Hobbybrouwen > Apparatuur

Hoeveelheid CO2

(1/2) > >>

Bvk1983:
Omdat ik binnenkort een keer wil starten met vergisten onder druk en het gebruiken van mijn Fermzilla als tapvat ben ik aan het kijken naar CO2 cilinders. De meest voorkomende maten zijn 500 g, 2 kg, 6 kg. Nu snap ik dat meer altijd in verhouding goedkoper zal zijn maar ik wil de investering wel een beetje beperken indien mogelijk. Ik kan alleen op dit moment niet echt overzien hoe lang ik met een bepaalde hoeveelheid zal doen.

Bedoeling is om alleen IPA/NEIPA brouwsels onder druk te vergisten en te tappen. Ik brouw ongeveer een 15 liter per keer en waarschijnlijk de genoemde biertypes 3 tot 4x per jaar. Als ik bijvoorbeeld een 500 g fles zou hebben, is die dan na 15 l carboniseren en tappen leeg?

Bvk1983:
Ik kick toch nog even mijn eigen topic. Inmiddels een 2 kg fles en drukregelaar aangeschaft. Fermzilla is uitgerust met drukset + spunding valve. Inmiddels al wat wijzer geworden maar toch nog een paar vragen die overblijven.

1) Op welke druk moet ik de spunding valve zetten bij de vergisting? Voor mijn gevoel kan die redelijk laag blijven zo lang hij niet helemaal open staat en alle CO2 weg laat blazen, toch?
2) Na vergisting ga ik carboniseren in mijn Fermzilla. Inmiddels gevonden op welke druk ik dat moet doen. Zorg ik één keer dat de Fermzilla de benodigde druk heeft en koppel ik dan de CO2 fles af, of moet deze continu aangesloten blijven op de Fermzilla?
3) Na carboniseren ga ik tappen uit de Fermzilla. Klopt het dat ik de druk op de fles dan maar een fractie hoger hoef te zetten dan de carbonisatie druk in de Fermzilla?

Gurrr:
1) Ik vergist altijd onder 1 bar in mijn fermentasaurus. Het schijnt dat gist boven de 1 bar niet optimaal werkt.
2) wellicht kan je na de hoofdvergisting de spunding valve op iets boven de 1 bar zetten. Ik heb dit echter nog nooit gedaan. Ik forceer altijd bij 15 psi in een cornelius vat. Excuus voor psi en bar door elkaar gebruiken. Je kan ook na de nagisting druk op het vat zetten. Op Youtube staan mooie filmpjes hoe je 'force carbonate'.
3) Wanneer ik uit het Cornelius vat tap, staat mijn druk op 1 of 1,5 psi, meer dan dat resulteert in een 'glas melk'  ;)

Succes!

Bvk1983:

--- Citaat van: Gurrr op 01-03-2021  15:39 u ---1) Ik vergist altijd onder 1 bar in mijn fermentasaurus. Het schijnt dat gist boven de 1 bar niet optimaal werkt.
2) wellicht kan je na de hoofdvergisting de spunding valve op iets boven de 1 bar zetten. Ik heb dit echter nog nooit gedaan. Ik forceer altijd bij 15 psi in een cornelius vat. Excuus voor psi en bar door elkaar gebruiken. Je kan ook na de nagisting druk op het vat zetten. Op Youtube staan mooie filmpjes hoe je 'force carbonate'.
3) Wanneer ik uit het Cornelius vat tap, staat mijn druk op 1 of 1,5 psi, meer dan dat resulteert in een 'glas melk'  ;)

Succes!
--- Einde van citaat ---

Dank voor de antwoorden!

3) Bij 2 forceer je 15 psi in je vat. Na een X aantal dagen is het koolzuur opgenomen in je vat. Laat je dan de druk weglopen in je vat en zet je dan je fles op 1,5 psi? Want ik dacht dat als je vat op 15 psi stond, en je zet je fles op 1,5 psi er dan niks uit zou komen omdat de druk vanuit de fles lager is dan in het vat. Of klopt dat niet?

tdp:
Heb een 500 gram fles gehad, en nu een 6 kg fles. Die eerste was echt snel leeg, dus ik zou zelf gewoon voor 6 kg gaan. Heb de CO2 fles van de slijter, dan ben je in verhouding het meeste geld kwijt aan statiegeld. En dat is alleen de eerste keer.

Deels off-topic: PSI is een term uit het Amerikaanse/Engels maatsysteem. Hoewel bar ook niet een SI-eenheid is, is het wel de standaard in 'de rest van de wereld' waar Nederland ook onder valt.

@Gurrr: excuses aanvaard ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie