Welke zeef gebruiken jullie?

Gestart door Sjoelen, 21-02-2021 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoelen

Hoi,

Ik ben een beginnend brouwer, en heb een vraag waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Ik ben namelijk op zoek naar een grote zeef. De afgelopen keer bij het brouwen van mijn eerste (blond) biertje een zeef gebruikt uit onze keuken, dit geen niet soepel omdat deze eigenlijk te klein was waardoor er mout langs de zeef in de pan viel.

Nu ga ik mijn tweede biertje brouwen, een weizen. Ik ga aanzienlijk meer mout gebruiken, dus ik vroeg me af hoe jullie dit op een eenvoudige manier zeven?
Ik kom op het internet zeef zakken tegen, maar ook zeefemmers. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Alvast dank!

mvg Sjoelen

Rinus

Citaat van: Sjoelen op 21-02-2021  19:44 uIk kom op het internet zeef zakken tegen, maar ook zeefemmers. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Ik denk dat je dan als beginnend brouwer beter de BIAB methode kunt toepassen, dan hoef je ook niet te "zeven" of te filteren.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 21-02-2021  19:47 uIk denk dat je dan als beginnend brouwer beter de BIAB methode kunt toepassen,
Denk eens hier aan: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/maischen-en-koken/brew-bag-27-liter.html.
Absoluut geen verzinkte zeven gebruiken!
Kies dan voor nylon.

Rinus

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 21-02-2021  20:10 uDenk eens hier aan: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/maischen-en-koken/brew-bag-27-liter.html.
Absoluut geen verzinkte zeven gebruiken!
Kies dan voor nylon.
Overigens ook nog oppassen dat de brouwzak niet de bodem raakt bij het verwarmen, maar verdiep je eerst maar eens in deze methode, ik heb er verder geen ervaring mee, maar lijkt mij om te beginnen niet verkeerd.
Ik ben jaren geleden al direct begonnen met een brouwautomaat.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 21-02-2021  20:45 uOverigens ook nog oppassen dat de brouwzak niet de bodem raakt bij het verwarmen,
Daar is een Ikea stoompaninzet goed voor.

Rob.Erto

Citaat van: Rinus op 21-02-2021  19:47 uIk denk dat je dan als beginnend brouwer beter de BIAB methode kunt toepassen, dan hoef je ook niet te "zeven" of te filteren.

Ik zou zelf een hevelfilter maken. Voorbeelden genoeg op het forum.

Jacques

Citaat van: Sjoelen op 21-02-2021  19:44 uHoi,

Ik ben een beginnend brouwer, en heb een vraag waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Ik ben namelijk op zoek naar een grote zeef. De afgelopen keer bij het brouwen van mijn eerste (blond) biertje een zeef gebruikt uit onze keuken, dit geen niet soepel omdat deze eigenlijk te klein was waardoor er mout langs de zeef in de pan viel.

Nu ga ik mijn tweede biertje brouwen, een weizen. Ik ga aanzienlijk meer mout gebruiken, dus ik vroeg me af hoe jullie dit op een eenvoudige manier zeven?
Ik kom op het internet zeef zakken tegen, maar ook zeefemmers. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Alvast dank!

mvg Sjoelen

Filteren van het beslag/maisch kan op heel veel verschillende manieren.

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt vind je heel veel informatie.
Veel leesplezier toegewenst.  :)

LAM

Ik heb een tijdje geleden een hevelfilter gemaakt. Dit werkt top! Dan koop je een koperen buis van een meter, buig je hem rond en zaag je om de centimeter een gleufje met een ijzerzaag net niet tot het midden. Sluit een kant af met een knel eindstop. Dan koop je een pvc slang die net om het uiteinde van de slang past en dan kun je 'm met je roerstok omlaag duwen tot de bodem. Dan filtert de kaf je wort. Ik kan ook een filmpje maken hoe ik die van mij heb gemaakt als je wil. Laat maar weten!

Sjoelen

Bedankt voor jullie reacties, erg waardevol.
Ik ga aan de slag om een hevelfilter te maken aan de hand van dit stappenplan: https://brouwpunt.nl/hevelfilter-maken/
Het resultaat en mijn ervaring zal ik binnenkort met jullie delen.

Micha

Hallo Sjoelen,

Wellicht kun je deze ook in overweging nemen: https://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx

Deze is relatief eenvoudig te maken (geen gaten boren in buizen en je hoeft niks te buigen), en hij is redelijk eenvoudig schoon te houden. Let wel op dat je loodvrije soldeer gebruikt. De zaagsnedes kun je met schuurpapier op een stok van bramen ontdoen. Ik moet wel een klem op de aangesloten slang zetten om 'm wat te "knijpen" zodat ie mooi rustig loopt. Dan kun je op je gemak het spoelwater toevoegen.

Een BIAB zak is overigens zeker een goed alternatief. Dan hoef je helemaal niks te solderen en je kunt dan met een pan minder toe. Het verlies in rendement valt ook nog wel te overzien in de hoevelheden waarin je thuis brouwt.

Een ander alternatief is het gebruik van een valse bodem of filterplaat. Met wat rondzoeken zijn die ook wel voor een redelijke prijs te koop.

De keuze is reuze. Succes ermee. :)


brouwerwaldonk

Sjoelen,
Als je niet de kennis of de gereedschappen hebt om zelf een hevelfilter te maken, dan kan bij mij terecht. Ik maak die in inox zonder dode hoeken, volledig op maat van uw brouwketel en je bekomt er glashelder mee.
Compleet met kraan en afloopslang, geen oxidatie en een perfect rendement zonder verlies.

 

 


Rob.Erto

Ik zou eerder werken met een buigtang of snelkoppelingen, in plaats van gaten boren in koper en solderen. Verder, dat filmpje van brouwpunt vind ik niet echt een goed voorbeeld. Het lijkt alsof de filter scheef staat en dus niet recht op de bodem van de pan. Verder gaan ze aan het filter zitten morrelen terwijl ze aan het spoelen zijn, waardoor het filterbed dus verstoord wordt. Nogmaals genoeg voorbeelden op het forum te vinden en Waldonk kan er zelfs 1 voor je maken op maat.

LAM

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2021  11:52 uSjoelen,
Als je niet de kennis of de gereedschappen hebt om zelf een hevelfilter te maken, dan kan bij mij terecht. Ik maak die in inox zonder dode hoeken, volledig op maat van uw brouwketel en je bekomt er glashelder mee.
Compleet met kraan en afloopslang, geen oxidatie en een perfect rendement zonder verlies.


Ik kom uw advertentie al een aantal keer tegen. Weet niet helemaal of het volgens de richtlijnen van het forum is maar in de huisregels staat wel "Advertenties in berichten zijn ongepast en niet toegestaan."  :police:

Brouwerij De Stichting

Ik denk niet dat brouwerwaldonk het commercieel bedoeld, maar gewoon andere brouwers wil helpen

Sjoelen

Citaat van: Micha op 22-02-2021  09:39 uHallo Sjoelen,

Wellicht kun je deze ook in overweging nemen: https://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx

Deze is relatief eenvoudig te maken (geen gaten boren in buizen en je hoeft niks te buigen), en hij is redelijk eenvoudig schoon te houden. Let wel op dat je loodvrije soldeer gebruikt. De zaagsnedes kun je met schuurpapier op een stok van bramen ontdoen. Ik moet wel een klem op de aangesloten slang zetten om 'm wat te "knijpen" zodat ie mooi rustig loopt. Dan kun je op je gemak het spoelwater toevoegen.

Een BIAB zak is overigens zeker een goed alternatief. Dan hoef je helemaal niks te solderen en je kunt dan met een pan minder toe. Het verlies in rendement valt ook nog wel te overzien in de hoevelheden waarin je thuis brouwt.

Een ander alternatief is het gebruik van een valse bodem of filterplaat. Met wat rondzoeken zijn die ook wel voor een redelijke prijs te koop.

De keuze is reuze. Succes ermee. :)
Micha bedankt voor de nuttige feedback. Ik heb de spullen in huis gehaald en ik ga het op de manier doen zoals jij aangaf. Hey eindresultaat laat ik jullie snel zien!

brouwerwaldonk

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 22-02-2021  16:09 uIk denk niet dat brouwerwaldonk het commercieel bedoeld, maar gewoon andere brouwers wil helpen
Helemaal juist!

broeder

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2021  17:58 uHelemaal juist!
En daar houden wij van...
broeder Willem

Brouwerij De Stichting

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2021  17:58 uHelemaal juist!
:duimop:

André de Laat

Citaat van: LAM op 22-02-2021  14:59 uIk kom uw advertentie al een aantal keer tegen. Weet niet helemaal of het volgens de richtlijnen van het forum is maar in de huisregels staat wel "Advertenties in berichten zijn ongepast en niet toegestaan."  :police:

Ik kom hier wel meer rare dingen tegen...  :nut: :nut: :huilen: :huilen: :degroeten: :degroeten:

Sjoelen

De hevelfilter is klaar, ik ben zelf erg tevreden!
Bedankt voor jullie tips, dit heeft me erg geholpen.
Zoals beloofd hierbij de foto's!

Ik heb snelkoppelingen gebruikt waardoor de filter een paar mm van de bodem zweeft, maar ik neem aan dat dit geen probleem is?


Jacques

Citaat van: LAM op 22-02-2021  14:59 uIk kom uw advertentie al een aantal keer tegen. Weet niet helemaal of het volgens de richtlijnen van het forum is maar in de huisregels staat wel "Advertenties in berichten zijn ongepast en niet toegestaan."  :police:

Hier is al Walter al vaker op gewezen...

Vandaar nogmaals het verzoek aan Walter dit soort berichten niet meer te plaatsen. Bij herhaling zal het bericht verwijderd worden.

LAM

Citaat van: Sjoelen op 22-02-2021  21:00 uDe hevelfilter is klaar, ik ben zelf erg tevreden!
Ziet er netjes uit zeg!!!

Micha

Netjes! Ik hoop dat ie goed bevalt. :) Zelf heb ik ook van die haakse verbindingen bovenin. Ik heb 't vermoeden dat ie daardoor minder makkelijk start, maar als ie eenmaal loopt werkt het prima. Bij mij kun je de pijpjes met de sleuven los maken. Je moet dan iets voorzichtiger zijn met het plaatsen in je ketel, maar je hebt dan wat meer mogelijkheden met schoonmaken.

Succes ermee.

André de Laat

Citaat van: broeder op 22-02-2021  18:15 uEn daar houden wij van...
broeder Willem

Anderen weer niet dus... Terwijl Walter alleen maar wil helpen. Van sommigen wordt dat getolereerd, van anderen weer niet.

LAM

Citaat van: André de Laat op 23-02-2021  10:23 uAnderen weer niet dus... Terwijl Walter alleen maar wil helpen. Van sommigen wordt dat getolereerd, van anderen weer niet.
Poeh, ik wist niet dat het door iedereen zo gewaardeerd werd en dat er geen commercieel oogpunt achter zat. Ik dacht dat het gewoon niet helemaal klopte omdat ik die zelfde foto's inmiddels een keer of 5 tegen ben gekomen in verschillende topics. Mijn excuses  ;D ;D ;D  :nut:

LAM

Gezien de boze privé berichten die ik binnen krijg merk ik wel dat ik wat heb losgemaakt. Het is uiteraard nooit mijn bedoeling geweest om iemand te beledigen of om iemand de mond te snoeren. Ik wil nogmaals mijn excuses aanbieden aan diegenen die zich hiervoor aangesproken voelen.
Ook richting Walter wil ik mijn excuses aanbieden als hij zich beledigd heeft gevoeld.

brouwerwaldonk

Neen hoor ik voel mij niet beledigd door een boos bericht ik denk dat de zender ervan jaloers is dat hij dat niet zelf kan maken, een inox hevelfilter waarmee je super helder wort krijgt. Eentje in koper met zaagsneden, komt maar tot de enkels van een uit inox zonder dode hoeken. 

Rob.Erto

Citaat van: LAM op 23-02-2021  10:39 uPoeh, ik wist niet dat het door iedereen zo gewaardeerd werd en dat er geen commercieel oogpunt achter zat. Ik dacht dat het gewoon n iet helemaal klopte omdat ik die zelfde foto's inmiddels een keer of 5 tegen ben gekomen in verschillende topics. Mijn excuses  ;D ;D ;D  :nut:

Ik zal je vast waarschuwen, die foto's ga je nog heel vaak tegenkomen  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.