Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting gestopt: temperatuur of gist?  (gelezen 1290 keer)

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
  • Land: gr
Gisting gestopt: temperatuur of gist?
« Gepost op: 22-02-2021 09:42 u »
Hallo iedereen,

Ik ben een stout aan het brouwen die na twee dagen enthousiast bubbelen redelijk abrupt is gestopt. Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar weet nu niet zeker welke stap ik het best kan zetten.

Een paar details (er ging eigenlijk al genoeg mis...):
Begin SG 1,063 (ik was daar al een beetje teleurgesteld want ik kwam uit op een brouwzaalrendement 65%, maar ik kwam er gisteren achter dat er iets niet goed vastzat in mijn molen waardoor ik waarschijnlijk heel onregelmatig heb geschroot.)
Ik had een maischschema van 45 minuten op 65 graden, 30 minuten op 70, 5 minuten op 78. Het is de eerste keer dat ik met deze mout werk (biologische mout van Vergina, uit het noorden van Griekenland, Traci).
Ik vertrouwde mijn thermometer niet helemaal, maar tijdens de vergisting heb ik gemeten met zowel de thermometer als de stc-1000, en die geven rond de 20 graden beide dezelfde temperatuur aan.
Ik had niet goed genoeg gekoeld, dus ik kwam uit op 30 graden in het gistvat. Ik heb een aantal uur gewacht, tot de temperatuur 22,5 graden was en toen de gist er pas bij gedaan.
Gist: Mangrove's Jack M15, twee zakjes korrelgist op 24 liter wort.
Gisting stopte dus na twee dagen, 3de dag had ik geen tijd, 4de dag heb ik een theelepeltje gistvoeding (gekookt in een beetje water, snel af laten koelen) toegevoegd. De volgende dag was er weer wat gebubbel, dat vrij snel weer helemaal stilviel.
De temperatuur tijdens de eerste twee dagen was rond de 21 graden, daarna is ie wat gezakt, maar voor zover ik heb gezien niet onder de 18 geweest.
Gisteren heb ik overgeheveld naar een ander vat en gemeten, zit nu op een sg van 1,030 (hydrometer). In het nieuwe vat is het nu weer een beetje aan het bubbelen, maar erg onregelmatig (3 keer in een kwartier, half uur niets, dan 2 keer in 10 minuten, etc.).

Ik denk dat ik twee opties heb:

1. Sinds kort heb ik eindelijk een erlenmeyer in huis en een magneetroerder geknutseld. Gisteren heb ik wat wort gemaakt van ongeveer 1,040. Dus ik zou met de slurry van het eerste gistingsvat (die ik bewaard heb) een starter kunnen maken, met nog wat gistvoeding (een beetje spannend want ik heb er al wat ingestopt en ik kan geen 1 gram afmeten dus het blijft bij theelepels). Maar eigenlijk denk ik niet dat ik te weinig gist heb toegevoegd, dus misschien zou dat dan teveel gist zijn. Of kan het zijn dat de gist wat vroegtijdig het loodje heeft gelegd en dus wel een oppepper kan gebruiken?

2. Ik woon heel klein en kan dus geen koelkast tot gistkast ombouwen (wat hier in de zomer wel prettig zou zijn). Maar ik dacht er wel aan om een houten kast te bouwen zodat ik in ieder geval een stabiele warme temperatuur kan creren. Ik heb inmiddels al een ontwerpje gemaakt.
Het kan zijn dat mijn gisting nu stil is gevallen omdat het toch te koud is geworden, en vooral omdat het 's nachts misschien wat kouder is en overdag de kachel weer aangaat. Het zijn dus wat wisselende temperaturen.

Dus hoe ziet mijn middag eruit vandaag?
Ik kan mijn eerste starter beginnen met de slurry, en hopen dat daarmee weer wat op gang komt. Of ik ga naar de bouwmarkt om zo snel mogelijk die kast in elkaar te kunnen zetten.
Of optie 3: nog iets anders.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LAM

• Vol lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Gisting gestopt: temperatuur of gist?
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2021 10:39 u »
Wat mij opvalt is dat je twee zakjes gist hebt toegevoegd. Met 1 zakje mangrove Jack's kun je ongeveer 25 liter brouwen. Misschien, omdat er zoveel gist in zit, heeft het maar heel kort geduurd voordat de hoofdvergisting was gestopt. Je hebt denk ik dus een soort "turbovergisting" gehad :o
Het zou ook best wat anders geweest kunnen zijn hoor maar dit zou denk ik wel een verklaring geweest kunnen zijn.
Wat was eigenlijk je beoogde eind sg?

Offline Arjen1969

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2021 11:04 u »
Je zit net boven 50 % vergistingsgraad, de gist die je hebt gebruikt moet 70-75% kunnen halen. Je zou met een start sg van 1063 ergens op 1016 uit moeten kunnen komen.

Zelf werk ik met een Tilt hydrometer in mijn gistvat die ik altijd uit kan lezen zonder een sample te nemen. Ik heb nog nooit gebrouwen met de gist die jij hebt gebruikt, maar bij andere gisten zie ik regelmatig een hele snelle hoofdgisting die dan 2-3 dagen duurt. Daarna zakt het sg 1 punt per dag, en lijkt er niet veel activiteit meer te zijn, maar die is er dus wel. Ik zou adviseren om gewoon geduld te hebben, en de boel nog 2 weken in een warme omgeving (huiskamer bij de radiator, inpakken in een dekentje) laten staan.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2021 11:08 u »
Ik zou adviseren om gewoon geduld te hebben, en de boel nog 2 weken in een warme omgeving (huiskamer bij de radiator, inpakken in een dekentje) laten staan.
Poeh als ik de temperaturen in Griekenland zie staat de radiator vast niet aan haha.   ;)  ;)  ;)

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22-02-2021 11:18 u »
@LAM
Volgens Beersmith moest ik 2,2 zakjes toevoegen, dus dat heb ik maar gedaan...
Maar ik zat dus met dat slechte rendement, ik had op 1,077 uit moeten komen.
Daar zou dan een eind sg van 1,017 uitkomen, met een alcoholpercentage van 8%, wat ook gelijk de tolerantie van de gist is (en een vergistingsgraad van 76%; de gist heeft een vergistingsgraad van 70-75%).

Dus ik hoopte dat met een begin sg van 1,063 hij wat verder door zou gisten, misschien tot 1,013-1,015.
Als ik het recept zo aanpas dat hij een start sg van 1,063 heeft, verwacht Beersmith dat ik met een vergistingsgraad van 77% op 1,014 uit zou komen. Hij geeft dan ook aan dat er 1,8 pakje gist bij moet, dus ik verwacht niet dat ik teveel gist heb toegevoegd in het begin.
(En nu weet ik ook  dat ik 1,5 kilo mout voor niets heb staan schroten en dat ik wat beter naar mijn molen had moeten kijken)

@Arjen
De Tilt staat ook op mijn verlanglijstje :).
Inderdaad is de hoofdvergisting meestal na 2-3 dagen wel voorbij, dus het is wel logisch dat het wat rustiger wordt. Maar hij heeft zeker 2 dagen echt helemaal stil gelegen zonder activiteit in het waterslot. Ik gebruik een emmer, dus het kan zijn dat er ergens koolzuur ontsnapt, maar ik heb hem tussendoor niet geopend.
Geduld is inderdaad vaak wel een goede oplossing, en er lijkt nu weer heel af en toe wat te gebeuren, dus ik neig naar het bouwen van een gistingskast om de temperatuur stabiel te houden.

@LAM
Het heeft hier vorige week nog gesneeuwd! Ik geloof voor het eerst in 30 jaar dat er in Athene zo lang achter elkaar sneeuw valt (24 uur of zo). Dus de kachel staat hier nog wel aan, maar de winter duurt wel wat korter, ik denk dat we volgende maand wel weer richting lente gaan en deze week tikken we de 20 graden ook al aan.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2021 11:52 u »
@LAM
Volgens Beersmith moest ik 2,2 zakjes toevoegen, dus dat heb ik maar gedaan...
Maar ik zat dus met dat slechte rendement, ik had op 1,077 uit moeten komen.
Daar zou dan een eind sg van 1,017 uitkomen, met een alcoholpercentage van 8%, wat ook gelijk de tolerantie van de gist is (en een vergistingsgraad van 76%; de gist heeft een vergistingsgraad van 70-75%).

Dus ik hoopte dat met een begin sg van 1,063 hij wat verder door zou gisten, misschien tot 1,013-1,015.
Als ik het recept zo aanpas dat hij een start sg van 1,063 heeft, verwacht Beersmith dat ik met een vergistingsgraad van 77% op 1,014 uit zou komen. Hij geeft dan ook aan dat er 1,8 pakje gist bij moet, dus ik verwacht niet dat ik teveel gist heb toegevoegd in het begin.
(En nu weet ik ook  dat ik 1,5 kilo mout voor niets heb staan schroten en dat ik wat beter naar mijn molen had moeten kijken)

Hmm vreemd... Ik ben bang dat ik je verder niet kan helpen. Mijn kennis is ook maar beperkt hahaha. Wat was er eigenlijk mis met de molen dan?

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2021 12:00 u »
Hmm vreemd... Ik ben bang dat ik je verder niet kan helpen. Mijn kennis is ook maar beperkt hahaha. Wat was er eigenlijk mis met de molen dan?

Ja, mijn kennis houdt hier dus ook ongeveer op, het lijkt de gist niet te zijn, de temperatuur is ook niet heel erg laag geweest. Maar misschien kan een instabiele temperatuur toch best een tik geven aan de gist.

Er was een onderdeel van de molen losgeraakt, waardoor er speling zat in de wals waar het handvat aan zit. Dus die wals kon heen en weer bewegen. Ik zag bij het schroten wel dat er een groot verschil zat tussen de ene en de andere kant, maar ik kwam er niet uit waarom. Gisteren zag ik pas dat er speling in zat, waardoor ik aan de ene kant redelijk fijn schrootte, en aan de andere kant bijna niet. Gelukkig was het redelijk makkelijk weer vast te zetten.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2021 15:05 u »
Er was een onderdeel van de molen losgeraakt, waardoor er speling zat in de wals waar het handvat aan zit.
Ohh balen!
Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt hoe ik zelf een walsenmolen heb gemaakt van een pastamachine. Als je meer last krijgt van problemen bij het schroten kun je dit overwegen (als je een beetje handig bent ;) ) Ik heb deze nu een aantal keer gebruikt en het werkt perfect!

En in actie:

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2021 15:46 u »
Ohh balen!
Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt hoe ik zelf een walsenmolen heb gemaakt van een pastamachine. Als je meer last krijgt van problemen bij het schroten kun je dit overwegen (als je een beetje handig bent ;) ) Ik heb deze nu een aantal keer gebruikt en het werkt perfect!

Ziet er goed uit, mooie oplossing! Is het mout in de video niet erg fijn geschroot?
De molen die ik heb, heb ik drie jaar geleden nieuw gekocht voor de volle prijs en door verbouwing/reizen nog heel weinig gebruikt. Dus als die nu al stuk zou zijn dan ga ik eerst even met de winkel praten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2021 22:58 u »
Je hebt meer dan voldoende gist gent. Ook je maischschema is geen reden voor een lage vergistingsgraad. Dat geldt ook voor het eventueel gebrekkig schroten van de mout. Dat zorgt vooral voor een lager rendement.

Blijft de mout over. Is dat pilsmout? Heb je specificaties van die mout?

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 23-02-2021 09:28 u »
Oh, dat zou wel jammer zijn, ik heb er nog 20 kilo van staan... Dit is de eerste van 4 geplande bieren met deze mout.

Ik heb niet heel veel specificaties...
Vergina Biologische Pilsmout (Vergina is een grieks biermerk) 2RS mout, oogst van 2019, verpakkingsdatum 03/11/2020, tht 03/11/2022.
En een batchnummer, dus ik kan gewoon even een mailtje sturen en wat specificaties opvragen.
Waar vraag ik dan precies naar?

Hij heeft overigens gisteren de hele dag een beetje gebubbeld, ongeveer elk half een keer. In de loop van de dag werd het steeds langzamer en daarna is het waterslot weer helemaal stilgevallen, nu ook geen activiteit. Zou het niet aan de temperatuur kunnen liggen? Stel dat het 's nachts toch tegen de 17 graden is?
Het plan is nog steeds dat er deze week een gistkast komt, want dat is natuurlijk altijd goed om te hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 23-02-2021 21:38 u »
Ik heb niet heel veel specificaties...
Vergina Biologische Pilsmout (Vergina is een Grieks biermerk) 2RS mout, oogst van 2019, verpakkingsdatum 03/11/2020, tht 03/11/2022.
En een batchnummer, dus ik kan gewoon even een mailtje sturen en wat specificaties opvragen.
Waar vraag ik dan precies naar?

Pilsmout... Dat was wat ik wilde weten. Dat is een basismout die niet zorgt voor een lage vergistingsgraad.

Steeds wisselende temperaturen vindt gist niet fijn. Wat je zou kunnen doen is het gistvat isoleren of zoals je al schreef een warme kamer maken.

Gelet op de overmaat aan gist zou het mij niet verbazen dat de vergisting goed verlopen is en dat mogelijk je hydrometer niet de juiste waarde geeft. Wat is de waarde die de hydrometer aangeeft in leidingwater? En wat van een een oplossing van water met 10% suiker?

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 24-02-2021 22:59 u »
Misschien zit het in de rest van de mout.

De totale stort:
6 kg pilsner 76,9%
1 kg Caramunich II 12,8%
0,5 kg Chocolate malt 6,4%
0,3 kg Carafa I 3,8%

Vanochtend de hydrometer gecheckt:
Bij kraanwater 20 graden celsius geeft hij 1,003.
Suikeroplossing (270 gr. water, 30 g suiker, 20 graden celsius) geeft hij 1,046.

Vandaag overdag heb ik de emmer ingepakt in twee slaapzakken.
Door de dag heen heb ik een temperatuur gemeten van 20,5. In de kamer is het 1-3 graden kouder.

Ik hoopte op een lekke emmer, maar ik heb net weer even gemeten en met wat optimisme kom ik net op 1,029 uit (twee dagen geleden was het 1,030).

Gisteren naar de bouwmarkt geweest, maar ik mocht geen hout e.d. kopen met de lockdown, dat mag hier alleen als je een bedrijf hebt. Een gistkast gaat hem dus voorlopig niet worden.
Dus nu staat de emmer voor de nacht in een kast met de stc-1000 op 21 graden en een elektrisch kacheltje.

Misschien is het een bier voor heel veel geduld en moet ik maar weer eens een mandfles aanschaffen en er dan ook maar wat hout en cacao nibs bijdoen.
Wanneer is het dan wel een goed idee om te bottelen? Ik zou normaal gesproken nooit een bier met een sg boven de 1,020 willen bottelen, maar daar zie ik deze voorlopig nog niet komen.

Jacques, nog een heel andere vraag: heb ik er (afgezien van de gestopte gisting) teveel gist bijgedaan? Ik heb nu gewoon Beersmith gevolgd, maar kwam natuurlijk ook wat lager uit in mijn begin SG. Had ik dan de gist wat beter moeten wegen? Of was 1 zakje misschien zelfs genoeg geweest?

Ook nog goed nieuws: over de smaak ben ik tot nu toe niet teleurgesteld. Het kan nog best eens een lekker biertje zijn voor volgende winter  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 24-02-2021 23:26 u »
De hydrometer wijkt af maar niet in die mate dat dit het hoge SG verklaard.

Verwarmen met een elektrisch kacheltje is een goed plan. De temperatuur mag zelfs hoger, bijvoorbeeld 23 tot 25 C. Daarmee forceer je dat de gist weer gaat werken. Laat het bier een week staan en meet dan het SG opnieuw.

Wanneer het SG niet gedaald is kun je eventueel nog een giststarter maken met waaraan gistvoeding toegevoegd is. Je zou ook nu al gistvoeding kunnen toevoegen.
Als dit allemaal niet werkt dan weet ik het eerlijk gezegd niet meer...

Een overmaat aan gist zorgt voor een leeg smakend bier. Daar zul je met het hoge SG dat je hebt niet veel last van hebben.

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 25-02-2021 09:15 u »
Bedankt! Ik ga de temperatuur in de kast lekker opstoken en hoop dat het weer hier goed blijft; normaal gesproken verwarmt dit kacheltje ook onze woonkamer...

Ik heb vorige week al wat gistvoeding toegevoegd, dus daar moet ik volgens mij ook voorzichtig mee zijn (geeft teveel gistvoeding niet een zoutige smaak?).
De slurry staat in de koelkast, dus dit zou wel een goede gelegenheid zijn om een eerste starter te maken.

Ik wacht het even af met de hogere temperatuur.
Mocht er echt niets veranderen, is het dan wel veilig om dit bier te bottelen? Kan het door de bottelsuiker toch weer opnieuw op gang komen en bommetjes opleveren?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #15 Gepost op: 25-02-2021 10:12 u »
Je zou 1 liter van je bier kunnen nemen, gist, gistvoeding en warm zetten, zodra dit flink gist dan steeds iets aanvullen met je stilgevallen bier. Zodra minimaal de helft van het batch volop gist mag alles bij elkaar.

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 25-02-2021 20:37 u »
De temperatuur mag zelfs hoger, bijvoorbeeld 23 tot 25 C. Daarmee forceer je dat de gist weer gaat werken. Laat het bier een week staan en meet dan het SG opnieuw.

Wanneer het SG niet gedaald is kun je eventueel nog een giststarter maken met waaraan gistvoeding toegevoegd is. Je zou ook nu al gistvoeding kunnen toevoegen.

Je zou 1 liter van je bier kunnen nemen, gist, gistvoeding en warm zetten, zodra dit flink gist dan steeds iets aanvullen met je stilgevallen bier. Zodra minimaal de helft van het batch volop gist mag alles bij elkaar.

Vandaag ben ik langzaam opgeklommen tot 25 C. Er werd zelfs weer wat gebubbeld maar op dit moment lijkt het weer stilgevallen.
Ik zou nu al wat gistvoeding toe kunnen voegen, maar ik heb dat al een keer gedaan, wordt het dan niet teveel?

Mijn plan is om nu even af te wachten wat een stabiele 25 C doet na een paar dagen. Mocht er geen verandering zijn, dan ga ik aan de slag met een starter, of de optie van beermenke. Kan ik daarvoor gewoon de slurry gebruiken die ik nu in de koelkast heb staan?

En een daaraan gerelateerde vraag, die ik me afvraag sinds ik aan het lezen ben over gist (ik begin net met een wat beter gistmanagement dan gewoon een zakje korrelgist strooien): Van korrelgist maken we normaal gesproken geen starter. Kun je van de slurry van een korrelgist wel een starter maken? En kun je dan ook de slurry van een korrelgist in de vriezer bewaren met glycerol en er daarna een starter van maken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 25-02-2021 22:19 u »
Vandaag ben ik langzaam opgeklommen tot 25 C. Er werd zelfs weer wat gebubbeld maar op dit moment lijkt het weer stilgevallen.
Ik zou nu al wat gistvoeding toe kunnen voegen, maar ik heb dat al een keer gedaan, wordt het dan niet teveel?

Mijn plan is om nu even af te wachten wat een stabiele 25 C doet na een paar dagen. Mocht er geen verandering zijn, dan ga ik aan de slag met een starter, of de optie van beermenke. Kan ik daarvoor gewoon de slurry gebruiken die ik nu in de koelkast heb staan?

En een daaraan gerelateerde vraag, die ik me afvraag sinds ik aan het lezen ben over gist (ik begin net met een wat beter gistmanagement dan gewoon een zakje korrelgist strooien): Van korrelgist maken we normaal gesproken geen starter. Kun je van de slurry van een korrelgist wel een starter maken? En kun je dan ook de slurry van een korrelgist in de vriezer bewaren met glycerol en er daarna een starter van maken?

Het bubbelen van het waterslot is waarschijnlijk het gevolg van het uitzetten van de koolzuur in het gistvat door opwarming. Als de vergisting echt op gang was gekomen door de ophoging van de temperatuur gaat het waterslot gestaag bubbelen.

Twee keer gistvoeding toevoegen heeft niet zo veel zin. Je hebt niet veel gistvoeding nodig. Overigens maakt de soort gistvoeding uit. Je hebt simpele gistvoeding en gistvoeding met een complexere samenstelling. Wat was het merk dat je gebruikt hebt?

Je kunt van slurry een giststarter maken en ook kun je de slurry van korrelgist met glycerol invriezen. Maar waarom zou je dat doen? Korrelgist is veel handiger in gebruik dan vloeibare gist. Korrelgist kun je in je koelkast heel lang bewaren. Je kunt het eenvoudig doseren en gewoon over het wort strooien. Hydrateren is niet nodig. Dit laatste is een tijdje nogmaals bevestigd tijdens een webinar van Fermentis. Zelf had ik deze conclusie al een aantal jaren geleden getrokken op basis van tests die ik gedaan had.
Bij vloeibare gist weet je niet hoeveel gist je ent (tenzij je een microscoop met een telkamer hebt). En vloeibare gist bewaard veel slechter dan korrelgist. Daarnaast is korrelgist niet overdreven duur.

Ik zie nu dat je naast pilsmout ook Caramunich II 12,8%, Chocolade mout 6,4% en Carafa I 3,8% hebt gebruikt. Het gebruik van deze mouten zorgt voor een lagere vergistingsgraad.
De Mangrove Jack's M15 een gist die een vrij lage vergistingsgraad kent (70 tot 75%). Wat je zou kunnen doen is een saison gist enten. Die gist gaat veel verder door dan de M15.

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 27-02-2021 11:21 u »
Het bubbelen van het waterslot is waarschijnlijk het gevolg van het uitzetten van de koolzuur in het gistvat door opwarming. Als de vergisting echt op gang was gekomen door de ophoging van de temperatuur gaat het waterslot gestaag bubbelen.

Oh ja... dat had ik zelf best kunnen bedenken...  ::)

Twee keer gistvoeding toevoegen heeft niet zo veel zin. Je hebt niet veel gistvoeding nodig. Overigens maakt de soort gistvoeding uit. Je hebt simpele gistvoeding en gistvoeding met een complexere samenstelling. Wat was het merk dat je gebruikt hebt?

Ik zag dat er inderdaad heel weinig van nodig is; ik ga niet meer gistvoeding toevoegen. Ik heb Murphy en Son Yeast Vit gebruikt. Ze hadden de Wyeast niet meer. Er zijn hier in Athene wel wat winkels voor brouwen maar het assortiment is vaak wat beperkt en de voorraad ook.

Ik zie nu dat je naast pilsmout ook Caramunich II 12,8%, Chocolade mout 6,4% en Carafa I 3,8% hebt gebruikt. Het gebruik van deze mouten zorgt voor een lagere vergistingsgraad.
De Mangrove Jack's M15 een gist die een vrij lage vergistingsgraad kent (70 tot 75%). Wat je zou kunnen doen is een saison gist enten. Die gist gaat veel verder door dan de M15.

Er gebeurt op dit moment niets in de kast... Maandag bel ik de winkel om te kijken of ik nog wat gist kan bijbestellen (ik wacht nog op een bestelling). Het lijkt me inderdaad beter om een gist te kiezen met een hogere vergistingsgraad. Als ik een starter van de slurry maak zit ik natuurlijk met dezelfde gist, dus misschien ook met hetzelfde probleem.

Nog een andere optie misschien: Een Franse brouwer die droge IPA's maakt raadde me aan om eens amyloglycosidase te gebruiken om onvergistbare suikers om te zetten in maltose. Hij zei dat ik het toe kan voegen tijdens het maischen en na de eerste vergisting. Ik kon er op het forum geen informatie over vinden.
Zou het een idee zijn om er een mespuntje amyloglycosidase in te doen? Of is onvergistbare suiker niet het probleem bij een gist met een lage vergistingsgraad?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 27-02-2021 17:03 u »
Nog een andere optie misschien: Een Franse brouwer die droge IPA's maakt raadde me aan om eens amyloglycosidase te gebruiken om onvergistbare suikers om te zetten in maltose. Hij zei dat ik het toe kan voegen tijdens het maischen en na de eerste vergisting. Ik kon er op het forum geen informatie over vinden.
Zou het een idee zijn om er een mespuntje amyloglycosidase in te doen? Of is onvergistbare suiker niet het probleem bij een gist met een lage vergistingsgraad?

Dat is zeker een optie.

Door een saisongist te enten voeg je een gist toe die enzymen aanmaakt dat uitgescheiden wordt. Je kunt dergelijke enzymen natuurlijk ook zelf toevoegen. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan.

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2021 11:59 u »
Dat werkt! Ik heb het gisteren toegevoegd en binnen een uur begon het gestaag te bubbelen, nu nog steeds bezig. Ik laat de temperatuur langzaam weer naar 22 C zakken.

Inmiddels zag ik dat amyloglycosidase hetzelfde is als glucoamylase, en dat er wel wat informatie te vinden is op het forum, maar niet heel veel. Ik ben benieuwd of weinig brouwers hier het gebruiken. De Franse (professionele) brouwer was er erg enthousiast over.

Mijn doel is om dit jaar wat meer te leren over de werking van gist en goed gistmanagement. Dus wat dat betreft wordt me al een hoop in de schoot geworden. Vooral veel vragen op het moment, maar dat daagt wel uit om verder te leren.

Dus een van de manieren waarop gisten van elkaar verschillen is door de verschillende enzymen die ze gebruiken/aanmaken?

Klopt het dat ik eigenlijk een verkeerde gist (de M15) heb gekozen voor dit recept (voor deze mouten)?
Of zou de M15 met een stabielere temperatuur wel in staat zijn om dit te vergisten?

Aangezien de glucoamylase de M15 helpt om weer op gang te komen, betekent dat dan dat er daarvoor toch teveel onvergistbare suikers voor de M15 waren?
Hoe komt dat, als ik met mijn maischschema toch voor voldoende vergistbare suiker moet hebben gezorgd?
Gaat de glucoamlyase nu gewoon door met het maken van vergistbare suikers? Stopt dan de vergisting pas bij het bereiken van de alcoholtolerantie van de M15?

En wat betekent dat voor het bottelen?
Kan ik dan gewoon bottelen met wat suiker, of is de M15 dan niet meer actief genoeg en moet ik een bottelgist toevoegen?
En gaat die bottelgist dan niet verder aan de slag met de vergistbare suikers die de glucoamylase heeft aangemaakt? (=bommetjes)
Of kan ik de M15 ook als bottelgist gebruiken (ik neem aan dat een alcoholtolerantie niet betekent dat hij direct afsterft)?

Misschien zijn de antwoorden op deze vragen wel ergens op het forum te vinden maar ik heb wellicht nog niet de juiste zoekterm gevonden. En bovendien kom ik steeds weer andere interessante topics tegen dus het is wel makkelijk om af te dwalen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 28-02-2021 20:35 u »
Je keuze van de gist bepaalt voor een heel belangrijk deel de vergistingsgraad die je haalt.
Sommige gisten vlokken heel snel uit waardoor ze een lage vergistingsgraad halen. Andere gisten zijn zogenaamde stofgisten, deze zorgen voor een hogere vergistingsgraad.
En verder zijn zogenaamde var diastaticus gisten. Dat zijn gisten die enzymen uitscheiden die buiten de gistcel onvergistbare suikers afbreken.

Verder kun je ook te maken hebben met hopcreeep als koudhop toevoegt. In dat geval zijn het enzymen uit de hop die voor een afbraak van complexe (onvergistbare) suikers.

En je kunt dus zelf enzymen toevoegen...

Kortom de vergistbaarheid van je brouwsel is niet alleen afhankelijk van de gebruikte mouten en het gehanteerde maischschema. Welkom in de complexe wereld van het bierbrouwen.  :brouwen:

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 04-03-2021 18:42 u »
Update:
Van zaterdag tot maandag is er doorgebubbeld.
Nu net gemeten, SG is 1,006!
Dat zou een alcoholgehalte van rond de 7,7 betekenen, maar aangezien mijn hydrometer afwijkt kan het natuurlijk ook nog iets daaronder of daarboven zitten.
Niet helemaal waar ik op gemikt had in het begin, maar ik hoef denk ik niet meer bang te zijn voor bommetjes...

Hij is flink bitter en dat was ook wel het doel van dit bier (mijn lief houdt van IPA en ik wil laten zien dat er ook andere bittere bieren zijn).
Verder qua smaak heeft ie nog wat tijd nodig, ik kan me voorstellen dat ie wat 'leeg' uitvalt zoals Jacques dat noemt.

Het plan is om zondag een deel te bottelen en een deel op mandfles te doen met wat hout of cacao nibs of vanille (ik heb ook nog wat tonkabonen).
Of het gaat lukken om koolzuur in de flesjes te krijgen is natuurlijk een ander verhaal, misschien moet ik nog een goede bottelgist zoeken, of toch een kleine starter maken van de gist die ik gebruikt heb.
Ik heb op dit moment een plastic flesje staan met het monster dat ik had genomen, met daar wat suiker in om te kijken of ie druk opbouwt.

Offline Arjen1969

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #23 Gepost op: 05-03-2021 17:29 u »
Update:
Van zaterdag tot maandag is er doorgebubbeld.
Nu net gemeten, SG is 1,006!
Dat zou een alcoholgehalte van rond de 7,7 betekenen, maar aangezien mijn hydrometer afwijkt kan het natuurlijk ook nog iets daaronder of daarboven zitten.
Niet helemaal waar ik op gemikt had in het begin, maar ik hoef denk ik niet meer bang te zijn voor bommetjes...

Hij is flink bitter en dat was ook wel het doel van dit bier (mijn lief houdt van IPA en ik wil laten zien dat er ook andere bittere bieren zijn).
Verder qua smaak heeft ie nog wat tijd nodig, ik kan me voorstellen dat ie wat 'leeg' uitvalt zoals Jacques dat noemt.

Het plan is om zondag een deel te bottelen en een deel op mandfles te doen met wat hout of cacao nibs of vanille (ik heb ook nog wat tonkabonen).
Of het gaat lukken om koolzuur in de flesjes te krijgen is natuurlijk een ander verhaal, misschien moet ik nog een goede bottelgist zoeken, of toch een kleine starter maken van de gist die ik gebruikt heb.
Ik heb op dit moment een plastic flesje staan met het monster dat ik had genomen, met daar wat suiker in om te kijken of ie druk opbouwt.

Als hij zover is doorgegaan zou ik niet bang zijn om met bottelsuiker gewoon te bottelen. Gist lijkt me toch behoorlijk vitaal.

Offline Splinter

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 05-03-2021 19:05 u »
Als hij zover is doorgegaan zou ik niet bang zijn om met bottelsuiker gewoon te bottelen. Gist lijkt me toch behoorlijk vitaal.

Het flesje waar ik wat suiker in had gedaan heeft inderdaad dezelfde avond nog druk opgebouwd. Dus zondag bottelen is geen probleem.

De gist heeft een alcoholtolerantie van 8%, dus ik ben benieuwd hoe lang hij nog vitaal genoeg blijft.
Ik ga ook een deel nog lageren met eikenhout en cacaonibs, dus ik ben nu benieuwd of ik daarna gewoon kan bottelen met wat suiker of dat er dan nog wat hulp nodig is van een bottelgist.

Tags: