Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag over prijswinnend recept Sterke Saison van Sjoerd  (gelezen 708 keer)

Offline brewt

• Vol lid
  • Land: nl
  • Proost!
Vraag over prijswinnend recept Sterke Saison van Sjoerd
« Gepost op: 17-02-2021 11:00 u »
Met trots plaats ik hier het winnende recept van misschien wel het meest bijzondere brouwkampioenschap ooit. Volgens mij met het vervallen van het ONK en BONK ook het enige landelijke kampioenschap dit jaar. Live de bokaal in ontvangst nemen was mooier geweest, maar super dat het doorgegaan is en ik heb genoten van de uitzending. Knap en goed gedaan!

Ik heb met mijn Sterke Saison 91 punten gehaald. Als algemene beleving vonden de keurmeesters het een zeer mooi bier, mooi complex en in balans. Vorig jaar heb ik met het zelfde recept meegedaan, maar toen had hij een eind SG van 1001, scoorde met 79 punten goed, maar werd te droog bevonden. Daarom heb ik voor deze versie het maischschema wat aangepast met een korte rust op 63 graden waardoor het eind SG op 1008 geindigd is, daardoor minder droog. Verder relatief veel aromahop gebruikt omdat deze gist zo sterk is van smaak dat hij anders de hoparoma teveel onderdrukt.

27L/33 IBU/BSG 1070/ESG 1008

30,25 Liter Maischwater  5,5 ml mz
15,25 Liter Spoelwater    3 ml mz

7900 gr Pilsmout (79%)
1500 gr Lichte Tarwemout (15%)
300 gr Carahell (3%)
300 gr Havervlokken (3%)

Maischschema:
63 graden 20 min
72 graden 40 min
78 graden 1 min

Hop:
33 gr Cascade 7,4 a 75 min
20 gr Cascade 7,4 a 30 min
49 gr Cascade 7,4 a 10 min
5 gr zoete sinaasappelschil 10 min

Gist:
M29 2 zakjes

Vergist op 26 graden, na 14 dagen gebotteld.

Verder zou ik het leuk vinden als ook de andere prijswinnaars hun recept plaatsen. Alvast bedankt!

Hallo allemaal!

@Sjoerd, bedankt voor het delen van je recept en gefeliciteerd met het behalen van het mooie resultaat!

Ik wilde dit weekend graag dit recept eens brouwen. Nu heb ik de bovenstaande waardes ingevuld in mijn brouwsoftware. Wat me opvalt is dat mijn IBU (42) veel hoger uit komt als de bedoelde 33 IBU uit het recept. Het enige wat ik gedaan heb is het recept naar 20 liter geschaald vanaf de 27 zoals het recept van Sjoerd is. Is er misschien iemand die mij kan uitleggen wat ik verkeerd doe? Of klopt het IBU zoals vermeld in het recept niet (of misschien de hoeveelheid hop)?
Mijn recept: https://share.brewfather.app/fzAsWmixVhNWZc

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
Re: Vraag over prijswinnend recept Sterke Saison van Sjoerd
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2021 12:25 u »
Misschien heeft Sjoerd een andere bitterheidsschaal dan jij gebruikt.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2021 12:29 u »
Misschien heeft Sjoerd een andere bitterheidsschaal dan jij gebruikt.
Goede, dat zou inderdaad kunnen. Ik ga het eens omrekenen.
Ik kom op
Tinseth: 42
Noonan: 48
Rager: 45
Garetz: 27

Nog steeds niet wat ik zou verwachten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2021 14:11 u »
Dat, of software welke rekening houdt met hopveroudering. Da's een nadeel van recepten 'nabouwen' en er vanuit gaan dat alle getallen gelijk zijn. Wanneer ik een recept gebruik, en ik heb bijvoorbeeld afwijking qua IBU, dan pas ik de hoeveelheid hop aan. Ik blijf soort van gelijk qua verdeling, dus de verhouding hop op de verschillende tijden.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2021 14:21 u »
Dat, of software welke rekening houdt met hopveroudering.

En hoeveel % zou de bitterheid achteruitgaan in de tijd? Bijv. bij 25 en -15 C ?

Hopbier

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2021 14:23 u »
Dat, of software welke rekening houdt met hopveroudering. Da's een nadeel van recepten 'nabouwen' en er vanuit gaan dat alle getallen gelijk zijn. Wanneer ik een recept gebruik, en ik heb bijvoorbeeld afwijking qua IBU, dan pas ik de hoeveelheid hop aan. Ik blijf soort van gelijk qua verdeling, dus de verhouding hop op de verschillende tijden.
Bedankt voor je advies. Dit doe ik normaal ook zo inderdaad. Ik vind de afwijking hier echter dermate groot dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #6 Gepost op: 17-02-2021 15:33 u »
Je kunt de hoeveelheden hop niet zomaar overnemen en schalen met de batch grootte als je een recept overneemt. Iedere batch hop heeft een ander alfazuur percentage, wat (mede) bepalend is voor de bitterheid. Dus de te gebruiken hoeveelheden hop moet je daarop aanpassen.

Wat je concreet moet doen:

1. Het alfazuurpercentage van de hop(pen) die je gebruikt invoeren in de hoptabel van je brouwprogramma.
Dat percentage staat op de verpakking van de hop.
2. Dan ga je de hoeveelheden hop in je recept aanpassen zodat de berekende bitterheid op de gewenste waarde staat.
De verhouding tussen de hoeveelheden bitterhop en aromahop onderling kun je het beste houden zoals die in het originele recept is, zeker als je zoals in dit recept maar met n soort hop werkt.

Als IBU berekeningsmethode gebruik ik altijd Tinseth, die wordt het meest gebruikt en lijkt het meest realistisch te zijn.

Hopverouderingsberekening kun je het beste uit zetten, dat maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 17-02-2021 15:40 u »
Je kunt de hoeveelheden hop niet zomaar overnemen en schalen met de batch grootte als je een recept overneemt. Iedere batch hop heeft een ander alfazuur percentage, wat (mede) bepalend is voor de bitterheid. Dus de te gebruiken hoeveelheden hop moet je daarop aanpassen.

Wat je concreet moet doen:

1. Het alfazuur percentage van de hop(pen) die je gebruikt invoeren in de hoptabel van je brouwprogramma.
Dat percentage staat op de verpakking van de hop.
2. Dan ga je de hoeveelheden hop in je recept aanpassen zodat de berekende bitterheid op de gewenste waarde staat.
De verhouding tussen de hoeveelheden bitterhop en aromahop onderling kun je het beste houden zoals die in het originele recept is, zeker als je zoals in dit recept maar met n soort hop werkt.

Als IBU berekeningsmethode gebruik ik altijd Tinseth, die wordt het meest gebruikt en lijkt het meest realistisch te zijn.

Hopverouderingsberekening kun je het beste uit zetten, dat maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld.

Bedankt voor je reactie!
In het bijgevoegde recept heb ik de 7.4 die Sjoerd aangeeft overgenomen om duidelijk te maken dat ik niet op hetzelfde IBU uit kom als ik exact dezelfde hop zou gebruiken.
Op de brouwdag zelf zal ik het recept inderdaad schalen naar het AZ wat ik zelf heb!

Ik zelf gebruik ook altijd Tinseth, zelf was ik in de veronderstelling dat het hier zo'n beetje de standaard is. Anders zijn er wel erg veel recepten gepost waarbij niet specifiek vermeld is welke schaal er gebruikt wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 17-02-2021 21:33 u »
Goede, dat zou inderdaad kunnen. Ik ga het eens omrekenen.
Ik kom op
Tinseth: 42
Noonan: 48
Rager: 45
Garetz: 27

Nog steeds niet wat ik zou verwachten.

De uitkomsten van de berekeningen laten zien hoe betrekkelijk een berekende IBU-waarde is.

Ik zou me niet te druk maken over de berekende IBU-waarde door verschillende programma's. In plaats daarvan kun je grammen hop vermenigvuldigen met de alfazuurpercentages uit een recept. Doe dat ook met de hoppen die je in eigen brouwsel wilt gebruiken. Houd de verhoudingen tussen de verschillende hopsoorten aan zoals in het recept. Als je handig bent met Excel kun een eenvoudig rekenblad gebruiken.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #9 Gepost op: 17-02-2021 21:43 u »
De uitkomsten van de berekeningen laten zien hoe betrekkelijk een berekende IBU-waarde is.

Ik zou me niet te druk maken over de berekende IBU-waarde door verschillende programma's. In plaats daarvan kun je grammen hop vermenigvuldigen met de alfazuurpercentages uit een recept. Doe dat ook met de hoppen die je in eigen brouwsel wilt gebruiken. Houd de verhoudingen tussen de verschillende hopsoorten aan zoals in het recept. Als je handig bent met Excel kun een eenvoudig rekenblad gebruiken.

Hoi Jacques!
Begrijp ik goed dan jij dan zegt gebruik de grammen hop uit het recept van Sjoerd en schaal deze naar het AZ wat mijn hop heeft? En dan verder negeren dat mijn brouwsoftware een hoger eind IBU berekent?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 17-02-2021 22:13 u »
Hoi Jacques!
Begrijp ik goed dan jij dan zegt gebruik de grammen hop uit het recept van Sjoerd en schaal deze naar het AZ wat mijn hop heeft? En dan verder negeren dat mijn brouwsoftware een hoger eind IBU berekent?

Ja. De cijfertjes van de berekeningen zijn niet heilig. Afhankelijk van de gebruikte formule varieert de brekende IBU-waarde in jouw geval van 27 tot 48 IBU. Je bier wordt door de software die je gebruikt niet ineens bitterder...   :nut:

Offline Sjoerd

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 17-02-2021 22:15 u »
Hoi Brewt, ik heb deze link gebruikt, voor mij vaak snel en makkelijk.

https://www.brouw-bier.nl/praktijk/rekenen/berekenbitterheid.aspx

Heb hem even nagerekend en kom op ruim 35 IBU uit. Uit ervaring weet ik dat deze wat hoger uitkomt dan tinseth, vandaar 33. Als je met exact dezelfde waardes heel anders uitkomt, dan gaat er iets niet goed. Let wel, het zijn bloemen, geen pellets. Succes!

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2021 22:19 u »
Ps, je gaat er geen spijt van krijgen, heb hem weer gebrouwen, zit nu zon 3 maanden op fles en is weer super lekker geworden 😉👍

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #13 Gepost op: 17-02-2021 22:37 u »
Ja. De cijfertjes van de berekeningen zijn niet heilig. Afhankelijk van de gebruikte formule varieert de brekende IBU-waarde in jouw geval van 27 tot 48 IBU. Je bier wordt door de software die je gebruikt niet ineens bitterder...   :nut:
Bedankt voor je advies Jacques. Dat begrijp ik, alleen de hoeveelheid hop wel, daarom wil ik graag de juiste hoeveelheid zien te vinden!😁

Hoi Brewt, ik heb deze link gebruikt, voor mij vaak snel en makkelijk.

https://www.brouw-bier.nl/praktijk/rekenen/berekenbitterheid.aspx

Heb hem even nagerekend en kom op ruim 35 IBU uit. Uit ervaring weet ik dat deze wat hoger uitkomt dan tinseth, vandaar 33. Als je met exact dezelfde waardes heel anders uitkomt, dan gaat er iets niet goed. Let wel, het zijn bloemen, geen pellets. Succes!

Leuk dat je zelf reageert Sjoerd!😁
Ik ga de verhoudingen zoals in je recept staan aanhouden en dan de link gebruiken om tot zon 35 IBU te komen. Dan moet het goed komen, bedankt!🍻

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 17-02-2021 23:02 u »
Bedankt voor je advies Jacques. Dat begrijp ik, alleen de hoeveelheid hop wel, daarom wil ik graag de juiste hoeveelheid zien te vinden!😁

Dat snap ik. Je kunt dit bepalen met een heel simpele berekening. Vermenigvuldig het aantal grammen hop met het alfazuurpercentage. De uitkomst van de berekening deel je door het alfazuurgehalte van de hop die je hebt. Het getal dat je dan krijgt is het aantal gram hop dat je gebruikt.

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #15 Gepost op: 17-02-2021 23:25 u »
Dat snap ik. Je kunt dit bepalen met een heel simpele berekening. Vermenigvuldig het aantal grammen hop met het alfazuurpercentage. De uitkomst van de berekening deel je door het alfazuurgehalte van de hop die je hebt. Het getal dat je dan krijgt is het aantal gram hop dat je gebruikt.

Bedankt, dit ga ik eens berekenen!

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #16 Gepost op: 18-02-2021 09:21 u »
Het is gelukt om het recept goed in mijn brouw software te zetten met jullie hulp Jacques en Sjoerd!  :D

Sjoerd, ik heb nog een vraag voor je, hoeveel CO2 volume of bottel suiker (in gram per liter) heb jij gebruikt? Alvast bedankt weer!

Offline Eriks

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 18-02-2021 09:57 u »
Ps, je gaat er geen spijt van krijgen, heb hem weer gebrouwen, zit nu zon 3 maanden op fles en is weer super lekker geworden 😉👍
Dat is altijd leuk als ontwerper / brouwer van het bier dat over zn eigen bier zegt.. Beetje van je keurt je eigen bier idee.. Maar nu de maar...

Ik heb hem ook nagebrouwen. Inmiddels heb ik een beperking ingebracht als vrienden een biertje komen drinken, dat ik maar een beperkt aantal van deze koud leg. Het gevolg hiervoor was namelijk dat de hele avond enkel dit biertje werd gedronken omdat hij duidelijk favoriet is boven de pak hem beet 8 andere keuzes die koud lagen en dat ik nog maar enkele over heb :biersmile: Het is echt een super lekker biertje!

Offline brewt

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #18 Gepost op: 18-02-2021 10:48 u »
Dat is altijd leuk als ontwerper / brouwer van het bier dat over zn eigen bier zegt.. Beetje van je keurt je eigen bier idee.. Maar nu de maar...

Ik heb hem ook nagebrouwen. Inmiddels heb ik een beperking ingebracht als vrienden een biertje komen drinken, dat ik maar een beperkt aantal van deze koud leg. Het gevolg hiervoor was namelijk dat de hele avond enkel dit biertje werd gedronken omdat hij duidelijk favoriet is boven de pak hem beet 8 andere keuzes die koud lagen en dat ik nog maar enkele over heb :biersmile: Het is echt een super lekker biertje!

Leuk om te horen, aan het recept kan het dus niet liggen!  ::)

Offline Peter13

• Boven 10 berichten
  • *
Re: OBBK 2020 C1 + Algemeen kampioen Sterke Saison
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2021 06:34 u »
Ik heb het recept gebrouwen. Na twee weken gisten al op 1003, na vier weken 1000. Afgelopen weekend gebotteld, het resultaat zal wel wat droger zijn dan bij Sjoerd...

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2021 21:03 u »
Dan is ie nog steeds lekker 😉👍, volgende keer 75 min op 69-70 graden proberen, heb ik onlangs gedaan, kon ik hem op 1008 houden

Tags: