Recepten > Kloonbrouwsels

IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

(1/45) > >>

Procion:
Brouwerij 't IJ - IJwit. Naar mijn mening een zeer apart biertje, geen klassiek witbiertje door zijn 6.5 ABV en kruidige smaak.

Heeft iemand enig idee of er clone recepten bestaan van dit witbiertje? Het is natuurlijk een witbiertje met tarwe, citroen en korianderzaad, maar er zit iets kruidigs (zowel qua smaak als geur) aan dat bier wat ik niet geplaatst krijg. Misschien dat dit puur door de gebruikte gist en bijbehorende esters/fenolen komt, maar wellicht doen ze er nog wat anders mee? Het is duidelijk geen banaan, maar ik weet ook niet zeker of het kruidnagel is (ik ben bijzonder slecht in het herkennen van smaken xD)

Witbiertjes zijn over het algemeen wat neutraler van smaak, maar ik ben ontzettend gecharmeerd van de smaak Ún geur die IJwit brengt. Als iemand hier weet hoe ik dat zou kunnen reproduceren dan ben ik je eeuwig dankbaar ;)

Cheers, Procion.

AlexR:
Bekijk deze masterclass van ze eens:
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, "script", "facebook-jssdk"));
--- Einde van citaat ---

Daar vertellen ze best veel over de ijwit, verhouding pils en tarwemout (60/40) en de hopsoort en bitterheid (Perle).
De gist had ik uit een flesje IJwit opgekweekt, daar vertellen ze verder niet heel veel over helaas. Uiteindelijk zelf nooit de IJwit gebrouwen dus kan je niet vertellen hoe het uitpakte.

Rob.Erto:
Ik zou ze eens mailen met je vraag. Ik heb in het verleden contact gezocht mbt een ander bier en kreeg een uitgebreid antwoord van brouwer Tjalling Landman.

L.win:
Cascade, Citra en Simcoe zijn volgens mij ook nog hoppen die aan het IJwit worden toegevoegd. Gek dat ze in het filmpje alleen over Perle spreken!!???

Tja.. de gist in fles is volgens mij een bottelgist, aan de echte originele gist gaan wij niet komen.

Een lekker bier is het zeker,  maar is denk niet te klonen.

AlexR:
Ik denk dat je de normale IJwit en dryhopped IJwit door elkaar heen haalt.

Daarnaast wordt er hier (een jaar terug) in de comments nog bevestigd dat ze geen bottelgist gebruiken:
https://www.brouwerijhetij.nl/paasij-2020/

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie