Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?  (gelezen 28183 keer)

Offline Richard3

• Senior lid
  • Land: nl
  • Kunnen wij het brouwen?? Nou en of !!
Re: IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?
« Reactie #150 Gepost op: 13-04-2021 19:18 u »
Mijn ijwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de ijwit gist qua SVG?

Welke gist heb je gebruikt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Richard3

• Senior lid
« Reactie #151 Gepost op: 13-04-2021 19:35 u »
Ik twijfel toch enorm of mijn opkweek van een fles paasij gelukt is. Dit is het resultaat met 20 ml appelsap en 1 dag later 300 ml 1040 wort na 1 week:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #152 Gepost op: 13-04-2021 19:36 u »
Welke gist heb je gebruikt?
de ijwit gist die ik ooit uit een flesje ijwit had opgekweekt een paar jaar terug voordat ze het gingen pasteuriseren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #153 Gepost op: 13-04-2021 19:38 u »
Ik twijfel toch enorm of mijn opkweek van een fles paasij gelukt is. Dit is het resultaat met 20 ml appelsap en 1dag later 300ml 1040 wort na 1 week:

ik zie troebele vloeistof met een wit laagje wat lijkt op schuim van koolzuur. Waarom denk je dat het niet gelukt is?

Offline Richard3

• Senior lid
« Reactie #154 Gepost op: 13-04-2021 19:41 u »
Omdat het al die tijd troebel is gebleven, geen koffie met melk kleur

Offline Richard3

• Senior lid
« Reactie #155 Gepost op: 13-04-2021 19:43 u »
Ik ga nu maar het buisje gist van jou, Hans, gebruiken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #156 Gepost op: 13-04-2021 20:23 u »
Omdat het al die tijd troebel is gebleven, geen koffie met melk kleur

het blijft troebel zolang het niet is uitgegist. Ik zou er nog een pakje appelsap bijdoen en dan nog wat schudden en over een paar dagen nog eens kijken of er dan flinke gisting is.

Als je wilt kun je nadat je mijn buisje hebt gebruikt daar wat van die erlemeyer in terugdoen en naar mij opsturen. Dan kan ik het voor je reinkweken en zien wat erin zat, evt testje doen naast mijn ijwit gist. Dan moet je mijn buisje na gebruik even goed omspoelen en paar minuutjes in een pannetje kokend water koken om alle gist die erin zat te doden voordat je jouw gist erin doet. (anders kweek ik daarna mijn eigen gist op) Dan kan ik je wel in ruil een andere gistsoort van mij gratis terugsturen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #157 Gepost op: 13-04-2021 22:13 u »
Mijn IJwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat Citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de IJwit gist qua SVG?

Bij een test die ik heb uitgevoerd heb ik gezien dat het overgieten van hop met heet water het effect van hopcreep wel minder wordt maar niet geheel voorkomt... Bij die test bleek ook dat je veel aromastoffen door het overgieten met heet water kwijt raakt. Alles wat je ruikt tijdens het overgieten komt niet in je bier...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #158 Gepost op: 13-04-2021 23:23 u »
Bij een test die ik heb uitgevoerd heb ik gezien dat het overgieten van hop met heet water het effect van hopcreep wel minder wordt maar niet geheel voorkomt... Bij die test bleek ook dat je veel aromastoffen door het overgieten met heet water kwijt raakt. Alles wat je ruikt tijdens het overgieten komt niet in je bier...
hier de grafiekjes:

Bij 70% SVG heb ik de Citra toegevoegd, ervan uitgaande dat de gisting wel zou stoppen bij 75%, maar ging lekker door tot 90% op dit moment. En wel in bijna hetzelfde tempo. Nu pas begin het een beetje af te buigen: einde in zicht? En de Citra kan ik er niet meer uithalen dus die 6 dagen dryhop zal wel wat langer worden. 
Zit inmiddels ook al tegen de 8% alcohol met de bottelsuiker erbij, dus de beslissing om een handje Citra erbij te stoppen kan wel eens tot gevolg hebben dat het meer een tarwetripel gaat worden dan een IJwit kloon. Op zich ook niet verkeerd. Als ik het de volgende keer reproduceerbaar kan namaken als het een lekker bier wordt.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #159 Gepost op: 13-04-2021 23:41 u »
Bij 70% SVG heb ik de Citra toegevoegd, ervan uitgaande dat de gisting wel zou stoppen bij 75%, maar ging lekker door tot 90% op dit moment. En wel in bijna hetzelfde tempo. Nu pas begin het een beetje af te buigen: einde in zicht? En de Citra kan ik er niet meer uithalen dus die 6 dagen dryhop zal wel wat langer worden.
Zit inmiddels ook al tegen de 8% alcohol met de bottelsuiker erbij, dus de beslissing om een handje Citra erbij te stoppen kan wel eens tot gevolg hebben dat het meer een tarwetripel gaat worden dan een IJwit kloon. Op zich ook niet verkeerd. Als ik het de volgende keer reproduceerbaar kan namaken als het een lekker bier wordt.
Hans,  vlgs een ooit gevonden tabel ťn eigen ervaring zou Citra een hop zijn met weinig creep-verschijnselen.
Verdenk je echt de Citra? Of is IJwit-gist een stiekemert, diastaticus? Zo te zien gist hij bij velen best ver door.
Groet,  Snelbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #160 Gepost op: 13-04-2021 23:48 u »
Hans,  vlgs een ooit gevonden tabel ťn eigen ervaring zou Citra een hop zijn met weinig creep-verschijnselen.
Verdenk je echt de Citra? Of is Ijwit-gist een stiekemert, diastaticus? Zo te zien gist hij bij velen best ver door.
Groet,  Snelbier
Ja dat zou ook prima een verklaring kunnen zijn. Ik had de Citra niet voor niets getemd met kokend water. Maar de vorige keer was me niet opgevallen dat de SVG zo hoog was als nu. Maar misschien ook niet echt op gefocust. Dat betekent dus dat de info van anderen die deze gist gebruiken en SVG gemeten hebben heel belangrijk gaat worden. De 85% die al was gemeld is al veel hoger dan de gemiddelde 75%.

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #161 Gepost op: 14-04-2021 14:30 u »
Ja dat zou ook prima een verklaring kunnen zijn. Ik had de Citra niet voor niets getemd met kokend water. Maar de vorige keer was me niet opgevallen dat de SVG zo hoog was als nu. Maar misschien ook niet echt op gefocust. Dat betekent dus dat de info van anderen die deze gist gebruiken en SVG gemeten hebben heel belangrijk gaat worden. De 85% die al was gemeld is al veel hoger dan de gemiddelde 75%.

Ergens, maar waar? Heb ik gelezen dat het SVG ongeveer 77% zou moeten zijn.
Als je de ijkpunten uit de film in het begin van deze draad neemt,  dan klopt dit ongeveer.
Zo heb ik ook mijn recept, volgens de ijkpunten, klaar staan om over een week of 2 te gaan brouwen.

Gek om te lezen dat jullie SVG veel hoger ligt. Dit komt natuurlijk niet ten goede voor de kloon.
Ben benieuwd wat het SVG bij mij zal gaan doen.
- Het zou dus aan hopcreep kunnen liggen, maar zonder dat, was het SVG ook al een stuk hoger.
- Kan zo'n verschil ook liggen aan het aantal vergistbare suikers welke je hebt gewonnen?
- Kan het zijn dat brouwerij 't IJ het bier verdunt?

Ben echt benieuwd waar het grote verschil in SVG ligt en of ik daar zo mogelijk rekening mee kan houden tijdens mijn kloonpoging.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?
« Reactie #162 Gepost op: 14-04-2021 14:44 u »
Ergens, maar waar? Heb ik gelezen dat het SVG ongeveer 77% zou moeten zijn.
Als je de ijkpunten uit de film in het begin van deze draad neemt,  dan klopt dit ongeveer.
Zo heb ik ook mijn recept, volgens de ijkpunten, klaar staan om over een week of 2 te gaan brouwen.

Gek om te lezen dat jullie SVG veel hoger ligt. Dit komt natuurlijk niet ten goede voor de kloon.
Ben benieuwd wat het SVG bij mij zal gaan doen.
- Het zou dus aan hopcreep kunnen liggen, maar zonder dat, was het SVG ook al een stuk hoger.
- Kan zo'n verschil ook liggen aan het aantal vergistbare suikers welke je hebt gewonnen?
- Kan het zijn dat brouwerij 't IJ het bier verdunt?

Ben echt benieuwd waar het grote verschil in SVG ligt en of ik daar zo mogelijk rekening mee kan houden tijdens mijn kloonpoging.
In mijn geval heb ik geen koudhop gebruikt en 85% vergistingsgraad. Dit een gistopkweek van IJwit gist van Hans. Ik heb eenstapsmaisch van 67 graden gebruikt.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #163 Gepost op: 14-04-2021 19:06 u »
Ik lees hier over vergistingsgraden van 85% en 90%. Eerder schreef ik al dat ik betwijfel of het IJ (nog steeds) gist van De Koninck gebruikt.

De Koninck gist is soms ook commercieel te koop:

- Wyeast Belgian Schelde Ale 3655-PC, SVG 73-77%
- White Labs Antwerp Ale Yeast WLP-515, SVG 73-80%

Dus een groot verschil in SVG tussen De Koninck en het IJ. Dat bevestigt c.q. versterkt mijn vermoeden dat dit wel eens andere gist zou kunnen zijn. Maar mooi dat Hans de originele gist nog heeft weten te redden!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #164 Gepost op: 14-04-2021 21:45 u »
Ik lees hier over vergistingsgraden van 85% en 90%. Eerder schreef ik al dat ik betwijfel of het IJ (nog steeds) gist van De Koninck gebruikt.

De Koninck gist is soms ook commercieel te koop:

- Wyeast Belgian Schelde Ale 3655-PC, SVG 73-77%
- White Labs Antwerp Ale Yeast WLP-515, SVG 73-80%

Dus een groot verschil in SVG tussen De Koninck en het IJ. Dat bevestigt c.q. versterkt mijn vermoeden dat dit wel eens andere gist zou kunnen zijn. Maar mooi dat Hans de originele gist nog heeft weten te redden!

Brouwerijen wisselen niet snel van gist als ze bieren brouwen die succesvol zijn.

Al heel wat keren heb ik gezien dat de vergistingsgraden die je haalt met bepaalde gisten veel hoger zijn dan die Wyeast aangeeft.
Daarnaast kan het zijn dat de gist gemuteerd is in de brouwerij.

Offline L.win

• Vol lid
« Reactie #165 Gepost op: 15-04-2021 17:14 u »
In mijn geval heb ik geen koudhop gebruikt en 85% vergistingsgraad. Dit een gistopkweek van IJwit gist van Hans. Ik heb eenstapsmaisch van 67 graden gebruikt.

Brouwerij geeft aan dat het svg rond 80% zit.  Had maar weer een mail gestuurd ;-)
Ze brouwen dit bier op 2 locaties en ze gebruiken hier verschillende maischsschema's, dit vanwege de verschillende installaties.
Voor ons betekent dat we het maischschema aan moeten passen op ons eigen systeem.

Zoals ik het begrijp moet de beta-amylase korter duren en de alfa-amylase langer duren om het SVG lager te krijgen.
Klopt dit?
Is dit de factor waar ik mee kan spelen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #166 Gepost op: 15-04-2021 18:12 u »
Vandaag ook het echte SG gemeten = 1005 (SG grafiek is op basis van refractometer en tooltje, maar blijkt dus mooi hetzelfde)

93% SVG (1065 naar 1005) maischschema was een uur op 63 en een half uur op 72, daarna naar 80 en spoelen.
Verder had ik een roervlo meedraaien op de bodem gedurende de hele gisting. Dat lijkt een mooie rechte vergistingscurve te geven van begin tot einde en dan abrupte stop omdat alle gist actief mee blijft doen.

Offline LAM

• Super lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #167 Gepost op: 17-04-2021 07:33 u »
Hallo allemaal,
Vanmiddag heb ik een afspraak bij een brouw winkel om wat spulletjes in te slaan. Graag wil ik ook ingrediŽnten kopen voor de IJwit kloon. Aangezien het in dit draadje vrijwel alleen over de gist is gegaan vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met tips voor de inkoop van ingrediŽnten. Welke hop bijvoorbeeld? En of er gebruik wordt gemaakt van tarwemout of vlokken. Ik hoor graag van jullie!

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?
« Reactie #168 Gepost op: 17-04-2021 07:44 u »
Hallo allemaal,
Vanmiddag heb ik een afspraak bij een brouw winkel om wat spulletjes in te slaan. Graag wil ik ook ingrediŽnten kopen voor de IJwit kloon. Aangezien het in dit draadje vrijwel alleen over de gist is gegaan vroeg ik me af of jullie me kunnen helpen met tips voor de inkoop van ingrediŽnten. Welke hop bijvoorbeeld? En of er gebruik wordt gemaakt van tarwemout of vlokken. Ik hoor graag van jullie!
Ik heb Duitse Hallertau Perle hop en tarwemout gebruikt. Hierbij mijn recept: (brouwzouten gebruikt vanwege waterontharder)

Succes!

Gr Ruud

Offline LAM

• Super lid
« Reactie #169 Gepost op: 17-04-2021 10:50 u »
Ik heb Duitse Hallertau Perle hop en tarwemout gebruikt.
Aah top! Dankjewel :)
Heb je het gehele recept ook? Met maisch en spoelwater e.d.?

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #170 Gepost op: 17-04-2021 11:03 u »
Aah top! Dankjewel :)
Heb je het gehele recept ook? Met maisch en spoelwater e.d.?

Offline LAM

• Super lid

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
  • www.brouwerijKOR.nl
    • Brouwerij KOR
« Reactie #172 Gepost op: 22-04-2021 09:26 u »
Uiteindelijke vergistingsgraad van 88,6 behaald.

Offline vanderhoeve

• Vol lid
« Reactie #173 Gepost op: 22-04-2021 12:52 u »
Ben benieuwd of het een beetje op het origineel lijkt.
Leuk om ook een keer te proberen

Offline Procion

• Junior lid
  • **
« Reactie #174 Gepost op: 22-04-2021 17:12 u »
Ben benieuwd of het een beetje op het origineel lijkt.
Leuk om ook een keer te proberen

Ik wacht ook vol spanning af op het resultaat van Rootsman. Bijna net zo spannend als wachten op je eigen brouwsel :P

Tags: