Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Osmose apparaat voor demi water  (gelezen 4663 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Re: Osmose apparaat voor demi water
« Reactie #50 Gepost op: 29-06-2021 22:19 u »
RO water is niet per definitie vrij aan opgeloste zouten. De concentratie aan ionen (nutriŽnten) zijn heel laag (hangt ook van het membraantype af) maar vaak toch voldoende om op de lange termijn biomassa te kunnen vormen. Ook is RO water niet altijd bacterievrij zoals vaak wordt gedacht.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 29-06-2021 23:01 u »
RO water is niet per definitie vrij aan opgeloste zouten. De concentratie aan ionen (nutriŽnten) zijn heel laag (hangt ook van het membraantype af) maar vaak toch voldoende om op de lange termijn biomassa te kunnen vormen. Ook is RO water niet altijd bacterievrij zoals vaak wordt gedacht.

Zelf heb ik nog nooit geconstateerd dat iets groeide in het RO-water dat ik heb. Maar ongetwijfeld is de concentratie aan zouten sterk afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte membraan.
Bij een membraan dat goed functioneert heb je een zeer minimale hoeveelheid mineralen in het water. Dit is wat anders bij een ionenwisselaar. Daarbij wordt vooral calcium ingewisseld door natrium.

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #52 Gepost op: 30-06-2021 12:02 u »
Citaat
Zelf heb ik nog nooit geconstateerd dat iets groeide in het RO-water dat ik heb.

Om te ďzienĒ of er wel of niet iets groeit, zul je andere testen moeten inzetten, zoals microbiologische kweken.
Wij produceren op ons werk zelf RO water, die we kortdurend opslaan in een tank. In de tank hangt een UV lamp, die er voor moet zorgen dat de inhoud vrij blijft van micro organismen.
Omdat we farmaceutische klanten, en klanten hebben die onze producten gebruiken in enterale voeding, willen ze graag dat we de kwaliteit regelmatig controleren, en preventieve maatregelen nemen.
We reinigen en wisselen de RO membranen daarom op regelmatige basis.
Daarnaast controleren we dit door meten van geleidbaarheid en regelmatige bemonstering van het water uit de membranen en de opslagtanks. Toch vinden we soms een (lage mate van) microbiologische vervuiling, die ons noopt aanvullende maatregelen te nemen, om de veiligheid te blijven garanderen. Nou zal dit voor de (hobby)brouwer allemaal iets minder kritisch zijn, maar toch.
Dit is voorlopig een reden voor mij om nog geen RO water apparaat aan de wand van mijn brouwhonk te schroeven, omdat ik zelf bedenkingen heb bij wat er gebeurt in de membranen op het moment dat ik de RO water unit niet gebruik.

Offline Gurrr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mooi gaan!
« Reactie #53 Gepost op: 02-07-2021 15:31 u »
En als je mogelijk licht vervuild RO water aan je brouwwater toevoegt, en daarna gewoon kookt, is er toch niets aan de hand? Ik snap dat de gedachte niet erg smakelijk klinkt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 02-07-2021 21:59 u »
En als je mogelijk licht vervuild RO water aan je brouwwater toevoegt, en daarna gewoon kookt, is er toch niets aan de hand? Ik snap dat de gedachte niet erg smakelijk klinkt.

Als er kleine hoeveelheid micro-organismen in je brouwwater zit kun je inderdaad nog prima brouwen met dat water omdat deze micro-organismen kapot gekookt worden. Wel is de smaak van het water een punt van aandacht. Want tijdens het vermenigvuldigen van micro-organismen kunnen allerlei smaakstofjes in het water komen.
Of je dat ook daadwerkelijk gaat proeven in het uiteindelijke bier is natuurlijk de vraag. Door de mout, hop en het vergistingsproces komen er heel veel smaakstoffen in je bier die een smaakje in het brouwwater volledig kunnen overvleugelen. Het effect van minder mineralen in je brouwwater wordt door een geringe bacteriŽle groei niet anders en daarvoor wordt osmosewater gebruikt...

Offline pivo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #55 Gepost op: 04-07-2021 09:19 u »
Als er kleine hoeveelheid micro-organismen in je brouwwater zit kun je inderdaad nog prima brouwen met dat water omdat deze micro-organismen kapot gekookt worden. Wel is de smaak van het water een punt van aandacht. Want tijdens het vermenigvuldigen van micro-organismen kunnen allerlei smaakstofjes in het water komen.
Of je dat ook daadwerkelijk gaat proeven in het uiteindelijke bier is natuurlijk de vraag. Door de mout, hop en het vergistingsproces komen er heel veel smaakstoffen in je bier die een smaakje in het brouwwater volledig kunnen overvleugelen. Het effect van minder mineralen in je brouwwater wordt door een geringe bacteriŽle groei niet anders en daarvoor wordt osmosewater gebruikt...
Het punt is RO water is normaal gesproken 99.99%  vrij van verontreiniging.
Theoretisch,praktisch zul je als particulier nooit het verschil merken.
Maar de vraag is verontreinigd met wat?
En daar zul je nooit achter komen.
Hier maak ik het RO water met 3-5 mS  dus redelijk goed.
pH van RO water is alleen te meten met hele dure pH  meters die regelmatig worden gekalibreerd.
Maar wat er dan door de tanks leidingen tappunt gaat ,geen idee..
Misschien slaan we wel een beetje door in dit topic, kan me nog een programma herinneren dat concludeerde dat kraanwater schoner en beter van kwaliteit is dan bronwater uit flessen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 04-07-2021 21:06 u »
Hier maak ik het RO water met 3-5 mS  dus redelijk goed.
pH van RO water is alleen te meten met hele dure pH  meters die regelmatig worden gekalibreerd.
Maar wat er dan door de tanks leidingen tappunt gaat ,geen idee..
Misschien slaan we wel een beetje door in dit topic, kan me nog een programma herinneren dat concludeerde dat kraanwater schoner en beter van kwaliteit is dan bronwater uit flessen.

100% zuiver is alleen gedestilleerd water.
Osmosewater is vrij van zware metalen. Die kunnen niet door het membraan.

Door het brouwen brengen we heel veel mineralen in het water. Veel meer dan er in mineraalrijk leiding- dan wel bronwater zit...

Het gebruik van osmose water heeft ten doel om de samenstelling van de mineralen te wijzigen (door het toevoegen van brouwzouten) dan de hoeveelheid calcium- en magnesiumzouten kleiner te maken. Het is niet de bedoeling geheel zonder mineralen te brouwen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 05-07-2021 09:41 u »
Citaat
Osmosewater is vrij van zware metalen. Die kunnen niet door het membraan.

Een membraan heeft nooit een 100% retentie, de retentie wordt lager naarmate het tegen te houden ionen kleiner is. Dus helemaal vrij van zouten is het permeaat niet.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #58 Gepost op: 05-07-2021 12:42 u »

Hoe zit het met chemische verontreiniging? Je hoort/leest dat er steeds meer chemische verontreiniging in ons drinkwater zit. Stoffen zoals glysofaten, zware metalen, olie, PAKís, cyanides etc. Worden die er ook uitgefilterd door een osmose apparaat?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 05-07-2021 15:50 u »
Ja, maa olie wil je niet op je membranen krijgen.

Al het drinkwater moet voldoen aan de drinkwatereisen, dus ook die door jou genoemde verbindingen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 05-07-2021 21:45 u »
Een membraan heeft nooit een 100% retentie, de retentie wordt lager naarmate het tegen te houden ionen kleiner is. Dus helemaal vrij van zouten is het permeaat niet.

Dat osmose water niet geheel vrij is van mineralen klopt. Niet voor niets schreef ik dat alleen gedestilleerd water 100% zuiver.
Grote ionen zoals zware metalen worden wel bijna geheel verwijderd door een goed functionerend membraan. Dit betekent dat onder andere calciumionen tegen gehouden worden.

Tags: