Andere havermout -> Andere kleur?

Gestart door BBD, 18-02-2021 23:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BBD

Hallo mensen,

Hier even een vraag waar misschien iemand wel door ervaring een antwoord op heeft:

Ik heb een tijdje terug een bier gebrouwen Session IPA ( in een fermentasaurus)
Nu heb ik deze al een x eerder gebrouwen, echter heb ik nu een duidelijk kleurverschil.

De gele kleur is toch echt meer naar bruinig gegaan. En dat kleurt toch net ff wat anders...

Aangezien er in dit recept ook wat andere dingen gaan dan pilsnermout:

Havervlokken (Havermout)
Tarwevlokken
Gerstevlokken

Die ik in dit geval van een andere bron vandaan heb.... (Ik kon namelijk bij niemand op dat moment alle 3 de producten bestellen.)
Is mijn hoofd vraag de volgende:

Zou het kunnen zijn dat, deze wisseling van leverancier(s) hebben gezorgd voor een donkerdere kleur dan de voorgaande keer?

De havervlokken // havermout is dit maal bijvoorbeeld "Młyny Stoisław Havermout Instant 500 g"
(gewoon bij de Jumbo vandaan https://www.jumbo.com/myny-stoisaw-havermout-instant-500g/364815PAK )

En welke havervlokken halen jullie normaliter?

Alexander_H

Het zou natuurlijk ook oxidatie kunnen zijn?

Jacques

Haver-, tarwe- en gerstevlokken worden niet geƫest zoals mout. Ze geven minder kleur dan pilsmout...

Een verkleuring van geel naar bruin wordt zoals Alexander ook schrijft meestal veroorzaakt door oxidatie. Een klein lekje in je gistvat kan zorgen voor vervelende oxidatie smaken en verkleuring van je bier.

Gerb

In theorie zou het natuurlijk wel kunnen dat de vlokken donkerder zijn. De vlokken worden gestoomd en gedroogd waardoor ze wel een warmtebehandeling krijgen. Dan zou je het ook wel aan de kleur van  de vlokken zelf moeten kunnen zien.

De HaAn

Het is belangrijk om te weten of de kleur van het wort ook donkerder was dan kan het aan de grondstoffen gelegen hebben of onvoldoende roeren tijdens opwarmen.
Anders zal het waarschijnlijk oxidatie zijn.
Na het koken tap ik altijd in een glas wort af om indruk te krijgen van de kleur en dit gebruik ik na afkoelen voor mijn sg bepaling.

BBD

Mensen bedankt voor jullie reacties!

Citaat van: Alexander_H op 19-02-2021  07:30 uHet zou natuurlijk ook oxidatie kunnen zijn?

Tja die kans is vrij klein, aangezien ik fermenteer onderdruk. Wil niet zeggen dat het niet kan. Maar zolang je druk op zo'n vat hebt, kan er geen O2 in komen.
Vandaar dat ik het oxidatie niet als eerste boosdoener zou willen aanwijzen.
Betekent natuurlijk niet dat het totaal is uitgesloten.

Citaat van: Jacques op 19-02-2021  22:36 uEen verkleuring van geel naar bruin wordt zoals Alexander ook schrijft meestal veroorzaakt door oxidatie. Een klein lekje in je gistvat kan zorgen voor vervelende oxidatie smaken en verkleuring van je bier.
Zie anwoord Alexander_H

Citaat van: Gerb op 20-02-2021  07:50 uIn theorie zou het natuurlijk wel kunnen dat de vlokken donkerder zijn. De vlokken worden gestoomd en gedroogd waardoor ze wel een warmtebehandeling krijgen. Dan zou je het ook wel aan de kleur van  de vlokken zelf moeten kunnen zien.
Dat vroeg ik mij dus stiekem een beetje af. Of het gewoon een verhaal is van alles van de zelfde grote hoop, met een ander labeltje erop. Of is er toch iets anders....
Heb/ had ze niet allebei naast elkaar, maar er is mij aan de buitenkant niet veel opgevallen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.