Stappenplan Weizen 20 L

Gestart door Sjoelen, 23-02-2021 16:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoelen

Hoi,

Ik ben een beginnend brouwer en ben voor mezelf aan het opschrijven wat de stappen zijn die ik moet doorlopen voor het brouwen van mijn eerste weizen biertje. Ik gebruik daarvoor het moutpakket van Braumarkt en natuurlijk mijn brouwset (zie onder). Om er zeker van te zijn dat ik het goed doe zou ik graag van jullie horen of de stappen die ik voor mezelf heb opgeschreven kloppen, of dat ik het wellicht simpeler kan doen. Naar mijn mening ben ik vaak aan het overhevelen, en ik hoop dat ik dit anders aan kan pakken zodat dit niet nodig is. Graag jullie advies.

Wat ik heb voor de onderstaande stappen is als volgt:
1x Arsegan moutpakket weizen 20 L
1x Schrootmolen
1x brouwemmer 25L met waterslot
1x brouwemmer 25L met waterslot en kraan
1x brouwpan 27L zonder kraan
1x Hevelfilter
1x Hydrometer met maatglas
1x Thermometer
1x hevelslang aanblaasbaar

stap 1: Mout schroten met Schrootmolen
stap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden
stap 3: Mout bij het beslagwater
stap 4: Maischen (volgens schema in de handleiding)
stap 5: Hevelfilter onderin de pan
stap 6: Water (78 graden) toevoegen tot een totaal van 24L
stap 6: 5 minuten laten rusten
stap 7: Hevelfilter aanzuigen en overhevelen in brouwemmer (kunnen deze tegen hitte?)
stap 8: Brouwpan goed schoonspoelen
stap 8: Wort overhevelen met hevelslang in de brouwpan
stap 9: Wort 90min koken
stap 10: whirlpoolen zodat eiwitvlokken in het midden van de pan op de bodem komen te liggen (waarom is dit nodig? haal je de vlokken eruit? Bij het verplaatsen van de pan naar de wasbak gaat dit toch weer schuiven?)
stap 10: Koelen van het wort in de pan naar 20 graden (bij gebrek aan spiraalkoeler in de wasbak met ijsklontjes)
stap 11: Gekoelde wort overhevelen met hevelslang naar vergistingsemmer met waterslot.

De volgende stappen kom ik wel uit, het is met name het proces tot hier waar ik denk dat ik efficienter kan werken.

Verder staat er in de beschrijving iets wat naar mijn idee haaks op elkaar staat. Er wordt namelijk gesproken dat je eeng giststarter moet maken 1 dag van te voren. Maar ook wordt er gezegd dat je de gistkorrels na het koelen over je wort kan strooien.
Er wordt ook niet gemeld hoe je een giststarter maakt, dus ik neem aan dat dit niet klopt en dat ik dus gewoon de korrels kan strooien?

Ik hoor graag jullie adviezen!  :biersmile:

Gossi

Je vergeet de hop. In zakjes doen en volgens schema toevoegen. Na het koken even wachten en dan whirlpolen. Wachten tot het wort helder wordt.
Whirlpool zorgt er voor dat het uitgevlokte eiwit als een kegel in het midden gaat liggen waardoor je meer heldere wort kunt winnen.
Je hoeft geen giststarter te maken met droge korrelgist. Gewoon na koelen over het wort strooien.
De emmers kunnen de temperatuur hebben.
Brouw ze.

Snelbier

Citaat van: Sjoelen op 23-02-2021  16:47 u....  stap 1: Mout schroten met Schrootmolen
stap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden
stap 3: Mout bij het beslagwater
stap 4: Maischen (volgens schema in de handleiding)
stap 5: Hevelfilter onderin de pan
stap 6: Water (78 graden) toevoegen tot een totaal van 24L Fout;
  Dit 'spoelwater' pas doen ná stap-7.  Het is de bedpoeling RESTsuikers uit te spoelen.
  In principe zoveel spoelen tot er 24L in de plasttic emmer zit.

stap 6: 5 minuten laten rusten
stap 7: Hevelfilter aanzuigen en overhevelen in brouwemmer (kunnen deze tegen hitte?)
    Veel brouwemmers kunnen tegen hitte, zie opgave verkoper.  Toch kunnen ze wat slapjes worden, liever niet sjouwen met dat warme wort..
stap 8: Brouwpan goed schoonspoelen
stap 8: Wort overhevelen met hevelslang in de brouwpan
stap 9: Wort 90min koken Meestal is 60 min genoeg, maar kan weinig kwaad om wat langer te koken.
stap 10: whirlpoolen zodat eiwitvlokken in het midden van de pan op de bodem komen te liggen (waarom is dit nodig? haal je de vlokken eruit? Bij het verplaatsen van de pan naar de wasbak gaat dit toch weer schuiven?)
  Whirlpool doe je tijdens of NA het koelen.  Eiwitten gaan pas uitvlokken bij koelen, vandaar eerst koelen.
    Als je de pan moet verplaatsen naar de wasbak gaat dat neergeslagen prut inderdaad weer zweven. FOUT in je setup, NIET slepen met volle vaten  :police:
     Ik zie nu hoe je koelt, ijs in de wasbak dus.  Kan, maar ik zou dat persoonlijk niet met 20 liter willen doen..
      Alsnog eerst koelen, daarna pas whirlpoolen..

stap 10: Koelen van het wort in de pan naar 20 graden (bij gebrek aan spiraalkoeler in de wasbak met ijsklontjes)
stap 11: Gekoelde wort overhevelen met hevelslang naar vergistingsemmer met waterslot.

De volgende stappen kom ik wel uit, het is met name het proces tot hier waar ik denk dat ik efficienter kan werken.

Verder staat er in de beschrijving ....  dat je eeng giststarter moet maken 1 dag van te voren. Maar ook wordt er gezegd dat je de gistkorrels na het koelen over je wort kan strooien.
Er wordt ook niet gemeld hoe je een giststarter maakt, dus ik neem aan dat dit niet klopt en dat ik dus gewoon de korrels kan strooien?
  Korrelgist vereist GEEN giststarter.  Kan je zo op het wort strooien.  Meer wort, meer gist strooien. Simpel. Arsegan zal wel voldoende korrels hebben geleverd..
    Giststarter is voor gevorderden en NIET gebruikelijk bij korrelgist (al is het wel mogelijk).

Ik hoop dat je er wat mee kan..  Meer tips zullen ongetwijfeld volgen.  Proost, Snelbier.

Sjoelen

Citaat van: Snelbier op 23-02-2021  23:41 uIk hoop dat je er wat mee kan..  Meer tips zullen ongetwijfeld volgen.  Proost, Snelbier.


Hier kan ik zeker wat mee, dank je!  :D


- Ik was zelf bang dat ik het filterbed zou verstoren bij het toevoegen van het spoelwater. Maar als ik dit voorzichtig doe kan dit dus geen kwaad?
- Dan hou ik het op 60 minuten koken als dat ook voldoende is.
- Ik ga dan denk ik toch een spiraalkoeler aanschaffen, bij mijn 6 liter ging het prima maar ik denk dat 20L koelen een stuk lastiger wordt.


Hier mijn geupdate stappenplan:

stap 1: Mout schroten met Schrootmolen
stap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden
stap 3: Mout bij het beslagwater
stap 4: Maischen (volgens schema in de handleiding)
stap 5: Hevelfilter onderin de pan
stap 6: 5 minuten laten rusten
stap 7: Hevelfilter aanzuigen en overhevelen in brouwemmer (kunnen deze tegen hitte?)
stap 8: Water (78 graden) toevoegen in de pan en opnieuw filteren met hevelfilter tot een totaal van 24L wort
stap 9: Brouwpan goed schoonspoelen
stap 10: Wort overhevelen met hevelslang in de brouwpan
stap 11: Wort 90min koken (na 15 min hopzakje 1, na 75min hopzakje 2 en na 80min ultramoss toevoegen)
stap 12: Koelen van het wort in de pan naar 20 graden (met spiraalkoeler)
stap 13: whirlpoolen zodat eiwitvlokken in het midden van de pan op de bodem komen te liggen.
stap 14: Gekoelde wort overhevelen met hevelslang naar vergistingsemmer met waterslot. (emmer zonder kraan omdat ik deze nodig heb bij het lageren)

JessyH

Citaat van: Sjoelen op 24-02-2021  08:11 ustap 14: Gekoelde wort overhevelen met hevelslang naar vergistingsemmer met waterslot. (emmer zonder kraan omdat ik deze nodig heb bij het lageren)

Waarvoor heb je de kraan nodig tijdens het lageren, als ik vragen mag?

Sjoelen

Citaat van: JessyH op 24-02-2021  08:30 uWaarvoor heb je de kraan nodig tijdens het lageren, als ik vragen mag?
Ik hevel het bier over naar een ander vat met kraan, dit zodat ik direct vanuit dit vat kan gaan bottelen.

JessyH

Citaat van: Sjoelen op 24-02-2021  10:14 uIk hevel het bier over naar een ander vat met kraan, dit zodat ik direct vanuit dit vat kan gaan bottelen.

Oke, als dat jouw voorkeur heeft dan is dat duidelijk. Heb je er rekening mee gehouden dat je dan de bottelsuiker direct in de flesjes moet doen i.p.v. toevoegen aan het bier in het bottelvat? (Omdat je in het lagervat natuurlijk niet wil gaan roeren om de suikertoevoeging te mengen)

Tenzij je dus een nauwkeurige manier hebt om telkens dezelfde hoeveelheid suiker per flesje toe te voegen, heb je dan kans op verschillende koolzuurgehaltes per flesje.

Sjoelen

Citaat van: JessyH op 24-02-2021  10:45 uOke, als dat jouw voorkeur heeft dan is dat duidelijk. Heb je er rekening mee gehouden dat je dan de bottelsuiker direct in de flesjes moet doen i.p.v. toevoegen aan het bier in het bottelvat? (Omdat je in het lagervat natuurlijk niet wil gaan roeren om de suikertoevoeging te mengen)

Tenzij je dus een nauwkeurige manier hebt om telkens dezelfde hoeveelheid suiker per flesje toe te voegen, heb je dan kans op verschillende koolzuurgehaltes per flesje.

Niet per se mijn voorkeur, maar ik dacht dat dit het makkelijkste zou zijn. Zou jij het zelf anders aanpakken?
Wellicht van het lagervat overhevelen naar een schoon bottelvat met kraan? Met als voordeel dat je dan het suiker in 1x kunt toevoegen en in dit vat ook mag roeren?

Top al deze hulp, ik leer enorm veel in een korte tijd!

Snelbier

Je kunt ook vanuit het bottelvat (zonder kraan) hevelen naar de flesjes, dus wél 1x suiker in bottelvat gooien.
Kraantje vind ik wel makkelijk, maar blijft een extra infectie-bron, dus meer schoonmaken.

JessyH

Uit jouw verhaal te lezen neem ik even aan dat je twee gistvaten hebt, waarvan 1 met kraan en 1 zonder kraan. Daarnaast wil je graag de overhevelen om het bier van een overmaat aan gist te scheiden (na de hoofdvergisting), zodat je eventuele smaakafwijkingen en een verminderde schuimhoudbaarheid kan voorkomen.

Ik zou het dan als volgt doen:
1. Begin met vergisten in het vat met het kraantje.
2. Hevel na de hoofdvergisting over naar het vat zonder kraantje.
3. Als de vergisting ten einde is en je wilt gaan bottelen hevel je terug naar het vat met kraantje (bottelvat).
4. Bottelsuiker los je op in water en laat je even koken om het te steriliseren.
5. Af laten koelen, toevoegen aan het bier in het bottelvat en rustig even roeren om het te mengen.
6. Bottelen.

Dit is hoe ik het zelf doe, al is mijn 2de vat dan een glazen mandfles. Dit is natuurlijk niet de enige of de beste manier, maar het is mijn manier. Iedere brouwer ontwikkeld uiteindelijk natuurlijk zijn eigen manier.

Ik adviseer je om (naast veel op dit forum te lezen, te zoeken en te vragen) een duidelijk boek voor beginnende brouwers te lezen. Bijvoorbeeld 'Verander water in Bier' of 'Bierbrouwen voor Dummies'.

Succes met brouwen!

JessyH

Ik merk nu trouwens op dat je een Weizen wil gaan maken en spreekt over lageren. Een Weizen hoef je niet te lageren, tenzij je een Kristal Weizen wilt maken. Dus na de nagisting lekker bottelen en binnen 2 weken op de fles zou het zomaar al een lekker biertje kunnen zijn.

Proost! :proost:

Sjoelen

Citaat van: JessyH op 24-02-2021  11:19 uIk merk nu trouwens op dat je een Weizen wil gaan maken en spreekt over lageren. Een Weizen hoef je niet te lageren, tenzij je een Kristal Weizen wilt maken. Dus na de nagisting lekker bottelen en binnen 2 weken op de fles zou het zomaar al een lekker biertje kunnen zijn.

Proost! :proost:
Super bedankt Jessy, ik ga je stappen en adviezen opvolgen!

Eric v B

Citaat van: Sjoelen op 24-02-2021  08:11 ustap 11: Wort 90min koken (na 15 min hopzakje 1, na 75min hopzakje 2 en na 80min ultramoss toevoegen)


Persoonlijk zou ik sowieso geen ultramoss toevoegen en zeker niet in een Weizen. Een Weizen is al troebel door de tarwe.

lier

Bij het hevelen de eerste hoeveelheid terug in de maischpan tot het wort helder is
En ik zou investeren in een koeler dan wel zelf maken van een koperenpijp, langs de installateur om een platenkoeler uit een oude ketel of eentje kant en klaar kopen, hoe eerder je zo'n ding koopt hoe langer je er plezier van hebt

Jan de Graaff

Citaat van: Sjoelen op 24-02-2021  08:11 u- Ik was zelf bang dat ik het filterbed zou verstoren bij het toevoegen van het spoelwater. Maar als ik dit voorzichtig doe kan dit dus geen kwaad?
Op het gevaar af teveel informatie te geven: Het spoelen bij een bier met een hoog gehalte aan tarwemout, is ook nog wel een dingetje. Door de tarwemout kan het beslag erg dik worden en het filterbed verstoppen. Dus zeker niet te rustig spoelen en/of rijsthulzen gebruiken om het filterbed beter doorlaatbaar te maken. Een andere mogelijkheid is om het filterbed te 'snijden' als het dichtslibt.

Ik weet niet hoe het bij het Arsegan moutpakket zit, maar ik had bij mijn Weizen van afgelopen zondag ±50% tarwemout. Daar heb ik twee goeie handen rijsthulzen bij gedaan en dat ging prima.

Sjoelen

Citaat van: lier op 24-02-2021  15:34 uBij het hevelen de eerste hoeveelheid terug in de maischpan tot het wort helder is
En ik zou investeren in een koeler dan wel zelf maken van een koperenpijp, langs de installateur om een platenkoeler uit een oude ketel of eentje kant en klaar kopen, hoe eerder je zo'n ding koopt hoe langer je er plezier van hebt

Helemaal eens, en heb er vandaag 1 bestelt bij braumarkt: https://www.braumarkt.com/premium-wortkoeler-rvs-dompelmodel-voor-20-l

Sjoelen

Citaat van: JanDeGraaff op 24-02-2021  15:46 uOp het gevaar af teveel informatie te geven: Het spoelen bij een bier met een hoog gehalte aan tarwemout, is ook nog wel een dingetje. Door de tarwemout kan het beslag erg dik worden en het filterbed verstoppen. Dus zeker niet te rustig spoelen en/of rijsthulzen gebruiken om het filterbed beter doorlaatbaar te maken. Een andere mogelijkheid is om het filterbed te 'snijden' als het dichtslibt.

Ik weet niet hoe het bij het Arsegan moutpakket zit, maar ik had bij mijn Weizen van afgelopen zondag ±50% tarwemout. Daar heb ik twee goeie handen rijsthulzen bij gedaan en dat ging prima.
Bedankt voor de info Jan, ik heb ook 50% tarwemout. Ik ga het proberen zonder rijsthulzen en eventueel het filterbed snijden als hij niet goed doorloopt.

beermenke

Als ik tarwe gebruik dan gebruik ik een hevel, als ie dichtslibt dan blaas ik terug en dan loopt ie weer.

Sjoelen

Citaat van: beermenke op 24-02-2021  19:20 uAls ik tarwe gebruik dan gebruik ik een hevel, als ie dichtslibt dan blaas ik terug en dan loopt ie weer.
Dank voor de tip, ga ik zeker proberen mocht hij toch dichtslibben!

chthon

stap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden

Blijkbaar heeft niemand hier een mening over? Ik hoop dat er ergens anders 64° C staat.

JessyH

Citaat van: chthon op 25-02-2021  11:58 ustap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden

Blijkbaar heeft niemand hier een mening over? Ik hoop dat er ergens anders 64° C staat.

Waarschijnlijk staat dit in het maischschema van het brouwpakket. Dit kan prima kloppen, mits het de bedoeling is een kruidnageltje in de Weizen te krijgen. Voorwaarde is dan wel dat er ook een gist bij zit die de ferulinezuur, dat gevormd wordt tussen de 40 en 44 ºC, omzet in 4-vinylguaiacol.

Eric v B

Citaat van: chthon op 25-02-2021  11:58 ustap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden

Blijkbaar heeft niemand hier een mening over? Ik hoop dat er ergens anders 64° C staat.
Afhankelijk van hoe je het opvat: Beginnen op 46 ºC. Mout erbij waardoor temp. terug zakt naar 44 ºC. Dan 20 minuten op 44 ºC houden.  Dit is om een kruidnagelsmaakje aan je Weizen te krijgen (afhankelijk van de gebruikte gistsoort). Daarna weer naar het (gewone) maischschema.

Edit: zie ook de reactie van JessyH...

JessyH

Tegelijk geantwoord en ook nog eens (nagenoeg) een soortgelijk antwoord. ;D

Sjoelen

Gist dat erbij geleverd is: SafAle WB-06 (11,5 g)

Maischschema is als volgt:

44 graden - 10 min
50 graden - 15 min
60 graden - 25 min
74 graden - 25 min
78 graden - 5 min

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Sjoelen op 25-02-2021  13:58 uGist dat erbij geleverd is: SafAle WB-06 (11,5 g)

Maischschema is als volgt:

44 graden - 10 min
50 graden - 15 min
60 graden - 25 min
74 graden - 25 min
78 graden - 5 min
Die 60 graden - 25 min, gaat niet wat worden, door de warme zomers ligt de verstijfselingstemperatuur hoger.
Ik hou van droge bieren, gebruikte graag een stap van 63º C, doch wordt nu bij mij een stap van 67º C.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.