik heb een redelijke voorraad aan ingrediŽnten liggen welke ik graag zou gebruiken om een IPA te brouwen. Ik ben op dit forum een beetje gaan zoeken en ben uiteindelijk op onderstaand recept uitgekomen. Dit recept en bijbehorende uitkomsten heb ik gemaakt in de Grainfather app. Aangezien dit mijn 2e echte brouwsel wordt (hiervoor 1x een blikextract gemaakt en een volmout weizen) wil ik het nog niet al te ingewikkeld maken en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

IPA

Batch size 25 L
Losses 3 L
Boil time 60 min
Mash efficiency 72%
Mash volume 21,86 L
Sparge volume 14,58 L
OG 1055
FG 1010
IBU 69.2
EBC 10.2
ABV 6 %

Fermentables
6,8 KG Pale ale malt Weyermann 6,5 EBC

Mash Steps
Mash stap 1   65įC 50 min
Mash out 75įC 10 min

Hops
Mosaic 13,4% 30 gr Hopbloemen 60 min   33.3 IBU
Amarillo 7,5% 20 gr Hopbloemen 10 min   6.9 IBU
Mosaic 13,4% 20 gr Hopbloemen 10 min   12.4 IBU
Amarillo 7,5% 44 gr Hopbloemen Hopstand   8.3 IBU
Mosaic 13,4% 44 gr Hopbloemen Hopstand  8.3 IBU

Yeast
SafAle American US-05

Extras
Irish Moss 1 tsp 15min boil

Fermentation Steps
Step 1 18įC 10 days
Step 2 12įC 35 days

Omdat ik nog weinig ervaring heb zijn alle tips van harte welkom en wie weet zitten er wel grote fouten in dit recept.

Om dit recept te veranderen/verbeteren heb ik nog de volgende ingrediŽnten liggen.

Mouten:
1kg Fawcetts Caramalt 25-40 EBC
750 gr Weyermann CaraAroma 350-450 EBC
2kg Weyermann Pale Wheat Malt 3-5 EBC

Hoppen:
100 gr Magnum 12,8% pellets
100 gr Saaz 3,5% pellets
50 gr Simcoe 12,1% pellets

Overig:
Gedroogde pomelo
Oranjeschil zoet
Oranjeschil bitter
Korianderzaad

Graag hoor ik jullie reacties hierop.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bvk1983

• Senior lid
Re: Eerste IPA
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2021 13:28 u »
Lijkt me er al prima uit zien. Je zou kunnen overwegen om een koudhop toe te voegen maar dat gaat denk ik niet met de hoeveelheden hop lukken die je nu hebt. Saaz en Magnum lijken me daarvoor niet geschikt, Simcoe wel maar voor een flink hoppige IPA zou je toch rond de 7.5 g per liter aan koudhop toe moeten voegen.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2021 13:36 u »
Lijkt me er al prima uit zien. Je zou kunnen overwegen om een koudhop toe te voegen maar dat gaat denk ik niet met de hoeveelheden hop lukken die je nu hebt. Saaz en Magnum lijken me daarvoor niet geschikt, Simcoe wel maar voor een flink hoppige IPA zou je toch rond de 7.5 g per liter aan koudhop toe moeten voegen.

Dat denk ik ook.
Je zou de Magnum kunnen gebruiken als bitterhop op 60 min. Dan kun je de Mosaic kunnen gebruiken voor de koudhop en de Simcoe zou je ook in je recept kunnen verwerken.
Ook zou je de hopstand kunnen verkleinen naar 2x 30 g. Dan heb je ongeveer 110 g voor de koudhop.

Offline Polanen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2021 20:26 u »
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de magnum gaan gebruiken voor de bitterhop.
Voor wat betreft de koudhop. Gezien het mijn 2e brouwsel is wilde ik het niet te ingewikkeld maken en volgens mij kan er met koudhoppen nog wel het een en ander misgaan (oxidatie/bacteriŽn). Daarom hoopte ik deze methode nog even uit te stellen tot ik wat meer ervaren ben, maar als jullie zeggen dat een IPA niet zonder kan ga ik mij daar toch maar aan wagen.

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2021 20:52 u »
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de magnum gaan gebruiken voor de bitterhop.
Voor wat betreft de koudhop. Gezien het mijn 2e brouwsel is wilde ik het niet te ingewikkeld maken en volgens mij kan er met koudhoppen nog wel het een en ander misgaan (oxidatie/bacteriŽn). Daarom hoopte ik deze methode nog even uit te stellen tot ik wat meer ervaren ben, maar als jullie zeggen dat een IPA niet zonder kan ga ik mij daar toch maar aan wagen.

Ik zou niet zo bang zijn voor koudhop, bij mij nog nooit fout gegaan. Als je een pellet hop kan kiezen kan je die ook rechtstreeks in het gisting vat gooien, deze zinken uiteindelijk. Hop bloemen niet.
Zou ook het Iers mos weg laten. IPA is lastig helder te krijgen, koudhop zorgt er ook voor dat hij weer troebeler wordt

Tags: