Troebel bier

Gestart door Stefan R., 06-03-2021 15:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan R.

Iets is er niet goed gegaan.
Wilde een tripel brouwen met de brouwketel maar ik denk te fijn geschroot. Filter zit iedere keer verstopt.
Voor de kook ketel leeggehaald en gefilterd terug voor de kook maar nog steeds drijft het in het "bier" whirlpool gedaan half uurtje laten staan en niks gezonken maar als een wolk aanwezig

brouwerwaldonk

Voor de kook is het nog geen bier maar is het wort. Met een hevelfilter krijg je het wort altijd vanzelf zo helder als maar kan.

https://myalbum.com/photo/viUTchjCObfm/540.jpg

Stefan R.

Hevel het nu over in een emmer maar is nog steeds troebel.
Morgen nog maar eens overhevelen naar een andere emmer dan de gist er bij als die nog troebel is gaat het in de gootsteen

Rob.Erto

Zou starten met vergisting. Na hoofdvergisting eventueel overhevelen naar schoon vat, je zal een dikke trub laag op de bodem hebben maar dat is dan maar zo. Nooit nu al door de gootsteen, bier wordt het altijd en weggooien kun je ook later nog doen.

Gerb

Met een brouwautomaat ontkom je er bijna niet aan om wat troebel/ trub mee te nemen. Ikzelf koel het wort altijd eerst en dan is dat wervelende effect verdwenen. Daarna wacht ik totdat alle trub naar beneden is gezakt en hevel ik het heldere wort voorzichtig af.

De trub die nu meegaat in het gistvat zal geen enorme problemen opleveren. Gewoon vergisten en dan na de hoofdvergisting overhevelen waarbij je zoveel mogelijk trub achterlaat in het gistvat.

Dit ligt niet per se aan de fijnheid van het schroot.

Stefan R.

Oke thanks heren, gist gaat er in en na de hoofdvergisting hevelen we het over

William

Citaat van: Stefan R. op 06-03-2021  16:53 uOke thanks heren, gist gaat er in en na de hoofdvergisting hevelen we het over

Zo is het

Jacques

Citaat van: Stefan R. op 06-03-2021  15:54 uHevel het nu over in een emmer maar is nog steeds troebel.
Morgen nog maar eens overhevelen naar een andere emmer dan de gist er bij als die nog troebel is gaat het in de gootsteen


Nee, niet doen!!! Het wort hoeft niet helder te zijn als je begint aan de vergisting.

De eiwitten zakken uit tijdens de vergisting.

Zie ook mijn reactie in een ander topic.

Citaat van: Jacques op 06-03-2021  23:33 uZonder een bierfilter kun je prima helder bier krijgen.
- Gebruik geen ongemoute granen.
- Voeg brouwzouten toe aan het beslag (de calciumionen zorgen voor het beter flocculeren van de gist).
- Zorg voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken.
- Kook voldoende lang (minimaal 60 minuten.
- Voeg Iers mos toe aan het kokende wort.
- Neem weinig trub mee naar je gistvat (je wort hoeft niet kraakhelder te zijn, voor een goede vergisting is licht troebele wort beter...)
- Kies voor een gistras dat een hoge flocculatie heeft.
- Zorg er voor dat je maar een klein beetje gist in je bier hebt als je bottelt.
- En na het bottelen: geduld, geduld en geduld...

Stefan R.

Bedankt voor de reactie, als gist de T-58 gebruikt en bubbelt er nu vrolijk op los.

Na de hoofdvergisting wat kan ik het beste doen om het zo helder mogelijk te krijgen voor op de fles?

Henielma


Stefan R.

Gelukkig heb ik veel geduld.
Ben wel weer ff door het mega topic Easybrew aan het lezen op zoek naar het stuk over het gebruik van het knietje.
Want heb de filterheks gebruikt maar die veroorzaakt wat donker verbranding doordat ie boven op het element ligt. En het meegeleverde filter verstopt snel.
Wilde voor de volgende brouw het knietje en losse hopbloemen gaan proberen beetje terug naar de pan zeg maar. 

Jacques

Citaat van: Stefan R. op 07-03-2021  12:38 uGelukkig heb ik veel geduld.

Wacht ook weer niet te lang. Ook hier geldt dat je bier niet kraakhelder hoeft te zijn als je gaat bottelen.
Als je lang wacht (wekenlang) met alle gist bij het bier kan dat zorgen voor autolysesmaakjes en een leger smakend bier. Als je een cilinderconisch gistvat hebt kun je tussentijds gist aftappen. Een andere oplossing is het bier over te hevelen om zo veel gist kwijt te raken. Doe dat de heftigste vergisting voorbij is maar het waterslot nog steeds met regelmaat blubt. Er wordt dan nog steeds koolzuur gevormd waardoor je minder last hebt van oxidatie. Als het waterslot stil is gevallen kun je beter niet overhevelen omdat dan het risico op oxidatie erg groot is.

Wanneer het bier nog heel licht troebel is kun je bottelen zonder bottelgist. Als je bier kraakhelder is dan zweven er niet voldoende gistcellen in je bier voor een vlotte hergisting op fles. Bij kraakhelder bier moet je altijd bottelgist toevoegen. Hierdoor wordt je bier weer licht troebel...  :)

Nadat de hergisting op fles is beëindigd gaat het bier klaren. Dat kan een tijdje duren. Op de bodem van de fles ligt dan een depot. Schenk je bier in één keer in en stop met schenken als het depot mee komt. Proost!  :proost:


Stefan R.

Citaat van: Jacques op 07-03-2021  20:46 uWacht ook weer niet te lang. Ook hier geldt dat je bier niet kraakhelder hoeft te zijn als je gaat bottelen.
Als je lang wacht (wekenlang) met alle gist bij het bier kan dat zorgen voor autolysesmaakjes en een leger smakend bier. Als je een cilinderconisch gistvat hebt kun je tussentijds gist aftappen. Een andere oplossing is het bier over te hevelen om zo veel gist kwijt te raken. Doe dat de heftigste vergisting voorbij is maar het waterslot nog steeds met regelmaat blubt. Er wordt dan nog steeds koolzuur gevormd waardoor je minder last hebt van oxidatie. Als het waterslot stil is gevallen kun je beter niet overhevelen omdat dan het risico op oxidatie erg groot is.

Wanneer het bier nog heel licht troebel is kun je bottelen zonder bottelgist. Als je bier kraakhelder is dan zweven er niet voldoende gistcellen in je bier voor een vlotte hergisting op fles. Bij kraakhelder bier moet je altijd bottelgist toevoegen. Hierdoor wordt je bier weer licht troebel...  :)

Nadat de hergisting op fles is beëindigd gaat het bier klaren. Dat kan een tijdje duren. Op de bodem van de fles ligt dan een depot. Schenk je bier in één keer in en stop met schenken als het depot mee komt. Proost!  :proost:
Bedankt Jacques, hij bubbelt er nog flink op los zodra dat bijna over is hevel ik het over. (Nog) geen conisch gistingsvat, ben ik nog naar op zoek. Aardig wat keuze welke zouden jullie aanraden?

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 07-03-2021  20:46 uNadat de hergisting op fles is beëindigd gaat het bier klaren. Dat kan een tijdje duren. Op de bodem van de fles ligt dan een depot. Schenk je bier in één keer in en stop met schenken als het depot mee komt. Proost!  :proost:
Als je een laag depot in je fles hebt, wil dat zeggen dat er veel te veel gist mee gebotteld wordt.
Neem als vergelijking een flesje uit de winkel, daar vind je amper tot geen gist in de fles.
 
Hier mijn werkwijze.
Ik laat mijn bier uitgisten tot 1010 - 1012 tijdens de hoofdgisting en dat neemt een dag of 7 in beslag. Dan gaat het bier in lagering bij ongeveer 8° gedurende 2 weken waarna het bijna helder is geworden. Bij het bottelen doe ik een mini starter 99,9% wort met een flinterdun laagje gist op de bodem van het flesje met 10 ml bij 45 L bier samen met de bottelsuiker.



Na 1 week hergisten op kamertemperatuur is mijn bier op druk en kan ik mijn flessen tot de laatste druppel leeggieten zonder dat er gist meekomt.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-03-2021  07:42 uAls je een laag depot in je fles hebt, wil dat zeggen dat er veel te veel gist mee gebotteld wordt.
Neem als vergelijking een flesje uit de winkel, daar vind je amper tot geen gist in de fles.

Er is altijd een depot in de fles. Hergisting kan niet zonder gist...

Maar ik ben het met je eens dat het depot zo gering mogelijk dient te zijn. In het verleden zat er veel meer depot in de fles bij commerciële bieren. Dat je bij commerciële bieren tegenwoordig weinig gist in een fles hebt komt ook doordat veel bier onder druk afgevuld worden. Je hebt dan nog maar heel weinig hergisting nodig. Door weinig bottelsuiker te geven krijg je ook weinig biomassa (=depot).

Depot bestaat ook uit eiwitten. Door te zorgen dat deze goed uitvlokken tijdens het koken raak je die grotendeels kwijt in je gistvat. Ze zakken naar beneden samen met uitgewerkte gist. Door 4 tot 7 dagen te wachten nadat de vergisting is afgerond klaart je bier en heb je minder depot in je fles.

jazon1963

Citaat van: Stefan R. op 06-03-2021  15:54 uHevel het nu over in een emmer maar is nog steeds troebel.
Morgen nog maar eens overhevelen naar een andere emmer dan de gist er bij als die nog troebel is gaat het in de gootsteen

Ik heb dat een vorig brouwsel ook gehad, Ik had ook lichte paniek. Na het overhevelen naar het bottelvat ook nog veel te troebel. Maar is uiteindelijk goed gekomen!! Iets meer trub in het bottelvat en later in het flesje, maar bier was goed!

Stefan R.



Citaat van: Jacques op 08-03-2021  21:00 uEr is altijd een depot in de fles. Hergisting kan niet zonder gist...

Maar ik ben het met je eens dat het depot zo gering mogelijk dient te zijn. In het verleden zat er veel meer depot in de fles bij commerciële bieren. Dat je bij commerciële bieren tegenwoordig weinig gist in een fles hebt komt ook doordat veel bier onder druk afgevuld worden. Je hebt dan nog maar heel weinig hergisting nodig. Door weinig bottelsuiker te geven krijg je ook weinig biomassa (=depot).

Depot bestaat ook uit eiwitten. Door te zorgen dat deze goed uitvlokken tijdens het koken raak je die grotendeels kwijt in je gistvat. Ze zakken naar beneden samen met uitgewerkte gist. Door 4 tot 7 dagen te wachten nadat de vergisting is afgerond klaart je bier en heb je minder depot in je fles.

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-03-2021  07:42 uAls je een laag depot in je fles hebt, wil dat zeggen dat er veel te veel gist mee gebotteld wordt.
Neem als vergelijking een flesje uit de winkel, daar vind je amper tot geen gist in de fles.
 
Hier mijn werkwijze.
Ik laat mijn bier uitgisten tot 1010 - 1012 tijdens de hoofdgisting en dat neemt een dag of 7 in beslag. Dan gaat het bier in lagering bij ongeveer 8° gedurende 2 weken waarna het bijna helder is geworden. Bij het bottelen doe ik een mini starter 99,9% wort met een flinterdun laagje gist op de bodem van het flesje met 10 ml bij 45 L bier samen met de bottelsuiker.



Na 1 week hergisten op kamertemperatuur is mijn bier op druk en kan ik mijn flessen tot de laatste druppel leeggieten zonder dat er gist meekomt.

Dus ga je bottelen met wat troebel bier is het niet noodzakelijk om gist toe te voegen aan de flessen. Is je bier voor bottelen vrij helder dan juist beter gist toe te voegen?

Wat ik normaal doorgaans  doe is na de vergisting +/_ 1 week nog 1 week op kamer temp.
Dan 1 week kouder 10 tot 15 graden suiker koken in een bodempje water na afkoeling toevoegen in een schone emmer en daar rustig het bier in overhevelen zodat het goed mengt en aansluitend gaan bottelen.

Stefan R.

Citaat van: jazon1963 op 09-03-2021  06:30 uIk heb dat een vorig brouwsel ook gehad, Ik had ook lichte paniek. Na het overhevelen naar het bottelvat ook nog veel te troebel. Maar is uiteindelijk goed gekomen!! Iets meer trub in het bottelvat en later in het flesje, maar bier was goed!
Oke dus er is nog hoop, het bier hoeft voor mij echt niet helder te wezen maar wat ik het vat in zag gaan was echt verre van helder.
Duurde het lang voor de flessen wat helderder waren?

Jacques

Citaat van: Stefan R. op 09-03-2021  18:47 uDus ga je bottelen met wat troebel bier is het niet noodzakelijk om gist toe te voegen aan de flessen. Is je bier voor bottelen vrij helder dan juist beter gist toe te voegen?

Door bier een tijd te laten staan na het einde van de vergisting wordt je bier helderder. De zwaartekracht doet zijn werk. Kraakhelder bier bevat weinig actieve gistcellen waardoor het nodig is om bottelgist toe te voegen voor een vlotte hergisting. Het duurt een tijd voor je bier kraakhelder is. Voor het zo ver is moet het bier een tijd staan. Hierdoor loop je de kans op het ontstaan van autolysesmaken. De kans hierop is kleiner als je het bier koelt. Dat bevordert ook het helder worden van bier.

Het alternatief is je bier bier eerder bottelen terwijl er nog voldoende actieve gistcellen aanwezig zijn voor een vlotte hergisting op de fles. Het bier hoort dan niet heel erg troebel te zijn omdat er dan veel depot in je fles komt. In de regel is 4 tot 7 dagen wachten voldoende om te zorgen dat je bier niet te veel zwevende deeltjes bevat.

jazon1963

Citaat van: Stefan R. op 09-03-2021  18:50 uOke dus er is nog hoop, het bier hoeft voor mij echt niet helder te wezen maar wat ik het vat in zag gaan was echt verre van helder.
Duurde het lang voor de flessen wat helderder waren?

Iets meer dan 2 weken en inderdaad niet "heerlijk Helder", licht troebel... "Hazy"maar smaakte prima...!
Ga ik ook ff de wijsneus  uithangen... Geduld... Lol
Succes


Stefan R.

Keurig opgeklaard, zorgen voor niks,maar bedankt voor de hulp heren [emoji1303].

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.