Recepten > Kloonbrouwsels

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

<< < (45/45)

hansHalberstadt:

--- Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:06 u ---1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

--- Einde van citaat ---
Kon even niet meer zo snel via jouw eerdere berichten achterhalen waaruit je die gist hebt opgekweekt. PaasIJ? Met de PaasIJ die ik van Richard 3 had gekregen en uitgetest gaf een zeer helder bier en plakkende gist op de bodem. Dat zie ik bij jou niet terug, vandaar. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg654319.html#msg654319

Procion:

--- Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:06 u ---

1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

--- Einde van citaat ---

Lastig haha. Het is dus wél een zeer smakelijk biertje geworden, volgens de bevindingen die je gepost hebt. Hoe smaakt het bier nu ongeveer 1 maand later?

Ondanks dat de smaak/geur goed is, blijkt het helaas géén IJwitkloon te zijn op basis van de laatste reacties uit dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.25.html

De brouwer geeft aan dat de opkweek van Hans mogelijk geïnfecteerd is, "PaasIJ ziet er logisch uit voor IJgist, dat uit IJwit is geen IJgist. Ergens in het proces misschien een diastaticus-variant binnengeslopen". Blijkbaar zorgt het evengoed voor een zéér smakelijk biertje, maar dan rest de vraag natuurlijk: Hoeveel wijkt het af van een origineel biertje Ijwit ;) En ondanks dat het dan géén kloonbier meer is, wellicht nog een belangrijkere vraag: smaakt het wellicht beter dan Ijwit (subjectieve vraag, maar ben wel nieuwsgierig naar je mening)?

Volgens mij zijn het allemaal prima biertjes geworden, maar hoe scoren ze tegenover het origineel?

L.win:

Doordat het een andere gist is  (geworden?), is het in de vergelijking met het originele IJwit zeker een ander bier.
Smaak en geur zijn anders, mijn bier is iets donkerder maar schuimkraag is identiek.maar het bier smaakt heerlijk.
Voor een goede kloon ga ik toch de Blondie eens proberen op te kweken. En gebruiken in hetzelfde recept.

hansHalberstadt:
De gist is niet de IJwit gist lijkt de conclusie, maar vanavond weer eentje open getrokken en het smaakt wel bijzonder goed. en het is nu ook mooi helder geworden. Dus ik zou die gist zeker eens proberen voor een Belgische tripel, zeker omdat hij zo ver doorgist. Ik weet niet of de brouwers van het ij kunnen achterhalen welke gisten er nog meer gebruikt orden in de brouwerij in België waar het IJwit ook gebrouwen wordt, maar zou me niets verbazen als ik hun gist heb opgekweekt omdat daar een klein deel onbewust was gemengd met de IJwitgist.   

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie