CIP pomp voor CCT

Gestart door Niels98, 26-02-2021 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels98

Goedendag brouwers,

Een vraag voor de brouwers onder ons die een CIP-systeem hebben voor hun CCT te reinigen.

Ik heb voor mijn SS Brewtech BME Chronical 14gal CCT een CIP-systeem gemaakt. Ik gebruik hiervoor de Novax B 20mm pomp. Echter levert deze pomp maar +- 0,2 bar bij de inloop van de micro spray bal. Welke pomp gebruiken jullie voor een CIP-systeem voor je CCT, en welke druk haal je er ongeveer mee? De pomp moet uiteraard geschikt zijn om PBW (rond de 65 graden) en SaniClean te verpompen.

Ik denk zelf dat ik de verkeerde pomp heb aangeschaft, vandaar wil ik graag wat advies van de medebrouwers met een CIP-systeem voor hun CCT.

De foto hieronder is mijn CIP-systeem zoals die nu eruit ziet.



Mvg, Niels

TimW

Hoi Niels,

Ik gebruik een chugger pomp met een debiet van 7 GPM. Op de site van Brewtech staat een overzicht welke pompen voor welk systeem en cip bal geschikt zijn.
https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/360034954731-CIP-Sizing-and-Comparison-

Groet Tim

Niels98

Citaat van: TimW op 28-02-2021  08:32 uHoi Niels,

Ik gebruik een chugger pomp met een debiet van 7 GPM. Op de site van Brewtech staat een overzicht welke pompen voor welk systeem en cip bal geschikt zijn.
https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/360034954731-CIP-Sizing-and-Comparison-

Groet Tim

Hoi Tim,

Ik heb inderdaad het een en ander al gelezen in hun overzicht met betrekking tot een CIP systeem. Volgens hun heb ik een pomp van 7 GPM nodig voor de micro spay bal. De pomp die ik heb is 7 GPM, echter krijg ik maar 0,2 bar druk met een slang van 19x28 mm. Ik heb ook geprobeerd met een dunnere slang van 13x19 mm maar dan krijg ik nog minder druk namelijk 0,15 bar. Terwijl hun zeggen "Aanbevolen debiet 2 bar / 29 psi / 7 gpm".

Hoeveel druk krijg jij in je persleiding? (Uitgang pomp naar CIP bal)

Groet, Niels

Dirtbag

Ik heb een Novax 20 B pomp voor het cippen van mijn poolse CCT, hier knoop ik de de onderkant van de CCT direct aan de zuig van de pomp, hierbij krijg ik vaak onderdruk en overdruk afhankelijk of de lucht opgewarmd of afkoelt. Druk heb ik dus ook niet gemeten. De CIP bal die ik heb komt van ali af.

Ik kan duidelijk horen dat de cipbal draait en ik kan zien dat de bol goed schoonmaakt.

Bij mij werkt die pomp dus uitstekend, de enige opmerking die ik kan maken is het over het geluid dat die maakt.  :nut:

db

Niels98

Citaat van: Dirtbag op 28-02-2021  14:56 uIk heb een Novax 20 B pomp voor het cippen van mijn poolse CCT, hier knoop ik de de onderkant van de CCT direct aan de zuig van de pomp, hierbij krijg ik vaak onderdruk en overdruk afhankelijk of de lucht opgewarmd of afkoelt. Druk heb ik dus ook niet gemeten. De CIP bal die ik heb komt van ali af.

Ik kan duidelijk horen dat de cipbal draait en ik kan zien dat de bol goed schoonmaakt.

Bij mij werkt die pomp dus uitstekend, de enige opmerking die ik kan maken is het over het geluid dat die maakt.  :nut:

db

De pomp maakt inderdaad genoeg geluid  ;)... Ik kan ook duidelijk horen dat de cipbal draait, echter vind ik het alleen vreemd dat SS Brewtech aangeeft dat je een debiet van 2 bar / 29 psi / 7 gpm moet hebben.

Welke maat slangen gebruik jij? (binnendiameter in mm).

Ik wil als volgt mijn CCT gaan cippen:
- Waterspoelen
- PBW 30 min, 65 graden
- Waterspoelen
- SaniClean 15 min
- Waterspoelen

Mvg, Niels

Dirtbag

Ik gebruik de geribbelde slang die bij de pomp zat toen ik hem via dit forum tweedehands heb gekocht.

db

TimW

Citaat van: Niels98 op 28-02-2021  13:57 uHoi Tim,

Ik heb inderdaad het een en ander al gelezen in hun overzicht met betrekking tot een CIP systeem. Volgens hun heb ik een pomp van 7 GPM nodig voor de micro spay bal. De pomp die ik heb is 7 GPM, echter krijg ik maar 0,2 bar druk met een slang van 19x28 mm. Ik heb ook geprobeerd met een dunnere slang van 13x19 mm maar dan krijg ik nog minder druk namelijk 0,15 bar. Terwijl hun zeggen "Aanbevolen debiet 2 bar / 29 psi / 7 gpm".

Hoeveel druk krijg jij in je persleiding? (uitgang pomp naar CIP bal)

Groet, Niels

Hoi Niels,

Ik ben de druk nooit gemeten maar hoor mijn cip bal goed draaien. Ik sluit de uitgangen van de kleppen rechtstreeks aan op de zuig van de pomp. Hierbij laat ik het monstername kraantje openstaan ivm onderdruk of overdruk.

Groet Tim

Niels98

Bedankt allemaal voor de informatie!  :proost2:

Dan zal de pomp die ik nu heb wel goed zijn, aangezien wel alles schoon is. Alleen blijf ik het vreemd vinden dat SS Brewtech 2 bar / 7 gpm aangeeft als aanbevolen debiet.

Mvg, Niels

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.