Is alle siliconen voedselveilig? (Temperatuursensor met siliconen kabel)

Gestart door Opaslof, 23-02-2021 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Opaslof

Hoi Brouwers,

Ik kwam laatst deze sensor tegen. Weet iemand of siliconen per definitie voedselveilig is? Oftewel zou ik deze sensor zo in m'n ketel kunnen hangen?
De winkel zelf moest me het antwoord schuldig blijven.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/temperatuur-lucht-vochtigheid/ds18b20-to-92-thermometer-temperatuur-sensor-met-kabel-waterproof-hoge-temperatuur-1m

Groetjes, Niels

Snelbier

Kleine zoektocht op Google levert een antwoord: puur silicone = veilig,  de mogelijke toevoegingen niet.
Wat verkocht wordt als 'silicone' is NIET per definitie voedselveilig.
Probleemstoffen zijn oa kleurstoffen (in vormpjes en kabels) en olie (als weekmaker) in oa silicone-implantaten.
Mijn insteek: bij twijfel NIET gebruiken.  Proost, Snelbier

Timmeh4

Ik maak gebruik van dezelfde temp sensor van tinytronics en hang hem ook in mijn ketel met het geheel via een brewuno aansturing(zie de posts hierover op het forum).

Ik had de sensor gekocht omdat hij tegen 100+ celsius kan tijdens het kookproces echter omdat het niet duidelijk was ivm voedselveiligheid heb ik er nog een voedselveilige siliconen slang omheen zitten met een slangklem aan de onderzijde zodat er geen water in of uit kan.

Jan de Graaff

Is "voedselveilig" in dit verband niet ook een beetje een kwestie van gezond verstand?

Er zit een wezenlijk verschil tussen 24/7 professioneel, fabrieksmatig voedingsstoffen produceren en eens in de paar weken een 20-tal liter bier brouwen.

In dit specifieke geval van de DS18B20 temperatuur sensor met siliconen draad: Die gebruik je eens per zoveel weken voor een uurtje of twee. Ik denk persoonlijk dat deelnemen aan het verkeer gevaarlijker is voor de gezondheid.

Of bekijk het zo: Als je dan 20 liter bier brouwt à 5% ABV, dan heb je circa 1 liter alcohol. Dat is giftiger voor het lichaam dan wat zo'n draadje in 2 uurtjes wellicht misschien af zou kunnen geven en ook nog eens zwaar verdund in 20 liter vloeistof komt.

Ik heb weleens het idee dat we op dit forum her en der te ver doorslaan in de discussie over of iets voedselveilig is of niet. In een niet-professionele context dan, natuurlijk.

lier

Citaat van: JanDeGraaff op 24-02-2021  12:58 uIs "voedselveilig" in dit verband niet ook een beetje een kwestie van gezond verstand?

Er zit een wezenlijk verschil tussen 24/7 professioneel, fabrieksmatig voedingsstoffen produceren en eens in de paar weken een 20-tal liter bier brouwen.

In dit specifieke geval van de DS18B20 temperatuur sensor met siliconen draad: Die gebruik je eens per zoveel weken voor een uurtje of twee. Ik denk persoonlijk dat deelnemen aan het verkeer gevaarlijker is voor de gezondheid.

Of bekijk het zo: Als je dan 20 liter bier brouwt à 5% ABV, dan heb je circa 1 liter alcohol. Dat is giftiger voor het lichaam dan wat zo'n draadje in 2 uurtjes wellicht misschien af zou kunnen geven en ook nog eens zwaar verdund in 20 liter vloeistof komt.

Ik heb weleens het idee dat we op dit forum her en der te ver doorslaan in de discussie over of iets voedselveilig is of niet. In een niet-professionele context dan, natuurlijk.

Zei de man die geen CO2 patronen bij de fietsenmaker durft te gebruiken

Opaslof

Citaat van: JanDeGraaff op 24-02-2021  12:58 uOf bekijk het zo: Als je dan 20 liter bier brouwt à 5% ABV, dan heb je circa 1 liter alcohol. Dat is giftiger voor het lichaam dan wat zo'n draadje in 2 uurtjes wellicht misschien af zou kunnen geven en ook nog eens zwaar verdund in 20 liter vloeistof komt.
Dat is ook weer waar...

Timmeh4

Citaat van: Opaslof op 24-02-2021  13:31 uDat is ook weer waar...

Ik heb de eerste keer ook zo met de sensor er los in gebrouwen en verwacht dat dit goed drinkbaar bier zal worden (zo niet zal het niet hieraan liggen :))
Ik heb zelf een Easybrew 30 met moutkorf en heb de slang om de kabel heen ook geplaatst ter bescherming van van de kabel zelf omdat deze nogal strak tussen ketel en moutkorf zat.

Jan de Graaff

Citaat van: lier op 24-02-2021  13:21 uZei de man die geen CO2 patronen bij de fietsenmaker durft te gebruiken
Hehe, nou... kleine correctie: dat was omdat er voor gewaarschuwd werd dat daar olieresten in kunnen zitten. Op 2 liter bier (inhoud van zo'n kleine uKeg) is zelfs een beetje olievervuiling echt wel te proeven. Dat zag ik niet zo zitten, om het risico te nemen om verder prima bier weg te kieperen voor zoiets.
CO2 op zichzelf is prima voedselveilig ;)

JessyH

M.i. lijkt het me niet zo heel schadelijk. Op de datasheet staat: "Storage Temperature Range -55°C to +125°C", dus ik neem dan aan dat de silicone kabel de temperaturen van het maischen en koken wel aan zou moeten kunnen zonder (teveel) schadelijke stoffen af te geven.

lier

Citaat van: JanDeGraaff op 24-02-2021  14:23 uHehe, nou... kleine correctie: dat was omdat er voor gewaarschuwd werd dat daar olieresten in kunnen zitten. Op 2 liter bier (inhoud van zo'n kleine uKeg) is zelfs een beetje olievervuiling echt wel te proeven. Dat zag ik niet zo zitten, om het risico te nemen om verder prima bier weg te kieperen voor zoiets.
CO2 op zichzelf is prima voedselveilig ;)

 :biersmile:

middelaersch

Misschien dit even lezen, en dan je eigen conclusie trekken: https://tym.co.uk/blogs/news/what-silicone-food-safe

Enkele zinnetjes vielen me op:

1) Note that "silicone" is not a single thing and actually refers to a whole category of polymers, some of which may be more appropriate for use with food than others.

2) Essentially, a silicone material is generally food safe if it is listed as 100% food-grade silicone. Other materials within a silicone composition (fillers) may not have the same properties that make silicone so suitable for use in food applications.

Gebruik evt deze zoekopdracht in google "is silicone always food grade", en vind nog veel meer informatie.

Persoonlijk heb ik altijd een voorkeur voor materialen waarvan expliciet is aangegeven dat het voedselveilig is.



Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 24-02-2021  17:43 uPersoonlijk heb ik altijd een voorkeur voor materialen waarvan expliciet is aangegeven dat het voedselveilig is.
Ik ook, maar zelfs op een RVS Brew Bucket staat niet expliciet aangegeven dat deze voedselveilig is...

Dus als het er niet op staat, dan moet je je gezond verstand gebruiken...

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 25-02-2021  19:26 uPersoonlijk heb ik altijd een voorkeur voor materialen waarvan expliciet is aangegeven dat het voedselveilig is.
Dat zeker, maar het probleem is dat je niet altijd die keuze hebt of er gewoon niets is vermeld. Dan ben ik het er mee eens dat je je boerenverstand moet gebruiken. (dat is trouwens altijd handig om te doen)

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 25-02-2021  19:26 uIk ook, maar zelfs op een RVS Brew Bucket staat niet expliciet aangegeven dat deze voedselveilig is...

Dus als het er niet op staat, dan moet je je gezond verstand gebruiken...

Niet zomaar iets beweren als je niet weet hoe het zit. Een brewbucket is gemaakt van gecertificeerd food grade 304 RVS, en heeft een foodgrade siliconen ring in de deksel. Denk je nu werkelijk dat zo'n bedrijf daar risico's mee neemt?


Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 25-02-2021  20:42 uNiet zomaar iets beweren als je niet weet hoe het zit. Een brewbucket is gemaakt van gecertificeerd food grade 304 RVS, en heeft een foodgrade siliconen ring in de deksel. Denk je nu werkelijk dat zo'n bedrijf daar risico's mee neemt?
Alsjeblieft, zeg... laten we nou niet elkaar onnozele dingen voor de voeten gaan werpen. Het ging in draadje specifiek om een stukje snoer van een thermometersensor. Enkele centimeters draad met siliconen omhult in je bier. En dat moet dan expliciet Food Grade gecertificeerd zijn? Dat lukt nooit voor de prijs waar je het voor koopt. En dan zetten ze er op "Food Grade" en dan is het goed? Check jij alle geclaimde certificeringen van producten die je koopt?

Gezond verstand, gewoon gezond boerenverstand. TS valt echt niet dood neer als ie een slok bier neemt waar dat draadje ingehangen heeft. Maar we moeten zoals altijd weer een topic te ver doorvoeren en elkaar gek maken... En elkaar voor gek verklaren omdat we het anders zien. Als ik daar (onbedoeld!) aan bijgedragen heb dan bied ik daar mijn oprechte excuses voor aan. Dat was niet mijn bedoeling. Maar het is wel een verklaring waarom zo nu en dan discussies ontsporen.

Haagse Wouter

Ik vraag me wel is af of mensen dit soort consideraties ook hebben met andere dingen in hun leven.

Opaslof

Dank iedereen voor het meedenken. Het is me nu duidelijk dat niet alle siliconen per definitie voedselveilig is.
En of je het nou wel of niet vertrouwt, en evt. een andere oplossing zoekt waar je je prettiger bij voelt, daarin heeft iedereen een eigen keuze.
Daarmee is mijn vraag beantwoord.
Cheers, Niels

middelaersch

Als je meer dan twintig jaar werkt bij een bedrijf wat producten test op veiligheid, en ziet wat er kan gebeuren als producten worden gebruikt in toepassingen waar ze niet voor bedoeld zijn, dan ga je hier wat anders naar kijken.

Haagse Wouter

Citaat van: middelaersch op 25-02-2021  23:15 uAls je meer dan twintig jaar werkt bij een bedrijf wat producten test op veiligheid, en ziet wat er kan gebeuren als producten worden gebruikt in toepassingen waar ze niet voor bedoeld zijn, dan ga je hier wat anders naar kijken.

Ik ben wel nieuwsgierig! Klinkt heel interessant. Zijn er voorbeelden die kunt delen?

ExPeteriment

Citaat van: Timmeh4 op 24-02-2021  14:12 uIk heb de eerste keer ook zo met de sensor er los in gebrouwen en verwacht dat dit goed drinkbaar bier zal worden (zo niet zal het niet hieraan liggen :))
Ik heb zelf een Easybrew 30 met moutkorf en heb de slang om de kabel heen ook geplaatst ter bescherming van van de kabel zelf omdat deze nogal strak tussen ketel en moutkorf zat.
Ik heb zo'n zelfde sensor, maar dan is de kabel eraan zwart. Als ik meet voor experimenten, dan meet ik in de maischkorf en doe de sensor in en afgedopte koperen pijp (zakbuis) en kan dan eenvoudig op verschillende dieptes meten. Dan kan ik het bovenste rooster niet plaatsen. Koper schijnt wel goed te zijn in de maisch, wordt door gist opgegeten.

Timmeh4

Citaat van: ExPeteriment op 26-02-2021  07:33 uIk heb zo'n zelfde sensor, maar dan is de kabel eraan zwart. Als ik meet voor experimenten, dan meet ik in de maischkorf en doe de sensor in en afgedopte koperen pijp (zakbuis) en kan dan eenvoudig op verschillende dieptes meten. Dan kan ik het bovenste rooster niet plaatsen. Koper schijnt wel goed te zijn in de maisch, wordt door gist opgegeten.
Dit kan natuurlijk ook, heb ik ook over nagedacht. Houdt er wel rekening mee dat de zwarte kabel van jou sensor maar tot max 95 graden aan kan en zal dus na loop van tijd hard kunnen worden en afbrokkelen. Om deze reden ben ik gegaan voor de siliconen versie, deze kan hogere temperaturen aan.

ExPeteriment

Citaat van: Timmeh4 op 26-02-2021  07:56 uDit kan natuurlijk ook, heb ik ook over nagedacht. Houdt er wel rekening mee dat de zwarte kabel van jou sensor maar tot max 95 graden aan kan en zal dus na loop van tijd hard kunnen worden en afbrokkelen. Om deze reden ben ik gegaan voor de siliconen versie, deze kan hogere temperaturen aan.
Groot gelijk, ik wist geeneens dat die bestond, dus weer wat wijzer door dit draadje. Ik meet tijdens maischen, niet koken, de kabel ziet er nog gaaf uit, maar zal ook voor siliconen gaan.

hansHalberstadt

Ik vraag me toch wel af wat voor stoffen er nu in zouden moeten zitten die schadelijk zijn. Waarom zou een fabrikant daarvoor kiezen als er al standaard siliconen toepassingen zijn zoals siliconen bakvormpjes/bakmatjes in alle kleuren. Als een stof vrijkomt dan betekent dat namelijk ook dat de samenstelling verandert en dus veroudert en dan is weer een aspect wat een fabrikant ook wil voorkomen. Zeker voor die hoge temperatuur toepassingen kun je sowieso niet gaan rommelen met weekmakers of dat soort verbetermiddelen.

Haagse Wouter


ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 26-02-2021  08:42 uIk vraag me toch wel af wat voor stoffen er nu in zouden moeten zitten die schadelijk zijn. Waarom zou een fabrikant daarvoor kiezen als er al standaard siliconen toepassingen zijn zoals siliconen bakvormpjes/bakmatjes in alle kleuren. Als een stof vrijkomt dan betekent dat namelijk ook dat de samenstelling verandert en dus veroudert en dan is weer een aspect wat een fabrikant ook wil voorkomen. Zeker voor die hoge temperatuur toepassingen kun je sowieso niet gaan rommelen met weekmakers of dat soort verbetermiddelen.
Dat denk ik ook, maar als iemand het gevoelsmatig niet vertrouwd kan hij/zij onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" de sensor ergens in doen. De zwarte hang ik niet zomaar in mijn wort, al zal ik er niet meten van omvallen, voor de siliconen uitvoering met een kleurtje zou ik dat wel doen.

edit: ik zie nu dat op de sensor met zwarte kabel, ook 125 ºC staat geprint. Kan op sensor, op kabel of beide slaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.