Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stappenplan Weizen 20 L  (gelezen 3907 keer)

Offline JessyH

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Life is always better with beer.
Re: Stappenplan Weizen 20 L
« Reactie #50 Gepost op: 01-03-2021 09:14 u »
Als je het van een afstandje bekijkt is het een best mooi resultaat, toch?
Ten eerste heb je je hydrometers geijkt, dus weet je 100% zeker dat ze een betrouwbare meting geven; altijd fijn als je op je gereedschap kunt vertrouwen. En ten tweede heb je je brouwproces verbeterd want ervaring hoe je niet moet schroten. Als dan ook nog eens je weizen goed van smaak is, dan kun je hele gebeuren het zelfs succesvol noemen!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe je je lichte weizen vind smaken en waar je op uitgekomen bent (SG/SVG/ABV), dus hou ons op de hoogte!

Dat is eigenlijk wel een goede manier om het te stellen en ik sluit me er wel bij aan. Ook ik ben trouwens benieuwd naar hoe je jouw Weizen vind smaken. Over een aantal weken wil ook een Weizen gaan brouwen om op een zonnige dag in de tuin lekker weg te tutteren. :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 01-03-2021 09:23 u »
Ja eigenlijk ben ik ook wel blij met het resultaat en de learnings!
Ik houd jullie via hier zeker op de hoogte van het proces tot aan het proeven!

Nu maar eens na gaan denken over mijn volgende biertje die ik volledig zelf wil samenstellen, ik denk dat ik voor een tripel ga!
Hoe maken/komen jullie aan jullie eigen recepten? Halen jullie deze van dit forum of gebruiken jullie daar andere sites/apps voor? Kom maar door met die tips! :groots:

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 01-03-2021 09:34 u »
De afdeling 'Discussie over recepten' https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,4.0.html is een goede leerschool.
Daarin worden ook veel 'Bewezen recepten' https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html  behandeld..
Bewezen recepten is overigens een eregallerij.  Bij vragen over bewezen recept graag een nieuw topic aanmaken.
Forum-zoeken op Tripel levert natuurlijk honderden hits, beetje lastiger te vinden wat je zoekt.
Succes,  Snelbier

Offline JessyH

• Junior lid
  • **
  • Life is always better with beer.
« Reactie #53 Gepost op: 01-03-2021 09:43 u »
Er zijn meerdere manieren om tot een recept te komen. Ik probeer eerst altijd een soort bier te kiezen dat ik wil gaan brouwen, in jouw geval geef je aan een tripel te willen maken.
Ik vind het prettig om te brouwen volgens de BKG biertypengids, dus de omschrijving van de tripel ga ik dan eens goed bestuderen. De meeste beschrijvingen geven uiteindelijk een richting naar welke ingrediŽnten je zou kunnen kijken en hoe het bier tot stand komt.

Daarnaast zijn or op dit forum meerdere boards vernoemd naar recepten, zoals Snelbier al aangeeft. Hier zoek ik altijd naar recepten van het soort bier dat ik wil maken en probeer ik een voorstelling te maken hoe ik mijn tripel zou willen hebben en wat ik dan aan ingrediŽnten en proces toe zou moeten voegen.

Ik beoog altijd om veel verschillende dingen uit te proberen, zodat ik mijn productkennis uitbreidt.

Succes!

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 04-03-2021 21:58 u »
Even een update. We zijn nu 4 dagen verder en SG zit nu op ongeveer 1013. Het waterslot is inmiddels een stuk minder actief. Ook maar even geproefd, en het begint al echt naar een weizen te smaken. Alleen nog een beetje waterig van smaak Ben benieuwd hoe het over een aantal dagen zal zijn!

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 08-03-2021 21:45 u »
Hoi!

Weer een vraagje nu ik bijna klaar ben om te gaan bottelen.

Ik heb net even de deksel eraf gehaald en ik zie nog wel wat viezigheid aan het oppervlakte. Is dit gist? Moet dit nog worden verwijderd of is het niet erg wanneer dit in de flesjes terecht komt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 08-03-2021 23:08 u »
Ziet er uit als gist.

Sinds wanneer is er geen daling meer van het SG? Het ziet er namelijk naar uit dat er nog steeds activiteit is. (Kleur en koolzuurbelletjes op het bier...)

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 09-03-2021 07:27 u »
Ik zal hem vandaag nog eens gaan meten, maar ik heb het waterslot al 24u niet meer gehoord.
Maar ik vermoed dat hij dan toch nog lanzaam aan het gisten is, zoals ook al eerder werd gemeld over het type gist (WB06) dat ik gebruik.
Bedankt voor de snelle reactie, ik wacht nog maar even met bottelen dan!

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 09-03-2021 10:54 u »
Bedankt voor je reactie Jacques!

SG is nu minimaal 24u op 1010, en het waterslot is niet meer actief. Ook zijn de koolzuurbelletjes grotendeels verdwenen.
Ik hou het nog even in de gaten tot vanavond, bij geen verandering ga ik vanavond bottelen.

Ik heb mijn bier nu nog in de emmer zitten waarin de hoofdvergisting heeft plaatsgevonden, er zit dus een hele laag gist op de bodem.
Ik ben van plan het bier over te hevelen naar een schone emmer (met kraan) en in deze emmer de afgekoelde suikeroplossing toe te voegen.
Dien ik nog rekening te houden met oxidatie of andere zaken? Ik neem aan dat ik beter kan overhevelen dan het overgieten d.m.v. het gebruiken van de kraan?

:biersmile:

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 09-03-2021 10:59 u »
Activiteit in het waterslot is niet zaligmakend. Als er ergens iets niet helemaal dicht zit gaat het CO2er daar uit. Zelf wel eens gehad dat het kraantje niet helemaal goed aangedraaid was. Er liep geen wort uit maar daar verloor ik CO2, terwijl ik op basis van waterslot dacht dat de vergisting maar niet wilde starten. Zelf hanteer ik gewoon voor de zekerheid een termijn van 2 weken voor de meeste bieren, en voor de wat zwaardere 3 weken. De iSpindel laat zien dat dat aardig klopt. Liever te lang wachten dan te vroeg bottelen. Geduld.

Ik hevel ook naar een schone emmer met suikeroplossing en bottel vanuit die emmer met een bottelpijpje. Gaat prima en mijn bieren lijken weinig tot geen oxidatie te hebben. De enige waar dat wel zo was is een IPA met erg veel koudhop, die was bij bottelen mooi warmgeel troebel en uit de fles IPA bruin. Dat type is er gevoelig voor en ik heb niet de middelen dat te bevechten. Alle andere bieren: gewoon doen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 09-03-2021 20:54 u »
Bedankt voor je reactie Jacques!

SG is nu minimaal 24u op 1010, en het waterslot is niet meer actief. Ook zijn de koolzuurbelletjes grotendeels verdwenen.
Ik hou het nog even in de gaten tot vanavond, bij geen verandering ga ik vanavond bottelen.

Ik heb mijn bier nu nog in de emmer zitten waarin de hoofdvergisting heeft plaatsgevonden, er zit dus een hele laag gist op de bodem.
Ik ben van plan het bier over te hevelen naar een schone emmer (met kraan) en in deze emmer de afgekoelde suikeroplossing toe te voegen.
Dien ik nog rekening te houden met oxidatie of andere zaken? Ik neem aan dat ik beter kan overhevelen dan het overgieten d.m.v. het gebruiken van de kraan?

:biersmile:

Ik ben bang dat ik te laat reageer en je bier al gebotteld is...

24 uur wachten met bottelen na einde vergisting is te kort. Beter is het 4 tot 7 dagen te wachten. Je weet dan zeker dat het bier is uitgegist en de gist heeft dan de gelegenheid gekregen om uit te zakken. Je hebt zo minder gist in je flesjes waardoor je minder last hebt van autolyse van die gist.

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 09-03-2021 21:09 u »
Ik ben bang dat ik te laat reageer en je bier al gebotteld is...

24 uur wachten met bottelen na einde vergisting is te kort. Beter is het 4 tot 7 dagen te wachten. Je weet dan zeker dat het bier is uitgegist en de gist heeft dan de gelegenheid gekregen om uit te zakken. Je hebt zo minder gist in je flesjes waardoor je minder last hebt van autolyse van die gist.
Je bent nog op tijd, ik heb voor de zekerheid nog even gewacht met bottelen. Na het lezen van jouw reactie heb ik besloten aankomend weekend pas te gaan bottelen. Bedankt voor je advies Jacques!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 09-03-2021 22:43 u »
Je bent nog op tijd, ik heb voor de zekerheid nog even gewacht met bottelen. Na het lezen van jouw reactie heb ik besloten aankomend weekend pas te gaan bottelen. Bedankt voor je advies Jacques!

Verstandige beslissing.

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 29-05-2021 20:24 u »
Even een update na lange tijd. De Weizen was lekker fris van smaak. Ik proefde zeker wat citrus terug. Helaas was hij wel wat waterig van smaakt. Dit omdat het het begin SG niet gehaald had. Dat lag uiteindelijk toch aan het te grof schroten van de Mout. Desalniettemin heb ik zeker genoten van het biertje.

Inmiddels een herkansing gestart en gekozen voor de '21 century Weizen' (moutpakket Arsegan).
De omschrijving van het biertje klonk me namelijk als muziek in de oren.

'Duitse traditie ontmoet de 21ste eeuw, dit is een hoppige weizen met heerlijk fruitige accenten afkomstig van de nieuwste Duitse hopsoorten. Perfect voor een mooie lentedag!'

Hij staat nu een weekje te gisten, een paar dagen geleden de dry hop erbij gedaan en binnenkort bottelen!
Het hele proces verliep dit keer een stuk soepeler. De mout wat fijner geschroot waardoor ik precies op 1045 SG uit ben gekomen, dit stond ook als doel in het recept.

2 dagen terug de dry hop erbij gedaan, dit is nog nieuw voor me. Na hoeveel dagen halen jullie de dry hop normaliter eruit?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 29-05-2021 21:40 u »
2 dagen terug de dry hop erbij gedaan, dit is nog nieuw voor me. Na hoeveel dagen halen jullie de dry hop normaliter eruit?

Onderzoeken hebben laten zien dat de aromastoffen van de hop snel worden opgenomen door het bier.
De optimale contacttijd is afhankelijk van de temperatuur tijdens het koudhoppen. Bij een lage temperatuur duurt dat langer dan bij een hoger temperatuur. In de regel volstaat 2 tot 4 dagen bij temperaturen tussen de 15 en 20 ļC.

Overigens heb ik bij tests die ik heb uitgevoerd gemerkt dat een lange contacttijd minder negatief uitwerkt op de smaak van je bier dan wel eens geschreven wordt. Anders gezegd de "groene smaak" die een lange contacttijd zou geven is voor mij niet zo heel prominent aanwezig. Maar het kan zijn dat dat de smaakdrempel voor deze smaak bij mij hoog ligt.

Offline Sjoelen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 02-06-2021 06:41 u »
Onderzoeken hebben laten zien dat de aromastoffen van de hop snel worden opgenomen door het bier.
De optimale contacttijd is afhankelijk van de temperatuur tijdens het koudhoppen. Bij een lage temperatuur duurt dat langer dan bij een hoger temperatuur. In de regel volstaat 2 tot 4 dagen bij temperaturen tussen de 15 en 20 ļC.

Overigens heb ik bij tests die ik heb uitgevoerd gemerkt dat een lange contacttijd minder negatief uitwerkt op de smaak van je bier dan wel eens geschreven wordt. Anders gezegd de "groene smaak" die een lange contacttijd zou geven is voor mij niet zo heel prominent aanwezig. Maar het kan zijn dat dat de smaakdrempel voor deze smaak bij mij hoog ligt.
Bedankt Jacques! Ik heb 3 dagen aangehouden bij 20 graden. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, maar heb hoge verwachtingen!

Tags: