Fruitig Blond

Gestart door Thieske83, 18-02-2021 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thieske83

Hallo medebrouwers! Aangezien het mooie weer er weer aan zit te komen, wil ik graag een fruitig blond biertje brouwen. Nu heb ik al een recept en daar wil ik graag een vleugje citroen aan toevoegen, kan ik doen met citrahop of hebben jullie andere tips en ideeën? Ik ben echt een beginner op het gebied van brouwen, dus hopelijk kom ik met jullie expertise een stukje verder.

*Na alle adviezen aangepast op 20-2-2021*

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBlond Twist
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume30,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,70 lWater uit Zutphen
11,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC40,0 %
0,30 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %
1,20 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPerlepellets8,0%60 min.19,4 IBU
26,0 gCitrapellets12,0%5 min.5,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
30,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
starterDanstar Abbayebovengist


biking rebel

Vanwaar de keuze voor de S-04? Met een Belgische gist kun je beter een blond bier brouwen.

Thieske83

Kijk goede tip! Dit was gist die ik nog had liggen. Is Fermentis SafAle S-33 een betere optie?

Noordzij_1