Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?  (gelezen 25237 keer)

Offline Procion

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?
« Reactie #225 Gepost op: 27-08-2021 15:36 u »
30-7-2021 een poging gedaan om een IJwit-kloon te brouwen.
Hieronder de foto van het resultaat.

Ziet er goed uit! Hoe was de smaak t.o.v. het origineel en welk recept heb je gevolgd (incl. gebruikte gist)? :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jhazenberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #226 Gepost op: 27-08-2021 15:47 u »
Ziet er goed uit! Hoe was de smaak t.o.v. het origineel en welk recept heb je gevolgd (incl. gebruikte gist)? :)
IngrediŽnten:
2    kg pilsmout
1,5 kg tarwemout

Maischen
53 C 20 min
62 C 45 min
72 C 10 min
78 C 5 min

koken :
8 g Perle 75 min
8 g korriander 15 min
1/2 citroen fijn gesneden incl schil 15 min
vergisten
Brewferm Blanche korrelgist

1 week op 21 C

Daarna meteen op fles met 7 g suiker /liter ( ja te snel in de fles  :-[ )

Smaak is wat vlak en wat lichte zwavel geur/smaak 
Mooie kleur en schuimkraag

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #227 Gepost op: 27-08-2021 22:21 u »
Ik schenk net een IJwit in voor mijn vrouw.

Mooie kleur en schuimkraag

De kleur van IJwit is wat lichter, maar het bier is vooral veeeeel helderder...  :)

Offline JesseB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #228 Gepost op: 01-10-2021 21:12 u »
Weet iemand of het nog mogelijk is om de gist uit flesjes op te kweken? Ik heb het gister met een starter en twee zatte's geprobeerd, maar volgens mij zonder resultaat. De flesjes hebben een aantal dagen in de koelkast gestaan maar er zat nagenoeg niks aan gist op de bodem. Kan het zijn dat ze gefilterd worden tegenwoordig? Ze hebben sinds recent ook een ander label design geloof ik...

Ik zou binnenkort graag een ijwit clone brouwen voor mijn wederhelft, die drinkt deze graag, maar ze is dan weer niet zo weg van de traditionele witbieren... Wat voor gist zou een goed alternatief zijn? De witbier gisten hebben vaak een hele specifieke smaak, iets wat ik bij de ijwit niet proef... Aangezien dat ze de gist ook voor meerdere (Belgische) bieren gebruiken vermoed ik dat het dichter bij een 'gewone' ale gist komt? Of zie ik dit verkeerd en zit het verschil meer in de ingredienten zoals de citroen (bij ijwit) of bijvoorbeeld sinasappelschillen?

Fijne avond!

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #229 Gepost op: 01-10-2021 21:47 u »
Hoi JesseB,

Er is een tweede topic over IJgist uit dezelfde periode en daarin geeft de brouwer van het IJ aan dat Blondie een goed bier is om IJgist uit op te kweken. Probeer die eens.

Groeten,
Mark

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #230 Gepost op: 02-10-2021 14:45 u »
Even in dit topic zoeken. Alle info staat er in. Opkweken uit in elk geval PaasIJ en Natte moet lukken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #231 Gepost op: 03-10-2021 07:46 u »
Weet iemand of het nog mogelijk is om de gist uit flesjes op te kweken? Ik heb het gister met een starter en twee zatte's geprobeerd, maar volgens mij zonder resultaat.
Zou inderdaad met de blondie moeten kunnen, hoewel ik de blondie bij ons in de buurt nog niet heb gezien in de winkels. maar ik heb nu wel de originele gist op reincultuur, zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg653878.html#msg653878
ooit gekregen via Richard3 die hem uit paasij had opgekweekt.
Als mensen geinteresseerd zijn (stuur maar een PB) kan ik wel weer eens een kweekje maken en wat buisjes opsturen op dezelfde manier. (2 buisjes opsturen in envelop, 2,50 per envelop betalen liefst via tikki)

Offline JesseB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #232 Gepost op: 03-10-2021 15:58 u »
Hoi JesseB,

Er is een tweede topic over IJgist uit dezelfde periode en daarin geeft de brouwer van het IJ aan dat Blondie een goed bier is om IJgist uit op te kweken. Probeer die eens.

Groeten,
Mark
Zou inderdaad met de blondie moeten kunnen, hoewel ik de blondie bij ons in de buurt nog niet heb gezien in de winkels. maar ik heb nu wel de originele gist op reincultuur, zie oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg653878.html#msg653878
ooit gekregen via Richard3 die hem uit paasij had opgekweekt.
Als mensen geinteresseerd zijn (stuur maar een PB) kan ik wel weer eens een kweekje maken en wat buisjes opsturen op dezelfde manier. (2 buisjes opsturen in envelop, 2,50 per envelop betalen liefst via tikki)

Bedankt voor de tips, ik had het inderdaad in het topic gelezen. Bij ons ligt de blondie wel in de rekken, maar helaas zag ik net als bij de natte en zatte bij geen van de flesjes iets van droesem op de bodem liggen... Zelf de flesjes achteraan hadden niks. Ik heb het vermoeden dat ze gefilterd worden, wellicht met de komst van de nieuwe labels?

Nu net twee ijwitjes gekocht, daar zat dan weer wel wat op de bodem (troebeligheid van de tarwe wat uitgezakt is, ivp gist?). Tegen beter weten in waarschijnlijk, volgens mij is het nog niemand gelukt om het hier uit op te kweken.

Misschien dat ik even contact met je opneem Hans, voor een buisje gist.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #233 Gepost op: 03-10-2021 21:01 u »
Bedankt voor de tips, ik had het inderdaad in het topic gelezen. Bij ons ligt de blondie wel in de rekken, maar helaas zag ik net als bij de natte en zatte bij geen van de flesjes iets van droesem op de bodem liggen... Zelf de flesjes achteraan hadden niks. I
Toch geeft de brouwerij zelf aan dat je de gist uit de Blondie kunt opkweken. Maar mocht het niet lukken, laat maar even weten. Ik heb ik in ieder geval nu de echte IJwit gist.

Offline Brouwerij KOR

• Super lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #234 Gepost op: 04-10-2021 10:00 u »
Hoi Hans,

Is dat de gist die ik eerder ook van je heb gekocht? Dacht dat de conclusie was dat deze gist waarschijnlijk een andere gist was vanwege hoge vergisting en smaak?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #235 Gepost op: 04-10-2021 12:02 u »
Hoi Hans,

Is dat de gist die ik eerder ook van je heb gekocht? Dacht dat de conclusie was dat deze gist waarschijnlijk een andere gist was vanwege hoge vergisting en smaak?
Nee. Ik heb de gist die ik nu heb van Richard3 gekregen. Die had hem zelf opgekweekt uit PaasIJ. Daarna heb ik een split batch(je) gemaakt en beide gisten getest, zie de link hiervoor. de gist die in uit IJwit had opgekweekt ging heel ver door en was een stofgist. De PaasIJ gist had een normale vergistbaarheid en was een sterke plakgist, dus andere gist.
Ik heb de PaasIJ gist op reincultuur gezet en dat is waar we het nu over hebben mbt mensen die die gist evt willen hebben en zelf niet lukt of geen energie daarin willen steken.
De gist die jij hebt is inderdaad de andere gist die heel ver door gist (en zeker ook goede smaak geeft), maar is niet de IJwit gist. 

Offline thepsych

• Vol lid
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #236 Gepost op: 10-10-2021 22:10 u »
Nee. Ik heb de gist die ik nu heb van Richard3 gekregen. Die had hem zelf opgekweekt uit PaasIJ. Daarna heb ik een split batch(je) gemaakt en beide gisten getest, zie de link hiervoor. de gist die in uit IJwit had opgekweekt ging heel ver door en was een stofgist. De PaasIJ gist had een normale vergistbaarheid en was een sterke plakgist, dus andere gist.
Ik heb de PaasIJ gist op reincultuur gezet en dat is waar we het nu over hebben mbt mensen die die gist evt willen hebben en zelf niet lukt of geen energie daarin willen steken.
De gist die jij hebt is inderdaad de andere gist die heel ver door gist (en zeker ook goede smaak geeft), maar is niet de IJwit gist.

Hallo allemaal, ben even wat minder met bier bezig maar heb eerder gelezen dat blondie de echte IJwit gist bevat. Heb enkele maanden geleden gewoon bij de slijter 4 flesjes gehaald. Ik wil daar wel nog de gist uit opkweken. Ik begrijp dat dit wel dezelfde gist is als uit paasIJ en van Richerd3 en Halberstadt, klopt dat? En dat de eerdere gist van HH waarschijnlijk geen goede gist was Waar ik overigens een prima biertje mee heb gebrouwen!!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #237 Gepost op: 10-10-2021 22:41 u »
Hallo allemaal, ben even wat minder met bier bezig maar heb eerder gelezen dat blondie de echte IJwit gist bevat. Heb enkele maanden geleden gewoon bij de slijter 4 flesjes gehaald. Ik wil daar wel nog de gist uit opkweken. Ik begrijp dat dit wel dezelfde gist is als uit paasIJ en van Richerd3 en Halberstadt, klopt dat? En dat de eerdere gist van HH waarschijnlijk geen goede gist was Waar ik overigens een prima biertje mee heb gebrouwen!!
Klopt allemaal. Ook ik heb daar een prima biertje mee gebrouwen, maar is wel heel ver doorgegist en lijkt een var diastaticus gist. Dus is niet de IJwit gist maar wel een goede gist die veel verder doorgist. Vraag is alleen of het een bekende gist is die toevallig rondzwerfde in het flesje IJwit wat ik had opgekweekt. De gist van richard 3 ben ik nu aan het opkweken voor enkele mensen die daar belangstelling voor hebben. Wordt deze week verstuurd.

Tags: