Hallo iedereen,
Ik ben een stout aan het brouwen die na twee dagen enthousiast bubbelen redelijk abrupt is gestopt. Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar weet nu niet zeker welke stap ik het best kan zetten.
Een paar details (er ging eigenlijk al genoeg mis...):
Begin SG 1,063 (ik was daar al een beetje teleurgesteld want ik kwam uit op een brouwzaalrendement 65%, maar ik kwam er gisteren achter dat er iets niet goed vastzat in mijn molen waardoor ik waarschijnlijk heel onregelmatig heb geschroot.)
Ik had een maischschema van 45 minuten op 65 graden, 30 minuten op 70, 5 minuten op 78. Het is de eerste keer dat ik met deze mout werk (biologische mout van Vergina, uit het noorden van Griekenland, Tracië).
Ik vertrouwde mijn thermometer niet helemaal, maar tijdens de vergisting heb ik gemeten met zowel de thermometer als de stc-1000, en die geven rond de 20 graden beide dezelfde temperatuur aan.
Ik had niet goed genoeg gekoeld, dus ik kwam uit op 30 graden in het gistvat. Ik heb een aantal uur gewacht, tot de temperatuur 22,5 graden was en toen de gist er pas bij gedaan.
Gist: Mangrove's Jack M15, twee zakjes korrelgist op 24 liter wort.
Gisting stopte dus na twee dagen, 3de dag had ik geen tijd, 4de dag heb ik een theelepeltje gistvoeding (gekookt in een beetje water, snel af laten koelen) toegevoegd. De volgende dag was er weer wat gebubbel, dat vrij snel weer helemaal stilviel.
De temperatuur tijdens de eerste twee dagen was rond de 21 graden, daarna is ie wat gezakt, maar voor zover ik heb gezien niet onder de 18 geweest.
Gisteren heb ik overgeheveld naar een ander vat en gemeten, zit nu op een sg van 1,030 (hydrometer). In het nieuwe vat is het nu weer een beetje aan het bubbelen, maar erg onregelmatig (3 keer in een kwartier, half uur niets, dan 2 keer in 10 minuten, etc.).
Ik denk dat ik twee opties heb:
1. Sinds kort heb ik eindelijk een erlenmeyer in huis en een magneetroerder geknutseld. Gisteren heb ik wat wort gemaakt van ongeveer 1,040. Dus ik zou met de slurry van het eerste gistingsvat (die ik bewaard heb) een starter kunnen maken, met nog wat gistvoeding (een beetje spannend want ik heb er al wat ingestopt en ik kan geen 1 gram afmeten dus het blijft bij theelepels). Maar eigenlijk denk ik niet dat ik te weinig gist heb toegevoegd, dus misschien zou dat dan teveel gist zijn. Of kan het zijn dat de gist wat vroegtijdig het loodje heeft gelegd en dus wel een oppepper kan gebruiken?
2. Ik woon heel klein en kan dus geen koelkast tot gistkast ombouwen (wat hier in de zomer wel prettig zou zijn). Maar ik dacht er wel aan om een houten kast te bouwen zodat ik in ieder geval een stabiele warme temperatuur kan creëren. Ik heb inmiddels al een ontwerpje gemaakt.
Het kan zijn dat mijn gisting nu stil is gevallen omdat het toch te koud is geworden, en vooral omdat het 's nachts misschien wat kouder is en overdag de kachel weer aangaat. Het zijn dus wat wisselende temperaturen.
Dus hoe ziet mijn middag eruit vandaag?
Ik kan mijn eerste starter beginnen met de slurry, en hopen dat daarmee weer wat op gang komt. Of ik ga naar de bouwmarkt om zo snel mogelijk die kast in elkaar te kunnen zetten.
Of optie 3: nog iets anders.
Alvast bedankt!