Recepten > Kloonbrouwsels

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

<< < (2/45) > >>

L.win:

--- Citaat van: AlexR op 28-02-2021  22:44 u ---Ik denk dat je de normale IJwit en dryhopped IJwit door elkaar heen haalt.

Daarnaast wordt er hier (een jaar terug) in de comments nog bevestigd dat ze geen bottelgist gebruiken:
https://www.brouwerijhetij.nl/paasij-2020/

--- Einde van citaat ---

Je hebt gelijk!
Als je over de gist ook gelijk hebt,  ga ik deze spoedig eens proberen op te kweken.

Procion:
Maar dan rest de vraag, waar komt die uitgesproken geur/smaak vandaan?

Want ze zeggen het al in het filmpje, de hop wordt enkel gebruikt voor een bittertje en staat niet centraal in IJwit voor de aroma's. Ze gebruiken gemalen (poeder) koriander en verwerken hele citroenen tot pulp (inclusief schil), maar dan verwacht je dus voornamelijk een stevige citrussmaak. Dan moet het kruidige karakter van de gist komen, maar behalve dat het een 'Belgian style' gist is verklappen ze daar niks over in het filmpje :P

Is het soms een combinatie van vanille/kruidnagel fenolen? Zou een Brewferm Blanche dit opleveren bij vergisting aan de ondergrens (18c)?

Gerb:
Dit bier was laatst het themabier van het ONK. Ik heb ook een poging gewaagd. De geur en smaak was vergelijkbaar met het origineel. Helaas was mijn bostel aangebrand en was het bier hierdoor verpest. Zie: http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.com/2020/02/struisvogel-wit.html

Procion:
Gist opkweken uit een flesje.. dat is nieuw terrein voor mij en voelt ingewikkeld  :nut:  Ben nog niet eerder met verse gist (of het bewaren van) bezig geweest, korrelgist is ideaal daarvoor ;D

Maar het zijn dus juist de esters op 25 ºC i.p.v. de fenolen die het verschil maken? :) Jammer dat het uiteindelijk niet helemaal gelukt is vanwege aanbranden. Waardoor kwam dat? Met 4.21 L/kg zat je toch redelijk veilig, niet?

tdp:
Ik zou zelf een neutrale gist pakken, bijvoorbeeld een Kölsch gist. Zelf een poging gewaagd met de Köln van Lallemand en die kwam best in de buurt. Het kruidige wat ik er in proef zou ik toch als kruidnagel omschrijven, al is het maar in de verte. Je zou hier dus de gist op uit kunnen zoeken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie