Ispindel drijfvermogen

Gestart door beermenke, 05-03-2021 21:19 u

Vorige topic - Volgende topic

beermenke

Beste brouwers of bouwers
Ik vind mijn iSpindel best diep in het wort drijven.
Is het een optie om hem in z'n geheel nog in een ander groter omhulsel te plaatsen?
Uiteraard opnieuw kalibreren. Help mij met de iSpindel uit de hersenspinsel 😀

Rinus

Ik ga dit topic zeker volgen.

Ik heb mijn iSpindles nog steeds niet gekalibreerd, ben hun uithoudingsvermogen nu nog aan het testen met de nautilis relay, duurtest gaat wel erg lang duren, draait al vanaf december....
Binnenkort maar eens afbreken, kalibreren en gaan inzetten die spindels.
Dan kan ik ook mijn ervaringen hier gaan delen.

joerivang

Citaat van: beermenke op 05-03-2021  21:19 uBeste brouwers of bouwers
Is het een optie om hem in z'n geheel nog in een ander groter omhulsel te plaatsen?

Waarom zou je?

Scorpionrose

Citaat van: beermenke op 05-03-2021  21:19 uBeste brouwers of bouwers

Als je bedoeld dat hij met de dop of een deel van de dop boven het wort uitkomt dan zal ik er zeker niets aan veranderen.
De ispindel heeft dan minder last van gist wat aan de ispindel vast gaat zitten.
Hij zal dus als hij goed gekalibreerd is veel nauwkeuriger zijn dan een ispindel die voor een deel boven het wort uitkomt.
Dus lekker zo laten.

beermenke

Ok maar het gaat toch om de hoek?
De dop steekt er voor de helft uit. Er zal best schoonmaakwerk zijn. Ik stel me voor een groter drijfvermogen maar dezelfde hoek of zie ik dat verkeerd?

M

Niet dat dit bijzonder natuurkundig onderbouwd is, maar mijn gedachtegang:
Als je het volume van je iSpindel vergroot dan wordt ook de drijfkracht groter. Dit zal er voor zorgen dat de standaard hoek (in puur water) ook hoger zal worden.
Vervolgens zal de afgeleide van de hoek van ten opzichte van de dichtheid van het hele apparaat alleen maar lager worden (iemand die dat wil narekenen mag dat doen  :P https://en.wikipedia.org/wiki/Metacentric_height).
Dit resulteert in een lagere resolutie welke meetmaar, dus ik denk dat je er in meet kwaliteit alleen maar op achteruit gaat. Ik denk verder wel dat het prima gaat als je maar opnieuw de calibratie doet, mocht je dit uitvoeren ben ik benieuwd naar de resultaten.

Maar alsnog, dit is maar een napkin calculation

Jan de Graaff

Ik zit op dezelfde lijn als Joeri: Waarom zou je?

Als het gaat om (minder) schoonmaken gaat, dan kun je hem er beter helemaal niet ingooien. Ik heb gisteren mijn Weizen gebotteld en het was duidelijk dat de krausen flink was geweest. Dus zelfs als mijn iSpindel hoger in het bier had gelegen, dan nog had ik hem goed moeten schoonmaken.

Sterker nog: Hij had beter nog wat dieper in het bier mogen liggen, want alles wat onder lag was schoner. Het deel wat boven het bier uitstak had een dikke, harde laag ingedroogd schuim erop en wat onder lag niet. Sowieso was wat onder lag makkelijker schoon te maken omdat het geen ingedroogde en aangekoekte massa was.

Rinus

Over het schoonmaken;

Misschien een domme vraag van mij, maar waarom monteren we de inhoud van de iSpindel niet ondersteboven?
Dan heb je alleen de gladde kant aan de oppervlakte en de dop (evt. nog iets verzwaard) juist onder in de vloeistof.
Opladen is dan niet handig, maar de usb kan ook naar de andere kant gebracht worden, of draadloos...
Omdat niemand dit nog bedacht heeft zal het wel om een of andere reden niet mogelijk zijn?  :weetniet:

beermenke

Citaat van: joerivang op 05-03-2021  22:35 uWaarom zou je?
Omdat ik het leuk vindt om dingen te proberen. Ik geef toe dat het wellicht niks zal toevoegen maar als niemand iets geprobeerd had was er nooit een maanlanding geweest. Ik vind het wel leuk dat er reacties komen en kan me daar wel in vinden.

Hopfenfox

Ik had ook een probleem met die hoek, maar dat was omdat ik 10 liter vergistte in een 30 L vat. Dan raakt de iSpindel de bodem en dat werkt natuurlijk niet. In en 12 liter emmer kon het deksel er niet meer op want dan raakt de dop van de iSpindel het deksel. Ik had toen een 12 liter emmer met iSpindel maar zonder deksel in een 30l emmer met deksel en waterslot. Dat ging prima tot ik met een warmtelint wilde gaan werken. Daarom toch maar overgestapt op een 13 liter RVS vat. Nu hoef ik geen noodoplossingen meer te bedenken, al komt de plaatsing van het vat vanwege wifi-blokkade door RVS wel een stuk preciezer.

Scorpionrose

Citaat van: beermenke op 05-03-2021  23:10 uOk maar het gaat toch om de hoek?
De dop steekt er voor de helft uit. Er zal best schoonmaakwerk zijn. Ik stel me voor een groter drijfvermogen maar dezelfde hoek of zie ik dat verkeerd?

Als je een hoek van 25 graden bedoeld. Dit is niet belangrijk.
Dat is ooit door de bedenker bedacht. Ik zie liever een hoek tussen 15 en 20 graden.
Als je dan de iSpindel in wort van bv 1095 of hoger gebruikt dan ligt de iSpindel niet zo plat op het wort maar nog schuin in het wort.
Dit heeft als voordeel dat de gistdeken weinig kans krijg om aan de iSpindel te gaan plakken. Hij zal dus minder afwijken.

beermenke

Voor diegene die het wil proberen.
Ik heb mijn iSpindel in een glazen potje gestopt.
Past perfect in een glas waarin asperges hebben gezeten. Meet de temperatuur prima en drijft mooi in de vloeistof. Mij gaat het om het verloop tijdens de gisting. Begin en  eind sg meet ik uiteraard toch met refractometer.
Ik maak liever het glazen potje schoon ipv de iSpindel

PP

Hallo beermenke,

wat je eigenlijk vraagt zijn verschillende meetbereiken, vergelijkbaar met verschillende bereiken die dompelaars (aerometers/ suiker of alcoholmeters) kunnen hebben.
Het resultaat: een meter die gevoeliger kan meten maar wel binnen een kleiner bereik.
1 meter voor zware en 1 meter voor lichte bieren zou mooi zijn.

Een interessant idee, groet, Paul

Jan de Graaff

Citaat van: beermenke op 09-03-2021  12:09 uIk heb mijn ispindel in een glazen potje gestopt.
[...]
Ik maak liever het glazen potje schoon ipv de ispindel
Die snap ik niet.. Schoonmaken is schoonmaken. Of dat nou een potje is of een iSpindel; het is evenveel werk. Daarnaast zal de iSpindel veel onnauwkeuriger zijn. Misschien heb je hem niet voor de exactere metingen, maar nadat ik hem opnieuw gekalibreerd heb zit ie er nooit meer dan 2 punten naast. Best te vertrouwen dus. Maar de uiteindelijke metingen gaan met de refractometer en vergelijken met de iSpindel metingen.

Update: Waarom haal je de iSpindel niet uit zijn petling en stop je 'm permanent in de glazen pot? Beetje opvullen zodat ie niet schuift in het potje en verzwaren op zo'n manier dat de verzwaring niet verschuift. Dan opnieuw kalibreren en klaar.
Het grote punt is de kalibratie; de elektronica moet steeds op dezelfde manier in het potje zitten om zeker te zijn dat de metingen telkens gelijk zijn (en met elkaar te vergelijken)...

beermenke

Ok Jan, je hebt een punt maar de dop en rand van de iSpindel zit hartstikke vol.
Nu spoel ik het potje af, haal de gehele ispindel eruit en maak potje en deksel schoon.
Op de bodem is het potje iets breder en daar heb ik een stripje lood ingelegd dat mooi blijft zitten. De iSpindel past hier precies in en beweegt niet.
Afwijking met meten zal blijken. Eigenwijs is ook wijs😏
Ik hou er nu eenmaal van om dingen uit te proberen en er eventuele voordelen uit te pikken.

Rinus

Jan de Graaff

Citaat van: Rinus op 09-03-2021  18:51 uheeft miz geen invloed op de meting...
Misschien niet op de meting maar wel op het milieu.

Ik zie het overigens nog steeds niet waarom je de iSpindel zou gaan verpakken in iets anders... Schoonmaken is schoonmaken en blijft schoonmaken.
Als je kijkt hoeveel je na het brouwen en bottelen toch al schoonmaakt dan is een afwasborstel over een iSpindel heen halen echt zo ongeveer het minst tijdrovende...

Als je er nou tot over je oksels in de chloor voor moest gaan staan dan begreep ik het nog wel...

Jacques

#ispindel
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.