Gisten combineren

Gestart door L.win, 20-02-2021 09:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

L.win

Ken je dat; Je wordt wakker en denkt: vandaag wil ik een bier brouwen!
Iets waar ik normaal enige tijd aan voorbereiding voor nodig heb qua receptuur, planning en bestelling wil ik het vandaag anders gaan doen.
Vanuit mijn resten pilsmout, tarwemout en verschillende soorten hop (Cascade, Citra, Tettnanger, Saaz, Centennial) moet ik iets kunnen verzinnen.
Qua gist komen er toch wat vraagtekens.  Zo liggen er restjes van K97, S-04, US-05 en M41. Van elk soort gist is er niet voldoende om 20 liter (mijn doel vandaag) te gaan vergisten.

Stel ik ga richting een witbier met mijn k97, welk soort gist zou ik hierbij toe kunnen voegen?
Of ziet iemand een andere mooie combi die mogelijk is?

 Ik hoor en leer graag!

goom

Als je echt iets wilt leren, begint dat met een goede voorbereiding en een beetje studie.
Verander water in bier en lees daarnaast ook een goed biologieboek met name het onderdeel bacterien en gisten en let speciaal op dominante effecten van deze organismen.

L.win

Citaat van: goom op 20-02-2021  10:02 uAls je echt iets wilt leren, begint dat met een goede voorbereiding en een beetje studie.
Verander water in bier en lees daarnaast ook een goed biologieboek met name het onderdeel bacterien en gisten en let speciaal op dominante effecten van deze organismen.

Lekker goom, precies het antwoord waar ik naar vroeg en zocht....NOT!!

Zeg dan gewoon dat je het ook niet weet!

Ik heb vaker gisten gecombineerd, maar nog niet met de K97.
Verander water in bier al uit gelezen, maar niks kunnen vinden over het combineren met een k97 gist en de genoemde soorten.
En als je mijn casus goed leest, wat ik bij jou betwijfel, wil ik het vandaag juist eens doen zonder al te veel voorbereidingen, maar mijn vraag ligt in het stukje gist!!!


William

Wat je zou kunnen doen is het wort alvast enten met één gist zodat de vergisting start.
Ondertussen ( vandaag) alvast een starter maken van een andere gist zodat je voldoende gist hebt en deze er na 2 dagen bij het wort/jongbier doen. Voor de op te kweken gist zou ik dan de K97 nemen. Dit bepaalt vooral het karakter. De neutralere US-05 om te starten.

Zoiets?

SanderH

Je zal ook voldoende gistvoeding moeten toevoegen als je de gist in twee delen gaat toevoegen zoals William voorstelt. Dit zou je kunnen doen door een van de andere gisten mee te koken met de gist starter. Heb je er zelfs 3 gebruikt!

Dan nog een vraag van mijn kant, waarom heb je restjes gist? Ik gebruik altijd hele zakjes.

Oxhead

Je kan ook je wort opsplitsen en met verschillende gist enten. Leuk experiment en meerdere bieren in uit 1 brouwsessie.
 :brouwen:

L.win

Citaat van: SanderH op 20-02-2021  11:06 uDan nog een vraag van mijn kant, waarom heb je restjes gist? Ik gebruik altijd hele zakjes.

Deze komen voort uit verschillende 5 liter experimenten.
Liever ga ik nu geen gist opkweken. Denk dat ik,  zoals oxhead zegt,  het wort ga opsplitsen.
Was nieuwsgierig of de k97 ergens mee gecombineerd kon worden. Misschien toch zoals William zegt toch met US-05 combineren.

Jacques

Citaat van: L.win op 20-02-2021  09:40 uKen je dat; Je wordt wakker en denkt: vandaag wil ik een bier brouwen!
Iets waar ik normaal enige tijd aan voorbereiding voor nodig heb qua receptuur, planning en bestelling wil ik het vandaag anders gaan doen.
Vanuit mijn resten pilsmout, tarwemout en verschillende soorten hop (Cascade, Citra, Tettnanger, Saaz, Centennial) moet ik iets kunnen verzinnen.
Qua gist komen er toch wat vraagtekens.  Zo liggen er restjes van K97, S-04, US-05 en M41. Van elk soort gist is er niet voldoende om 20 liter (mijn doel vandaag) te gaan vergisten.

Stel ik ga richting een witbier met mijn k97, welk soort gist zou ik hierbij toe kunnen voegen?
Of ziet iemand een andere mooie combi die mogelijk is?

 Ik hoor en leer graag!

Als het goed is heb je al gebrouwen...

Wat was je doel SG? Als dat onder de 1070 lag kun je volstaan met één zakje op voorwaarde dat je het wort belucht door het te laten kletteren en een zakje gist als gistvoeding gebruikt. Voeg een zakje gist dat je niet gebruikt aan het begin van het koken toe. Deze gist wordt kapot gekookt en de stoffen die vrij komen worden gebruikt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Ik neem overigens aan dat je met restantjes gist hele zakjes bedoelt. Aangebroken zakjes gist kun je beter niet bewaren tenzij je een vacuumapparaat hebt of de gist wil gebruiken als gistvoeding.

L.win

Citaat van: Jacques op 20-02-2021  23:10 uAls het goed is heb je al gebrouwen...

Wat was je doel SG? Als dat onder de 1070 lag kun je volstaan met één zakje op voorwaarde dat je het wort belucht door het te laten kletteren en een zakje gist als gistvoeding gebruikt. Voeg een zakje gist dat je niet gebruikt aan het begin van het koken toe. Deze gist wordt kapot gekookt en de stoffen die vrij komen worden gebruikt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Ik neem overigens aan dat je met restantjes gist hele zakjes bedoelt. Aangebroken zakjes gist kun je beter niet bewaren tenzij je een vacuumapparaat hebt of de gist wil gebruiken als gistvoeding.
De brouwdag toch verplaatst naar vandaag.  Mijn bedoeling is om tijdens het spoelen te gaan splitsen. Wat zal gaan betekenen dat er een sterker en wat minder sterk wort in de pannen terecht gaat komen en ik 2 verschillende brouwsels ga koken.
Ik heb nog restjes gist liggen, niet ouder dan 2 maanden, niet vacuüm maar goed afgesloten in de koelkast.

Ga in 1 batch proberen gist mee te koken,  zoals Jacques zegt,  zodat er een betere voedingsbodem is voor de toe te voegen gist.
Is er een voorkeur welke gist ik het beste kapot kan koken?
US-05, S-04, K-97, M41 en ik kom ook nog een zakje T-58 tegen. Of maakt dat niet uit?

hansHalberstadt

Je kunt het jezelf ook makkelijk maken. Je was toch al bezig met restjes mout. Waarom gooi je niet gewoon alle gist bij elkaar en kijken wat er van komt. Dat hebben nog niet velen gedaan dus ben je ook de eerste die dan kan melden wat het resultaat is. Misschien geeft het juist wel een heel specaal resultaat wat niemand verwacht had.

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 21-02-2021  09:08 uJe kunt het jezelf ook makkelijk maken. Je was toch al bezig met restjes mout. Waarom gooi je niet gewoon alle gist bij elkaar en kijken wat er van komt. Dat hebben nog niet velen gedaan dus ben je ook de eerste die dan kan melden wat het resultaat is. Misschien geeft het juist wel een heel specaal resultaat wat niemand verwacht had.

Ook al aan gedacht,  maar dacht dat dit te gek zou worden.
Eens kijken hoe de dag verloopt. Ik houd jullie op de hoogte

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 21-02-2021  09:27 udacht dat dit te gek zou worden.

Wat voor geks verwacht je? Als je de temperatuur niet te hoog zet, bv max 20 dan krijg je ook niet zoveel specifieke gistsmaken dus als dat is waar je bang voor bent kun je dat zo nog een beetje remmen.

William

Citaat van: L.win op 21-02-2021  08:56 uDe brouwdag toch verplaatst naar vandaag.

Kostbare tijd verloren. Nu was je al halverwege een starter.

Brouw ze, ik ben benieuwd!

L.win

Citaat van: William op 21-02-2021  09:46 uKostbare tijd verloren. Nu was je al halverwege een starter.

Brouw ze, ik ben benieuwd!

Begonnen met 18 liter maischwater met 13 liter spoelwater.
3.106 kg pilsmout
2.182 kg tarwemout

Maischen
30 min 62°
30 min 72°
5 min 78°

Na filteren(1)
16,5 ltr wort voor tripel
15 g      centennial 60 min
8 g       citra 30 min
20 g      EKG 10 min
630 g    kristalsuiker
12 liter in gistvat
Begin SG 1071
GIST; T-58 + M41

Na filteren(2)
10 ltr wort voor witbier
VOOR het koken nog 2 liter water toegevoegd
13 g       Saaz  60 min
20 g       citra  10 min
5 g         gember 10 min
Begin SG 1024 (nog 2 liter water in gistvat toegevoegd waarin 250 g kristalsuiker is opgelost------> hoeveel SG punten stijgt mijn SG hierdoor????)
GIST; K-97 + US-05
10 liter in gistvat, wat over 4 dagen over wordt geheveld op 500 g framboos en 500 g mango.

Markie Mark

Als je wat meer informatie over gisten combineren zoekt dan kun je op Youtube hier vele filmpjes over vinden. Vooral David Heath is erg druk met co fermentation momenteel en heeft er ook voorbeelden, uitleg en een dubbel en tripel recept bij. Ikzelf zal binnenkort mijn restjes korrelgist (die ik bij elkaar heb gevoegd en nu onder vacuüm in de koelkast bewaar) gebruiken als een gistcocktail in een tripel/blond bier. Dat wordt een mix van 2g MJ's M31, 2g MJ's M47, 3,5 g BE-256 en 3 g Lallemand Abbaye. Gewoon eens kijken wat het wordt.

Jacques

Citaat van: L.win op 21-02-2021  09:27 uOok al aan gedacht,  maar dacht dat dit te gek zou worden.
Eens kijken hoe de dag verloopt. Ik houd jullie op de hoogte

Als je gisten lukraak met elkaar mengt moet je maar afwachten welke gist de overhand krijgt.

Het maken van een starter zorgt er voor dat je meer actieve gist krijgt. Een starter maken is niet moeilijk als je moutextract in huis hebt. Je kunt hiervoor vloeibaar moutextract gebruiken die je bij reformwinkels kunt kopen.


GvB84


Ik volg sinds een tijdje David Heath op YouTube (niet na 9 uur 's avonds  want zijn stem is best slaapverwekkend). Ik ven niet zo enthousiast over Voss Kveik. Ik zijn vorige upload heeft hij Voss gecombineerd met M31 voor een tripel. Misschien ga ik dat nog eens proberen.

Bovenstaand filmpje is ter informatie. Het combineren van gisten vind ik erg interessant maar ik ben er nog niet aan toe.

William

Citaat van: L.win op 21-02-2021  17:51 uNa filteren(2)
10 ltr wort voor witbier
VOOR het koken nog 2 liter water toegevoegd
13 g       Saaz  60 min
20 g       citra  10 min
5 g         gember 10 min
Begin SG 1024 (nog 2 liter water in gistvat toegevoegd waarin 250 g kristalsuiker is opgelost------> hoeveel SG punten stijgt mijn SG hierdoor????)
GIST; K-97 + US-05
10 liter in gistvat, wat over 4 dagen over wordt geheveld op 500 g framboos en 500 g mango.

Met het fruit dat je nadien toevoegt (en de gember) zul je weinig meer leren van de combinatie van gisten. Vooral maar ruiken aan het waterslot ;)

Johan_vL

Gisten samen voegen werkt niet goed meestal. Dat komt omdat de ene gist zich sneller vermenigvuldigd dan de andere en de ene dus zeer snel aan het begin van de vergisting dominant zal worden en die gist dus zal bepalen wat de smaak wordt en hoe de vergisting verloopt. Hij wint als het ware de competitie. Dit is denk ik ook wat @Goom bedoelt.

Als gisten na elkaar actief worden werkt het wel, zoals met sommige wilde gisten. Dus technisch gezien je zou bijvoorbeeld Brettomyces kunnen toevoegen aan de K-97. Maar K-97 levert al een droog bier en door brett wordt het nog droger, aan de andere kant krijg je misschien ook wat prettige fruitige tonen...

Cheers, J.

Jedoka

In de serie Fear the walking dead seizoen 4 wordt aan het einde van het seizoen het geheime recept voor een biertje van één de personages ( een brouwer ) eindelijk verklapt ( op een geheim ingrediënt na ) en in dat recept wordt een Saison gist met een Belgische gist gecombineerd. Ik heb zoals zovelen uiteraard dat bier gebrouwen en het resultaat mag er zeker zijn, welke gist uiteindelijk de overhand heeft gehad of dat ze samen evenredig voor dit prettige eindresultaat heeft gezorgd weet ik niet maar met de slurry van deze zit er nu een blonde Saison in het vat, ik ben enthousiast in ieder geval.

Jelle

hansHalberstadt

Waarom zou een gist de overhand krijgen? Ik denk dat dat alleen gebeurt als je een fitte gist en een niet fitte gist mengt of als je heel weinig gist toevoegt zodat er nog veel groei komt. Met een starter vanaf de roerder heb je denk ik een veel beter voorspelbare eindverhouding.

Arthur B

Citaat van: hansHalberstadt op 04-03-2021  19:04 uWaarom zou een gist de overhand krijgen?

Eentje die snel uit de startblokken is en veel wegsnoept voor de neus van een tragere?

Arthur B

Citaat van: Jacques op 20-02-2021  23:10 uIk neem overigens aan dat je met restantjes gist hele zakjes bedoelt. Aangebroken zakjes gist kun je beter niet bewaren tenzij je een vacuumapparaat hebt of de gist wil gebruiken als gistvoeding.

Beter niet wellicht, maar valt in de praktijk reuze mee hoor. Ik brouw alleen kleine hoeveelheden en gebruik daarom altijd halve zakjes. Als je ze een beetje verstandig bewaart kan je ze probleemloos weken later nog gebruiken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-03-2021  19:04 uWaarom zou een gist de overhand krijgen? Ik denk dat dat alleen gebeurt als je een fitte gist en een niet fitte gist mengt of als je heel weinig gist toevoegt zodat er nog veel groei komt. Met een starter vanaf de roerder heb je denk ik een veel beter voorspelbare eindverhouding.

Dit heeft te maken met de kinetiek van de gist. Sommige gisten gaan sneller aan gang dan andere. Als de ene gist het grootste gedeelte van de suikers heeft verbruikt is er niet zo veel meer over voor de andere gist die langzaam op gang komt.
Tijdens de webinars van Fermentis adviseerde Gino Baart om de grafieken die deze gistleverancier beschikbaar heeft gesteld in het boekje Tips & Tricks van Fermentis https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/for-you-brewers/ te bekijken.
Door eerst de gist te enten die langzaam op gang komt wordt deze minder snel ondergesneeuwd. Maar hij gaf ook aan dat het een kwestie van uitproberen en leren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.