Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?  (gelezen 14576 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?
« Reactie #175 Gepost op: 22-04-2021 17:19 u »
Ik wacht ook vol spanning af op het resultaat van LAM. Bijna net zo spannend als wachten op je eigen brouwsel :P
Ik heb ook nog een weizen op de planning staan volgende week. Dus het zal nog best even duren voordat ik aan deze ga beginnen. Misschien met een week of twee maar dat weet ik nog niet zeker...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Procion

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #176 Gepost op: 22-04-2021 17:27 u »
Ik heb ook nog een weizen op de planning staan volgende week. Dus het zal nog best even duren voordat ik aan deze ga beginnen. Misschien met een week of twee maar dat weet ik nog niet zeker...

Ah, wacht, ik bedoelde natuurlijk Rootsman ;) maar dat betekent niet dat ik niet ook nieuwsgierig ben naar jouw poging hehe  :biersmile:

Offline Richard3

• Senior lid
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
« Reactie #177 Gepost op: 23-04-2021 18:39 u »
Ik twijfel toch enorm of mijn opkweek van een fles paasij gelukt is. Dit is het resultaat met 20 ml appelsap en 1 dag later 300 ml 1040 wort na 1 week:

Hij is toch aangeslagen en poeh, wat een kraussen:

Morgen brouwen!

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #178 Gepost op: 24-04-2021 08:15 u »
Ik heb mijn kloon gister voor het eerst gedronken van de tap. Door mijn lage rendement en hogere vergistingsgraad is deze toch nog op 6,4% alcohol uitgekomen.

De geur zou ik omschrijven als iets muffig, kleur was mooi blond en troebel.  Heerlijk frisse dorstlesser met mooie zachte schuimkraag. De smaak van citroen is erg zwak en die zou ik persoonlijk wat verhogen de volgende keer.

Ik verwacht dat de muffe geur nog zal verdwijnen. Ik heb deze na 2 weken vergisten afgevuld in fles en een 10 liter keg. Deze keg heb ik direct in de koelkast gezet en gecarboniseerd. Hoe doen jullie dit? Moet ik wellicht net als bij afvullen op fles eerst de keg nog lageren om van bijsmaken/geuren af te komen? Ik heb al vaker gemerkt dat ik mijn bieren van fles lekkerder vind als van de tap.

Gr Ruud

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #179 Gepost op: 24-04-2021 09:42 u »
Bij mij is het omgekeerd. Mijn bieren van de tap smaken beter als uit fles. Muffe geuren duiden vaak op een besmetting. ook de tapleidingen kunnen een bron van besmetting zijn. Dus altijd heel goed desinfecteren, ook de fusten. Zelf doe ik dat met stoom, maar niet alle onderdelen kunnen daar tegen zoals de pennetjes in de sodakeg koppelingen. Die koppelingen doe ik met 70% alcohol.

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #180 Gepost op: 24-04-2021 10:04 u »

De geur zou ik omschrijven als iets muffig, kleur was mooi blond en troebel.  Heerlijk frisse dorstlesser met mooie zachte schuimkraag. De smaak van citroen is erg zwak en die zou ik persoonlijk wat verhogen de volgende keer.

Woensdag een wort gemaakt met een sg van 1040. Deze ga ik vandaag toevoegen aan het IJwitgist van Hans.
De bedoeling is om woensdag alle theoretische leerzaamheden en overwegingen in de praktijk te gaan brengen.
Toch overweeg ik de halve citroen te gaan blenderen voor 20 liter bier,  vooral omdat rootsman niet genoeg citroen terug proeft.
Juist die citroen en koriander moeten in balans zijn  waarin de koriander iets de boventoon moet voeren.
Ik wil het dichtstbij de benadering van de brouwerij werken.

Rootsman... Kan het ook zo zijn dat de 40 g koriander voor 40 liter bier de citroen overheerst?

Ik heb vooraf nog nooit zo veel aandacht aan een te brouwen bier gegeven, dus ben zeer benieuwd. 😀 Zou tof zijn als de kloon IJwitten eens onderling geproefd kunnen worden !?

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #181 Gepost op: 24-04-2021 10:37 u »
Is het een idee om citroenblad te gebruiken? Ik heb dat zelf nooit geprobeerd. De Indonesische keuken kent het blad als Djeruk Purut. Of anders wellicht een extract van citroenverbena na het koelen of vergisten?

Bier is zuur, dus de citroensap verdwijnt gewoon in het smaakpalet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #182 Gepost op: 24-04-2021 10:45 u »
Omdat ik een dun siliconenslangetje gebruik van 4 mm wat door het deksel via een paar RVS moertjes in het wort hangt kan ik monsters nemen tijdens de gisting. zo heb ik de citroenschil in een glazen potje gestopt en overgoten met kokend water en paar uurtjes laten trekken met dekseltjes erop, daarna toevoegen aan het brouwsel. via met monsterslangetje kon ik na een paar uur goed het effect proeven. Zo heb ik uiteindelijk voor 50 liter 2 citroenschillen gebruikt en nu is het voor mij goed. Morgen ga ik het bottelen.   

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #183 Gepost op: 24-04-2021 10:59 u »
Omdat ik een dun siliconenslangetje gebruik van 4 mm wat door het deksel via een paar RVS moertjes in het wort hangt kan ik monsters nemen tijdens de gisting. zo heb ik de citroenschil in een glazen potje gestopt en overgoten met kokend water en paar uurtjes laten trekken met dekseltjes erop, daarna toevoegen aan het brouwsel. via met monsterslangetje kon ik na een paar uur goed het effect proeven. Zo heb ik uiteindelijk voor 50 liter 2 citroenschillen gebruikt en nu is het voor mij goed. Morgen ga ik het bottelen.   

Hans,
Hoeveel koriander op die 50 liter?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #184 Gepost op: 24-04-2021 11:08 u »
Hans,
Hoeveel koriander op die 50 liter?
Ik heb 15 gram gebruikt voor 50 liter. Vlak voor gebruik gemalen in de koffiemolen en toegevoegd bij vlamuit.
Het recept van mij adviseerde 5 gram per 20 liter. 

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #185 Gepost op: 24-04-2021 18:03 u »

Gevaarlijke dorstlesser, Proost!

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #186 Gepost op: 24-04-2021 18:51 u »

Gevaarlijke dorstlesser, Proost!

Mooi man!
Hier nu mijn wort aan het koelen voor de starter

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #187 Gepost op: 24-04-2021 19:29 u »
Nadat ik met Pasen vanuit 2 flesjes PaasIJ de gist had opgekweekt op 11 april mijn versie van IJwit gebrouwen.
Hieronder het recept bijgevoegd.
Vergisting gestart op 21°C met de verwarmingsplaat aan en koeling uit.
Daarna de vergisting laten gaan (free ride) tot zover de gist het wilde brengen.
De top lag hierbij op 24,93°C volgens mijn Brewbrain.
Daarna ook de gist weer uit zichzelf terug laten zakken in temperatuur tot 21°C en daar blijven handhaven op 21°C.
Vandaag ging hij op de fles met een wel zeer henkenbare IJwit geur en smaak.
De flessen staan nu bij 22°C en over een week eens een eerste flesje openen voor een test.
Meteen wat gistslurrie bewaard mocht ik hem in de nabije toekomst nog eens willen gebruiken voor een brouwsel.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk044
Naam receptWitbier 003 IJwitkloon
Brouwdatum11-04-2021
BierstijlWitbier
Volume18,0
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,8%
Alcoholgehalte6,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
19,00 lWater uit Havelterberg
1,30 gCaCl2
1,10 gCaSO4
6,00 mlMelkzuur
10,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
78 mg/l5 mg/l26 mg/l55 mg/l37 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,26 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC60,0 %
2,17 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C10 min.20 min.3,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.30 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,0 gPerlebellen7,2%75 min.17,9 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
60,00 gCitroensap (vers)specerijkoken
30,00 gCitroenschil (vers)specerijkoken
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
1,00 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,8 l starterBrouwerij 't IJ opkweek uit PaasIJ 2021bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,8%
Temp. nagisting21,0 °C

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #188 Gepost op: 29-04-2021 14:52 u »
Hmmm...inmiddels 48 uur twee flesjes Paasij met elk zo'n 75ml appelsap en een ballon weggezet in een emmer met warmtelint. Ballon blijft slap, had er gezien het bovenstaande meer van verwacht. Gelukkig heb ik nog 4 flesjes...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #189 Gepost op: 29-04-2021 14:57 u »
Hmmm...inmiddels 48 uur twee flesjes Paasij met elk zo'n 75ml appelsap en een ballon weggezet in een emmer met warmtelint. Ballon blijft slap, had er gezien het bovenstaande meer van verwacht. Gelukkig heb ik nog 4 flesjes...
Dat gaat niet zo snel. Als het over een dag of 5 nog niets doet zou ik me zorgen gaan maken.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #190 Gepost op: 29-04-2021 14:59 u »
Dat geeft de burger moed. Maar aangezien anderen na enkele uren al een vrolijke bobbel (sorry) hadden, leek het zo lang te duren.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #191 Gepost op: 29-04-2021 15:00 u »
Gelukkig heb ik nog 4 flesjes...
Mijn volgende brouwsel wordt ook een witbier met het IJgist. Heb daarom een flesje Zatte en Flink gekocht. Vooral die Flink zat een aardige laag trub in. Misschien dat als het met paasij niet lukt, het de poging waard is het met een Flink te proberen.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #192 Gepost op: 29-04-2021 15:08 u »
Dat gaat hem niet worden. Zatte krijg je niet opgekweekt volgens berichten hier, en Flink wordt gebrouwen met Nottingham Ale. Rechtstreekse info van de brouwerij... Blondie is dan weer wel met de Ij-gist gebrouwen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #193 Gepost op: 29-04-2021 18:41 u »
Hoe snel het gaat is helemaal afhankelijk van de conditie van de gist. Een gebotteld flesje met hergisting wat je 3 weken na bottelen opentrekt zal bij toevoegen van verse wort al binnen een paar uur gisten. Als het flesje een half jaar staat is het aantal levende cellen misschien nog maar 1/1000 van wat het was en duurt het dus veel langer. Het kan ook zijn dat de gist na heel lang staan sporen gaat vormen als overlevingsmechanisme om lang ongunstige omstandigheden te overleven. Dan duurt het nog langer.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #194 Gepost op: 29-04-2021 18:57 u »
In het geval van PaasIJ, wat een seizoensbier is, zal er niet heel veel variatie in zitten lijkt me?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #195 Gepost op: 29-04-2021 19:18 u »
In het geval van PaasIJ, wat een seizoensbier is, zal er niet heel veel variatie in zitten lijkt me?
Klopt. Dus ik zou verwachten dat het dan binnen een dag of 3 a 4 wel gist.

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #196 Gepost op: 29-04-2021 22:23 u »
Gisteren het IJwit gebrouwen.
Uiteindelijk toch de citroen in de blender gedaan. Het is niet voor niks dat de brouwerij het ook zo doet, ben benieuwd. Na een lekker dagje hobbyen ben ik gestart met sg1061, 2 puntjes minder dan voorspelt.
Het staat vanaf vanochtend flink te borrelen met de opgekweekte gist. Zeer benieuwd naar het svg, omdat hier nog al verschil in zit bij andere hobbyisten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #197 Gepost op: 29-04-2021 22:42 u »
Gisteren de eerste geproefd. Echt super goed gelukt. niet te bitter, lekker fris en citroen en beetje Citrahopsmaak lekker aanwezig maar niet overdreven. Ondanks de super hoge SVG toch niet droog.

Offline Procion

• Junior lid
  • **
« Reactie #198 Gepost op: 30-04-2021 09:54 u »
Gisteren de eerste geproefd. Echt super goed gelukt. niet te bitter, lekker fris en citroen en beetje Citrahopsmaak lekker aanwezig maar niet overdreven. Ondanks de super hoge SVG toch niet droog.

Leuk man! :D In hoeverre is het ook écht een kloon van IJwit? Ik geloof je op je woord dat het een heerlijk biertje is geworden, maar heeft het bijv. door Citra niet een ander smaak/geur profiel gekregen?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #199 Gepost op: 30-04-2021 09:58 u »
Hij ziet er smakelijk uit ja! Ik neem ook aan dat de Citra er een ander bier van maakt. Vanochtend trof ik overigens een opgeblazen ballon aan, de andere laat nog even op zich wachten. Even geduld nog, dan opschalen en dan hopelijk maandag mijn versie brouwen!

Update: slechts enkele uren later staat ook de tweede ballon bol. Mooi zo, ik kan vooruit!

Tags: