Ik ben een nieuw lid op het forum en zit met een vraag over maïsbier.
Voor de mensen hier die al ervaring hebben met het brouwen van bier op basis van maïs (of gedeeltelijk), wat zijn echt de belangrijkste dingen om op te letten? Het oogpunt hier is vanuit het perspectief van een project voor een glutenarm bier.
Mocht er alleen een combinatie mogelijk zijn, welke andere grondstof ernaast is er aan te raden?
Wat is het doel? Mais of glutenvrij?
Mais kun je vermouten en met die mout kun je brouwen. Het is een heel erg inefficiënt proces omdat de mais heel ver moet kiemen en als je niet oppast blijft er geen zetmeel over.
Er is mais mout siroop te koop. Ik weet niet zeker of het is wat er op staat. Dit kun je als gewone moutstroop gebruiken. In heet water oplossen en vergisten.
Dan kun je nog ongemoute mais gebruiken in combinatie met een glutenarme of vrije mout. Boekweit is glutenvrij maar heeft geen enzymkracht. Gemoute haver gaat meestal goed wat gluten betreft en heeft enzymkracht. Heel mooi is gemoute rijst maar er is bijna niet aan te komen en is prima voor 100% rijstebier te gebruiken (ik meen dat Heineken er patenten op heeft/had). Verder amarant, gierst etc.
En dan zijn er nog enzymen uit een potje.
Ingo