Toevoegen hop bij uitschakelen

Gestart door Maarten Hein, 26-02-2021 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten Hein

Na 2 x brouwen in de Arsegan Easybrew 30 waarbij ik het recept voor eenvoudig "patersbier" uit het boek "thuis bierbrouwen" heb gevolgd (met zojuist een eerste flesje 2 weken na bottelen van het 2e brouwsel geproefd, goed resultaat met dank aan alle informatie op dit forum) ga ik morgen een Saaz Single Hop brouwen naar een recept uit hetzelfde boek.

Nu kom ik daar tegen de laatste hopgift, 99 g Saaz bij het uitschakelen van de kook. Is het de bedoeling dat ik koel met de laatste hopgift (in het hopfilter) in het wort, daarna het hopfilter verwijder en whirlpool, en dan na een rust van zo'n 20 min. overbreng naar het gistvat, of zit ik er dan helemaal naast en is het de bedoeling dat ik na de laatste hopgift even wacht (hoe lang?), de hop verwijder en dan koel. Het lijkt me dat in dat geval de laatste hopgift niet veel invloed heeft.

Het is wat kort dag, maar hopelijk komt er toch een reactie voor morgenvroeg :-)

Edwin brouwt

Zo'n hopgift  heet vaak 'vlamuit', dus toevoegen op het moment dat je de brander uitzet(of de stroom uit doet).
Als je dat direct doet,  dan is je wort nog 100 graden en zal de 99 gram hop nog best wat bitterheid afgeven.

Er zijn ook brouwers die vlamuit interpreteren als 'hopstand', en dan koel je eerst naar 80 graden en voeg je dan pas de hop toe.  Voordeel is dat je dan nagenoeg geen bitterheid toevoegt,  maar wel alle hoparoma's.

Ik gebruik zelf altijd de laatste optie,  omdat ik dan het idee heb dat ik de bitterheid beter onder controle heb. (hangt bij de eerste optie af van de snelheid van koelen van 100 naar 80 graden)


Snelbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 26-02-2021  23:10 u... Er zijn ook brouwers die vlamuit interpreteren als 'hopstand', en dan koel je eerst naar 80 graden en voeg je dan pas de hop toe.  Voordeel is dat je dan nagenoeg geen bitterheid toevoegt,  maar wel alle hoparoma's.
Ik gebruik zelf altijd de laatste optie,  omdat ik dan het idee heb dat ik de bitterheid beter onder controle heb. (hangt bij de eerste optie af van de snelheid van koelen van 100 naar 80 graden)
- Koelen van 100 naar 80'C gaat snel, meestal in enkele minuten.  Daarna gaat het steeds trager..  Bitter-afgifte zal minimaal zijn, op papier 1 ibu'tje.
- Flame-out, hopstand, etc.. Termen die voor ons niet helemaal lekker zijn gedefinieerd, dus iedereen geeft er een eigen draai aan.
Bij de zgn 'hopstand' wordt even gekoeld (met of zonder hop) tot ~75'C en laat men de hop een tijdje trekken (hoe lang?) op ~75'C.
- Hoe lang moet je de hop laten zitten?  Ga er van uit dat vanuit historie de hop in de ketel bleef totdat werd gefilterd naar gistvat.
>> Helaas géén zwart/wit antwoord.  Brouwen is net als koken, beetje 'fingerspitzen op je boerenklompen gevoel' als je iets nieuws doet.
Mijn idee voor jouw brouwsel:
- Laatste hop toevoegen als je de koeling aanzet.  Gewoon bij de andere hops, in hopfilter waar de eerste hops al in zitten.
   Eerste hops geven geen bitter meer, maar misschien nog wat aroma.  lekker meegenomen.
- Doorkoelen tot eind-temperatuur, met alle hop in de ketel/filter.
     Alternatief is om rond 75'C de koeling even te stoppen, zgn hopstand.  Als dat niet specifiek is aangegeven zou ik het simpel houden en NIET doen.
- Whirlpool doen om wort te klaren.  Mijn ervaring is dat ik NIET kan whirlpoolen met koeler of hopfilter in de ketel, dus deze attributen gaan er uit >> Whirlpool ZONDER hop.
   Ik kan me ook niet voorstellen dat bij 20'C en beperkte tijd nog merkbaar aroma vrijkomt, vandaar mijn insteek om hops te verwijderen.
    Daarme hebben we toch een een extra variant: de whirlpool-hop.  3x raden wat daar mee wordt bedoeld.  Dat kan dus eigenlijk alleen met hop los in de ketel..
- Na whirlpool moet de drek uitzakken. 20min kan genoeg zijn, maar ik trek er liever een uurtje voor uit. MET meer risico op besmetting, mijn probleem.
Succes,  Snelbier

Maarten Hein

Bedankt voor jullie reacties,
ik zal straks na vlam uit gaan koelen, bij ong. 80 graden de laatste hopgift toevoegen, rustig verder koelen en dan bij 20 graden de  koeler en hopfilter eruit. Daarna whirlpool en 20 a 30 min rust voor overhevelen naar het gistvat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.