Vetachtige film over gistend bier

Gestart door LAM, 26-02-2021 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Goedemiddag allemaal.
Ik sta op het punt om mijn gegiste biertje over te hevelen om het te lageren. Maar ik zag net dat er een soort vetachtige filmlaag overheen zit. Een heel dun laagje alsof er iets vetachtigs op ligt. Het reflecteert ook een beetje. Net als wanneer je een druppel terpentine in water gooit.
Ik heb een fotootje gemaakt maar hij is helaas niet erg duidelijk. Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?
Groetjes LAM


JessyH

Ik weet niet precies wat het is of hoe het heet, maar het is volgens mij niet schadelijk. Komt wel eens vaker voor en is afhankelijk van de gist die je gebruikt. Het laagje trekt vanzelf weg in het vat of in de fles.

Jacques

Citaat van: LAM op 26-02-2021  16:43 uGoedemiddag allemaal.
Ik sta op het punt om mijn gegiste biertje over te hevelen om het te lageren. Maar ik zag net dat er een soort vetachtige filmlaag overheen zit. Een heel dun laagje alsof er iets vetachtigs op ligt. Het reflecteert ook een beetje. Net als wanneer je een druppel terpentine in water gooit.
Ik heb een fotootje gemaakt maar hij is helaas niet erg duidelijk. Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?
Groetjes LAM



Hoelang geleden is dat de vergisting beëindigd is? Het ziet er een beetje uit als beginnende kaam infectie.

Waarom ga je overhevelen om te lageren? Zo te zien is je vergisting afgelopen. Door na de vergisting over te hevelen loop je een groot risico op oxidatie. Overhevelen kun je beter doen als er nog wat vergisting plaatsvindt. Het risico op oxidatie is dan aanzienlijk kleiner.
Beter is het bier nog een paar dagen te laten staan en dan bottelen.

LAM

Citaat van: Jacques op 26-02-2021  21:47 uHoelang geleden is dat de vergisting beëindigd is? Het ziet er een beetje uit als beginnende kaaminfectie.

Waarom ga je overhevelen om te lageren? Zo te zien is je vergisting afgelopen. Door na de vergisting over te hevelen loop je een groot risico op oxidatie. Overhevelen kun je beter doen als er nog wat vergisting plaatsvindt. Het risico op oxidatie is dan aanzienlijk kleiner.
Beter is het bier nog een paar dagen te laten staan en dan bottelen.
Ohh dat klinkt niet goed... ik heb in ieder geval na het overhevelen de ruimte boven het bier gevuld met CO2 uit een koolzuurfles om de zuurstof weg te drijven. Hopelijk voorkomt dit oxidatie. Ik doe dit eigenlijk bij ieder biertje tot nu toe en heb gelukkig nog nooit last van oxidatie gehad.
Die kaaminfectie moeten we maar even afwachten... of raad je aan dat ik het morgen ga bottelen?

Jacques

Citaat van: LAM op 26-02-2021  22:03 uOhh dat klinkt niet goed... ik heb in ieder geval na het overhevelen de ruimte boven het bier gevuld met CO2 uit een koolzuurfles om de zuurstof weg te drijven. Hopelijk voorkomt dit oxidatie. Ik doe dit eigenlijk bij ieder biertje tot nu toe en heb gelukkig nog nooit last van oxidatie gehad.
Die kaaminfectie moeten we maar even afwachten... of raad je aan dat ik het morgen ga bottelen?

Kaam is een wilde gist. Een andere naam is Candida.
Kaam geeft geen echte smaakafwijking maar zorgt wel voor een bier dat leeg van smaak is.

Kaam komt vaak voor als je het bier een tijdje laat staan zonder vergisting. Hoewel kaam ook kan groeien onder anaerobe omstandigheden krijg je meer last van als er zuurstof aanwezig is.

Mijn advies is niet te lang te wachten met bottelen nadat de vergisting beëindigd is. In de meeste gevallen is 4 tot 7 dagen wachten met bottelen voldoende om te zorgen dat het merendeel van de gist uitgezakt is om te zorgen dat je niet te veel gist in je flesjes krijgt.

LAM

Dan ga ik morgen aan het bottelen! Bedankt voor de tips

LAM

Citaat van: Jacques op 26-02-2021  23:08 uKaam is een wilde gist. Een andere naam is Candida.
Kaam geeft geen echte smaakafwijking maar zorgt wel voor een bier dat leeg van smaak is.

Kaam komt vaak voor als je het bier een tijdje laat staan zonder vergisting. Hoewel kaam ook kan groeien onder anaerobe omstandigheden krijg je meer last van als er zuurstof aanwezig is.

Mijn advies is niet te lang te wachten met bottelen nadat de vergisting beëindigd is. In de meeste gevallen is 4 tot 7 dagen wachten met bottelen voldoende om te zorgen dat het merendeel van de gist uitgezakt is om te zorgen dat je niet te veel gist in je flesjes krijgt.
Ik wilde gisteren gaan bottelen maar ik merkte dat mijn waterslot opeens weer begon te bubbelen. Ik ben bang dat als ik was gaan bottelen dat de flesjes konden ontploffen omdat ik niet zeker weet hoeveel suiker er nog in het bier zit. Mijn begin sg was al wat hoger uitgevallen dus ik heb geen idee wat mijn eind sg gaat worden... iemand tips? Er zit dus waarschijnlijk kaam in maar hij gist nog steeds door...

GvB84

Citaat van: LAM op 01-03-2021  11:08 uIk wilde gisteren gaan bottelen maar ik merkte dat mijn waterslot opeens weer begon te bubbelen. Ik ben bang dat als ik was gaan bottelen dat de flesjes konden ontploffen omdat ik niet zeker weet hoeveel suiker er nog in het bier zit. Mijn begin sg was al wat hoger uitgevallen dus ik heb geen idee wat mijn eind sg gaat worden... iemand tips? Er zit dus waarschijnlijk kaam in maar hij gist nog steeds door...

Heb je het vat verplaatst naar een warmere ruimte om te bottelen?

JessyH

Is het niet gewoon CO2 dat vrijkwam door beweging van het vat?
Zo niet, is er dan wellicht op de een of andere manier zuurstof in het vat gekomen?

Heyudude

De enige manier die ik zou hanteren is je SG meten over meerdere dagen heen. Nulmeting nu en dan over 3/4 dagen weer. Als je SG in beweging is dan niet bottelen.

wernerthefox

Interessante waarneming. En ik wil best mee-raden wat het kan zijn. Ik denk dat het een vet-achtige substantie is die wordt geproduceerd door het bier gist. Van sommige gisten, bijvoorbeeld name Wickerhamomyces ciferrii, is bekend dat ze vet-achtige molecule produceren. Er worden in de industrie zelfs pogingen gedaan om dit commercieel uit te buiten. Dit zou ook best het geval zijn met Saccharomyces. Mijn tweede gok is dat er wat autolyse plaatsvindt wat leidt tot vrijkomen van vetten uit celmembranen.

LAM

Citaat van: wernerthefox op 01-03-2021  12:49 uInteressante waarneming. En ik wil best mee-raden wat het kan zijn. Ik denk dat het een vet-achtige substantie is die wordt geproduceerd door het bier gist. Van sommige gisten, bijvoorbeeld name Wickerhamomyces ciferrii, is bekend dat ze vet-achtige molecule produceren. Er worden in de industrie zelfs pogingen gedaan om dit commercieel uit te buiten. Dit zou ook best het geval zijn met Saccharomyces. Mijn tweede gok is dat er wat autolyse plaatsvindt wat leidt tot vrijkomen van vetten uit celmembranen.
Dit is inderdaad wel een interessante hypothese. Mijn biologen hartje begint hier uiteraard sneller van te kloppen hahaha. Ik heb het laatst overgeheveld en toen is er wel even zuurstof bij gekomen maar ik heb toen in het vat weer dicht deed CO2 in gespoten uit een koolzuurfles zodat er geen zuurstof meer bij zit. Ik denk dat ik het gewoon even afwacht tot het bubbelen (zo goed als) stopt en dan ga ik wel gewoon bottelen. Het gehele recept was sowieso een experiment om Kasteel Rouge na te brouwen. In dit recept moest halverwege een fles bosvruchtenjenever toegevoegd worden. Ik ben bang dat als er sprake is van infectie, dat dit het moment is geweest dat het fout ging.

Jacques

Citaat van: LAM op 01-03-2021  13:29 u...
In dit recept moest halverwege een fles bosvruchtenjenever toegevoegd worden. Ik ben bang dat als er sprake is van infectie, dat dit het moment is geweest dat het fout ging.

De bosvruchtenjenever bevat door het hoge alcoholgehalte (30%) geen micro-organismen. Als er al vergisting heeft plaatsgevonden dan is de pH gedaald, koolzuur gevormd en de meeste aminozuren verbruikt door de gist. Hierdoor is de kans op infecties aanzienlijk kleiner. Wat ik mij kan voorstellen is dat er zuurstofinslag is geweest door het ingieten van de bosvruchtenjenever. Dat kan de vorming van kaam bevorderen.
Overigens ontwikkelt zich bij een kaaminfectie een vlies op het bier. Als je het bier nog een paar dagen laat staan en een vlies met grote bubbels ziet dan is het vrijwel zeker dat het gaat om een kaaminfectie.

LAM

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  21:41 uAls je het bier nog een paar dagen laat staan en een vlies met grote bubbels ziet dan is het vrijwel zeker dat het gaat om een kaaminfectie.
Aha, dan ga ik binnenkort nog eens kijken. Voor het zelfde geld valt het allemaal wel mee. We gaan het zien.

LAM

Net even gekeken en er ligt helemaal niks bovenop. Het zal dus allemaal wel meegevallen zijn. Toch bedankt voor alle tips en reacties!

Jacques

Citaat van: LAM op 02-03-2021  17:04 uNet even gekeken en er ligt helemaal niks bovenop. Het zal dus allemaal wel meegevallen zijn. Toch bedankt voor alle tips en reacties!

Gelukkig. Het is altijd lastig om aan de hand van een foto een goede inschatting te maken. Daarom is het goed dat je ontwikkeling gevolgd hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.