Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 1915 Courage Double Stout  (gelezen 2293 keer)

Offline MaartenM

• Super lid
  • Land: nl
  • l, l og mer l!
1915 Courage Double Stout
« Gepost op: 01-03-2021 17:31 u »
Dit wordt het project van komend weekend met zelfgemaakte invert nr. 4. Daarover: die toevoegen aan einde van de kook?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept1915 Courage Double Stout
Kenmerk
Brouwdatum07/03/2021
BiertypeStout (export)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1077 (8.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater37.0 liter
Maischdikte3.1 l/kg
Maischwater22.0 liter
Spoelwater15.0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur590 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter59.1 %4.766 kg5 EBC
Brown malt19.7 %1.592 kg150 EBC
Black (CM)9.9 %0.795 kg1325 EBC
Invert No. 411.3 %0.908 kg591 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Alta (UA)11.0 %20 gr90 minuten22 EBU
Fuggle (UK)4.5 %20 gr60 minuten8 EBU
Fuggle (UK)4.5 %20 gr30 minuten6 EBU
Fuggle (UK)4.5 %20 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164C60 minuten3.1 l/kg
282C5 minuten3.1 l/kg

vraag 2: Maischen een uur?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: 1915 Courage Double Stout
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2021 17:42 u »
1) Ik zou de suiker na de hoofdvergisting toevoegen. De gist krijgt dan minder osmotische druk voor zijn kiezen aan het begin van de fermentatie.
2) Het maischen is een uur prima, maar je kunt voor de zekerheid nog een kwartier langer maischen. Dit wordt hoe dan ook geen droog bier.

Verder: Dit is echt een goede lading aan donkere mouten. Is dit een bekend recept van de Courage? Ik heb het idee dat er ofwel veel brown malt, ofwel veel zwarte mout wordt gebruikt in het origineel. De combinatie heb ik denk ik wel eens meer gezien, maar dan allebei de hoeveelheden flink omlaag. Denk aan minimaal de helft. Overweeg ook even een pH meting uit te voeren op het wort en zo nodig de pH weer richting de 5.2-5-4 te krijgen.

De hoeveelheid hop lijkt me ook vrij laag voor dit type.

Hoeveel  gist ga je gebruiken, want 1 zakje gaat niet genoeg zijn.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #2 Gepost op: 01-03-2021 17:57 u »
Dank voor de reactie! Het recept komt uit Lets Brew van Robert Pattinson. Ik zit een puntje of 3 qua IBU hoger dan het recept.

Ik zal het maischen 15 min langer doen, dank voor de tip. Krijg ik de invert stroop wel opgelost in het gistende bier? Het is nu HEUL dik! Ik ga het wat vloeibaarder maken door de potten in kokend water te zetten, maar zelfs dan zal het nog stroperig zijn, vandaag dat ik dacht aan einde kook...

En ik ga 2 zakjes gist gebruiken!

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2021 18:12 u »
Dikke inverststroop gaat echt wel oplossen. Probeer maar in een flesje op de vensterbank. Kan dagen duren, maar gaat oplossen.
Gist vindt die suikers zeker, veroorzaakt zelf ook wat beweging in het wort.  Proost, Snelbier.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #4 Gepost op: 01-03-2021 18:45 u »
Dank voor de reactie(s)!

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #5 Gepost op: 04-03-2021 19:11 u »
Nog een vraag: wanneer ik de invertstroop in kokend/heet water zet om hem wat vloeibaar te makenen daarna in het gistend bier gooi dan kan ik er toch vanuit gaan dat gezien het volume (3/4 L op 25 L) deze temperatuurschok geen invloed op de gist zal hebben?

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2021 20:28 u »
Vandaag succesvol gebrouwen, 25 L in het vat met een begin SG van 1060 (hydrometer)/1066 (iSpindel). Nog geen invert suiker toegevoegd en temperatuur ingesteld op 19 graden.

Offline Qlobster

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 07-03-2021 21:40 u »
Vandaag succesvol gebrouwen, 25 L in het vat met een begin SG van 1060 (hydrometer)/1066 (ispindel). Nog geen invert suiker toegevoegd en temperatuur ingesteld op 19 graden

Ik hou deze thread/post in de gaten. ik hoor graag hoe de Double Stout uitpakt na een aantal weken/maanden.

Succes

Rob

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2021 06:58 u »
Vandaag succesvol gebrouwen, 25 L in het vat met een begin SG van 1060 (hydrometer)/1066 (iSpindel). Nog geen invert suiker toegevoegd en temperatuur ingesteld op 19 graden.
Ik zou het er niet pruttelend bij gooien. Als je het even wat verder laat afkoelen tot het punt waar het nog redelijk vloeibaar is, dan kun je het nog schenken en is er zo weinig mogelijk temperatuur in het bier terecht gekomen.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2021 15:36 u »
Dank voor de tip Gerb! Hij is nu echt HEEL visceus!

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2021 15:42 u »
Ik heb een aantal keer kandijstroop/suiker gemaakt. Deze had ik laten koelen op een bakpapier, waarna het uitkistalliseerde. Even flink een paar meppen er op en je hebt grote brokken suiker. Die heb ik er in gegooid en dat ging ook prima. Ik weet niet hoe dik jouw suiker is, maar wellicht een optie.

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2021 19:11 u »
Hij is als hele dikke stroop. Niet breekbaar, maar je kan hem wel (tijdelijk) op zijn kop boven je hoofd houden... Zoiets als appelstroop, misschien nog dikker. Een van de punten van invertsuiker is juist dat hij "vloeibaar" blijft

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #12 Gepost op: 09-03-2021 11:54 u »
Het SG is intussen in 2 dagen gedaald van 1066 naar 1031 dus denk erover om de invertsiroop toe te voegen; moet ik eerst nog gist aftappen? Lijkt me niet? En de drooghop neem ik aan pas erbij als de invert vergist is?

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #13 Gepost op: 09-03-2021 17:31 u »
Bij 1025 de stroop toegevoegd en deze geprobeerd te roeren maar daar plakt het wat veel voor. Geen gist afgetapt en geen hop nog toegevoegd

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #14 Gepost op: 13-03-2021 12:58 u »
Vandaag ca 2 L gist (met nog wat stroop) afgetapt en dryhop toegevoegd. SG volgens ispindel en hydrometer 1024. Ruikt en proeft veelbelovend

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #15 Gepost op: 21-03-2021 16:06 u »
72 flessen gevuld, eerst flessen schoon met fastwasher, 4.25 g/L suiker met veterinaire spuit toegevoegd, daarna voor het eerst vulmachine gebruikt (https://youtube.com/shorts/Sun1bJ3li4w) en in de tijd dat het kost om een fles te vullen (7.5 sec) kan ik precies de kroonkurk op de vorige fles doen. Daarna schoonmaken en alles binnen 2 uur!

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #16 Gepost op: 01-05-2021 23:09 u »
Dan mijn proefnotities:

Uiterlijk: helder, vrijwel zwart met fijn, redelijk stabiel geel schuim

Geur: alcohol, zoet

Smaak: vol mondgevoel, zoet maar niet overmatig, lichte alcohol smaak, prettig gebrand (niet overmatig). Licht hopje op het gehemelte en nasmaak zoet, gebrand en gedroogd fruit.

Conclusie: Zeer geslaagd! Absoluut voor herhaling vatbaar en doet naar mijn vrij onbescheiden mening niet onder voor een aantal commerciele stouts

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 02-05-2021 13:27 u »
Dan mijn proefnotities:
[...] doet naar mijn vrij onbescheiden mening niet onder voor een aantal commerciele stouts

Mooi.

Ik heb deze niet gebrouwen maar menig Stout in deze trant, veel brown, zwart en soms wat donkere siroop. Het grappige is steeds weer dat het zoetje vanzelf komt en je helemaal geen caramouten, Special B en andere toestanden nodig hebt. De invert maakt het bier wat slanker, beter te behappen.

Dank voor je notitie

Ingo

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #18 Gepost op: 02-05-2021 14:30 u »
Dank je voor je commentaar!! Kan het alleen maar met je eens zijn. Enig wat ik volgende keer anders doe is de suikergift; die gaat volgende keer bij laatste paar minuten koken erbij want nu was niet alles opgelost.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 02-05-2021 15:31 u »
... Enig wat ik volgende keer anders doe is de suikergift; die gaat volgende keer bij laatste paar minuten koken erbij want nu was niet alles opgelost.
Late suiker (of stroop) kan inderdaad slecht oplossen, maar gewoonlijk 'vindt' de gist het wel.
Als je het toevoegt vlak na hoofdgisting zal de gist meewerken doordat CO2-vorming nog werveling in het jongbier geeft.
Bij nog latere toevoeging zal je soms moeten roeren of schudden om de stroop op tijd opgelost te krijgen.
- Waarom zo lang gewacht met de extra suiker?
groet, Snelbier

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #20 Gepost op: 02-05-2021 15:36 u »
Vanwege de suggestie van Gerb om het na de hoofdvergisting te doen :D heb geprobeerd te roeren maar het zakte gelijk in de tuit van de CCT

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 02-05-2021 15:55 u »
CCT dus deels schuldig, misrekening..  Leermomentje, ook voor mij. In zo'n platte emmer gaat het altijd goed..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 02-05-2021 22:34 u »
Ik heb deze niet gebrouwen maar menig Stout in deze trant, veel brown, zwart en soms wat donkere siroop. Het grappige is steeds weer dat het zoetje vanzelf komt en je helemaal geen caramouten, Special B en andere toestanden nodig hebt. De invert maakt het bier wat slanker, beter te behappen.

Het zou kunnen komen doordat bieren met een groot aandeel donkere mouten minder goed uitgisten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 02-05-2021 22:48 u »
Het zou kunnen komen doordat bieren met een groot aandeel donkere mouten minder goed uitgisten.

Ja.
Je kunt in de oven van meel dextrinen maken die niet of slecht vergisten. De cross linking / polymerisatie tussen ketens zorgen er voor dat enzymen niet goed kunnen knippen. Dit zie je vooral in het Brown malt. In het zwarte is er al een veel verder gaande 'reductie' van ketens als gevolg van de hitte en die smaken niet meer zoet maar branderig. Ook die ketens zijn niet vergistbaar.

Ingo

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #24 Gepost op: 03-05-2021 15:33 u »
Interessant Ingo; doe je dat voor een voller mondgevoel en rest zoete smaak?

Tags: