Zelfbouw vraagje: gas gestookt, recirculatie en roermechanisme

Gestart door Burgt brouw, 22-02-2021 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Burgt brouw

Hallo medebrouwers,

Momenteel zijn wij bezig het verzamelen van de onderdelen om onze brouwpan wat te upgraden. Hiervoor hebben we nog wel wat vragen betreft de zin en onzin van onze plannen.

Is het toepassen van recirculatie bij een gas gestookte ketel een goed idee?
We hebben hier op het forum nog niemand voorbij zien komen die met gas verwarmd en recirculatie toepast. Zijn er, naast karameliseren van suikers, andere belangrijke nadelen van verwarmen met gas?

Is er veel toegevoegde waarde van het inbouwen van een roermechanisme (in combinatie met het roermechanisme)?
De spullen hiervoor hebben we toch (vanuit een andere hobby, iets met een varken en een spit). Hier op het forum lijken de meningen over roermechanismen uiteen te lopen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Micha

Een recirculatie in combinatie met een filter (denk aan filterplaat of valse bodem oid) kan de helderheid van je wort bevorderen. Je filtert dan continue. In dat geval werkt een roermechanisme averechts, dus dan heeft combineren niet veel zin lijkt me. Je kunt recirculatie ook doen in een herms of rims systeem, waarbij je het verwarmen van het wort buiten je maisch ketel gaat doen. In die systemen heeft gas het voordeel dat het relatief goedkoop is (een eenvoudige brander kun je al voor 30 euro kopen, een element al gauw het veelvoudige).

Als je direct blijft verwarmen zou je een roermechanisme kunnen overwegen (en recirculatie beter weg kunnen laten) is mijn eerste gedachte. Als je overschakelt naar RIMS of HERMS zou ik het roermechanisme weg laten en voor circulatie gaan.

beermenke

Citaat van: Burgt brouw op 22-02-2021  22:50 uHallo medebrouwers,

Momenteel zijn wij bezig het verzamelen van de onderdelen om onze brouwpan wat te upgraden. Hiervoor hebben we nog wel wat vragen betreft de zin en onzin van onze plannen.

Is het toepassen van recirculatie bij een gas gestookte ketel een goed idee?
We hebben hier op het forum nog niemand voorbij zien komen die met gas verwarmd en recirculatie toepast. Zijn er, naast karameliseren van suikers, andere belangrijke nadelen van verwarmen met gas?

Is er veel toegevoegde waarde van het inbouwen van een roermechanisme (in combinatie met het roermechanisme)?
De spullen hiervoor hebben we toch (vanuit een andere hobby, iets met een varken en een spit). Hier op het forum lijken de meningen over roermechanismen uiteen te lopen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dat kan allemaal maar rondpompen voegt weinig toe. Ik zou dan gaan voor roeren. Rendement neemt toe
Roerwerkje in de ketel, na maisch hevel erin en apart koken.
Tijdens koken ruim je al je eerdere gebruikte spullen op.
Elektrisch brouwen 1 pans vergelijk ik met een wasje draaien.

Jaap W

Ik brouw in mijn eigen gemaakte, gasgestookte HERMS installatie, met een valse bodem (filterplaat op ong. 5 cm van de ketelbodem) . Tijdens het gehele maischproces pomp ik de vloeistof continue rond en tijdens het verhogen van de maischtemperatuur naar de volgende stap (van 64 naar 68 en soms ook nog tussen 68 naar 72) roer ik het geheel goed door.  Bij mij functioneert het rondpompen van de vloeistaf prima en ook met het zelf roeren heb ik geen problemen.  Altijd heldere wort. Succes met brouwen. :proost: :nut: :weetniet:

Micha

Citaat van: Jaap W op 23-02-2021  10:46 uIk brouw in mijn eigen gemaakte, gasgestookte HERMS installatie, met een valse bodem (filterplaat op ong. 5 cm van de ketelbodem) . Tijdens het gehele maischproces pomp ik de vloeistof continue rond en tijdens het verhogen van de maischtemperatuur naar de volgende stap (van 64 naar 68 en soms ook nog tussen 68 naar 72) roer ik het geheel goed door.  Bij mij functioneert het rondpompen van de vloeistaf prima en ook met het zelf roeren heb ik geen problemen.  Altijd heldere wort. Succes met brouwen. :proost: :nut: :weetniet:

Wat bereik je met het roeren tussendoor? Krijg je dan een beter rendement? Of probeer je deegballen te voorkomen oid?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Micha op 23-02-2021  13:12 uWat bereik je met het roeren tussendoor? Krijg je dan een beter rendement? Of probeer je deegballen te voorkomen oid?
Volgens verhalen hier op het forum krijg je dan een beter rendement.
Ik laat de de RM15r pomp volop lopen in de HopfenGott 30L, schijnt dat mijn rendement ergens tussen de 65 en 70% zit.
Is het begin SG te laag?
Dan gaat er suiker bij aan het eind van de gisting.

Micha

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 23-02-2021  13:48 uVolgens verhalen hier op het forum krijg je dan een beter rendement.
Ik laat de de RM15r pomp volop lopen in de HopfenGott 30L, schijnt dat mijn rendement ergens tussen de 65 en 70% zit.
Is het begin SG te laag?
Dan gaat er suiker bij aan het eind van de gisting.

Ah ok. De combi kan dus toch wel interessant zijn? Ik zou dan geneigd zijn om eerst eens te testen hoe je uitkomt qua rendement met een paar keer roeren tussendoor en dan nadenken over een roerwerk.

Jaap W

Citaat van: Micha op 23-02-2021  13:12 uWat bereik je met het roeren tussendoor? Krijg je dan een beter rendement? Of probeer je deegballen te voorkomen oid?

Mijn rendement zit ook zo rond de 68 a 70 %. Ik weet niet of dat door het roeren komt. Ik probeer door tussendoor te roeren inderdaad een grote stijve "deegklomp" te voorkomen. :biersmile: :brouwen:

Burgt brouw

Goed om te zien hoe hier de discussie ook een beetje ontstaat!

Ons idee was tijdens de lange rust periodes in het maischen het roermechanisme dan aan te zetten, met inderdaad het rendement als reden. Een tijdje voor het einde, bijvoorbeeld voor de 78 graden rust, zouden we het dan uitzetten, zodat er zich een filterbed kan vormen.

Misschien dat we het allebei gewoon sowieso gaan bouwen en dan de resultaten met elkaar vergelijken  :proost:

Snelbier

Bij een circulatie/rondpompsysteem ben je eigenlijk al meteen aan het filteren, met alle risico's van dien. Dichtgeslagen moutbed, kanaal vorming, etc..  Zie brouw-automaten-topics voor alle 'ellende'..
Velen lossen dat op door te roeren, zelfs in een 'automaat'  :weetniet:
Goed roerwerk lijkt voor rendement de beter oplossing, zie bijv de installatie van brouwerwaldonk https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42554.msg641168.html#msg641168
Schitterend wat die man doet met relatief simpele middelen en veel ervaring.
Met zo'n roerwerk heb je weinig schrootproblemen, dat moutbed blijft open totdat roerwerk uit gaat.

brouwerwaldonk

Mijn super efficiƫnt roerwerk wordt aangedreven door een 12V motor van een ruitenwisser Fiat 1100 1965, en draait redelijk traag. Onderaan de centrale as zit een platte RVS plaat op 5 cm boven de ketelbodem en ook 5 cm vanaf de zijkant. Het beslag gaat in het centrum naar beneden onderaan door de beweging van het blad naar buiten en aan de zijkanten terug naar boven zoals te zien is in het filmke.

De motor wordt door de koper koelribben voldoende afgekoeld, zonder die koelribben werd de motor zo heet dat ik er niet mijn hand kon ophouden.
Mijn beslagdikte is tussen 3,3 en 3,5 L/kg





Het roerwerk kan ik ook inzetten na het koken tijdens het koelen, waardoor het waterverbruik 3 maal minder is en 3 maal sneller, dan zonder roeren.

Hier zie de grootte van het roerblad.


 

Brouwerij KOR

Wanneeer je met filterplaat wil werken kan ik je aanraden het vuur laag te houden en continue rondpompen. Ik heb met dergelijke opstelling een tijd gebrouwen maar heb helaas ook aantal keer verbranding gehad. Inmiddels heb ik een rimsbuis waar ik mee maisch. Mocht je vragen hebben laat maar weten, heb veel trial en error gedaan met dergelijke opstelling.

PDGRRR

Ik brouw ook op gas -in ketels met een halo-filter- en afgelopen weekend voor het eerst een pomp gebruikt voor circulatie tijdens het verwarmen bij het maischen. Bij het aan- en uitzetten van de pomp heb ik nog wel even geroerd. Dit ging allemaal prima, verwarmen leek sneller te gaan dan met alleen roeren.

Naar rendement etc. kijk ik niet echt tijdens het brouwen, het gaat zoals het gaat, dus ik kan vooralsnog niet zeggen of het gebruik van die pomp hier effect op heeft.

Burgt brouw

Bedankt allen! Het idee is om met een soort moutkorf te werken, zijnde een pan, waarvan de bodem is ingeslepen (1,5 mm brede slijpgleuven). Deze pan hangt zo ongeveer 3/4 cm boven de bodem van de pan die wordt verwarmd. In de 'moutkorf' willen we het roermechanisme monteren. Zoals gezegd zetten we het roermechanisme op tijd uit om een filterbed te laten ontstaan!

Eerder ervaarden we dat het moeilijk was de warmte in de moutkorf te krijgen, vandaar onze keuze voor het circuleren.

ExPeteriment

Citaat van: Jaap W op 23-02-2021  14:59 uMijn rendement zit ook zo rond de 68 a 70 %. Ik weet niet of dat door het roeren komt. Ik probeer door tussendoor te roeren inderdaad een grote stijve "deegklomp" te voorkomen. :biersmile: :brouwen:
In mijn Easybrew 30 roer ik (handmatig) bij mout toevoegen, na ca 5  en 10 minuten. Anders ontstaat er vaak een slecht doorlatend deegplakkaat. Het eerste half uur - drie kwartier knijp ik de pomp meer dan de helft om nog zo min mogelijk filterbed te vormen. Daarna vol open en afhankelijk van hoeveelheid wort boven het filterbed, takel ik de korf het laatste kwartier van de maisch wat omhoog waardoor er volgens mij zich een beter filterbed vormt. Mooie heldere wort en goed rendement.

lier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 23-02-2021  13:48 uVolgens verhalen hier op het forum krijg je dan een beter rendement.
Ik laat de de RM15r pomp volop lopen in de HopfenGott 30L, schijnt dat mijn rendement ergens tussen de 65 en 70% zit.
Is het begin SG te laag?
Dan gaat er suiker bij aan het eind van de gisting.

Lijkt mij dat als je begin sg te laag is je beter even door kan koken of accepteren dat er wat minder alchohol in komt dan er extra suiker bij doen, dan klopt heel je recept niet meer.

SanderH

Citaat van: Micha op 23-02-2021  09:53 uEen recirculatie in combinatie met een filter (denk aan filterplaat of valse bodem oid) kan de helderheid van je wort bevorderen. Je filtert dan continue. In dat geval werkt een roermechanisme averechts, dus dan heeft combineren niet veel zin lijkt me. Je kunt recirculatie ook doen in een herms of rims systeem, waarbij je het verwarmen van het wort buiten je maisch ketel gaat doen. In die systemen heeft gas het voordeel dat het relatief goedkoop is (een eenvoudige brander kun je al voor 30 euro kopen, een element al gauw het veelvoudige).

Als je direct blijft verwarmen zou je een roermechanisme kunnen overwegen (en recirculatie beter weg kunnen laten) is mijn eerste gedachte. Als je overschakelt naar RIMS of HERMS zou ik het roermechanisme weg laten en voor circulatie gaan.

Mijn HERMS met roerwerk en zowel een gas brander en een elektrisch verwarmingselement in de warmwater tank levert altijd meer dan 80% rendement op. Voor het plaatsen van het roerwerk was 60% echt het maximale.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.