Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filteren tijdens brouwproces  (gelezen 608 keer)

Offline Cort!01

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Filteren tijdens brouwproces
« Gepost op: 05-03-2021 23:29 u »
Hallo,

Ik brouw al enige tijd met de Easybrew-30 dit gaat goed. Ik heb echter een vraag m.b.t. de helderheid van het uiteindelijke bier. Ik wil het bier helder in het glas krijgen, maar dat is vrij lastig. Ik heb al getest met een 10" (inch) bierfilter, met een 1 micron vervangbare filter. Echter deze zit vrij snel verstopt. Het reinigen van zo'n filter is lastig zelfs niet te doen. Wie heeft voor mij de gouden tip om een helder bier te brouwen.

Kijk ook eens op www.huisbrouwerijcortenbach.nl

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Filteren tijdens brouwproces
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2021 23:47 u »
Hevelen na de hoofdgisting verlost je van veel gist. Als je dat niet wilt is langer wachten e/o coldcrash voor het bottelen een alternatief. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan minder gistkoek in mijn vat, dan wordt het bier sneller helder. Dit bereik je m.i. het beste middels overhevelen. Mijn flesjes gebotteld bier hebben bijna geen zichtbaar depot en zijn na pakweg 4 weken na het bottelen (kraak)helder.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2021 07:32 u »
Ik brouw al enige tijd met de Easybrew-30 dit gaat goed. Ik heb echter een vraag m.b.t. de helderheid van het uiteindelijke bier. Ik wil het bier helder in het glas krijgen, maar dat is vrij lastig. Ik heb al getest met een 10" (inch) bierfilter, met een 1 micron vervangbare filter. Echter deze zit vrij snel verstopt. Het reinigen van zo'n filter is lastig zelfs niet te doen. Wie heeft voor mij de gouden tip om een helder bier te brouwen.
Helder bier in je glas krijg je als doorheen heel het brouwproces zorgt voor helder wort.
Na het maischen filteren met een hevelfilter zodat je geen drafdeeltjes of trub moet meekoken

Bij begin koken pH op 5,1 brengen met fosforzuur en voeg tijdens het koken IERS MOS toe.
Koelen met een dompelkoeler met hopbloemen los in de ketel. Zo kun je weer helder wort overhevelen van onder de laag hopbloemen naar je gistvat met een droesemkapje op de hevelbuis. Die laag hopbloemen verstopt nooit, houdt toch alle trub tegen en laat geen trub door de laag komen.

Na de hoofdgisting overhevelen met droesemkapje om geen gistkoek mee te hevelen en zo minder gist te hebben bij het lageren.

Na het lageren nogmaals overhevelen met droesemkapje op de hevelbuis naar de bottelemmer en je zal geen last meer hebben van gist als je het flesje in je glas giet, en kan je genieten van een heldere pint.

Nu hoor ik je denken oei en wat met oxidatie, als je laat aflopen onder vloeistof oppervlak zal er niets oxideren.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men - Niet mauwen, lekker brouwen
« Reactie #3 Gepost op: 06-03-2021 09:05 u »
In het filmpje op de website worden hoppellets gebruikt. Dan is de werkwijze van Waldonk al niet meer mogelijk. In dat geval overstappen op hopbloemen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #4 Gepost op: 06-03-2021 10:11 u »
Laat de natuur z'n werk doen.
Na koelen, bezinken en hevelen naar gistvat, na hoofdgisting overhevelen naar volle fles of gebruik cct met gistaflaat. Hevel naar bottelemmer. Altijd kraakheldere bieren na hergisting op fles. Geen toevoegingen of andere hulpstoffen voor mij. Succes

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06-03-2021 23:33 u »
Hallo,

Zonder een bierfilter kun je prima helder bier krijgen.
- Gebruik geen ongemoute granen.
- Voeg brouwzouten toe aan het beslag (de calciumionen zorgen voor het beter flocculeren van de gist).
- Zorg voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken.
- Kook voldoende lang (minimaal 60 minuten.
- Voeg Iers mos toe aan het kokende wort.
- Neem weinig trub mee naar je gistvat (je wort hoeft niet kraakhelder te zijn, voor een goede vergisting is licht troebele wort beter...)
- Kies voor een gistras dat een hoge flocculatie heeft.
- Zorg er voor dat je maar een klein beetje gist in je bier hebt als je bottelt.
- En na het bottelen: geduld, geduld en geduld...

Tags: