Wat is Wyeast gistvoeding

Gestart door Maarten_B_, 23-02-2021 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten_B_

Ik wil een Rye Pale Ale gaan brouwen en het recept wat ik hier op dit forum ervoor gevonden heb geeft aan dat ik een Wyeast gistvoeding moet gebruiken. Ik ben nog heel nieuw met het brouwen en wil graag weten waarvoor ik dit gebruik en wanneer en hoe ik het toepas in het brouwproces.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

middelaersch

Citaat van: Maarten_B_ op 23-02-2021  17:24 uIk wil een Rye Pale Ale gaan brouwen en het recept wat ik hier op dit forum ervoor gevonden heb geeft aan dat ik een Wyeast gistvoeding moet gebruiken. Ik ben nog heel nieuw met het brouwen en wil graag weten waarvoor ik dit gebruik en wanneer en hoe ik het toepas in het brouwproces.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Allereerst welkom op het forum!

Gistvoeding gebruik je bij het maken van giststarters (vloeibare gist).

Als je net begint met brouwen is het denk ik handiger om met korrelgist te werken, dat is veel simpeler en dan heb je geen gistvoeding nodig. Als je dan een aantal brouwsels met korrelgist gebrouwen hebt kun je eens gaan overwegen om met vloeibare gist, gekocht of opgekweekt uit flesjes, te gaan werken. Ook met korrelgist kun je prima bieren brouwen!

Oh ja, en koop een goed boek, daarin wordt dat allemaal haarfijn uitgelegd.
Bijvoorbeeld 'Verander water in bier' of 'Bierbrouwen voor dummies'.

Maarten_B_

Citaat van: middelaersch op 23-02-2021  18:01 uAllereerst welkom op het forum!

Gistvoeding gebruik je bij het maken van giststarters (vloeibare gist).

Als je net begint met brouwen is het denk ik handiger om met korrelgist te werken, dat is veel simpeler en dan heb je geen gistvoeding nodig. Als je dan een aantal brouwsels met korrelgist gebrouwen hebt kun je eens gaan overwegen om met vloeibare gist, gekocht of opgekweekt uit flesjes, te gaan werken. Ook met korrelgist kun je prima bieren brouwen!

Oh ja, en koop een goed boek, daarin wordt dat allemaal haarfijn uitgelegd.
Bijvoorbeeld 'Verander water in bier' of 'Bierbrouwen voor dummies'.

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad het boek "Verander water in bier" gekocht en ben dat nu aan het lezen. Aankomend weekend weer een biertje brouwen en zo blijven oefenen

Maarten_B_

Nog een vraagje is Fermentis Safale US-05 vergelijkbaar met U.S. West Coast (M44). Dit zodat ik eerst met korrels kan brouwen en toch de Rye Pale Ale kan maken 😊

GvB84

Citaat van: Maarten_B_ op 23-02-2021  20:27 uNog een vraagje is Fermentis Safale US-05 vergelijkbaar met U.S. West Coast (M44). Dit zodat ik eerst met korrels kan brouwen en toch de Rye Pale Ale kan maken 😊

Het zijn allebei korrelgisten. Ze zijn allebei neutraal van smaak. Dat maakt ze vergelijkbaar. US-05 heeft een iets hogere vergistingsgraad.

Maarten_B_

Citaat van: GvB84 op 23-02-2021  22:18 uHet zijn allebei korrelgisten. Ze zijn allebei neutraal van smaak. Dat maakt ze vergelijkbaar. US-05 heeft een iets hogere vergistingsgraad.
Dank je wel!!

Jacques

Citaat van: Maarten_B_ op 23-02-2021  20:27 uNog een vraagje is Fermentis Safale US-05 vergelijkbaar met U.S. West Coast (M44). Dit zodat ik eerst met korrels kan brouwen en toch de Rye Pale Ale kan maken 😊

Ik sluit niet uit dat het gaat om dezelfde gist...

Volgens Mangrove Jack's heeft de M44 een vergistingsgraad van 77 tot 85%
Fermentis US-05 heeft volgens hun site een vergistingsgraad van 81% en dat is precies het gemiddelde van de waarde die Mangrove Jack's vermeld.
Een rechtstreekse test met beide gisten heb ik nooit uitgevoerd. Maar de smaakprofielen van de bieren die ik met deze gisten gebrouwen heb lijken veel op elkaar...

Zie ook https://beermaverick.com/yeasts/yeast-substitutions-chart/
voor wat het waard is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.