Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen hergisting op fles na eerst keer bottelsuiker direct in gistingsvat  (gelezen 1566 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Zoiets:

Werkt perfect, gebruik dit al jaren zo. Wat ik doe is eerst een spray Starsan, en dan de suiker toevoegen, je maakt dan de suiker al 'iets' vloeibaarder. Ik heb eigenlijk geen last van schuimvorming door de suiker in het flesje.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline oneman

• Vol lid
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
Oneman, ik hevel over naar een vat om sediment kwijt te raken en voor ik overhevel heb ik een suikeroplossing in het schone vat. Daardoor mengt het jongbier direct met de bottelsuiker, hoef ik niet te roeren en zodra het hevelen klaar is kan ik bottelen.
Zeker, dat is een bewezen methode, maar een extra stap die ik liever oversla. Sommigen online hadden wel goede resultaten met direct in het gistingsvat gieten, maar ik dus niet. Nu enige tijd verder blijkt inderdaad dat sommige flesjes veel en sommige weinig druk hebben. Laatste batch heb ik maar weer gewoon met lepeltjes per flesje gedaan.

Offline oneman

• Vol lid
Werkt perfect, gebruik dit al jaren zo. Wat ik doe is eerst een spray Starsan, en dan de suiker toevoegen, je maakt dan de suiker al 'iets' vloeibaarder. Ik heb eigenlijk geen last van schuimvorming door de suiker in het flesje.
Inderdaad, net eerste batch met maatlepeltjes gedaan. Helemaal goed. Nu nog wat experimenteren met welke maat bij welke stijl het beste werkt. Ik heb gemerkt dat als je een versie voor de UK/USA markt koopt, je extra maten hebt. De mijne bevat 1, 3/4, 1/2, 1/4, 1/8 theelepel. Door die te combineren kun je vrij precies doseren.

Ik gebruik nu deze set (veelvuldig aangeboden op amazon en ali):

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
Nice! Ik gebruik volgens mij het 2 ml schepje, voor bijna al mijn bieren. Bak met suiker, trechtertje erbij en gaan. Ben ook wel van de 'less is more' variant, helemaal wanneer je de oplossing waarschijnlijk gewoon in de keukenla hebt liggen. Heb voorheen ook wel gebotteld vanuit een aparte bottelemmer, maar vind dat zelf ook een stap die niet nodig is, vandaar dat ik de schepjes als een goede oplossing zie.

Offline oneman

• Vol lid
Nice! Ik gebruik volgens mij het 2 ml schepje, voor bijna al mijn bieren. Bak met suiker, trechtertje erbij en gaan. Ben ook wel van de 'less is more' variant, helemaal wanneer je de oplossing waarschijnlijk gewoon in de keukenla hebt liggen. Heb voorheen ook wel gebotteld vanuit een aparte bottelemmer, maar vind dat zelf ook een stap die niet nodig is, vandaar dat ik de schepjes als een goede oplossing zie.
Ik heb met mijn lepeltjes een test gedaan. Met elke maatlepel 30 schepjes, wegen en dan delen door 30. Ik kom dan op de volgende resultaten, uitgaande van mijn 50 cl Grolsch flesjes:
Lepel    Inh.     g      g/l    Vol CO2 (±)
1 tl     5 ml     4,5    9,0    3
3/4 tl   3,75 ml  3,4    6,8    2,5
1/2 tl   2,5 ml   2,3    4,6    2
1/3 tl   1,67 ml  1,6    3,1    1,6
1/4 tl   1,25 ml  1,2    2,4    1,4
1/8 tl   0,63 ml  0,6    1,2
Met het 1/8 lepeltje te combineren zou je nog 8 en 6 gram per liter kunnen doseren bijvoorbeeld. Dat lijkt mij vooralsnog genoeg variatie voor mij.  :brouwen:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
Ik heb met mijn lepeltjes een test gedaan. Met elke maatlepel 30 schepjes, wegen en dan delen door 30. Ik kom dan op de volgende resultaten, uitgaande van mijn 50 cl Grolsch flesjes:
Lepel    Inh.     g      g/l    Vol CO2 (±)
1 tl     5 ml     4,5    9,0    3
3/4 tl   3,75 ml  3,4    6,8    2,5
1/2 tl   2,5 ml   2,3    4,6    2
1/3 tl   1,67 ml  1,6    3,1    1,6
1/4 tl   1,25 ml  1,2    2,4    1,4
1/8 tl   0,63 ml  0,6    1,2
Met het 1/8 lepeltje te combineren zou je nog 8 en 6 gram per liter kunnen doseren bijvoorbeeld. Dat lijkt mij vooralsnog genoeg variatie voor mij.  :brouwen:

Mooi, zijn de beugels niet 0,45 trouwens? Dat maakt je berekening net wat anders dan.

Offline oneman

• Vol lid
Mooi, zijn de beugels niet 0,45 trouwens? Dat maakt je berekening net wat anders dan.
Hé, ja... nooit beseft. Luie ik ging altijd uit van 0,5l.  :verbergen:

Nieuwe versie, nu met inhoud flesjes en combinatie van lepeltjes erbij:
=========== ======= ===== =========== =========== =========== ===========
Theelepel   ml.     g     g/l  (45cl) vol CO2 (±) g/l  (33cl) vol CO2 (±)
1           5       4,5   10          3,3         13,7
3/4 + 1/8   4,38    4     8,8         3           12         
3/4         3,75    3,4   7,5         2,7         10,3        3,4
1/2 + 1/8   3,13    2,9   6,3         2,4         8,6         3
1/2         2,5     2,3   5           2,0         6,9         2,5
1/3         1,67    1,6   3,4                     4,6         1,9
1/4         1,25    1,2   2,5                     3,5
1/8         0,63    0,6   1,3                     1,8
Ik heb dat scheppen met twee lepeltjes tegelijk een getest en dat gaat prima: scheppen, effe schudden om het kopje weg te krijgen, in de trechter en klaar. Net zo makkelijk als met één lepeltje.

Conclusie: mijn tarwetripel met 1tl. wordt straks lekker bruisend met 3,3 CO2 Vol.  ::)

Offline Rootsman

• Senior lid
Ik heb inmiddels mijn manier van werken gevonden :) je hebt er wellicht wat meer spullen voor nodig maar ik vind het ideaal.

Ik vul mijn bier met behulp van koolzuurdruk op het vergistvat af in een gedesinfecteerde 20 liter keg die ook gevuld is met CO2. Dit doe ik op een weegschaal zodat ik mijn totale gewicht bier weet. Hierin doseer in mijn totale vloeibare suikeropplossing voor 20 liter, spoel deze weer met CO2 en kan dan met een gerust hart de keg schudden om de suiker te verdelen.

Vervolgens vul ik het bier af met Blichmann beergun waarmee je ook de fles nog met CO2 kan spoelen. Geheel zuurstofvrij.
Deze werkwijze heeft mij echt beter bier opgeleverd tot nu toe.

Gr Ruud

Offline oneman

• Vol lid
Conclusie: mijn tarwetripel met 1tl. wordt straks lekker bruisend met 3,3 CO2 Vol.  ::)

Net mijn tarwetripel na een maandje rijpen geproefd en koolzuur is perfect naar mijn smaak.  :biersmile: Dus de maatschepjes methode is wat mij betreft geslaagd.  :)

Tags: