Halve hoeveelheid brouwen

Gestart door t.g.breukink, 21-02-2021 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t.g.breukink

Volgend weekend van plan om mijn eerste brouwsel te brouwen. Dit weekend aan het winkelen geweest. (schrootmolen, Klarstein brouwketel en andere onderdelen) Om het brouwen in de vingers te krijgen en een stabiel proces op te zetten lijkt het me goede oefening om twee keer hetzelfde te brouwen met hopelijk hetzelfde resultaat. Als het proces stabiel is daarna door naar een ander recept. Ik heb een hefeweizen moutpakket aangeschaft van Brouwland met de ingrediënten:

Pils 3 EBC (gerst),
tarwemout 3 EBC (tarwe),
Cara-crystal 120 EBC (gerst),
hop Tettnanger,
biergist.

Hiermee zou je 20 L wort produceren. Kan ik overal de helft van gebruiken voor 10 L en over 3 weken een nieuw brouwsel maken met de andere helft?

Ik twijfel vooral over houdbaarheid en hoeveelheid van de gist en hop.


Rob.Erto

Ja dat kan. Gist afgesloten in de koelkast bewaren, hop in de vriezer.

Jan de Graaff

Als je een 30 liter Klarstein automaat hebt gekocht, moet je er wel rekening mee houden dat 10 liter er mee brouwen minder goed gaat dan er 20 liter mee brouwen. Dat heeft, onder andere, te maken met 'dead space' of de loze ruimte tussen moutkorf en ketel waar al gauw zo'n 5 liter water in gaat zitten. Effectief houdt je dan circa 5 liter over voor het maischen wat weinig is voor je mout; het beslag wordt dan te dik en de extractie/rendement te laag.
Op een groter brouwsel is dit naar verhouding minder groot en dus minder van belang.

Als je ketel nog groter is – Klarstein heeft ook 35, 40 en 70 liter automaten – dan wordt dit alleen maar erger...

Je kunt kleinere brouwsel maken met grotere automaten, maar voor een 30 liter automaat zou ik niet minder dan 20 liter brouwen.

Op zich wel een goed idee om enkele keren hetzelfde brouwsel te maken om de automaat te leren kennen.

jazon1963

Citaat van: JanDeGraaff op 21-02-2021  23:04 uAls je een 30 liter Klarstein automaat hebt gekocht, moet je er wel rekening mee houden dat 10 liter er mee brouwen minder goed gaat dan er 20 liter mee brouwen. Dat heeft, onder andere, te maken met 'dead space' of de loze ruimte tussen moutkorf en ketel waar al gauw zo'n 5 liter water in gaat zitten. Effectief houdt je dan circa 5 liter over voor het maischen wat weinig is voor je mout; het beslag wordt dan te dik en de extractie/rendement te laag.
Op een groter brouwsel is dit naar verhouding minder groot en dus minder van belang.



Als je tijdens het maischen veel roert en de pomp laat lopen is die dead space toch te verwaarlozen? Of denk ik verkeerd...

Snelbier

Citaat van: jazon1963 op 22-02-2021  14:14 uAls je tijdens het maischen veel roert en de pomp laat lopen is die dead space toch te verwaarlozen? Of denk ik verkeerd...
Je kunt niet teveel vocht uit die 'loze ruimte' pompen, anders valt de bodem droog, bakt aan, en ketel kan in beveiliging schieten.
Overigens doet bij circuleren alles mee voor omzetting, dat gebeurt in het hele wort.
Je kan dus niet zo dik inmaischen als bij traditioneel brouwen. Beetje meer startwater, minder spoelen.
Proost, Snelbier.

Brouwerij De Stichting

Loze ruimte zo veel mogelijk opvullen?

Snelbier

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 22-02-2021  16:05 uLoze ruimte zo veel mogelijk opvullen?
;D  Heb het ooit DODE RUIMTE genoemd (anderen ook) en dat bleek soms slechts te vallen.
Loze ruimte is het ook niet, want er zit wat in er gebeurt veel tijdens maischen.
Pomp-reservoir lijkt me wel politiek correct, maar roept ook weer vragen op.
Met dit soort zaken zeg ik: "Niet teveel over nadenken, het is er gewoon"
Oplossing ik te simpel voor woorden: zoveel water gebruiken dat de mout onder water staat. KIJKEN wat in je installatie gebeurt.
Wie het effect wil zien moet eens 6 liter water in een emmer gooien met 2kg mout, en vervolgens dat prutje in de brouw-automaat gooien.
Dan valt het kwartje wel, denk ik.

Voor topic-starter geldt (zoals al aangegeven door anderen): Kleine batches kan, maar meestal moet je met meer water starten en dus minder spoelen.
  Proost,  Snelbier

Hannes

Pomp/leiding volume.

Ik had hetzelfde met mijn Herms. Netjes 20 liter in de maischketel. Rond pompen om op te warmen. Voordat mout erin ging nog eens gemeten. 1,5 liter weg. Huh. Tja de leidingen waren leeg bij opstarten, maar die moeten ook gevuld worden.

t.g.breukink

Als er dead space[emoji43] is zal er ook wel active space[emoji23] zijn.  Omdat een plaatje meer laat zien dan hierbij geprobeerd mijn eerste plaatje te posten.



Over aanbranden maak ik mijn niet zo een zorgen omdat je hier altijd wel wort hebt. Daarnaast kan het vermogen iets omlaag omdat de hoeveelheid lager is.

Dat er relatief minder 'active space' is lijkt me wel problematisch. Als dit allemaal op elkaar zit in een dikke pap zal er weinig zetmeel worden opgenomen.

Ik ga de proef op de som nemen en het met 10L proberen. Eventueel wat minder spoelwater en meer maischwater. Mocht het meer op brooddeeg gaan lijken dan beslag dan heb ik weer wat geleerd. Er zit zeker wel een minimun aan wat je kunt brouwen. Als het brouwwater erin zit en ik een keer de pomp laat lopen kan ik hopelijk inschatten of het gaat lukken.


Citaat van: Snelbier op 22-02-2021  16:37 uzoveel water gebruiken dat de mout onder water staat. KIJKEN wat in je installatie gebeurt.

Dank voor de tips. [emoji322]

Snelbier

t.g.breukink,  aan plaatjes te zien heb je het principe begrepen. Mini-brouwsel moet lukken, serieus.  :degroeten:
Tip: houd bij inmaischen wat heet water achter de hand. Als de moutkorf voor gevoel te droog is gooi je er water bij, en trek dat af van spoelwater.
Niet teveel over nadenken, werk op zicht en gevoel.
Meer spoelen geeft wat hoger rendement, maar te weinig startwater is FUNEST. Zeker in een brouw-automaat.
Ga brouwen, zoek de grenzen op van je ketel. Liever vroeg vallen en van leren dan te laat opstaan.
Proost,  Snelbier

Nabrander: zoals je al opmerkte kan vermogen van ketel omlaag bij kleine brouwsels. Moet je zeker doen, zowel bij maischen als koken..
Is géén garantie tegen aanbranden; als je de bodem onder moutkorf leegtrekt gaat dat ZEKER aanbranden.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 22-02-2021  17:52 uMeer spoelen geeft wat hoger rendement,
Dat zeker niet doen, je spoelt looistoffen uit de mout.
Alleen doorspoelen als je het vocht gebruikt voor giststarters of voor stookwijnn
Citaat van: Snelbier op 22-02-2021  17:52 umaar te weinig startwater is FUNEST.
Zeker in een brouw-automaat.
Zeker in een brouw-automaat met een gat in de bodem, alwaar de pomp de hele bodem leeg kan trekken!

Jacques

Citaat van: t.g.breukink op 22-02-2021  17:34 uAls er dead space[emoji43] is zal er ook wel active space[emoji23] zijn.  Omdat een plaatje meer laat zien dan hierbij geprobeerd mijn eerste plaatje te posten.



De zetmeel wordt vrijgemaakt uit de mout die in de korf zit en gaat door het filter naar de "dode ruimte". Ook in de "dode ruimte" vindt er omzetting van zetmeel door enzymen plaats... Overal in je brouwketel is enzymactiviteit.

Dit betekent echter niet dat je ongestraft kleine brouwsels kunt brouwen in een brouwapparaat. Deze apparaten zijn ontworpen op een minimale hoeveelheid vloeistof.

Procion

Vorige week nog een Weizen gebrouwen met 15 L maischwater in een Brew Monk 30 (beslag dikte 4.54 l/kg), dit was dus veel te dik waardoor het rendement veel te laag was.
De volgende keer ga ik 5.4 l/kg hanteren (17.8 liter maischwater en 2 liter spoelwater) om te kijken of dit een positief effect gaat hebben. Als het dan nog steeds te droog is, dan gebruik ik al het spoelwater tijdens het maischen.

Dit was met 15 L (12 L in gistvat) al een probleem, met 10 L (in het gistvat) heb je maar weinig marge voor spoelwater.

middelaersch

Ik denk dat je prima tien liter kunt brouwen in een BrewMonk 30 / Easybrew etc. Maar dan moet je inderdaad niet spoelen zodat je toch minimaal een liter of 15 water in de ketel hebt, en geen al te zwaar bier zodat de hoeveelheid mout ook binnen de perken blijft. Een kwestie van proberen hoever je kunt gaan.

Heuvinger brouwerij

Ik denk als je 10 L per keer wilt brouwen, de aanschaf van HopfenGott 15L een handiger aanschaf was geweest. :degroeten:
Met die 30 L ketels zou je gewoon het maximale moeten brouwen voor optimale werking en rendement. :groots:
Net zoals mijn voormalige buurman, die reed hele jaar in een te grote auto, omdat 's zomers met de vakantie een caravan moest trekken.

t.g.breukink

Het was vandaag als snel duidelijke dat de helft hem niet ging worden. Kijkend naar de hoeveelheid brouwwater en de hoeveelheid mout was het als snel duidelijk dat de helft hem niet ging worden. Goede keuze want er blijft ook veel achter in de ketel, borstel en verdamping. Zo erg is het niet om te veel bier te hebben.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.