Hoi,
Ik ben een beginnend brouwer en ben voor mezelf aan het opschrijven wat de stappen zijn die ik moet doorlopen voor het brouwen van mijn eerste weizen biertje. Ik gebruik daarvoor het moutpakket van Braumarkt en natuurlijk mijn brouwset (zie onder). Om er zeker van te zijn dat ik het goed doe zou ik graag van jullie horen of de stappen die ik voor mezelf heb opgeschreven kloppen, of dat ik het wellicht simpeler kan doen. Naar mijn mening ben ik vaak aan het overhevelen, en ik hoop dat ik dit anders aan kan pakken zodat dit niet nodig is. Graag jullie advies.
Wat ik heb voor de onderstaande stappen is als volgt:
1x Arsegan moutpakket weizen 20 L
1x Schrootmolen
1x brouwemmer 25L met waterslot
1x brouwemmer 25L met waterslot en kraan
1x brouwpan 27L zonder kraan
1x Hevelfilter
1x Hydrometer met maatglas
1x Thermometer
1x hevelslang aanblaasbaar
stap 1: Mout schroten met Schrootmolen
stap 2: 20liter beslagwater in de pan op 46 graden
stap 3: Mout bij het beslagwater
stap 4: Maischen (volgens schema in de handleiding)
stap 5: Hevelfilter onderin de pan
stap 6: Water (78 graden) toevoegen tot een totaal van 24L
stap 6: 5 minuten laten rusten
stap 7: Hevelfilter aanzuigen en overhevelen in brouwemmer (kunnen deze tegen hitte?)
stap 8: Brouwpan goed schoonspoelen
stap 8: Wort overhevelen met hevelslang in de brouwpan
stap 9: Wort 90min koken
stap 10: whirlpoolen zodat eiwitvlokken in het midden van de pan op de bodem komen te liggen
(waarom is dit nodig? haal je de vlokken eruit? Bij het verplaatsen van de pan naar de wasbak gaat dit toch weer schuiven?)stap 10: Koelen van het wort in de pan naar 20 graden
(bij gebrek aan spiraalkoeler in de wasbak met ijsklontjes)stap 11: Gekoelde wort overhevelen met hevelslang naar vergistingsemmer met waterslot.
De volgende stappen kom ik wel uit, het is met name het proces tot hier waar ik denk dat ik efficienter kan werken.
Verder staat er in de beschrijving iets wat naar mijn idee haaks op elkaar staat. Er wordt namelijk gesproken dat je eeng giststarter moet maken 1 dag van te voren. Maar ook wordt er gezegd dat je de gistkorrels na het koelen over je wort kan strooien.
Er wordt ook niet gemeld hoe je een giststarter maakt, dus ik neem aan dat dit niet klopt en dat ik dus gewoon de korrels kan strooien?
Ik hoor graag jullie adviezen!