Hersenspinsel

Gestart door beermenke, 17-02-2021 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Voor mijn 15 liter batch vergist ik in rvs melkemmer van 22 liter en hevel naar 15 liter mandfles.
Als ik de fles niet helemaal vol krijg dan plaats ik een stop met een dop zoals ook wijnflessen na opening en bewaring vacuum gezogen worden. Mijn vraag, is dit zinvol of zit t tussen de oren. Ik trek de fles iets vacuum en na een of 2 dagen plaats ik weer het waterslot. Ik ben niet panisch voor het oxidatiespook maar probeer graag wat uit.

JeroenP

Het kan geen kwaad lijkt me...

Ik sprong ook gelijk dat konijnehol in: Stel nou dat je een jerrycan hebt van een knappe maat, waar je een pvc schroefdeksel in monteert.
Aan de ene uitgang, bevestig je een zak waarin de CO2 van de vergisting in gaat, aan de andere kant hang je slang van je luchtbed/strandbal/etc-pomp.
Pomp je zo de CO2 die je eerder opgevangen hebt terug je mandfles/lagertank in...


Snelbier

Zit al een tijdje te loeren naar reacties, maar hier lijkt weinig bekend over vergisting onder vacuüm..
Wél bekend is dat overduk minder esters geeft.. Logisch denkend (wat is logisch) stel ik dan dat vacuüm méér esters geeft..
En dat alleen de eerste dagen van hoofdgisting.  GEEN idee of je het gaat proeven.
============
Oxidatie-spook(je) zal pas later opspelen.  De eerste dagen gebruikt gist alle O2 om te vermeerderen, als ik het goed heb begrepen.
Sommigen laten het gistvat de eerste dagen zelfs open, géén waterslot.  Proost, Snelbier.

lier

Citaat van: beermenke op 17-02-2021  11:32 uVoor mijn 15 liter batch vergist ik in rvs melkemmer van 22 liter en hevel naar 15 liter mandfles.
Als ik de fles niet helemaal vol krijg dan plaats ik een stop met een dop zoals ook wijnflessen na opening en bewaring vacuum gezogen worden. Mijn vraag, is dit zinvol of zit t tussen de oren. Ik trek de fles iets vacuum en na een of 2 dagen plaats ik weer het waterslot. Ik ben niet panisch voor het oxidatiespook maar probeer graag wat uit.

Als je nou eens een opstelling maakt waarmee he een slangverbinding maakt van je melkemmer naar je mandfles en dan (door dezelfde kurk) het waterslot op je mandfles zet.
Dan vul je je mandfles tijdens het vergisten met CO2 en verdrijf je de zuurstof via je waterslot.
Zou het helemaal super zijn als je met een CO2 fles je melkfles leeg zou kunnen drukken naar je mandfles en weg oxidatie zou ik zeggen

Haagse Wouter

Lijkt me een ideale manier om hoparoma eruit te halen ;).

seed7

Citaat van: Snelbier op 17-02-2021  17:58 uZit al een tijdje te loeren naar reacties, maar hier lijkt weinig bekend over vergisting onder vacuüm..

Tsja, het vacuum houdt geen stand omdat er CO2 geproduceerd wordt.


Beermenke,
wat je doet kan zeker geen kwaad. Of het "helpt" betwijfel ik een beetje. De grootste interactie tussen bier en lucht vindt plaats tijdens het overhevelen zelf. In het ideale geval vul je je mandfles met CO2.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.