Recepten > Kloonbrouwsels

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

<< < (3/46) > >>

Gerb:

--- Citaat van: Procion op 01-03-2021  13:46 u ---Gist opkweken uit een flesje.. dat is nieuw terrein voor mij en voelt ingewikkeld  :nut:  Ben nog niet eerder met verse gist (of het bewaren van) bezig geweest, korrelgist is ideaal daarvoor ;D

maar het zijn dus juist de esters op 25c i.p.v. de fenolen die het verschil maken? :) Jammer dat het uiteindelijk niet helemaal gelukt is vanwege aanbranden. Waardoor kwam dat? met 4.21 L/kg zat je toch redelijk veilig, niet?

--- Einde van citaat ---

Niets is moeilijk, als je het kunt. ;)) Probeer eens een flesje Natte leeg te schenken in een glas. Haal de hals door de vlam van het gasfornuis en doe er wat appelsap uit een pakje in. Haal de hals van de fles door de vlam en sluit af met een alufolie. Na een paar dagen kun je belletjes zien verschijnen. Maak dan een 250 ml moutextractoplossing en doe de opgekweekte gist erbij. Ook weer naast een open vlam en sluit af met alufolie. Schud regelmatig. Daarna nogmaals opschalen tot 0.5 tot 1 liter. Voor gebruik de gist laten bezinken en de vloeistof afgieten. Klaar is uw gist.

Mijn bier was het tweede bier tijdens de brouwsessie. Doordat de verwarming nog aanstond tijdens het verwijderen van het eerste brouwsel, was er wat bezinksel aangekoekt en zwart geworden. (ik kookte in een aparte pan).

Procion:

--- Citaat van: Gerb op 01-03-2021  14:38 u ---Niets is moeilijk, als je het kunt. ;)) Probeer eens een flesje Natte leeg te schenken in een glas. Haal de hals door de vlam van het gasfornuis en doe er wat appelsap uit een pakje in. Haal de hals van de fles door de vlam en sluit af met een alufolie. Na een paar dagen kun je belletjes zien verschijnen. Maak dan een 250 ml moutextractoplossing en doe de opgekweekte gist erbij. Ook weer naast een open vlam en sluit af met alufolie. Schud regelmatig. Daarna nogmaals opschalen tot 0.5 tot 1 liter. Voor gebruik de gist laten bezinken en de vloeistof afgieten. Klaar is uw gist.

Mijn bier was het tweede bier tijdens de brouwsessie. Doordat de verwarming nog aanstond tijdens het verwijderen van het eerste brouwsel, was er wat bezinksel aangekoekt en zwart geworden. (ik kookte in een aparte pan).

--- Einde van citaat ---

Dank voor je uitgebreide bericht :D Nog enkele vragen:

* Hals door de vlam is om te steriliseren neem ik aan? Of heeft dit nog een andere reden?
* Hoeveel appelsap gebruik je precies? Afgewogen, half flesje, nat vingerwerk?

* Als je opschaalt tot 1 liter, hoeveel gist hou je dan over? En hoeveel gebruik je op 10L wort?
* De gist vormt dan neem ik aan een compacte gistlaag na bezinken, dus je giet alle vloeistof weg?
* Hoe bewaar je deze gist? Maak je hier kleinere porties van voor in de koelkast?

Jacques:

--- Citaat van: Procion op 01-03-2021  15:16 u ---Dank voor je uitgebreide bericht :D Nog enkele vragen:

* Hals door de vlam is om te steriliseren neem ik aan? Of heeft dit nog een andere reden?
* Hoeveel appelsap gebruik je precies? Afgewogen, half flesje, nat vingerwerk?

* Als je opschaalt tot 1 liter, hoeveel gist hou je dan over? En hoeveel gebruik je op 10L wort?
* De gist vormt dan neem ik aan een compacte gistlaag na bezinken, dus je giet alle vloeistof weg?
* Hoe bewaar je deze gist? Maak je hier kleinere porties van voor in de koelkast?
--- Einde van citaat ---

Over het opkweken van gist en het maken van giststarters is heel veel geschreven op dit forum.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=149
en https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=123

Verder is het gebruik van een gist calculator aan te bevelen. Bijvoorbeeld deze https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Alexv:
Hier ook het plan om een Ijwit-achtige te brouwen. In de verte proef ik absoluut kruidnagel, ook iets van banaan. Nu vraag ik me af, is er een kruidnagelrust gewenst? Uiteraard om te vergisten met een POF gist om gemaakte ferulinezuren om te kunnen zetten naar 4VG. Tijdens de masterclass geeft Brouwerij 't Ij aan dat ze beginnen met een eiwit-rust. Worden er tijdens de eiwitrust ook ferulinezuren aangemaakt?

Jacques:

--- Citaat van: Alexv op 02-03-2021  15:07 u ---Hier ook het plan om een Ijwit-achtige te brouwen. In de verte proef ik absoluut kruidnagel, ook iets van banaan. Nu vraag ik me af, is er een kruidnagelrust gewenst? Uiteraard om te vergisten met een POF gist om gemaakte ferulinezuren om te kunnen zetten naar 4VG. Tijdens de masterclass geeft Brouwerij 't Ij aan dat ze beginnen met een eiwit-rust. Worden er tijdens de eiwitrust ook ferulinezuren aangemaakt?

--- Einde van citaat ---

Ferulinezuur wordt vooral aangemaakt tussen de 37 en 47 C met een optimum bij 44 C. De hoeveelheid ferulinezuur dat aangemaakt wordt bij 50 52 C zal beperkt zijn. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie