Eerste russian imperial stout

Gestart door brouwerij nooit genoeg, 20-02-2021 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij nooit genoeg

Dit is onze eerste RIS die we gaan brouwen alle verschillende recepten gemaakt alleen met grote mout storten nog geen ervaring. Zou graag over dit recept jullie aan en opmerkingen hebben?

Basis
Naam recept                  : stout (RIS)
Brouwdatum                   : 28-2-2021
Biertype                     : Stout (Imperial Russian)
Aantal liters                : 20
Gewenst begin SG             : 1100 (10,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 75.0%

Algemeen
Totaal benodigd brouwwater   : 34,28 liter
Maischdikte                  : 3,00 l/kg
Maischwater                  : 26,48 liter
Spoelwater                   : 7,80 liter
Kooktijd                     : 90 minuten
Berekende kleur              : 121 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid         : 70 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting
Pale ale mout, Maris otter   67,0 %         5,914 kg       6 EBC                                                                                 
Black (TS)                   2,0 %          0,177 kg       1325 EBC                                                                 
Brown malt                   10,0 %         0,883 kg       200 EBC                                                                 
Chocolate W, BlackSwaen      2,0 %          0,177 kg       900 EBC                                                                             
Carafa Special Type 1        2,0 %          0,177 kg       900 EBC                                                                           
Munich light goldswaen       17,0 %         1,501 kg       95 EBC                                                                             

Massa hop
Challenger                   5,5 %     85 gr          FWH            44 EBU                                                       
Fuggle (UK)                  5,0 %     139 gr         10 Min.        25 EBU                                                             

Gist
Gistsoort                    : 1084 Irish Ale

Maischschema
Stap 1: 63°C      40 Min.      3,0 l/kg
Stap 2: 72°C      30 Min.      3,0 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      3,0 l/kg


Sjaak_Deventer

Op zich een prima recept. Ik zou er voor de body en wat restsuiker wat munich (15-17 EBC) toevoegen. Rond de 1.5 kg. Die zou ik van je Pale ale mout afhalen.

Qua gist kan ik je hoeveelheid niet zien, maar bij dit soort zware bieren heb je veel nodig.

Oxhead

Ziet er prima uit. Er is wel een serieuze starter nodig met dit begin SG. :brouwen:

brouwerij nooit genoeg

Bedankt voor de opmerkingen
Ik heb van Munich niet zoveel meer zou ik dit kunnen vervangen door Vienna bijvoorbeeld
Voor de gist wil ik een starter maken met 3 trappen berekend met Brewfather.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.