Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hooiberg - In het voetspoor van overgrootvader  (gelezen 1172 keer)

Offline Hooiberg

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hooiberg - In het voetspoor van overgrootvader
« Gepost op: 01-03-2021 20:30 u »
Mijn grootmoeder was de dochter van een brouwer en heeft me regelmatig mooie verhalen verteld van het leven op de brouwerij.
Zij was de dochter van Hubertus van de Westelaken, brouwmeester van Brouwerij Brabantia in Sint Michielsgestel.

GeÔnspireerd door deze verhalen heb ik met een goede vriend regelmatig brouwsels opgezet en dat was altijd genieten.
Het is voor mij echt een manier om even de kop helemaal uit het werk te krijgen en iets compleet anders dan anders te doen.
Voor mijn vorige verjaardag kreeg ik van een andere vriend een mout/hoppakket.
Daarmee werd het tijd om Hubertus op te volgen, zij het op een heel bescheiden hobbyschaal.
Ik heb immers al een baan waar ik gelukkig mee ben.

Nou ben ik graag iemand van goed materiaal. Ik kan wel een 'beginners'-ketel kopen, maar dan heb ik meuk waar ik me uiteindelijk aan ga ergeren omdat er bezuinigd is op dingen die bij betere ketels niet ontbreken.
Bovendien sponsor ik dan een land wat organen oogst van minderheden en bewoners in concentratiekampen opsluit, en dat voelt niet lekker. De grote Hubertus zou zich omdraaien in zijn graf.
Net als met gitaren, een andere hobby van me, is betere kwaliteit tot bepaalde hoogte doorgaans de moeite waard. Bovendien, mocht de hobby uiteindelijk toch niet bevallen, dan is kwaliteitsapparatuur altijd redelijk door te verkopen.

Gezien Hubertus in Duitsland heeft leren brouwen, en gezien talloze on-line reviews die ik heb gelezen, heb ik besloten een Duitse ketel te kopen. Vrijdag ga ik mijn Braumeister BM20 plus ophalen, met de nodige accessoires om aan de slag te kunnen.
Ik heb er nog twee moutpakketten van relatief eenvoudige bieren bij gekocht om de ketel goed te leren kennen en van daaruit gestaag ingewikkeldere dingen uit te gaan proberen.

Ik ben van plan om hier uitgebreid tips te lezen van alle ervaren hobbybrouwers die hier graag hun kennis delen, en mocht ik ooit het niveau krijgen dat ik wat kan teruggeven aan deze gemeenschap, zelf ook tips geven.  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: In het voetspoor van overgrootvader
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2021 21:20 u »
Mooie introductie! Welkom op het forum, blijkbaar zit het brouwen je in het DNA.

Veel tips en trucjes op het forum, ook voor wat betreft de Braumeister. Hier is een heel topic aan gewijd.

Veel plezier met brouwen,

Groet, Teun

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: Hooiberg - In het voetspoor van overgrootvader
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2021 09:53 u »
Hallo Hooiberg, welkom op dit nuttige forum. Misschien kun je nog achter wat oude recepten van de Brouwerij Brabantia komen en die gaan brouwen en mogelijk delen op dit forum. Succes met brouwen.  :biersmile: :proost: :nut:

Offline JessyH

• Junior lid
  • **
  • Life is always better with beer.
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2021 11:36 u »
Dat is wel een interessante verloop van zaken en een mooi streven om Hubertus op te volgen!
Welkom op het forum. Veel plezier en succes met je nieuwe hobby. :brouwen:

JessyH

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #4 Gepost op: 02-03-2021 12:42 u »
Van harte welkom! Ben benieuwd waar deze droom je naar toe gaat leiden maar wie weet ziet brouwerij Brabantia nog een familiare doorstart tegemoet ;)

Gr. Jeroen

Offline Hooiberg

• *
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2021 14:54 u »
Dank jullie wel voor het warme welkom!
Het Braumeister topic staat hier al open.

Ik heb intussen de familierecepten van Hubertus in handen.
Het maischschema is compleet, maar de ingrediŽnten zijn niet heel specifiek gedefinieerd.
Dat zal vooral komen omdat er eeuw geleden nog geen baziljoen cultivars van hop en mout waren.
Ik ga er binnenkort met een biermaatje naar kijken en dan kunnen we wellicht binnenkort weer het familiebier drinken.  :brouwen:
Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het gaat.

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2021 15:15 u »
Misschien is het interessant en leerzaam (voor beide partijen) om contact op te nemen met Roel Mulder van het boek 'Verloren Bieren'. Misschien dat hij nog iets weet van de brouwerij en je kan helpen met de oude receptuur.

Zie ook zijn website: www.roelmulder.nl

Offline Hooiberg

• *
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2021 22:31 u »
Misschien is het interessant en leerzaam (voor beide partijen) om contact op te nemen met Roel Mulder
Zal ik eens gaan doen, zodra de boel hier draait. Dank je voor de tip!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 05-03-2021 23:18 u »
Mooie introductie, leuk dat je uit een brouwersgeslacht stamt. Ben wel nieuwsgierig naar de familierecepten, al is dat ook niet zo spannend of 1:1 over te zetten natuurlijk. Hoe dan ook zou ik als ik jou was me wel richten op het brouwen van het familie erfgoed. Maar dan moet je wel eerst goed leren brouwen! Een Braumeister is een mooie aanwinst.

Offline Gerard Velders

• *
« Reactie #9 Gepost op: 11-03-2021 13:38 u »
Prachtige introductie Hooiberg, Ik wil je wat persoonlijke dingen vragen. Wil je mij mailen op info@gerardvelders.nl. Dank

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 11-03-2021 22:58 u »
Prachtige introductie Hooiberg, Ik wil je wat persoonlijke dingen vragen. Wil je mij mailen op info@gerardvelders.nl. Dank

Beste Gerard,
Je kunt ook een persoonlijk bericht sturen aan Hooiberg via dit forum. Op die manier krijg je iets minder spam...  ;)

Tags: