Fruitig Blond

Gestart door Thieske83, 18-02-2021 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thieske83

Hallo medebrouwers! Aangezien het mooie weer er weer aan zit te komen, wil ik graag een fruitig blond biertje brouwen. Nu heb ik al een recept en daar wil ik graag een vleugje citroen aan toevoegen, kan ik doen met citrahop of hebben jullie andere tips en ideeën? Ik ben echt een beginner op het gebied van brouwen, dus hopelijk kom ik met jullie expertise een stukje verder.

*Na alle adviezen aangepast op 20-2-2021*

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBlond Twist
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume30,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,70 lWater uit Zutphen
11,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC40,0 %
0,30 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %
1,20 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPerlepellets8,0%60 min.19,4 IBU
26,0 gCitrapellets12,0%5 min.5,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
30,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
starterDanstar Abbayebovengist


biking rebel

Vanwaar de keuze voor de S-04? Met een Belgische gist kun je beter een blond bier brouwen.

Thieske83

Kijk goede tip! Dit was gist die ik nog had liggen. Is Fermentis SafAle S-33 een betere optie?

Noordzij_1

Citaat van: biking rebel op 18-02-2021  19:57 uVanwaar de keuze voor de S-04? Met een Belgische gist kun je beter een blond bier brouwen.

Sluit ik me volledig bij aan;
En gelijk als tip Lallemand Abbeye gist; beetje vergelijkbaar aan verse gist vd bakker qua smaak.

Zomaar een idee; citroenschil (gedroogd al dan niet) gebruiken ?
Zal je wel even rond moeten vragen hoeveel en hoe, want daar heb ik geen ervaring mee.

Gossi

En je wil 30 liter brouwen met 5 gram gist. Succes!!
Minimaal een zakje, maar liefst twee.
Brouw ze

Noordzij_1

Ook kun je een van onderstaande gebruiken;
Wyeast 1762
Safbrew T58

Die S33 heb ik eens voor een witbiertje geprobeerd omdat het letterlijk op het zakje stond, maar daar vond ik hem erg tegenvallen.
Of er was iets anders mis, maar het eindigde niet als een witbiertje in ieder geval...
Meer als een kruising tussen een pilsje en een saison o.i.d.  :-\

Jacques

Citaat van: biking rebel op 18-02-2021  19:57 uVanwaar de keuze voor de S-04? Met een Belgische gist kun je beter een blond bier brouwen.

Met de S-04 is voor een fruitig blond bier niet veel mis...  :)

Thieske83

Citaat van: Gossi op 18-02-2021  20:44 uEn je wil 30 liter brouwen met 5 gram gist. Succes!!
Minimaal een zakje, maar liefst twee.
Brouw ze

Dit had 15 g ipv 5 moeten zijn. Bedankt voor de tips! Is het aantal citrahop voldoende voor een vleugje citrus?

Hopfenfox

Citaat van: Jacques op 18-02-2021  22:36 uMet de S-04 is voor een fruitig blond bier niet veel mis...  :)

Daar sluit ik me bij aan. Mijn allereerste bier was een eenvoudig recept met pilsmout en munichmout, Saaz en Styrian Goldings, en deze S-04 gist. Je krijgt wellicht niet die typisch Belgische smaken, maar het bier is fruitig, doordrinkbaar, super schuimkraag en gewoon echt lekker.

tdp

Citaat van: Thieske83 op 19-02-2021  09:19 u... Is het aantal citrahop voldoende voor een vleugje citrus?

Je gebruikt net een half gram van deze hop per liter, da's niet veel. Misschien alleen de Perle gebruiken op 60 minuten, voor zo'n 20 IBU, en dan 60 gram Citra op 5 minuten.

Maar verder niet veel mis met je recept, succes met brouwen!

LAM

Ik heb goede ervaringen met de gist van Mangrove Jack's. Ik bedoel dan de M47 Belgian Abbey. Deze gistsoort geeft al een erg zoet fruitig aroma en ik denk dat dit een prima gist zou zijn voor het biertje dat je wilt gaan brouwen. Ik brouw er zelf altijd een blond biertje mee.
Het voordeel is trouwens ook nog dat deze gist gewoon in kleine zakjes wordt verkocht van 10 gram. Op de verpakking staat dat het voor 23 liter is dus als je echt 30 liter wort hebt zou je wellicht twee zakjes moeten gebruiken, of gewoon 1 maar dan heb je wel de kans dat je wat langer moet wachten.

Jacques

Citaat van: LAM op 19-02-2021  13:48 uHet voordeel is trouwens ook nog dat deze gist gewoon in kleine zakjes wordt verkocht van 10 gram. Op de verpakking staat dat het voor 23 liter is dus als je echt 30 liter wort hebt zou je wellicht twee zakjes moeten gebruiken, of gewoon 1 maar dan heb je wel de kans dat je wat langer moet wachten.

Wat te weinig gist enten in combinatie met een wat hogere vergistingstemperatuur (25 à 26 ºC) zorgt voor meer fruitige esters. De hogere temperatuur maakt dat de vergisting sneller verloopt.

LAM

Citaat van: Jacques op 19-02-2021  21:51 uWat te weinig gist enten in combinatie met een wat hogere vergistingstemperatuur (25 à 26 ºC) zorgt voor meer fruitige esters. De hogere temperatuur maakt dat de vergisting sneller verloopt.
Gewoon de emmer op de vloer met vloerverwarming zetten. Niet de meest secure methode maar het werkt wel! Als het te warm is, even op een handdoekje zetten.

Thieske83

Bedankt voor alle tips, heb het recept in de eerste post aangepast!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: LAM op 20-02-2021  14:12 uGewoon de emmer op de vloer met vloerverwarming zetten.
Ik zoek altijd voor de gistingsflessen het warmste plekje op de vloer.
Ach, die kat heeft dat al voor mij uitgezocht.

Jacques

Citaat van: LAM op 20-02-2021  14:12 uGewoon de emmer op de vloer met vloerverwarming zetten. Niet de meest secure methode maar het werkt wel! Als het te warm is, even op een handdoekje zetten.

Dat kan. Hier in huis hebben we ook vloerverwarming. De vloer wordt niet constant verwarmd. Vorige week toen het zo koud was wel maar nu het weer wat warmer is hoeft de verwarming veel minder te werken.

Als je de ruimte hebt is een vergistingskast handiger. Je kunt dan de temperatuur controleren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.