Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lallemand Aromazyme  (gelezen 2183 keer)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PaultjePils

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Lallemand Aromazyme
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2021 13:41 u »
Zeer interessant product. Dit enzym zit als het goed is ook in het nieuwe MJ Hophead gist. Mogelijk kan je hiermee ook de hopcreep versnellen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 04-03-2021 15:47 u »
Ik zag het inderdaad voorbij komen in BYO, als een nieuw product. Nog niet gebruikt, maar kan inderdaad interessant zijn.

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2021 15:49 u »
Ik zie weer een mooie test voor Jacques aankomen :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04-03-2021 22:03 u »
Ik zie weer een mooie test voor Jacques aankomen :)

Inderdaad leuk om uit te testen. De te gebruiken hoeveelheid is 0,05 g per liter. Een pot bevat 100 g, goed voor 2.000 liter. Daar kan heel veel mee getest worden...

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2021 09:23 u »
Voorzichtige eerste conclusie; het lijkt erop dat de smaak wat langer behouden blijft...

Citaat
I did some testing over time (during a couple of weeks) and I found out that it was not so easy to spot the two brews apart once it was really fresh. But after a week it was more obvious and one week later it was a no brainer, the Aromazyme made the flavor and taste stay.

So far I’ve got 3 replies from test subjects and they could all easy spot the odd one, and I realized that I did not tell them what the difference was, but they all said it was very easy to spot.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 23-03-2021 21:06 u »
Voorzichtige eerste conclusie; het lijkt erop dat de smaak wat langer behouden blijft...

Over een tijdje zal ik een test uitvoeren. Ik ben benieuwd.

Overigens wordt de afbeelding niet weergegeven...

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2021 09:04 u »
Overigens wordt de afbeelding niet weergegeven...

Zeer vreemd. Bij mij staat hij levensgroot in beeld. Ook in jouw quote.

En ik heb geen Instagram account...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2021 11:46 u »
Bij mij ook Arthur, dus zal wel ergens aan de instellingen bij Jacques liggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2021 21:29 u »
Bij mij ook Arthur, dus zal wel ergens aan de instellingen bij Jacques liggen.

Het ligt zo te merken aan de browser. Ik gebruik standaard Firefox. In Chrome wordt de afbeelding wel weergegeven.

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
Ervaringen met AROMAZYME??
« Reactie #10 Gepost op: 09-07-2021 16:57 u »
Heeft iemand dit al gebruikt en zo ja wat is de ervaring.
Ik leest dat het de hopsmaak verbetert en de bitterheid wat aangenamer maakt. Sommige gisten bevatten meer van dit enzym zoals de Lallemand BRY 97 waardoor deze gist een goede gist lijkt voor een bier met veel hop.
Heb me laten verleiden een potje te kopen maar ben benieuwd of en wat de ervaringen zijn.

excuses: ik had blijkbaar niet goed de zoekfunctie gebruikt en dacht dat er niet over op het forum stond. Beetje naief natuurlijk want we volgen hier de nieuwste ontwikkelingen. Ik zal nu eerst ook naar de andere topics daarover kijken

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ervaringen met AROMAZYME??
« Reactie #11 Gepost op: 09-07-2021 22:55 u »
Heeft iemand dit al gebruikt en zo ja wat is de ervaring.
Ik leest dat het de hopsmaak verbetert en de bitterheid wat aangenamer maakt. Sommige gisten bevatten meer van dit enzym zoals de Lallemand BRY 97 waardoor deze gist een goede gist lijkt voor een bier met veel hop.
Heb me laten verleiden een potje te kopen maar ben benieuwd of en wat de ervaringen zijn.

excuses: ik had blijkbaar niet goed de zoekfunctie gebruikt en dacht dat er niet over op het forum stond. Beetje naief natuurlijk want we volgen hier de nieuwste ontwikkelingen. Ik zal nu eerst ook naar de andere topics daarover kijken

Bericht samengevoegd met bestaand topic.

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #12 Gepost op: 13-07-2021 17:53 u »
ik ben altijd wat aan het snuffelen naar middelen die mogelijk mijn bier verbeteren. Recent heb ik Aromazyme van Lallbrew gekocht en ben het aan het proberen.
Maar nu kwam ik een vergelijkbaar product tegen dat voor wijnmaken bedoeld is om de smaak te verbeteren en daar zit hetzelfde in, Misschien een iets andere verhouding en misschien is de herkomst van de beta glucosidase anders. Het product heet VINOFERM zymex Aroma en op de bijsluiter staat: Speciaal multi-actief enzym (pectinase, arabinase en beta-glucosydaseactiviteit) in poedervorm voor meer aromatische wijnen en destillaten. in de specificaties staat •Pectinolytic activity (PLU/g): 240•ß-Glucosidase activity (ßdGLU/g): 2000. In de aromazyme staat pectinase activiteit op >9000 nkat/g en glucosidase op .1500 BGD/g. Ik zie op internet dat 1 enzym unit ongeveer 16 NKAT dus in het spul van Lallemand is iets sterker mbt de pectinase activiteit. de doseringen zijn ook vergelijkbaar. Maar de vinoferm is wel veel goedkoper, 250 g € 10.95 en aromazyme € 25 voor 100 g.
Iemand dit ook al eens gezien. Maakt allemaal niet zoveel uit als je toch maar per 20 liter 1 gram nodig hebt maar ik denk dan toch dat ik een beetje bij de neus genomen wordt

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14-07-2021 22:14 u »
ik ben altijd wat aan het snuffelen naar middelen die mogelijk mijn bier verbeteren. Recent heb ik Aromazyme van Lallbrew gekocht en ben het aan het proberen.
Maar nu kwam ik een vergelijkbaar product tegen dat voor wijnmaken bedoeld is om de smaak te verbeteren en daar zit hetzelfde in, Misschien een iets andere verhouding en misschien is de herkomst van de beta glucosidase anders. Het product heet VINOFERM zymex Aroma en op de bijsluiter staat: Speciaal multi-actief enzym (pectinase, arabinase en beta-glucosydaseactiviteit) in poedervorm voor meer aromatische wijnen en destillaten. in de specificaties staat •Pectinolytic activity (PLU/g): 240•ß-Glucosidase activity (ßdGLU/g): 2000. In de aromazyme staat pectinase activiteit op >9000 nkat/g en glucosidase op .1500 BGD/g. Ik zie op internet dat 1 enzym unit ongeveer 16 NKAT dus in het spul van Lallemand is iets sterker mbt de pectinase activiteit. de doseringen zijn ook vergelijkbaar. Maar de vinoferm is wel veel goedkoper, 250 g € 10.95 en aromazyme € 25 voor 100 g.
Iemand dit ook al eens gezien. Maakt allemaal niet zoveel uit als je toch maar per 20 liter 1 gram nodig hebt maar ik denk dan toch dat ik een beetje bij de neus genomen wordt

Het is denk ik interessant is om een vergelijking met deze producten uit te voeren.
Ik denk erover om een verloting te organiseren met deze producten. Dat zal nog even duren omdat ik door omstandigheden weinig tijd heb.

Tags: